Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Det är klart det har, men det går ju inte att kontrollera sockret på ett bete. Alltså är en bete en STOR risk för en häst som är IR och/eller har haft fång.

Fruktan i höga doser kan utlösa fång. Fruktan finns på betet. Halten av fruktan varierar STORT. Dvs helt plötsligt kan det vara höga halter fruktan i gräset, som riskerar att utlösa fång.

Hur ska man kunna kontrollera dessa halter så en fruktankänslig häst ska kunna gå på bete menar du?

Nu börjar du snart bli obegripli`? vad vill du ha sagt med länkarna (som handlar om den växande hästens utfodring och behov i båda fallen)? Vad menar du med att det är grovtarmsstörningen som ger fång?

Det råder ingen tvekan om att en magtarmstörning kan ge fång. Dock finns det dels fler sätt få en störning än för mkt kolhydrater, och det går att få fång UTAN magtarmstörning med.

Du får nog försöka sammafatta vad det är du menar och funderar över, och försöker förklara? För jag har tyvärr helt tappat tråden ang vad du sas 'är ute efter'?

läs om de gramnegativa bakterierna som dör, jag lägger ner fångtankarna.
ska inte göra det med obegripligt, sorry!

Marlene

Tack för länkar:bow:
Tiden som hästen tuggar och/sväljer påverkar också dess "ätmotivation", så att ett foder som äts upp för snabbt, gör att hästen fortfarande har en stark vilja att äta, när fodret är slut, även om den fått tillräckligt med näring. Detta ökar risken för att hästen utvecklar beteendestörningar.
Detta är ännu viktigare för en IR-häst som känner hunger mer pga det förhöjda insulinet.

Jag tror nästan att du söker svar som inte finns. Det är inte lätt att sätta sig in i detta eftersom det kommer nya forskningsrön hela tiden.
(men oerhört spännande).

Om det nu spelar så stor roll i detta sammanhang så är det inte säkert att det är gramnegativa bakterier med vid betesfång.

Gramnegativa bakterier innehåller endotoxiner som frigörs när de dör. Dessa kan då komma ut ur tarmen till blodet och sedan troligen starta ett fånganfall. Men detta gäller vid för mkt stärkelseintag.

När hästen äter för mkt fruktan på betet så bildas en annan sorts bakterier, gram positiva. De utsöndrar andra gifter som man tror kan trigga igång ett fånganfall på liknande sätt som vid stärkelse.

Hämtat ur nedanstående artikel
Oligofructose=OF= fruktan

Effects of low-dose oligofructose treatment administered via nasogastric intubation on induction of laminitis and associated alterations in glucose and insulin dynamics in horses
Karen A. Kalck, DVM; Nicholas Frank, DVM, PhD; Sarah B. Elliott, BSc; Raymond C. Boston, PhD

"Oligofructose undergoes minimal digestion within the stomach and small intestine, so most of this carbohydrate enters the cecum and colon where it is used as a substrate by resident bacteria. Lactate production increases within the cecum and colon in response to this alteration, thereby decreasing the intraluminal pH; in turn, this results in a major shift in types of bacterial flora from predominantly gram-negative organisms to predominantly gram-positive bacteria.
Recently, it has been established that streptococci proliferate within the cecum of horses in response to OF administration and that these organisms are likely to have an important role in the development of laminitis.

………………………………………………….

Laminitis itself may be triggered by toxins secreted by streptococci that activate matrix metalloproteinases"

Senast ändrad:

Nu blir det snart grymt nördigt, men studien från SLU ang kolhydrater som ju också har med fruktan, visade ju att det inte var någon skillnad på fruktanhalt i tarmvätskan oavsett om de ätit ett hö med högre halt av fruktan eller ett silage med lägre halt.

Nu är ju det mer 'vardagliga' halter än i försök att framkalla fång, men det blir ju ändå intressant just när det finns studier som pekar på olika saker, i ena fallet att fruktan i form av OF gett 'rent' INTE digesteras i någon större utsträckning i magsäck och tunntarm, utan når grovtarmen (colon) och där skapar problem, medan andra studier visar att fruktan från grovfoder av olika typ digesteras innan grovtarmen.

Dock är det ju olika bindningar i det OF som används i försök, och den fruktan som normalt finns i svenskt gräs. Och det kan ju vara skillnaden i hur eller ffa VAR det bryts ned mag-tarmsystemet?

"Det bör poängteraatt den OF som användes i försöken hade β-2,1-bindningar, till skillnad från gräs som (under svenska förhållanden) främst har β-2,6-bunden fruktan"

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

Nu är ju det mer 'vardagliga' halter än i försök att framkalla fång, men det blir ju ändå intressant just när det finns studier som pekar på olika saker, i ena fallet att fruktan i form av OF gett 'rent' INTE digesteras i någon större utsträckning i magsäck och tunntarm, utan når grovtarmen (colon) och där skapar problem, medan andra studier visar att fruktan från grovfoder av olika typ digesteras innan grovtarmen.

Dock är det ju olika bindningar i det OF som används i försök, och den fruktan som normalt finns i svenskt gräs. Och det kan ju vara skillnaden i hur eller ffa VAR det bryts ned mag-tarmsystemet?

I den studien som jag refererade till tidigare idag lyckades de visa att hästar kan få fång även av lägre doser fruktan. De gav doser som är mer jämförbara med vad en häst kan få i sig en dag på betet. Men det blir ju ändå inte likadant som på ett bete i alla fall vilket de också tar upp i studien.

Fruktan är egentligen ett samlingsnamn på långa fruktoskedjor. Så det finns vad jag minns flera sorter som är olika långa och då med olika bindningstyper. Både längd och bindningstyp bör kunna påverka hur snabbt de bryts ner och tas upp. '
Ganska komplicerat med andra ord. :crazy:

Nu börjar ju tråden bli intressant:d

Ja, det kan tänkas att jag söker ett svar som inte finns, men varför älta det som alla redan vet. Och vart leder det.
Även om det blir disskuterat sånt som vetenskapen ej stödjer, så skadar det varken häst eller människa.

Stärkelse är en polysackarid som är den vanligaste kolhydraten i födan för oss folk. Finns i olika bindningar. Människor kan inte bryta ner cellulosa, men det kan hästar.
Stärkelse består av molekylkedjor av glukos.
Undrar hur häststärkelse ser ut...

Men som sagt har jag aldrig haft nån fånghäst, jag har aldrig sett en häst med fång anfall.

Men jag tyckte det var rätt underligt då min bekants häst fick fång på vintern.

Marlene

Stärkelse är en polysackarid som är den vanligaste kolhydraten i födan för oss folk.
Det beror på vad man äter.

Människor kan inte bryta ner cellulosa, men det kan hästar.

varken hästar eller människor kan bryta ner cellulosa på egen hand men våra mikroorganismer i grovtarm/tjocktarm kan göra det. Men hästarna har en mkt mer effektiv mikroflora till detta.

Undrar hur häststärkelse ser ut...

Det finns varken häststärkelse eller människostärkelse. Vi kan inte lagra socker som stärkelse utan som glycogen i musklerna.

Men som sagt har jag aldrig haft nån fånghäst, jag har aldrig sett en häst med fång anfall.

Var du oerhört glad för det!
Jag hade bara sett fånghästar som ej varit i ett akut anfall tidigare. Den första gången min häst hade fång var det ett mkt lindrigt anfall. Men det hon hade i julas var fruktansvärt - en enda lång mardröm! Jag har inget minne vare sig av juldagarna eller nyårshelgen.

det finns svensk forskning om just cellernas känslighet, el rättare sagt att dom gjort en medicin som ökar känsligheten, men biverkningarna vart ej bra, tror den studien var nått år gammal. Finns mkt rolig läsning om sånt, på diabetes sidor, på universiteten. om det sen är överförbart på häst vet jag ej.

Marlene

fång på vintern är vanligt vissa år

Särskilt dåliga skördår, då det blir kraftiga foderbyten när folk går från ett part till ett annat för häftigt

I den studien som jag refererade till tidigare idag lyckades de visa att hästar kan få fång även av lägre doser fruktan. De gav doser som är mer jämförbara med vad en häst kan få i sig en dag på betet. Men det blir ju ändå inte likadant som på ett bete i alla fall vilket de också tar upp i studien.

Fruktan är egentligen ett samlingsnamn på långa fruktoskedjor. Så det finns vad jag minns flera sorter som är olika långa och då med olika bindningstyper. Både längd och bindningstyp bör kunna påverka hur snabbt de bryts ner och tas upp. '
Ganska komplicerat med andra ord. :crazy:

De lägre doserna btw, fick alla hästarna fång, som i studierna med högre doser? Eller bara vissa?

För att hästar kan få fång av 'svenskt betesfruktan' eller vad vi ska kalla det, är ju rätt garanterat. Och även att vissa får det, andra inte - trots samma bete och således (ungefärligen) samma dos. Men inte sett några studier som visar på individuell känslighet, därför jag blev nyfiken på den där 'lågdosstudien'? Jag hara bara läst de med 7.5 gr OF/kg kroppsvikt och uppåt. Och där fick ju varenda en fång. Men om man gav t ex 4 gr/kg, då kanske X% skulle få fång så att säga?

Och jo, komplicerat är ju bara förnamnet. Det är ju å andra sidan 'allt' kring det hela. Även IR. En riskfaktor för att utveckla IR är ju stärkelserik och sockerrik utfodring. Samtidigt så misstänker jag fång är synnerligen sällsynt på fullblod t ex, och det är ju bara kika in i många galoppstall och kolla foderstaterna så hittar man rad efter rad med hästar som utfodras med höga givor stärkelse. Men de får varken fång eller IR..

En HELT annan sak, men hör ihop med matsmältning och metabolism, är vad som egentligen gör skillnaden på hur mycket träck som produceras, förutom mängd man stoppar in då (ju mer mat in - ju mer träck ut). Men du kan ju ha två hästar på samma mängd och samma slags foder, och den ena producerar mindre träck och den andra mer.

Jag har fascinerats lite av det där ett tag, sådär bara i största allmänhet. För de svårfödda hästar jag haft, som dessutom ätit stora mängder mat - har producerat betydligt mindre mängd träck, än sina lättfödda stallkompisar som fått mindre mat.

Nu t ex så tänkte jag på det senast när fbl fick stå inne ett dygn. Han fick fritt hö, åt ungefär 10 kg, samt att han åt 1 kg muslikraftfoder och ½ kg lucern. Ponnyn åt under samma period 4 kg hö, några tuggor halm, 1.2 kg lucern.

Och ponnyn skiter betydligt mer. Samma sak om de står inne del av dygn, så den delen av dygnet skiljer det sig markant, trots att fullblodet äter mer.

Och om det vore tvärtom vore det logik - den svårfödda får dels större mängd, men dels skulle det kunna vara ett sämre fderutnyttjande. Medan den lättfödda dels får mindre, och skulle kunna ha ett bättre foderutnyttjande.

Men tvärtom, makes no sense. Men det fascinerar mig i största allmänhet.

Kan lätt bli för mkt om det finns en gnutta "socker" i allt vi och hästarna äter.
Finns det inget vi kan äta för typ motverka sockret skadliga effekter?

Marlene

Det människor kan göra är ju att undvika raffinerat socker, att tillsätta socker samt konstgjorda sötningsmedel.

Dvs få i oss enbart det 'naturliga' socker som finns, t ex i form av fruktsocker.

Och undvika övervikt.

Människan är ju designad för att klara det 'naturliga' socker vi får i oss via råvaror, och har en metabolism som fungerar utmärkt i att utvinna och ta del av det.

Det finns ju en anledning till att diabetes typ 2 ökar lavinartat, och det är kostvanorna.

Och teoretiskt så även om det fanns en medicin som kunde göra att vi kunde äta precis hur mycket socker som helst, så är det ju egentligen fel ände att börja i, och att gå över ån efter vatten?

Säger hon som är sockerberoende :angel:

Ang fullblod å så har ju musklefibrerna en kul roll, och hur dom används, hur dom lagrar socker, energi.
Ett nervigt fullblod borde ju använda glukos, till att vara nervig. Fast dom får mera i fodret, än ex kallblod, utvecklar dom mer sällan fång.

Ett kallblod är byggd på annat vis, muskel fiber sättningen. och förbränner knappast energi när den är lugn och sävlig.

Marlene

Senast ändrad:

Det finns lugna sävliga fullblod och stressade, nervösa kallblod, så det är inte hela svaret det heller. Tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare