Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Om den har IR menar du? Ja det verkar så, tyvärr. Att en IRhäst kan få fång närsomhelst, pang poff, sålänge den är IR. Att det utlöses inifrån så att säga. Den kan stå i sin box och äta samma mat den alltid ätit och vips - fång.

Samtidigt så om man får den att bli mindre insulinresistent minskar risken - och man kan ju minska insulinresistensen med kosten - och motion. (På de flesta, inte alla). Och påverkar du IR med kosten påverkar du ju med samma kost fångrisken på sikt?

Men IR är ju inte fel på insulinet då, det är ju då cellens oförmåga att fästa insulinet på cellväggen och sen släppa in näring. Det borde ju istället heta fel att mata cellerna sjukan, då!?

Marlene

Nja, felet är ju att kroppen inte reagerar som den ska på insulinnivåerna. Så är ju inte fel på insulinet nej, bara reaktionen PÅ insulin.

En frisk människa (vet inte om det är samma för häst rakt av), så när blodsockret stiger, så frisläpps insulin, och kroppen reagerar på det med att 'öppna' till cellerna. Blodsockret sjunker, och insulinet sjunker. När blodsockret stigit till en viss nivå igen, då frisläpps insulin och det öppnas till cellerna.

Vid insulinresistens så reagerar ju kroppen inte på insulinet som den ska. Resistent betyder ju just att det inte är känsligt. Dvs kroppen är 'okänslig' för insulinsignalerna, och svarar inte på dem.

Cellen KAN ju öppna, men det blir fel i signalsystemet och den öppnar inte när den ska?

Så jag tycker insulinresistens är hyfsat beskrivande namn faktiskt, känsligheten för insulin är inte som den ska vara.

jajamen, det är nog rätt namn på rätt grej.
Vad gör man då för att bota en ir häst, för att få upp känsligheten?
Har du IR fånghäst eller bara fång häst?
Marlene

Jag vet inte än, det finns ganska stark misstanke om att han är IR, tyvärr, men inte tagit prov än, ska göra så fort som möjligt, vilket borde bli om ett par veckor.

Man kan ju med bantning och motion öka insulinkänsligheten. Och så undvika socker och stärkelse så långt det går i fodret.

Vet inte, nån mat får de ju annars skulle ju hästen dö. Men jag vet inte om det sas finns 'grader' av IR. T ex om en häst med ett insulinvärde på 70 släpper genom mer näring till cellerna än en häst med ett insulinvärde på 170. Mycket bra fråga faktiskt! :idea:

jag är ju en bak och framtänkare!
Så ska mitt tänk, stämma överens men vetenskapen ang IR bör det vara skillnad i känsligheten.

Marlene

Ja jag tycker ju också det, om kroppen 'svarar' vid säg 75 i insulinvärde, så borde värdet aldrig bli högre än det, och om kroppen 'svarar' vid 175 i insulinvärde, så borde värdet aldrig blir högre än det. Och då borde cellerna hos med det lägre värdet få 'mer mat' än den med högre värde?

Fast nu är jag på hal is, hmm, ska forska lite..

Ha, finns två typer iaf!

Compensated insulin resistance implies that glucose values are being regulated within the norm. There is insulin resistance but increased insulin secretion and, therefore, higher circulating insulin "overcomes" the insulin resistance, such that glucose is taken up by the cells and blood glucose is within reference limits. Uncompensated insulin resistance is when high insulin fails to overcome the resistance and blood glucose values rise above normal.

mmm...Kul om du kunde kolla det, jag vill också veta!!!:)
hm, jag måste då kolla om det finns nån häst med IR konstaterad av veterinär i min närhet.

Men om hästen har ett värde på typ 100, borde det ju vara svårt att få nån större förändring på den siffran oavsett hur man fodrar eller motionerar. Liten skillnad kan väl ev gå.

Marlene

mmm...Kul om du kunde kolla det, jag vill också veta!!!:)
hm, jag måste då kolla om det finns nån häst med IR konstaterad av veterinär i min närhet.

Men om hästen har ett värde på typ 100, borde det ju vara svårt att få nån större förändring på den siffran oavsett hur man fodrar eller motionerar. Liten skillnad kan väl ev gå.

Marlene

Nejdå, det går att få ner sådana med, efter vad jag förstått. En liten del hästar med IR tycks vara det föralltid, men även med höga värden så har man lyckats normalisera dem med motion, och bantning (om överviktigt) samt kost.

Nu orkar jag inte leta upp den, men sen en tabell, med 'före och efter'-värden, de låg över 100 innan alltihop, och var nere på normalt (max 20) efter.

ett tips till alla som har fång hästar (eller andra problem)är att gå in på hippok9 .. hon som har den affären/hemsidan är super duktig på fång och även andra problem som tex lymfangit,hormonproblem, hosta, problem med magen mm hon sa till mig att ingen häst ska äta kraft foder med socker i tex betfor för många hästar får "diabetes" och då rubbas tarmfloran mm och man ska aldrig ge hästen olja för det är svårt för hästens tarmar att ta reda på(hon kan berätta mer ingående) och att det kan bli farligt för hästen. Man ska även ge lite äppelcidervinäger i vattnet el fodret för det rensar hästens tarmar och då är det mindre risk för hästen att få fång(hon kan berätta mer ingående :)

jag tänkte så här: en fånghäst som har IR, som man svälter, för att försöka bota fången, svälter ju även cellen. För att ev ändra IR siffran, bör man ju tillföra mera mat, vilket man kanske inte gör för den ökade fång risken.
Hur kan en svältande häst bli frisk?

Motion i större utsträckning vid fång, kanske inte går så bra.

Marlene

Fast fånghästar ska inte svälta, det är förlegat. De ska inte övermatas, de ska gå ner i vikt om de är överviktiga osv - men EXAKT samma kostrek är det för IR.

En fånghäst ska ha sitt TS, sitt proteinbehov täckt osv.

Så kostmässigt så är det i princip exakt samma behandling för fång som för IR. Täck behoven men övermata inte, kontrollerad viktnedgång om överviktig, undvik socker och stärkelse.

Däremot är motionsdelen knepig. Det finns medicin att ge under begränsad period som ökar viktnedgången, inte så vanligt i Sverige än dock men det förekommer. Vanligare i t ex UK.

En IRhäst ska inte ha 'mer mat', det hjälper inte stoppa in mer, då kommer den bara bli fetare (om överviktig redan) eller få än högre insulinvärden (om 'fel' mat), eftersom den fortfarande är IR. Den ska ha rätt mat, och om den är överviktig gå ner (är den inte överviktigt ska den 'bara' ha rätt mat).

Det ENDA som är problem med IR + fång är motionsdelen, i övrigt är de om man får säga så en 'match made in heaven' diagnosmässigt då de förutom motionsdelen är identiska i kostbehandlingsavseende. En fångfoderstat passar en IR-häst excellent, och en IRfoderstat passar en fånghäst excellent - eftersom det är identiska saker man ska undvika, identiska saker som är säkra att ge osv =)

jag tänkte så här: en fånghäst som har IR, som man svälter, för att försöka bota fången, svälter ju även cellen. För att ev ändra IR siffran, bör man ju tillföra mera mat, vilket man kanske inte gör för den ökade fång risken.
Hur kan en svältande häst bli frisk?

Motion i större utsträckning vid fång, kanske inte går så bra.

Marlene
Om hästen har pågående fång o är IR. ska den bantas, men få pyttegivor ofta. Står den på box o är mer än lättfödd( som en IR-häst som regel är) får man rucka på reglerna- OM man vill att den ska bli frisk.
IR o fetma hör ihop. Det finns även uppdelat i EMS o PPID. En hel djungel har de delat upp det i. Numera heter det inte Cushing heller- rakt av.

knapplån
kan ha missat ngt i den senaste diskussionen

En insulinresistent häst producerar insulin vid höga blodsockerhalter. Men cellerna i framförallt muskler och lever kan av olika anledningar inte ta emot denna signal och släppa in sockret. Sockerhalten i blodet stiger. Då utsöndrar hästens bukspottkörtel ännu mer insulin för att kompensera detta och till sist har alla insulinreceptorer, glukostransportörer mfl lyckats reagera och allt socker kommit in i cellen. Denna förmåga att kompensera gnm höga insulinhalter är unikt för hästen. Vi människor kan inte producera så mkt insulin. Ett annat, bättre ord för insulinresistens är nedsatt insulinkänslighet. En häst (eller en människa) kan vara mer eller mindre insulinkänslig.

Om man bantar hästen så ökar insulinkänsligheten igen. Cellerna hos en IR häst svälter egentligen. De är ofta lite lata pga sockerbrist i cellerna.

En IR häst ska alltså inte äta foder med mkt socker/stärkelse utan foder som ger låga blodsockerhalter. Om den ständigt utsätts för höga blodsockerhalter och då ständigt tvingas att kompensera detta gnm hög kompenserande insulinproduktion så utmattas till sist systemet. Hästens insulin upphör att fungera och blodsockerhalten höjs. Dessa hästar får motsvarigheten till diabetes 2. Jag har förstått det som att det är dessa som inte kan äta gräs. Det gäller alltså att se till att man inte hamnar i den situationen.

Så har jag förstått det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18