Sv: Fångtråd del 3
Du matar din fånghäst lika oberoende på om den är frisk eller har fång alt IR fång.
Nja, nästan, nu har han tidigare inte behövt kraftfoder i någon mån, men då har han ju t ex fått sin slatt betfor. Nu får han samma slatt betfor men avsköljd och urlakad.
Samma sak om han behövt lucern, innan hade han fått vanlig lucern med melass, nu är det bara melassfri.
Som jag fattar det, så gick inte denna häst på bete innan, utan på som du skriver beräknad foderstat.
Så din sjuka häst blir ju frisk då den ej har fång längre.
Nej, han gick på bete, med munkorg. Uträknad foderstat på vintern, synnerligen IRvänlig generellt dock, iom den var grovfoderbaserad. Skillnaden förra vintern mot nu i vinter är att jag kommer sockeranalysera grovfodret. Som dock borde ligga mkt lågt i socker så då blir det ingen skillnad.
Bete däremot är en helt annan femma, det vetefan om han kommer få gå på..
Om han är IR så när han inte har fång så är han ju fortfarande IR.. Och det är ju något som måste tas hänsyn till resten av livet i så fall.
Jag tänker fritt gräsbete sommaren, fritt hösilage på vintern, omöjligt att räkna exsakat kilon och innehåll.
Åh, DET har han aldrig klarat av, kärnfrisk eller ej. Han är alldeles för lättfödd och blir SMÄLLFET av det..
En frisk häst för mej, går på fri grovfoder till gång, får ev fång, och blir frisk då man åter kan låta den gå på bete/fritt hösilage.
Hänger med hur du menar, fast det funkar ju sällan så med just ponnyer ens när de är friska.
Men så hänger jag med. Fast jag håller inte med helt. Om mitt fullblod fick fång nu, så han skulle få fritt silage även under akut fånganfall. Han är inte överviktig och behöver kalorierna.
Bete är ju alltid en risk med fångisar, om han inte gick på bete skulle han gå på fritt grovfoder dock även sommartid.
Om fullblodet blev IR så skillnaden skulle inte vara så stor, han skulle fortfarande äta fritt silage, dock skulle jag få byta kraftfoder åt honom med tanke på IR.
OM fullblodet var IR skulle han dock gå på EXAKT samma bete. Han går på ren klöver, och klöver är utmärkt för IR-häst, och då han är så svårfödd skulle han klara av det viktmässigt med.
Så ponnyn med IR = knepigare betesmässigt, men annars ingen skillnad. Fritt silage har han aldrig kunnat ha, men hittade jag ett med tillräckligt låga värden så skulle han kunna det även med både fång och IR.
Fbl med IR = Ingen som helst skillnad mer än möjligen kraftfoder, om han behöver det skulle jag behöva byta sort, men beror ju på silaget om han behöver kraft. Fritt silage och fritt bete skulle han ändå gå på.