Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jag har ju en 6-åring och en 13-åring och de kan vara nog så odrägliga de också ;)! Det där med smånyp i baken känner jag igen, t.ex. Och haflingern kan ju inte ha något löst i boxen. Allting måste skruvas/spikas/bindas fast, annars riskerar man att det inte är där det ska vara nästa gång man kommer ut... Men visst är det ett friskhetstecken, att de mår såpass bra att de har lust och ork att hitta på jäkelskap :D!

Hehe, känner igen det där med lösa saker i boxen. Går inte här heller, och det gäller för övrigt den 15-åriga herrn med, vill jag påpeka *s*

Men här är saker utanför i farozonen med, jag har ju inga galler, och gäller se till att den lilla inte når saker, då hamnar de mystiskt i boxen.. Kul det där eg, saker som är lösa och ska vara i boxen - de åker ut, saker som ska vara utanför boxen och är lösa/nåbara - de åker in ;)

Fbl saknar lekkompisen med märks, klistunderna är mer och mer 'bita-slita-dra' stunder, de drar i varandras grimmor osv. Tur de inte vet hur läänge det är innan de kommer få gå ihop igen...

KL

Jag vill bara berätta att jag är så glad och lättad över att min fånghäst mår så bra som hon gör! Hovarna har hållit sig svala hela tiden nu och benen är torra och fina. Pulsen känns knappt alls utan är som normal och mkt mindre än vad den någonsin varit. När man tänker tillbaka på vilken lång resa vi gjort så känner jag mig överlycklig över hur det är idag. Hon går ute hela dagarna nu i mindre gräshage med munkorgen på och det är precis lagom. Jag får utöka lite varje dag efter att vi klippt gräset så kort det går. Hon har hållit sig i fin form och det är nu så att jag får öka på lurenen mer för att hon inte ska bli för tunn. Hon travar och galoppar korta sträckor i hagen utan minsta förändring.

Vi ändrade skoningen sist så nu går hon med vanliga heartbar fram och ringskor bak. Innan hade hon tåöppna heartbar med ganska liten "öppning" fram. Hon funkar bra med skorna och hon rör sig fint. Det är nästan så att röntgenbilderna får visa vad de vill just nu och jag tänker inte mkt på dem. Att min häst kan gå ute från 06-22 och mår så bra hon bara kan göra, gör att det känns som att vi nått vårt mål. Kanske orkar inte hovarna med belastning i form av ridning men det är OK. Jag har ju aldrig haft något behov att behöva rida henne utan bara hon mår bra och är lycklig så är vi nöjda.

Kämpa på alla ni andra!

Så skönt att höra :)! Påminn mig, när vad det din häst blev sjuk? Var det sänkningar din häst hade? Vad skönt det måste vara för din häst att kunna ha ett normalt hästliv igen!

Jag har ju sett bild på din, och jag är fortfarande gruvligt imponerad, hon är ju i kanonfint hull! Skönt att höra att det fortsatt går bra =)

Ang magen är det ju knepigare. Mer 'akuta' störningar tycker jag brukar lägga sig snabbt, men sen finns det ju hästar som väldigt lätt blir 'småstörda' i magen, och då kan ju en sak utlösa och sen så 'står det still', dvs det blir varken bättre eller sämre.

Har den lite känning åt 'stressmage' kan det ju vara att den mår bättre och vill röra sig mer, och är lite frustrerad av det som ger det?

*spånar vilt*

Så kanske det kan vara. Han har ju lite stressmage faktisk.

Bettysmatte Det står i mina epic att de funkar om man har skor på hästen, men sen vilka som är bäst för det ändamålet vet jag ju inte.

Kickikompis vad härligt o höra att det går så bra för er. Det inger hopp!

Så skönt att höra :)! Påminn mig, när vad det din häst blev sjuk? Var det sänkningar din häst hade? Vad skönt det måste vara för din häst att kunna ha ett normalt hästliv igen!

Första gången var i maj förra året. Sen blev hon ju dålig ungefär samtidigt som Forests häst i december. Hon har haft sänkningarna sedan anfallet i maj och de var kvar på samma sätt i december. Det är ganska allvarliga sänkningar men hon har aldrig varit rörelsepåverkad mer än precis första veckan kan man väl säga. Det är ju enbart vänster fram som varit dålig sedan december men sänkningarna är likadana på bägge fram. Hon fick en hovböld som kom fram på vänster fram också i samband med att hon blev dålig i december.

Jag har kvar torvhagen och hennes grushage. Man vet ju aldrig säkert men just nu är det väldigt skönt att det varit stabilt bra så länge som det har. Det enda mer jag skulle önska är att hon skulle kunna gå i den stora hagen med min andra häst. Hon skulle säkert klara det några timmar per dag men jag väntar lite till tror jag. Hon busar så skorna flyger. :laugh: Jag väntar lite till med röntgen; det är inte så mkt mer att göra ändå och min veterinär tycker att det viktigaste är hur hon rör sig med sina sänkningar. Kanske har de inte blivit bättre men märks de inte när hon rör sig så får vi vara nöjda och glada för det.

Jag har ju sett bild på din, och jag är fortfarande gruvligt imponerad, hon är ju i kanonfint hull! Skönt att höra att det fortsatt går bra =)

Stort tack!
Hon var egentligen inte så tjock när hon blev dålig men hon är ju i mkt bättre hull nu. Sen har hon ju tappat alla muskler av vilan men hon är slimmad och fin. :) Hon väger ju bara 425 kg och är 165 cm hög, men väldigt ädel. Det känns ändå konstigt att hon väger så lite, men hon är ju fin som hon är nu så man får väl inte titta så mkt på siffrorna.

Håller tummarna för er och alla andra!

Kan ej påminna mig om din hästs historik, men vad skönt att hon mår bra:banana:
Man vill ju att de ska kunna leva ett drägligt liv.:bow:

Jaha, då har jag haft besök av Länsstyrelsen också...:crazy: De hade fått en påringning angående hästar som står i ett garage (mitt stall är ett fd garage) hela tiden (ja, jag är 99% säker på att jag vet vem som ringt - ni minns kanske mitt "besök" för några veckor sedan?). Men efter att ha pratat med mig, tittat på hästarna etc avskrev de ärendet... Önskar bara att folk kunde lyssna på vad man säger. Det hade besparat inspektörerna från att åka ut:mad:! Antar att man väl inte får någon räkning när de kommer ut och sedan inte hittar något fel?

Tyvärr kan du få en räkning ändå. Är stallet inte kontrollerat de senaste tre åren får du det definitivt, då de då glatt ser det som den kontroll som de ska göra var tredje år. Det var den förklaring jag fick när jag också fått en anmälan, som inte stämde på en punkt. Inga som helst anmärkningar resulterade besöket i. Sen kom en räkning på 750 spänn på posten, och jag arg som ett bi ringde och tyckte att det ska väl inte jag betala =/

Himla trist med anmälan, tänk om folk kunde fråga först liksom =/

Fr.o.m i år kostar inte inspektionerna, utan bara om de måste göra ett ÅB.

Undrar om det är därför de hade så bråttom att göra alla inventeringar, då de ju fick in rejält med pengar. (Olika beroende på kommun, 'min' kommun tog en tredjedel av vad grannkommunen tog)..

Är ju superbra om det inte kostar nu, kändes helt sjukt förut att oavsett om allt var perfekt eller det var rent bedrövligt fick du betala lika mycket.

Kan ej påminna mig om din hästs historik, men vad skönt att hon mår bra:banana:
Man vill ju att de ska kunna leva ett drägligt liv.:bow:

Nä det är inte lätt att komma ihåg allt. Jag är ju den som hela tiden varit orolig för att min häst varit varm i sin vänsterhov under lång tid och haft puls hit och dit. Jag funderade länge på om det var normalt att hon blev varmare av varmt väder osv. Men sen "stramade" benet till sig och värmen försvann helt, precis som minsta antydan till puls. Säkert var det så att det tog lång tid för henne att bli så pass bra som hon är nu och att värmen tydde på att det fortfarande var åt det sämre hållet. Den nya hoven har väl vuxit ut till hälften ungefär och det tar tid.

Hon är promenadhäst sedan tidigare och är van och glad vid att leva som hon gör nu. :)

Himla trist med anmälan, tänk om folk kunde fråga först liksom =/

Den jag tror till 99% är skyldig till anmälan frågade först. Men han var inte nöjd med svaret. Det spelade ingen roll för hans del att de hade fång, och han kunde inte förstå att veterinär och hovslagare ordinerat boxvila och största försiktighet. Han hade ju själv "studerat fång i hela sitt liv"...:crazy:

Ah, än 'värre' och tristare =/

Ja, och då kändes det helt plötsligt ännu tyngre:(. Som man kämpar varje dag, både tidsmässigt och med ekonomin. Och så får man kastat i ansiktet att man inte sköter sina hästar som man ska. Jag skulle vara överlycklig om mina kunde gå ute och beta. Jag håller inte dem inomhus för mitt höga nöjes skull. Även om det väl knappast är förbjudet att hålla hästar inomhus på box mer eller mindre hela dygnet, så länge man sköter dem? Dock ingen hästhållning i min smak!

Varför gör du inte boxstorlek av en del av hagen? Om du nu inte vill eller kan öka ytan än så vore kanske det en lösning och lite mer för hästen att titta på?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 345
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023