Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Hur menar ni, att ni ska göra era hästar friska?
Förutom att fodra vid gränsen.

Marlene

Jag vet inte riktigt vad du menar.

Om man bantar och motionerar en IR häst så går insulinresistensen tillbaka. Då minskar risken för fång men hästen kommer alltid att vara känslig för socker, fetma osv. men riskerna att bli sjuk i fång minskar.

Fast du tänker fel någonstans? Det är INGEN skillnad i utfodringen på en överviktig fånghäst och en överviktig IR häst. De SKA fodras likadant.

Fång påverkar inte behandlingen av IR ett dugg fodermässigt, däremot motionsmässigt.

Om vi antar min är IR, jag behandlar honom ju som det, så ENDA som skiljer nu när han har fång som om han inte haft fång är att hade han inte haft fång hade han motionerats. Han hade fodrats EXAKT likadant - med samma mål. Dvs viktnedgång, låg sockerhalt, bara grovfoder (och även det med lågt socker). Hans energibehov i MJ, proteinbehov etc är exakt likadant oavsett om han har fång, IR, fång OCH IR, EMS eller är kärnfrisk.

Jag tänker ofta fel...:angel:
Men nu tänkte jag inte bara foder mässigt.
Du fodrar så han slipper fång återfall, börjar röra på honom, så fort det går.
Det var i dom banorna.
Förloppet IR fång häst tills det att den är frisk och kan beta gräs igen.

Marlene

Inte riktigt med hur du tänker? Fodermässigt är det ju exakt samma för IRhäst som för fånghäst som sagt, så där är inga problem.

När fånget är bra så motion = positivt för IR.

Gräs = riskabelt för IR-häst, riskabelt för fånghäst.

Det blir som ingen skillnad IR vs fång vad gäller foder, risk med bete etc. Varken under akut fånganfall/när de har höga insulinvärden, än när de är symptomfria från fång och har normala insulinvärden. Faran lurar runt hörnet, det är livslång kostbehandling och den är - tack och lov - exakt lika för båda åkommorna.

Jag håller med dig om att det är samma som gäller för en IR-fånghäst och en "vanlig" fånghäst. Men jag tror att den insulinresistenta hästen är känsligare för allt detta. Där måste man verkligen ta bort sockret, motionera hela tiden, hålla stenhård koll på vikten osv. Sedan är de nog känsligare för bete också.

Det är helt enkelt så att de har lättare för att få fång igen. I alla fall om man inte får kontroll över IR.

knapplån

En insulinresistent häst producerar insulin vid höga blodsockerhalter. Men cellerna i framförallt muskler och lever kan av olika
anledningar inte ta emot denna signal och släppa in sockret. Sockerhalten i blodet stiger. Då utsöndrar hästens bukspottkörtel ännu mer insulin för att kompensera detta.

Om man bantar hästen så ökar insulinkänsligheten igen. Cellerna hos en IR häst svälter egentligen. De är ofta lite lata pga sockerbrist i cellerna.

Vet man hur processen fungerar, då hästen av nån anledning får ett för höjt socker intag, och börjar ursöndra mer insulin.
Glappet mellan sockret och insulinet.
En frisk häst kan få fång av socker. Men kan en frisk häst få fång av insulinet.
Är det insulinet, eller den förmodligen höjda blodsocker halten före som utlöser fången?

Om man i stort sett plockar bort allt socker från intaget, fodermässigt. Måste ju hästen tillverka sitt eget för att mata cellerna, denna process tar energi, och bildar avfallsprodukter.

Fruktos är ju lite spännande, i mata cellerna synpunkt, men dock ej fång synpunkt.

Fån wikipedia.

Fruktos är en naturligt förekommande monosackarid, som absorberas som fruktos. Cellernas upptag av fruktos och fosforyleringen av fruktos kräver, i motsats till metaboliseringen av glukos, inte insulin. Det innebär att fruktos försvinner mycket snabbare ut från blodbanan till cellerna än glukos. Det gör att risken för höga blodkoncentrationer och sockerförluster i urinen är mindre än vid glukosinfusion.

Nån som vet varför diabetiker kan behöva ändra sin insulin tillförsel vid feber/inflammationer?

Marlene

Vet nog varför jag tänker fel.

Du matar din fånghäst lika oberoende på om den är frisk eller har fång alt IR fång.

Som jag fattar det, så gick inte denna häst på bete innan, utan på som du skriver beräknad foderstat.
Så din sjuka häst blir ju frisk då den ej har fång längre.

Jag tänker fritt gräsbete sommaren, fritt hösilage på vintern, omöjligt att räkna exsakat kilon och innehåll.
En frisk häst för mej, går på fri grovfoder till gång, får ev fång, och blir frisk då man åter kan låta den gå på bete/fritt hösilage.

Skillnaden blir ju beräknad foderstat - sjuk - beräknad foderstat.
Bete - sjuk -bete.

Tänkte på rehabiliteringen på fång hästarna, inte bara fodret, och sen ev motion. Så här tänker jag.

Vinterfång hästen, som står här, får nu får Massage för att lossa slagget ur sina muskler som han förmodligen samlat där innan själva fång utbrottet.
Jag tror hans kropp, försökte puffa undan gifterna från blodet, vilket är en överlevnads instinkt, men då bindväv, muskler osv vart full kunde man konstatera fång.

Det är ju givetvis massage i smådoser, för att inte överbelasta denna häst med mer slagg än vad han klarar av att bryta ner och utsöndra.
Förhoppningsvis, ska han ju slippa fång återfall. Men druttar han ändå dit, finns dej ju plats för gift lagring i musklerna och man kanske kan förhindra ett nytt fång anfall om man är mkt lyhörd på hans muskler, och redan då förebygger. Kort förklarat.

Marlene

Vet man hur processen fungerar, då hästen av nån anledning får ett för höjt socker intag, och börjar ursöndra mer insulin.
Glappet mellan sockret och insulinet.

Detta med insulinets roll är ganska så komplicerat. Det finns mkt forskning kring detta med nedsatt insulinkänslighet. Jag vill inte påstå att jag har överblick över hela detta enormt komplexa samband. Men lite enkelt förklarat så kan man nog tänka sig det som att det system som ska ta emot insulinsignalen och översätta den till glukosutnyttjande inuti cellerna blir utmattat på ett eller flera sätt. Några led i reaktionskedjorna upphör att fungera av olika anledningar. Då höjs blodsockerhalten och ännu mer insulin produceras.

En frisk häst kan få fång av socker. Men kan en frisk häst få fång av insulinet.
Är det insulinet, eller den förmodligen höjda blodsocker halten före som utlöser fången?
En frisk häst får nog inte fång av socker. Då måste det antagligen till enorma mängder socker. Men en IR bör kunna få det av socker. Däremot har man visat att friska hästar som får insulin får fång. Man har också visat att höga insulinhalter på ngt sätt bryter ner lamellerna så hästen får fång.
Förhöjda blodsockervärden höjer insulinet som sedan utlöser fången.

Om man i stort sett plockar bort allt socker från intaget, fodermässigt. Måste ju hästen tillverka sitt eget för att mata cellerna, denna process tar energi, och bildar avfallsprodukter.

Hästen får redan en stor del av sitt energibehov från fibrernas cellulosa. Den omvandlas i kroppen bla till glukos. Jag vet inte vad du menar för avfallsprodukter?

Fruktos är ju lite spännande, i mata cellerna synpunkt, men dock ej fång synpunkt.

Fruktos är visserligen oberoende av insulin för transport in i cellerna men jag har för mig att jag har läst att även fruktos höjer insulinhalten. Men jag är lite osäker på detta. Kanske ngn annan som vet?

Du matar din fånghäst lika oberoende på om den är frisk eller har fång alt IR fång.

Nja, nästan, nu har han tidigare inte behövt kraftfoder i någon mån, men då har han ju t ex fått sin slatt betfor. Nu får han samma slatt betfor men avsköljd och urlakad.

Samma sak om han behövt lucern, innan hade han fått vanlig lucern med melass, nu är det bara melassfri.

Som jag fattar det, så gick inte denna häst på bete innan, utan på som du skriver beräknad foderstat.
Så din sjuka häst blir ju frisk då den ej har fång längre.

Nej, han gick på bete, med munkorg. Uträknad foderstat på vintern, synnerligen IRvänlig generellt dock, iom den var grovfoderbaserad. Skillnaden förra vintern mot nu i vinter är att jag kommer sockeranalysera grovfodret. Som dock borde ligga mkt lågt i socker så då blir det ingen skillnad.

Bete däremot är en helt annan femma, det vetefan om han kommer få gå på..

Om han är IR så när han inte har fång så är han ju fortfarande IR.. Och det är ju något som måste tas hänsyn till resten av livet i så fall.

Jag tänker fritt gräsbete sommaren, fritt hösilage på vintern, omöjligt att räkna exsakat kilon och innehåll.

Åh, DET har han aldrig klarat av, kärnfrisk eller ej. Han är alldeles för lättfödd och blir SMÄLLFET av det..

En frisk häst för mej, går på fri grovfoder till gång, får ev fång, och blir frisk då man åter kan låta den gå på bete/fritt hösilage.
Hänger med hur du menar, fast det funkar ju sällan så med just ponnyer ens när de är friska.

Men så hänger jag med. Fast jag håller inte med helt. Om mitt fullblod fick fång nu, så han skulle få fritt silage även under akut fånganfall. Han är inte överviktig och behöver kalorierna.

Bete är ju alltid en risk med fångisar, om han inte gick på bete skulle han gå på fritt grovfoder dock även sommartid.

Om fullblodet blev IR så skillnaden skulle inte vara så stor, han skulle fortfarande äta fritt silage, dock skulle jag få byta kraftfoder åt honom med tanke på IR.

OM fullblodet var IR skulle han dock gå på EXAKT samma bete. Han går på ren klöver, och klöver är utmärkt för IR-häst, och då han är så svårfödd skulle han klara av det viktmässigt med.

Så ponnyn med IR = knepigare betesmässigt, men annars ingen skillnad. Fritt silage har han aldrig kunnat ha, men hittade jag ett med tillräckligt låga värden så skulle han kunna det även med både fång och IR.

Fbl med IR = Ingen som helst skillnad mer än möjligen kraftfoder, om han behöver det skulle jag behöva byta sort, men beror ju på silaget om han behöver kraft. Fritt silage och fritt bete skulle han ändå gå på.

Foder oms fungerar ju lite olika pga till gång till syre.
Ex, En travhäst som uttnyttjat hela sitt socker förråd i ett lopp, och måste börja bryta ner och tillverka eget, drabbas ju av mjölksyra, man kan ju säga att blodsockret sjunker om den "stannar" på upploppet.
Mjölksyra är då en avfalls produkt av socker tillverkningen.

Marlene

Jag håller med dig om att det är samma som gäller för en IR-fånghäst och en "vanlig" fånghäst. Men jag tror att den insulinresistenta hästen är känsligare för allt detta. Där måste man verkligen ta bort sockret, motionera hela tiden, hålla stenhård koll på vikten osv. Sedan är de nog känsligare för bete också.

Det är helt enkelt så att de har lättare för att få fång igen. I alla fall om man inte får kontroll över IR.

Absolut, men förutom motionsdelen, där fång ställer till det, så fodermässigt som man har en fånghäst utan IR, eller en IRhäst utan fång, så strävar man ju efter exakt samma sak? Där jag menar att det skiljer ju inget i 'behandling' Sen är det olika 'illa' om man inte uppnår det man strävar efter.

Men man strävar ju efter att få bort ev övervikt, att ge en grovfoderbaserad foderstat med så lite socker och stärkelse (kraftfoder) som möjligt. Och iaf jag anser att en gång fång = risk för resten av livet för fång. Dvs jag matar en fånghäst enligt ovan resten av livet.

Och en IRhäst vill man ju samma sak, och matningen är för resten av livet.

Däremot, säg att man har jättesvårt få ihop det. Om man då på fånghästen (som är 'frisk' igen) blir tvungen att lägga på ½ kg lucern med melass, så är det antagligen ingen jättefara. Medan det på den 'friska' IRhästen antagligen är mycket mycket värre. Samma sak om man chansar med betet och får en fruktanhöjning.

Nu har jag det ju 'lätt' så, jag har inga som helst problem att slippa ge kraftfoder till ponnyn, han har ju alltid stått på grovfoder bara (förutom en slatt betfor blanda mineraler i), förutom som föl/riktigt ung. Så eg 'bara' betet som ställer till det.

Men så unga hästar som din är inte permanent IR.
Bantar den blir den frisk. Den har inte "gjort slut" på sitt insulinförråd:grin:

Även om de är tjocka kan de om de hela tiden motioneras undvika att bli IR, men om de sen blir stillastående av ngn orsak kan de utveckla fång.

Så vid betessläpp eller hela sommaren om betet är bra eller förändras av torka/ regn, är det mindre risk om den hela tiden går.

Mitt summa summarium.
Fet häst ska aldrig vila o bantas så snart som möjligt.

Fast jag kommer aldrig våga 'tro' på det sas. ABSOLUT att han kommer vara mindre känslig om man får ner insulinvärdena etc. Och risken för nytt fång minska drastiskt.

Men som jag begripit det, och som jag kommer 'känna', så kommer han vara känsligare för socker ändå, än en häst som aldrig varit IR.. Och då blir det ju ett livslångt åtagande att minimera sockret i kosten sas, och där är ju betet knepigast att kontrollera. Jag vet dock inte idag om jag kommer våga eller inte våga ha på bete igen (med munkorg). För risken då ÄVEN om han är normalkänslig för socker igen, är ju att han lägger på sig. Och då är han ju i riskzonen för både IR och fång igen, väl? Hänger nog på hur mycket skillnad motionen gör på behovet.

Dvs även om man bantar ner honom, han blir en slank ponny med normala insulinvärden. Så OM kilona börjar krypa sig på igen, så är risken stor han får för höga insulinvärden igen?

Dvs en IRhäst kommer alltid ha lättare att få symptom igen, jmf med en icke IR?

KL
Förutom motionen bör den naturligt gå ner under senvintern/våren. Att den då har blivit sommarrund spelar inte så stor roll, bara den inte är tjock året om.
Dagens superba täcken gör oxå att de inte gör av med samma energi som förr.

Hästar som inte behöver frysa o får mer mat när det är kallt- blir det fel för.(inte alla givetvis).

Är den täckad behöver den inte mer mat för att hålla värmen. Vätan sätter pälsens funktion ur spel- hästen fryser- gör av med mkt energi- till det som det är tänkt för- extrahullet.
Får den för lite mat o är tunn skaffar den en extrem björnpäls.
Hästar som motioneras dagligen får oxå upp värmen varje dag o sätter inte heller samma päls.

Var det svar till mig:confused:? Jag tror knappast att min häst kan få fri tillgång om jag så motionerar henne 5 timmar om dagen (som ju självklart inte är en möjlighet)... Täcke brukar hon inte ha.

.

OM fullblodet var IR skulle han dock gå på EXAKT samma bete. Han går på ren klöver, och klöver är utmärkt för IR-häst, och då han är så svårfödd skulle han klara av det viktmässigt med.

.

Hur kan du påstå att klöver skulle vara utmärkt för en IR-häst? :confused::eek:

En IR-häst ska ha en låg andel Icke-struktruella kolhydrater i sitt foder. Mindre än 12% är vad som rekommenderas. Klöver som är en baljväxt innehåller en hög andel icke strukturella kolhydrater dvs inte så mycket fibrer.
Det vore helt idiotiskt att släppa en IR-häst på rent klöverbete oavsett ras.

Dessutom är hästen insulinresistent spelar rasen ingen roll. De ska ändå inte ha en foderstat baserat på socker, stärkelse och icke strukturella kolhydrater

Jag har skrivit det förr: Det bästa för en IR-häst är ett sent skördat fiberikt hö med låg andel icke strukturella kolhydrater som grund i foderstaten.

Senast ändrad:

Jag rek inte klöver rakt av, skulle varit tydligare. Utan jag skrev ang FULLBLODET så om han var IR skulle HAN gå på samma bete.

Han är ju svårfödd, så hur man än beter sig med honom måste man ge honom ett tidigt skördat (alt andraskörd) foder, med höga värden. Annars fastnar man i kraftfoderfällan, och då blir det socker och kolhydrater därifrån.

Således, i HANS fall skulle han gå kvar på övervuxet klöverbete, och det skulle vara den säkraste lösningen i hans fall.

Jag har ju lyxen att ha överflöd av bete, och kan släppa på grymt övervuxet. Det han går på nu t ex, kraftigt övervuxen klöver.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18