Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

kl

Horse Hage high fibre,någon som har åsikter om det?
Verkar ju bra men hur vet man att man får dom värdena?
Dum fråga kanske:o

Horsehage är inget annat än 'vanligt' hösilage men i miniförpackningar. HH odlas lokalt, av 'vanliga bönder', med vanliga metoder etc. Enda som skiljer att köpa analyserat silage av vilken bonde som helst och HH är att HH ligger i miniförpackning med flashigare namn på ;)

Så, analyserna varierar år från år, och det är årets analys du får. Så du kan lita lika mkt på analysen på HH år X som du kan lita på analyserat hö/hösilage från en bonde år X.

Om man INTE är beroende av att ha just miniförpackningar, så är det betydligt billigare att köpa vanlig småbal från lämplig bonde/producent.

Förbaskade jäkla elände..

Ett dygn utan butta nu = puls BF. Avvaktar tills imorgon bitti dock, då herrn fick totalt frispel av två balar nytt spån och grävde - rullade - tokbockade, grävde - rullade - tokbockade. Såpass att jag fick slänga in en muta, jag var rädd han skulle få bakbenen över boxkanten, han var HÖGT över med bakhovarna..

Jag skulle också avvakta lite för att se om det är buttan eller buset som påverkat.

Min shettis har puls i ena fram nu på morgonen. Hon har varit varmare i denna hov i några dagar också. Verkar dock inte ha ont. Rör sig som hon ska (i alla fall gjorde hon det igår, har inte testat idag), äter och är glad och pigg. Vet inte - det blir kanske en hovböld där också...:crazy:

Kan ju också säga att jag, ovanpå allt annat, också grubblar en del på den anmälan som kom in...:( Den ena inspektören verkade hästkunnig, och hon avskrev ju även anmälan, men den andra var lite "mystisk". Han var väldigt tjatig om just "bete" och undrade var jag har mitt bete någonstans. Jag förklarade ungefär var de har brukat gå halva året. MEN det är ju långt ifrån säkert att mina hästar kommer att kunna gå på bete någonsin igen! Vad händer då? Det finns väl ändå ingen lag som säger att hästar måste gå på bete (även om det självklart är min önskan att de ska kunna)? Elittävlingshästar, t.ex, går väl inte på bete? Är bete verkligen så underbart som det verkar? Jag tänker på hetta, regn, insekter etc etc etc. Min haflinger kommer garanterat att bli överviktig igen om jag släpper henne på ett bete. Det ska man väl inte tvingas göra? Fång eller inte få gå bete, jag vet i alla fall vad JAG tycker är värst...:crazy:

Det finns inte ens en lag som förbjuder uppstallning dygnet runt, än mindre finns det ngt krav på bete. Tråkigt med anmälan, som om det inte skulle vara jobbigt nog med fånge. :(

Precis som Mia R säger, det är fullt lagligt ha inne dygnet om. Det kommer ändras nästa år, men är fortfarande undantaget hästar som av t ex medicinska skäl (och en massa annat, tandlös lag) inte bör gå ute. Finns inget krav på hur länge de ska gå ut i nya föreskriften heller, bara att de ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter.

Bete har aldrig funnits och finns inga krav om, det skulle ta kål på extremt många stall..

Så, oroa dig inte, du behöver inte ha dem på bete en enda minut resten av deras liv om du inte vill/kan.

Jag skulle också avvakta lite för att se om det är buttan eller buset som påverkat.

Min shettis har puls i ena fram nu på morgonen. Hon har varit varmare i denna hov i några dagar också. Verkar dock inte ha ont. Rör sig som hon ska (i alla fall gjorde hon det igår, har inte testat idag), äter och är glad och pigg. Vet inte - det blir kanske en hovböld där också...:crazy:

Pulsar runt om idag, det är på gränsen till att dunka i fram. Dock gick det utmärkt att bocka och bralla i boxen idag med - suck. Rör sig obehindrat på gummimattan. Så försöker ha lite is i magen en stund till, får se igen ikväll hur det ser ut.

Tråkigt med anmälan, som om det inte skulle vara jobbigt nog med fånge. :(

Ja, eller hur:(... Jag känner mig också helt paranoid, och är jätteglad för att maken jobbar hemifrån. Känner knappt att jag vågar åka iväg från huset utan att maken är hemma. Numera stänger jag alltid stalldörren (garageporten) när jag åker, för jag vill inte att någon ska se henne där inne och få för sig att, t.ex., släppa ut henne:crazy:. Ja, det låter helknäppt, jag vet, men OM den som anmälde är den som jag till 99% tror är skyldig, är han ungefär en sådan "släpp-minkarna-lösa-typ". Det vill säga, han skulle kunna agera helt enligt sin egen tro utan någon slags stöd i lagen.

Är det förresten någon som vet om jag får ett skriftligt utlåtande på att det inkommit en anmälan mot mig, och att den sedermera avskrevs? Jag fick inget när inspektörerna var här, men det kommer kanske med posten? Kan man annars kräva att få ett intyg på att "allt är okej"? Det hade känts bra att ha...

Min haflinger kommer garanterat att bli överviktig igen om jag släpper henne på ett bete. Det ska man väl inte tvingas göra? Fång eller inte få gå bete, jag vet i alla fall vad JAG tycker är värst...:crazy:

Jag tänker så här med min ponny.
Denna sommaren har jag provat med att låta henne äta en del gräs men det verkar inte fungera. Men min plan är att hon ska kunna gå på gräs nästa sommar. Vi har en naturbeteshage där det inte är så kraftigt bete. Målet är att hon ska kunna gå där i alla fall några timmar om dagen. Resten av dagen får hon gå i en liten hage ev med betesreducerare och på natten antagligen inne. Om detta kommer att fungera så tycker jag att det är bra.

Jag är på ngt sätt övertygad om att hästar ska gå och äta gräs på sommaren. Sedan behöver det inte vara dygnet runt på kraftig betesvall.

men jag förstår hur du tänker. Fång eller inte få gå på bete - ingen tvekan om vilket som är värst!!!! Men samtidigt så vet jag inte om min lilla häst hade fixat att leva hela sitt liv i en grushage och kanske inte jag med att se på heller. Dessutom så tror jag på ngt sätt att det är nyttigare för dem att äta gräs än tex hö. Men det är nog ngt som jag lever kvar sedan jag höll på med hästar när jag var yngre.

Jag vet att många som har fångponnyer väljer bort betet. Jag har full förståelse för att man gör så.

Pulsar runt om idag, det är på gränsen till att dunka i fram. Dock gick det utmärkt att bocka och bralla i boxen idag med - suck. Rör sig obehindrat på gummimattan. Så försöker ha lite is i magen en stund till, får se igen ikväll hur det ser ut.

Får den butta fortfarande?
Måste pulsen gå ner? Jag trodde att det viktigaste var att de kan röra sig ganska normalt när man tar bort medicinen och att de inte visar några tecken på att ha ont.

Jag har ju tyvärr inte lyxen att ha bete nära mitt stall. Betet finns drygt en mil härifrån. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det:(!

Ring och be om ett skriftligt utlåtande och be även veterinären om detsamma och så sätter du upp det utanför boxen så ev snokare kan både läsa att uppstallningen följer lagen och att det är på veterinär inrådan som hon inte får gå ut. Nämn det även för grannen helt apropå hur ledsen du är över att ngn anmält din sjuka häst och att det skulle ta livet av henne om hon gick i hage, bre gärna på lite extra. :angel:

Jag har ju tyvärr inte lyxen att ha bete nära mitt stall. Betet finns drygt en mil härifrån. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det:(!

Jag förstår hur du menar. Jag har bete, andra hagar och stall precis utanför ytterdörren. Det gör att man kan ta dem in och ut hela tiden (om man nu tycker det är bra).

Men som sagt de måste ju inte gå på bete. Att tex släppa dem på bete med betesreducerare och sedan åka därifrån är inte ett alternativ för mig.

Just bete tycker jag är absolut svåraste saken att ta ställning till. Precis som andra så vill jag eg de ska gå på bete. Dessutom om man kan hitta ett lägge där de kan 'terapibeta', t ex gå och gnaga i sig tre strån i kvarten i en nedbetad hage, och i övrigt fodras med hö/hösilage, så inbillar jag mig ju att de får ut mer rent psykiskt och mentalt av det, än att stå i en lika stor/liten jord/grushage och bara äta hö.

Dvs att just 'beta-beteendet' är viktigt, oavsett om de eg får i sig så mkt av varken strå eller näring. Tänker lite på hur det är i början av säsongen och slutet av säsongen, när det eg inte finns bete, bara 'gröna strån'. De äter sin ranson grovfoder, men de går hela tiden och gnager i sig förlupna grässtrån. Även mitt i vintern om de kommer åt det. Och jag ser mycket hellre hästar gå och knapra grässtrån, än stå och 'hänga'. Födosöksbeteende är ju normalt.

Sen, och nu är jag på förmänskligandenivå, kan jag inte låta bli att undra hur de egentligen upplever att stå i en jordhage och TITTA på ett överflöd av mat på andra sidan staketet men inte kunna nå det?

Samtidigt, så allt bete är och förblir ju en risk, och det är ju i praktiken helt omöjligt att hålla en X kvadratmeter stor hage med exakt samma grästillväxt/gräsbrist hela tiden. Och såfort man måste öka hagen så ökar risken rejält, samma sak om det är 'lagom' under torka, så regnar det och vips så även om du minskar hagen har risken ökat. För att inte nämna de där jävla fruktanerna som är helt omöjligt att fullt ut förutspå vad de tänker hitta på...

Jag vet inte vad jag kommer göra med Lillen, om han nu blir bra och så. Jag börjar dock redan få magsår för HÖSTEN OCH VINTERN. Bete är ju inte bara sommartid. Utan en blöt emla vinter så kommer de åt gräs tills den dag snön lägger sig. Jag har haft hästar gått och knaprat gräs i januari.

FRÅGA förresten, frostigt gräs, är det farligt 'bara' i tillväxtperiod, eller mitt i vintern med?

Helt ta bort från gräs innebär ju ett liv i liten hage med stampat jordgolv - året runt förutom då snön ligger djup, och då börjar det kännas inhumant med tanke på hur vintrarna tycks vara nuförtiden.

Ett tag funderade jag på jordhage med gräsgiva. Dvs hästen går utan gräs och fodras med hö/silage. Och så plockar/slår/klipper man gräs åt den och ger, som vilken grovfodergiva som helst. Fast man kommer inte undan fruktanhelvetet då heller.

Jordhage med sly och löv bara (ä'r det fruktan i sådana jävlar med?)

Jordhage med sly och löv bara (ä'r det fruktan i sådana jävlar med?)

Jag vet inte. Jag har dock gett en del grenar, även med tillhörande löv, nu på sistone. Det har blivit lite asp, men mest rönn som jag har gräsligt gott av på tomten. "Peppar, peppar" så verkar det fungera...

Min vet hade inte hört talas om att det skulle vara farligt att ge grenar med bark och löv.

Får den butta fortfarande?
Måste pulsen gå ner? Jag trodde att det viktigaste var att de kan röra sig ganska normalt när man tar bort medicinen och att de inte visar några tecken på att ha ont.

Fast det som 'stör mig' är att han är PULSFRI på butta. Han har inte fått butta på 1½ dygn nu.

Sist jag provade sätta ut butta var han pulsfri på butta. Ett halvt dygn efter jag tog bort den hade han svag puls, ett dygn efter dunkade pulsen. Rörde sig okej, men har gummimatta som sagt. Pratade ju då med DV, som tyckte på med butta igen, och när symptomfri (dvs även pulsfri) 5 - 6 dygn i sträck prova ta bort.

Symptomfri, ingen puls etc på butta, bort med buttan och inom 12 h börjar pulsen öka.

Om pulsen 'aldrig försvunnit' hade det ju varit 'bättre' eller hur mans ka säga, men just att den försvinner av butta tyder ju på att det fortfarande är inflammatorisk process, som buttan dämpar?

Sen, förbannat bökigt att inte veta hur han rör sig på 'klinikunderlag'. När vi var på klinik hade han ju puls även hemma, men rörde sig bra på gummimattan. På klinikens betong (med ngn gummiinblandning, men mycket hårdare än hemma) så stapplade han bedrövligt. Hemma igen på gummimattan inget stappel.

Så det, plus att pulsen försvinenr av butta men kommer tillbaka utan, gör att jag inte riktigt rakt av törs rycka på axlarna åt pulsen, den ökar ju =/

Alexandra_W;12591256ju normalt. FRÅGA förresten skrev:
Jag är lite osäker och undrar detta jag med.
Men jag tror att det är så att så länge gräset är grönt och det i alla fall är soligt ute så borde det kunna produceras en del fruktan. Detta är ganska så jobbigt här i skåne där det ibland är grönt ganska stor del av vintern.
Hjälp detta vill jag inte tänka på just nu. jag får faktiskt ångest bara vid tanken på frost och grönt gräs.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar