Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jag gillar inte boxhagar. Antingen blir de stora nog för att hästarna ska kunna springa, och det räcker med 5,5 x 8 m tydligen :crazy:, eller så blir de för små och hästarna riskerar att fastna i tråden när de rullar sig. Shettisen hann fastna två gånger under den korta period när vi hade boxhagar. De verkade inte särskilt mycket gladare i boxhage än de gjorde i box, om jag ska vara ärlig, så jag tror att det bästa är att vänja in sakta i en större hage i stället. Jag vågar inte låta dem vara i boxhage själva heller, så i sådana fall får jag bosätta mig vid hagen, och det fungerar ju inte...

Sedan är det ju faktiskt inte heller så att mina hästar står med huvudet in i väggen i ett mörkt stall hela dagen! Haflingern står ju i fd garaget, med en hel garageport öppen ut mot vägen. Det är ju också så folk ser att hon "alltid" står där... Men hon har alltså en hel del att titta på medan hon står inomhus. Bilar som kör förbi stup i kvarten, etc. Shettisen har väl det inte riktigt lika kul, däremot har även hon ett stort fönster som jag brukar ha öppet så att hon kan andas "uteluft":).

Sedan kan man ju vidare fråga sig, är det egentligen bättre att stå ute i en pytteliten hage och försöka freda sig från flugor, bromsar, blinningar och allt vad det heter, eller är det bättre att stå inne vid den här årstiden? Visst kan man ha hästar ute på natten i stället, och då slippa många flygfän, men knappast att man har en häst ute i en liten box-/sjukhage på natten när man själv sover :crazy:...

Jag gillar inte boxhagar. Antingen blir de stora nog för att hästarna ska kunna springa, och det räcker med 5,5 x 8 m tydligen :crazy:, eller så blir de för små och hästarna riskerar att fastna i tråden när de rullar sig. Shettisen hann fastna två gånger under den korta period när vi hade boxhagar. De verkade inte särskilt mycket gladare i boxhage än de gjorde i box, om jag ska vara ärlig, så jag tror att det bästa är att vänja in sakta i en större hage i stället. Jag vågar inte låta dem vara i boxhage själva heller, så i sådana fall får jag bosätta mig vid hagen, och det fungerar ju inte...

Men inte har man väl tråd i en boxhage?! Den bör byggas i trä, vill man sedan sätta dit extra tråd över plankan för att hindra gnagning må det väl vara men annars bör det självklart vara en trähage. Skulle själv inte våga ha en konvalecent i en liten trådhage, ett bakutsprån gkan ju få förödande konsekvenser om man har tråd.

Jag skulle själv inte ha något problem med att lämna min häst i en sjukhage av trä utan dygnetrunttillsyn och min upplevelse är att de psykiskt blir mer tillfredsställda av att stå ute än inne. Däremot skulle jag inte vilja ha ute dem mitt på dagen under sommaren när det är som mest brems men väl resten av dygnet. Vi har haft ett antal konvalecenter i trähagar och aldrig någonsin stött på problem. Vi har även en hage som är något större än en boxhage (dock inte möjligt att få upp någon fart) där det dessutom finns ett skjul. Funkar finfint!

Fast problemet är ju bland annat att jag har TVÅ fånghästar. De funkade dåligt när de stod själva första gången vi släppte ut dem brevid varandra i något större hage. Ska man då ha en hage som är stor nog för två, kan man inte göra den mycket mindre än den jag nyss hade, dvs 5,5 x 8 m. I en sådan hage kan man springa, hoppa, krocka, ja, allt möjligt :crazy:.

Men visst mindre träboxhagar skulle jag nog kunna prova. Min uppfattning om boxhagarna sist var dock att det var en hel del vandrande och grävande som om de tyckte att det var märkligt att vara ute, fast det kändes som inne, om du förstår vad jag menar. Mina har heller aldrig tvekat på att gå in igen efter en liten stund ute, men det är väl klart maten som lockar!

Senast ändrad:

Jag tror att man får lösa uteboxboxvilan på individnivå. Kanske ha den inne ngt längre alt. sen ge den ngt större hage ute.

Att ha den ute en stund är inget som har passat mina- hellre hela dagen.

Annars är den stunden rodeo- om det inte finns gräs förstås.:d

Sedan kan man ju vidare fråga sig, är det egentligen bättre att stå ute i en pytteliten hage och försöka freda sig från flugor, bromsar, blinningar och allt vad det heter, eller är det bättre att stå inne vid den här årstiden? Visst kan man ha hästar ute på natten i stället, och då slippa många flygfän, men knappast att man har en häst ute i en liten box-/sjukhage på natten när man själv sover :crazy:...

Just det där har jag funderat på. Hur jag ska göra inför när Lillen (förhoppningsvis) får komma ut i sjukhage/boxhage här om två veckor. För på dagarna är det plågeri att ha dem ute just nu pga insekterna. Och på natten i minihage känns, sådär?

Jag har ju lyxen att ha en utebox som jag kan göra en minihage utanför. Minuset är att om jag inte gör lite kalhygge så ser de inte varandra. Och frågan är hur mkt de upprör dem? I uteboxen + minihage kan ju lilla herrn teoretiskt stå på dagen, han kan gå in i uteboxen för insekterna. Samtidigt så fbl inne på stall och knatten ute dagtid lär blir ett evigt gnäggande och inte direkt någon nån av dem trivs med dessvärre.

Så beroende på vad vet säger etc, så är jag nog inne på att han får stå på box även under boxhagsperioden också (dvs en månad till), men komma ut små stunder i boxhage på kvällen, mellan fbl går ut och jag går och lägger mig typ? Eller möjligen om det är okej med vet att jag gör en korridor mellan hans box och ut till en miniruta på stallplanen, så får han välja själv dagtid?

Han är på ett sätt ganska less på att inte röra sig, det ryker ur öronen på honom mellan varven, men 99% av tiden står han i sin box och tycker 'jaha ja?'. Jag kan lämna dörren öppen och gå och fixa något, och han står kvar. Även med öppen stallport. Och när jag morgonmockar så får han gå och 'städa' i fullblodets box. Jag öppnar hans dörr, han går ut, vänder och går in i fbl box. Funderar inte ens på att sikta på friheten.

Däremot blir han om han inte är 'mutad' väldigt uppspelt numera och bockar och piper precis när fbl går ut (är han mutad äter han och tittar inte ens upp *s*). Men det är den minutern just då, öppnar du hans boxdörr på vid gavel 5 min efter så tittar han ut bara men stannar kvar.

men 99% av tiden står han i sin box och tycker 'jaha ja?'.

Så är mina också. Antar att de vänjer sig vid livet... Nu har jag i alla fall varit iväg och beställt brädor och stolpar och kommer att bygga två stycken angränsande boxhagar i den andra hagen. Får se vad pållarna tycker om det. Jag har i alla fall innan fått den uppfattningen att de egentligen inte tycker att boxhagar är så mycket roligare än boxen inne, men vi får väl se! Då kan i alla fall inte någon anmäla mig för att jag har hästar ståendes i ett garage...:crazy:

KL mig själv...

Satt och slötittade lite på annonser igår och såg bland annat en fånghäst. Det som gjorde att jag hajade till var speciellt en av bilderna där hästen har bulor över ögonen, samt även svullnader runt själva ögat. Hästen är även relativt "tunn". Det påminner mig så mycket om min shettis...:crazy: Vad hade ni gjort? En del av mig vill ta kontakt med säljaren och fråga om hon vet anledningen till att hästen har fång, och även berätta om likheterna med min shettis. Den andra delen av mig säger att man kan komma att upplevas som en "galning" om man gör så...:crazy: Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

Låter ju som cushing...
Jag hade ringt och pratat med ägaren, ur den egoistiska synpunkten att jag ev kan lära mej nått av denne:o. Och givetvis delge denna mina tankar!!!

Marlene

KL mig själv...

Satt och slötittade lite på annonser igår och såg bland annat en fånghäst. Det som gjorde att jag hajade till var speciellt en av bilderna där hästen har bulor över ögonen, samt även svullnader runt själva ögat. Hästen är även relativt "tunn". Det påminner mig så mycket om min shettis...:crazy: Vad hade ni gjort? En del av mig vill ta kontakt med säljaren och fråga om hon vet anledningen till att hästen har fång, och även berätta om likheterna med min shettis. Den andra delen av mig säger att man kan komma att upplevas som en "galning" om man gör så...:crazy: Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

Har din häst cushing? På beskrivningen låter det som det. Min kompis cushingponny var mager och hade bulor över ögonen. Fick lätt fång.
Min cushingponny var tvärtom. Hon var extremt tjock, fick fång bara 2 gånger.

Hur du ska göra med annonsen är alltid svårt. Man vet ju inte hur andra människor reagerar. Själv hade jag inte tagit illa vid mig. Maila ägaren så svarar dom om dom själva vill.

Nej, dom behöver inte vara smala för att ha cushing. Symtomen varierar väldigt på olika hästar. En del kan få mystiska hältor som sen visat sig vara cushing.

Nej, hon har väl antagligen inte det eftersom bulorna försvann, ögonen blev bättre samt att hennes hull förbättrades (hon lade på sig kilon på "rätta" ställen). Detta hände när jag började blötlägga höet samt fodra med Happy Hoof.

Nej, man undrar ju om de kommer att tycka att man är någon sorts påflugen knasboll/psykopat om man mejlar bara sådär...:crazy:

Vet inte vad jag själv hade tyckt om jag fått ett mejl, men jag antar att det hade berott på tonen i mejlet. Hur personen hade presenterat sig, t.ex.

*KL*

Pratade förresten med hemmavet om IR igår. Han visste inte så mkt, som han sa så 'det blir boklära', han har inte sett någon IR-häst irl. Men han tar gärna provet, och beroende på vad för prov så vissa kan han analysera själv.

Han såg mest ut som 'mja..' ang om ponnyn kunde tänkas ha IR, som han sa 'det är mer ovanligt än vanligt'. Tills jag nämnde fettdepåerna, då tyckte att ja 'hmm, ja..jo då..'

I alla fall, enligt vet så var det ffa värt att ta provet med tanke på nästa års ev bete, och även om det blir en lång höst/mild vinter. Vet menade också att en IR-häst aldrig blir 'frisk' i meningen att den är lika 'okänslig' som en annan häst för höga sockernivåer etc. Utan att man kan kost- och motionsbehandla så de är symptomfria, och att de sen kan vara olika känsliga, men de kommer alltid och för alltid vara känsligare än en 'normal' häst. Han jämförde med diabetes på katt, där man kan få dem att bli helt symptomfria, alla värden är perfekta osv. Och VET man inte historien kan man inte ens gissa att den haft problem. MEN om man sätter en sådan katt på 'normalkost' som om den aldrig haft problem, så kommer den vara känsligare för det/klara det sämre än en annan katt.

Han tog som ex om en av mina katter (jag har 3 st) skulle få diabetes, som med kostbehandling etc skulle bli helt symptomfri. Om jag tar alla tre katterna till en ny vet, och inte berättar historian, så kan den nya veterinären ta en miljard prover utan att kunna säga VILKEN av katterna som 'är diabetiker'.

Däremot om jag sen serverar alla katterna exakt samma normalkost, så 'diabeteskatten' kommer vara känsligare och alltid löpa större risk att bli dålig igen än de andra.

Låter rimligt. Nu påpekade som sagt vet att han aldrig mött en IRhäst IRL, men han har ändå i litteraturform etc stött på det och hållit sig 'hyfsat' uppdaterad. Och skulle gärna djupdyka i det om det behövdes (dvs om Lillen visar sig vara IR)

kl

Horse Hage high fibre,någon som har åsikter om det?
Verkar ju bra men hur vet man att man får dom värdena?
Dum fråga kanske:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 345
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar