Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jo, det var ju det jag sas 'antog'. Samtidigt, så börjar man tänka på det är det inte så enkelt. En hästs energibehov är ganska konstant. En växande unghäst behöver ungefär lika mkt MJ som den som vuxen har som underhållsbehov. Inte exakt-exakt, men tämligen lika.

Dvs en 200 kgs växande föl/unghäst, och som vuxen förväntas väga 600 kg, har ett energibehov som är ungefärligen detsamma som en 600 kgs vuxen häst har i underhållsbehov. (Proteinet skiljer sig ju mer dock, och kvoten).

Så då ska det inte bli någon superskillnad för den slutar växa.

Sen, min växer ju än, han är i växtryck just nu, han är ju ponny så lite senare.

Och det blev ju nu i år en närmast explosionsartad utveckling, inte smög sig på ett kilo i taget, utan hans vikt närmast exploderade. SAMTIDIGT som han för första gången fått ett KRAFTIGT reducerat bete, dvs under betesperiod får i sig mindre. Han fick även i sig mindre MJ i vintras än tidigare, tack vare mindre MJ/kg foder i silaget.

Så, jag tror tyvärr inte bara det är 'åldern'. Även om jag tror den kan spela in, t ex en häst som är mycket livlig som ung men börjar bli lite mer vuxen i sättet gör ju av med mindre MJ, många hästar tas in från lösdrifter/större flockar/etc och ställs mer på hage på dagen - stall på natten när de blir 3 - 4 år etc. Så nog många faktorer.

*kl*

Ang DV så tycker jag det beror VÄLDIGT mycket på dels vad för område man bor i och dels vilken det är man får tag på. Har alltid bott i hästtäta områden, i första området använde vi i första hand två privatpraktiserande veterinärer, den ena åkte faktiskt även till min ponny efter att jag flyttat. Hon var "specialfall". Och jag var nog en av de få ägarna som var MER hypokondriska än vad veterinären var :D

I område två så använde vi en station med lite olika veterinärer men de såg alltid till att skicka den mest hästintresserade (alltså när jag jobbade på ridskola) och så långt det gick, samma veterinär.

Samma lika när jag hade fångponny, det kom hästintresserade veterinärer (från SLU) och studenter, hade två olika under fångperioden och de var ju ute flera gånger var och bad självmant om uppdateringar etc.

Så JAG vill inte döma ut alla DV men det lär ju variera mer än om man åker till klinik.

Likaså letade jag reda på en hovslagare som var intresserad av att lära sig mer och som diskuterade allt som gjordes på min fångponny med Ultuna och även andra "mer erkända" hovslagare. Och som även pratade med veterinären när de var på plats (de gjorde även han som skodde henne samma dag som veterinären var ute första gången). Inget fånigt prestigetänk från någons håll.

Men jag tror det är lättare att ha tillgång till mycket och god kunskap när man bor i mer hästtäta områden.

Även svar till FA och AW!

Kan inte det bero på att det är då hästen slutar växa och därför inte behöver lika mycket energi längre?

delvis kl

vet inte alls egentligen
Men om man tänker sig att detta handlar om de hästar som har anlag för insulinresistens så tar det säkert ett tag för kroppen att utveckla detta. Det är antagligen superviktigt att dessa inte utsätts för några påfrestningar som socker/stärkelserikt foder, för mkt mat, för lite motion när de är unga och även resten av livet.

Det är klart att man lastar sig själv för att hästen hamnar i denna situationen. Det gör jag i alla fall. Samtidigt är det kanske en tröst att tänka sig att det ändå finns en anledning till att det gått mer tokigt med just denna häst än med andra. Alla hästar jag har haft hand om har det ju inte blivit så här med. Jag tröstar mig med att man förhoppningsvis kan göra ngt åt det nu.

Vilken veterinär var det som kom ut till fångponnyn?

Den fångponny som jag köpte förra året har jag bantat sedan jag tog hem henne, hon var groteskt fet när hon kom och jag visste även om att hon var IR. I sommar har hon ändå kunnat gå på betet med en GG och visst behöver hon gå ner mer men det är en himmelsvid skillnad på hur hon såg ut när hon kom och hur hon ser ut nu. :bow: Synd jag inte har ngt kort på fläskfian från förra året, då var hon det fetaste jag någonsin sett och masade sig fram i skritt, nu drar hon både i trav och galopp i hagen och fettreserverna minskar liksom storleken i övrigt. :laugh:

Efter viss tvekan är jag sedan en tid tillbaka ägare även till hennes kompis som stått hos mig i vinter, hon höll på stryka med förra året i fång men har fungerat bra med en begränsare även hon. Inga fettdepåer vad jag kunnat se och hon är i lagomt hull. Tror bägge två fick förgiftningsfång förra året men jag kommer nog aldrig våga släppa dem utan munkorgarna under betessäsong. Nu står en ny vagn högst på önskelistan så jag kan börja motionera dem mer. :idea:

Vad tror du orsakade förgiftningsfång? Jag är ju väldigt fundersam till varför mina två pållar fick fång samtidigt, dessutom var det en smal och en tjock...

De var ute på foder förra sommaren och fodervärden skulle banta ner dem inför en utställning så de fick gå i en grushage enligt uppgift. Jag misstänker att de ändå kom åt att äta en massa ogräs och rötter + om jag förstått saken rätt så fick de även gräsklipp. Ett par utsvultna shettisar äter vad som finns och då även sånt som de normal skulle ratat, så jag tror att de åt ngt som de inte tålde då den som blev sjukast bara var två år. Det låter ganska konstigt annars att bägge två skulle blivit dåliga av att gå i en grushage? Hon har heller aldrig haft några fettdepåer som den större har. Bägge har fungerat på lösdriften i vinter tillsammans med mina andra och med fri tillgång på hösilage även om fläskfia även då gick med sin GG.

Jag har varit übernojig hela vintern och ville egentligen bli av med den minsta innan sommaren, men då det av olika anledningar inte fungerade med att flytta henne så slutade det med att även hon blev min och tack och lov har det fungerat att ha henne i hagen med de andra och en begränsare. Nu när det varit riktigt jävligt varm och mycket ohyra så har de fått stå inne dagtid utan foder och bara kommit ut nattetid

Du är inte ensam om att vara besviken på kompetens och ffa intresse hps både veterinärer och andra

Och jag har lärt mig den hårda vägen att lita på vilken magkänsla hästen ger

Jag skall inte dra exempel i denna tråd då det inte har men fång attgöra men en häst bedömde veterinären på klinik att - ja men han värmer ur - det sitter i huvudet - det finns ju sådana hästar - då åkte jag hem - 2 veckor senare var min häst utdömd - den kunde rasa ihop vilken sekund som helst

Manmåste alltid tänka själv - särskilt med fånghästar och vara bra på att bedöma källor. Och klara av att skilja på hästens behov och sina egna

I min värld i Sverige så ligger Owe Wattle högre än det mesta, synd att en äldre publikation ligger kvar på nätet

Senast ändrad:

Frågan är om de kanske kan ha cushings i 'inte fullt utvecklad' form? Och att kosten där påverkade ändå?

Antingen har man Cushing eller så har man det inte. Symtomen är olika på hästarna. Min cushing ponny fick fång 2 gånger, hade fettansamlingar,lång päls. Men jag vet andra som haft cushing som inte alls har haft samma symtomer. Jag tror nu i efterhand att min cushingponny även var IR. Nått test gjordes aldrig.

Är vete-råg ax farligt att äta för fånghästar? Såg att det fanns lite av det i min halm.

Vete är inte farligt. Råg vet jag inte alls faktiskt, så detsamma gäller ju rågvete.

Hittade detta när jag googlade, från hippopcampus:

Kan man ge hästar råg och rågvete?
Det kan man efter en viss tids "prövning" . De allra flesta hästar tål råg bra, men ett fåtal kan visa allergiska reaktioner, och de bör självklart inte ges råg. Rågen ger samma "klistrighet" som vete och många hästar tycker inte att det är speciellt smakligt. Rågvete är, vad jag vet, inte vetenskapligt utprovat på hästar men inget tyder på att det ska vara några som helst problem att utfodra rågvete till hästar.

Senast ändrad:

Är vete-råg ax farligt att äta för fånghästar? Såg att det fanns lite av det i min halm.

Det är inte alls lämpligt att ge en insulin resistent häst ax av något sädesslag eftersom axen innehåller en hög halt stärkelse (det är i princip där stärkelsen finns).

Vete innehåller dessutom en hög halt stärkelse (över 60%, dvs. högre än både korn och havre). Sen beror det naturligtvis på hur mycket ax hästen äter och hur känslig den är.

Min cushing ponny fick fång 2 gånger, hade fettansamlingar,lång päls. Men jag vet andra som haft cushing som inte alls har haft samma symtomer. Jag tror nu i efterhand att min cushingponny även var IR. Nått test gjordes aldrig.

Din cushing ponny var/är förmodligen även insulinresistent. Alla cushing hästar är dock inte IR.

Det är bara SLU/Ambulatoriska som behandlat fångponnyn (och så MK fast där fick jag bara medicin och gipsning). Två tjejer, äldre än mig men inte gamla. Eh.

Min cushingponny fick vi tyvärr ta bort i april i år. Men jag har hennes avkomma som just nu står inne för fång.

Såg att det fanns lite ax kvar i min halm. Inga stora mängder. Få ta och sortera ut det.

Vi håller på att bygga en utebox till. Måste ha det till hösten. Igår kom betongbillen och fyllde på betong precis bredvid fångponnyns box. Hon blev jätte nervös och stirrig. Sen dess så luktar hennes bajs vidrigt. Kan hon ha sån otur att hon håller på att få fång igen? Hur snabbt märker jag det?

KL

Apropå luktande avföring!
Hur länge efter avmaskning kan det "rubba" magen? Min verkar ha fått någon liten rubbning i tarmarna, men det enda jag kan komma på som kan ha gjort det är avmaskningen, som han fick för 1,5 v sen. Kan det verkligen vara det som spökar fortfarande?

Eller kan det vara brist på motion nu när han börjar må bättre?

Och sen måste jag bara uttrycka min glädje över mina nya barfotaboots:bow::bump:

Nu syns det att det enbart var pga sulont att han inte gick så bra innan. Han går som en dröm med dom på:love: och det blir inte alls samma belastning för honom att gå en liten promenad på 3-4 minuter...

Han ska troligtvis få ha dom i hagen sen, när vi börjar låta honom gå ute lite igen. De håller ju dessutom hoven ren och torr, så som hovis vill att vi ska och det minimerar risken för hovböld!!!:bow:

Jag är så glad att jag kom på att köpa dom!:idea:

Vad skönt bootsen fungerar!

Ang magen är det ju knepigare. Mer 'akuta' störningar tycker jag brukar lägga sig snabbt, men sen finns det ju hästar som väldigt lätt blir 'småstörda' i magen, och då kan ju en sak utlösa och sen så 'står det still', dvs det blir varken bättre eller sämre.

Har den lite känning åt 'stressmage' kan det ju vara att den mår bättre och vill röra sig mer, och är lite frustrerad av det som ger det?

*spånar vilt*

Apropå må bättre så har ju L varit helt okej rent 'humörmässigt' länge nu, pigg och glad och tar det hela med jämnmod. Men nu börjar han bli en pina, så han mår helt klart ännu bättre. Hoppas det betyder att eländet är hävt nu, ska ge det några dagar till innan jag sätter ut buttan, men iom att han svarar på 'för låg' dos. Och som sagt börjar bli ganska påfrestande nu, full i hyss, så =)

Kul att bootsen fungerar! Jag skulle gärna vilja ha ett par att sätta utanpå skorna när min går ut och det är geggigt/blött eller när hon bara är på grävhumör (hrm, alltid...;)). Men när jag mejlade och frågade vilka av bootsen som försäljaren trodde skulle fungera bäst utanpå järnskor, fick jag ett så kryptiskt svar tillbaks att jag inte blev klokare på det alls:confused:. Tror att det var boa-bootsen som jag själv trodde skulle passa bäst, pga den lite rundare formen.

Undrar hur mycket man kan öka på utevistelse utan att det blir bakslag igen? Igår fick de 15 min. Ska jag öka 5 min/dag kanske, eller är det för mycket? Ska man i stället köra 15 min i 3 dagar och sedan 20 min i 3 dagar, osv osv? Vad tror ni? Hur mycket har ni som släpper ut, och har hästar med rotationer, ökat på i tid?

Jo, jag försöker i alla fall se det så. Även om det kan vara liiite svårt där och då och 'komma ihåg' det när man blir biten i baken, allt inom räckhåll måste pillas in i munnen och vevas med, eller när han doppar saker i vattenhinken :devil:

Men är himla skönt, och beror som sagt förhoppningsvis inte bara på att han stått inne så länge, utan att han även mår bättre och akuta fasen äntligen är över! Han har ju inte mått dåligt så det märkts 'humörmässigt' etc, förutom första dagarna. Har ju varit ett A-barn på boxvila och är det än, han stod ju precis utanför stallet i friska luften och badade igår, utan att tossa. (Däremot fick vi prata lite om de få grässtrån som fanns, om de var tillåtna att äta eller ej). Men är ändå en skillnad nu, och en treåring som stått på strikt boxvila i snart en månad SKA ju vara rätt odräglig så att säga ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 345
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar