Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Inte från förra året, utan 2007. Men bilden är tagen 3:e JANUARI..

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Och det här är från förra året (2008), taget 27 DECEMBER:
Thumbnail.aspx

På vintern kan det väl bero på alla orsaker som INTE har med nytt grönt gräs att göra ;), dvs dåligt foder, för mycket foder, medicinering, frostgräs, förgiftning, etc. Allt som stör tarmfloran egentligen...

Skillnad i rehabilitering vet jag inte, dock känns det ju som om det skulle vara troligare att en häst som fått fång på vintern kan klara av att äta gräs igen, men det är ju spekulationer bara...!

På vintern kan det väl bero på alla orsaker som INTE har med nytt grönt gräs att göra ;), dvs dåligt foder, för mycket foder, medicinering, frostgräs, förgiftning, etc. Allt som stör tarmfloran egentligen...

Skillnad i rehabilitering vet jag inte, dock känns det ju som om det skulle vara troligare att en häst som fått fång på vintern kan klara av att äta gräs igen, men det är ju spekulationer bara...!

Rehabiliteringen är väl samma oavsett anledning?
Jag har för mig att IRhästar (vet att jag alltid tar upp dem) ofta får fång på vintern. men min ponny som troligtvis är IR har fått fång två ggr båda på senhösten.
En IR häst kan kanske inte alltid gå på gräs efteråt.

Om dom en gång fått fång, vad i gräset är det som gör att det utbryter igen, eftersom man oftast tar bort fånghästar från allt grönt.
Vilken "skada" i magen gör gräset?
Vinter fång hästen, går nu på fritt sommarbete, så det kan ju stämma att dom har större chans att gå på gräs igen!

Marlene

Vet du varför Ir hästar har lättare att få fång på vintern?
Hur fungerar IR som gör dem mer fångkänsliga överlag?
Hur behandlar man en IR häst?

Marlene

Vet du varför Ir hästar har lättare att få fång på vintern?
Hur fungerar IR som gör dem mer fångkänsliga överlag?
Hur behandlar man en IR häst?

Marlene

Jag tänker mig att man bör indela fånghästar i två olika grupper. De insulinresistenta och de som inte är IR.

En IR häst är antagligen mer känslig för alla andra/eller de flesta andra fångframkallande faktorerna.

De har ofta/ständigt/lätt för att få höga insulinhalter i blodet vilket är fångframkallande i sig.. Det verkar som om det blir flera olika faktorer som samverkar och till sist utlöser själva anfallet.

På vintern
höga fruktanhalter vid frost
för mkt foder som innehåller socker/stärkelse som ex hö, tidig skördad ensilage, kraftfoder osv
dåligt grovfoder eller hö/ensilage med giftiga växter (detta sista egen teori)
giftiga växter i hagen i brist på annat

En IR häst ska äta som en diabetiker. Den ska inte äta spannmål, melass, hö/ensilage med mkt socker och fruktan. Den ska gärna äta flera ggr per dag och den ska hållas smal.

Betfor utan melass, lusern, timotejhö, soja är bra foder med lite socker.

Jaha, så fick jag hem nytt hö. Årshö, med vitklöver. Som hittat :crazy:

Dock normalgrovt, så kanske kan sänka ättakten lite jmf med fiina ängshöet. Men vill inte ens tänka på vad det innehåller. Tror jag ska försöka få ner höet så lågt det är möjligt, försöka gå ner till 3 kg eller ngt, och öka lucernet. Det här känns livsfarligt..

Milt sagt. Dock mindre klöver i vissa balar, försöka ge ponnyn av dem. Men om han pulsar ikväll, då lägger jag på buttan igen - måste jag byta hö också så känns det dumt chansa, just iom att pulsen kommer tillbaka och ökar utan butta kan ju vara för det är en inflammatorisk process fortfarande.

Hoppas lucernhacket kommer snart, får ringa och höra. Beroende på hur det är (längd etc) kanske man kan blanda i det i hönät med.

Det är iofs slaget hyfsat sent, i juli och det är inte så mycket klöver. Övrigt kan jag inte riktigt identifiera och glömde fråga, men inte timotej. Ganska grovt som sagt, och tja - typiskt sent slaget. Så är ju inte absolut värsta, men känns illa nog. Jag trodde jag skulle få fjolårs igen, samma sort som innan, det där ängshöet. Men det ligger nu på skullen så han ska mata först med det, dvs det ligger runt 'luckan' ner i ladugården, och runt ligger årets skörd. Och kan ju ha viss förståelse för att han tar det som är lättast att lasta liksom, istället för att kasta ner i ladugården, bära ut och lägga på vagnen.

Men, inte bra. Alls =/ Och just vitklöver känns 'värre' än om det varit rödklöver, kanske inte är sant men har fått för mig att vitklöver är sämre ur fånghänseende än rödklöver. Men kanske vitklöver lagrar in mindre fruktan det med?

Är tyvärr ingen ide analysera det här heller, det handlar om så liten mängd. Jag HOPPAS verkligen att det ligger skördvis på skullen, så jag inte nästa vecka får ytterligare ngt nytt. Hmm, får nog ta ett snack om det.

KL

Vad jag har förstått verkar det finnas två sätt att komma till rätta med rotation/sänkning. Antingen så sänker man trakten eller så har man en högre trakt. En del förespråkar oskott, andra säger att hästen absolut skall vara skodd för att stödja sulan.

Någon som har förklaring till de olika varianterna för att komma till rätta med sänkning/rotation, och vad som händer med hovbenet, kapseln m.m. vid de olika metoderna.

Hälsningar

devere

De har ofta/ständigt/lätt för att få höga insulinhalter i blodet vilket är fångframkallande i sig.. Det verkar som om det blir flera olika faktorer som samverkar och till sist utlöser själva anfallet.

På vintern
för mkt foder som innehåller socker/stärkelse som ex hö, tidig skördad ensilage.

En IR häst ska äta som en diabetiker. Den ska inte äta spannmål, melass, hö/ensilage med mkt socker och fruktan. Den ska gärna äta flera ggr per dag och den ska hållas smal.

Betfor utan melass, lusern, timotejhö, soja är bra foder med lite socker.

Hur kan insulin utlösa fången? Har hästarna för mkt insulin i blodet? Isf iförhållande till vad? är det under fasta eller under belastning man tar prover för att konstatera IR?

Mäter man det höga insulinet eller det låga bls? För det är ju samma sak, el?

Eller är det fortfarande sockret som utlöser fången?

Hur funkar socker/insulin funktionerna i en IR häst kropp?

Marlene

Japps =/ Jag hade ju räknat med ett byte, det från hö till silage - det är ju dessvärre ofrånkomligt, det kommer jag inte undan hur jag än gör. Men hade ju inte räknat med att behöva byta från hö - hö mitt i =/

I nuläget är risken att det blir än mer byten, det är ev trassel med min hösilagebeställning och jag får ev inte silage senast 15 augusti som jag beställt. Då måste jag lösa grovfoderglappet där - med ett annat silage. Ja jag är rätt stressad över hela situationen, milt talat.

Frågan är om man kan få ihop en rimlig ättid ihop med 5 kg lucernstrå. Då vetefan om jag inte försöker få bort honom från hö och ger bara lucernstrå fram tills silaget? Men hänger ju på ättid - OCH när jag får hem lucernstrå.

Hur kan insulin utlösa fången? Har hästarna för mkt insulin i blodet? Isf iförhållande till vad? är det under fasta eller under belastning man tar prover för att konstatera IR?

Mäter man det höga insulinet eller det låga bls? För det är ju samma sak, el?

Eller är det fortfarande sockret som utlöser fången?

Hur funkar socker/insulin funktionerna i en IR häst kropp?

Marlene

Man mäter i Sverige insulinvärde och glukos i serum som fasteprov (hästen får kvällsmat men ingen frukost, provet tas på morgonen). Man kan glukosbelasta med, men enligt Owe Wattle som forskat på det så ger det samma svar som den andra mätmetoden. Finns utomlands en del andra mätmetoder som dock inte är utvärderade fullt ut.

Insulin är en annan sak än blodsocker/blodglukos.

Blodsocker och insulin samspelar med varandra väldigt tight dock.
Insulin är ett hormon, som ju SÄNKER blodsockervärdet, genom att 'öppna' till cellerna så de 'får' blodsocker (= energi).

Insulinet frisläpps alltså som en signal att nu har vi högt blodsocker och bör sänka det genom att mata cellerna. Och så sjunker blodsockret, och även insulinvärdet.

Vid insulinresistens så är systemet rubbat, kroppen reagerar inte normalt på insulinvärdena, och öppnar inte till cellerna för att minska blodsockret som det ska.

Och det ställer till en helsikes massa annat elände i kroppen, bland annat övervikt då det istället för att mata muskler etc, lagras in som fett.

Om kroppen behöver X kalorier som bränsle för att mata musklerna etc, så allt över X kommer inlagras som fett. Vid insulinresistens så även fast kroppen behöver bränslet, så frisläpps det inte, tolkas som överskott och inlagras som fett. Trots att kroppen eg svälter. Svårt förklara vettigt.

Nu är jag inte med riktigt. Varför skulle vitklöver vara extra farligt?
Klöver lagrar inte socker som fruktan.

Jag vet inte, jag har bara hört det i så många år. Jag tycker ju inte det borde vara någon skillnad, just eftersom d einte lagrar in fruktan. Men just att det så envist skilts på vit- och rödklöver så är jag mer rädd för vitklöver - kanske i onödan.

Det är ju klart obra rent värdemässigt, men jag tycker som sagt inte om det fångmässigt heller, men kan vara 'i onödan'.

Varken lyckats avfärda eller bekräfta ökad risk av just vitklöver. De växer ju ganska olika, röd och vitklöver dock. Rödklövern tål hård betning dåligt, vitklöver är väldigt tåligt, och bland det första som växer upp på hårt betade hagar. Tycks dessutom överleva ungefär vad som helst (säger hon som försökt utrota eländet), medan jag väldigt lätt lyckats ta kål på rödklöver med överbetning och söndertrampning?

Nej jag förstår, men som jag tänker kan man då typ ge en fång häst nästan vad som helst å äta, och den blir mer eller mindre sjuk, men aldrig bra så vida du inte rättar till det egentliga bekymmret.

Marlene

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar