Sv: Fångtråd del 3
kl.
En uppdatering från mig för de som vill läsa
Thyra fick fång för lite över 4 veckor sedan. Vet kom o gav smärtstillande + Finadyne i fem dagar. Var tydligen ett relativt lindrigt anfall som hejdade sig snabbt efter att jag kylt benen över natten, ingen puls redan nästa dag.
Vet sa att jag kunde börja släppa ut hästen när den var symptomfri utan Finadyne samt släppa på gräs så småningom en timme i taget till en början. Röntgen tyckte hon inte var nödvändigt.
Kände mig osäker på hennes rekommendationer och bestämde mig för att röntga på klinik två efter två veckor i box. Thyra har haft dåliga hovar sedan jag köpte henne (okt 08) men blivit
mycket bättre under vintern. På grund av att hon har lätt att gå upp i vikt och även gjort det väldigt snabbt under de fyra veckor hon var på bete innan anfallet fanns en misstanke om IR.
På kliniken röntgades samtliga hovar utan större förändringar som tur var. Hem igen med fem veckors boxvila till (alltså helt andra ordinationer än tidigare vet). INGET mer gräs denna sommar över huvud taget, strikt diet absolut utan socker (typ äpplen, kraftfoder), blötlaggt törrhö. Vet tog även blodprov för att kolla hur det låg till med insulinet.
Bokade tid för återbesök samt tid hos klinikens hovslagare första veckan i augusti.
I fredags fick jag provsvaren från Helsingfors. Förhöjda insulinvärden med diagnosen Equine Metabolic Syndrome, min misstanke var alltså sann. Tror ni att jag är glad över att jag följde mitt hjärta och inte lyssnade på alla som tycket att jag var "överambitiös"? -Vet sa ju att du inte behöver röntga, släpp ut häststackaren nu igen! Osv..
Thyra står nu tillfälligt hos min kusin som också har en häst i boxvila, de har alltså sällskap av varandra. Vi åker på återbesök tillsammans sen, praktiskt i och med att vi har lång väg till kliniken.
Usch, jag blir så trött. Det går inte att lita på en veterinär! Man måste själv vara så himla insatt för att kunna utvärdera om veterinärens rekommendationer är riktiga eller inte. Hur skulle det ha gått om jag lyssnat på vet 1?! Hjälp, vågar inte tänka på det..
Nåja, Thyra är nu inne på femte veckan i box och det har gått över förväntan. Hon är väldigt lugn och trevlig. Rör sig och vänder helt symptomfritt i box och även bra de få gånger jag har behövt ta ut henne i gången, vilket jag dock undviker. Problemet just nu är svullna bakben, förmodligen till följd av allt stillastående. Benen har ingen puls eller värme, är bara tjocka. Har försökt ha på back on track en stund på de benen och då går svullnaden ner lite redan med en halv timmes användning. Funderade om det kan vara negativt med tanke på fången men å andra sidan är det akuta skedet förbi så jag tror inte att den ökade cirkulationen skadar då längre, snarare tvärt om. Erfarenheter någon?
Moment 22 i detta är ju just rörelse. Skulle behöva motioneras nu för att stabilisera insulinvärdena men behöver boxvila ännu för att inte skada hovarna, stön. Hoppas på tillåtelse att promenera lite efter återbesöket, har då stått i box 7 veckor.
Ida