Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Det där ja, är offtopic. Men fruktsocker är 50% av innehållet i vanligt socker.

Och det tar betydligt längre tid att te x äta ½ kg frukt än att dricka ½ l läsk t ex.

Och allt handlar i mängd. Om man äter 5 frukter per dag, och i övrigt en balanserad kost enligt tallriskmodellen, och rör sig lite lagom varje dag, så nej då blir man inte fet av fruktsockret i frukt.

Men fruktos bryts ner annorludna än annat socker, och stora mängder lagras in som fett. Att via frukt ÄTA sig till stora mängder lär vara tämligen sällsynt för normalsvensson. Men man kan DRICKA i sig ganska extrema mängder fruktos via juice, läsk, saft osv.

Överdriven konsumtion av det mesta kan göra oss feta. Man blir fet på kolhydrater med, och fett, och diverse - om man överkonsumerar.

Även där är ju individuella känsligheten stor - person A kan konsumera extrema mängder fruktos, sitta still på ändan och vara smal (även om kroppen inte må¨r så bra), medan person B får kämpa vareviga dag att hålla vikten nere, trots bra kost, ingen läskt etc, och en frukt/dag.

Senast ändrad:

De lägre doserna btw, fick alla hästarna fång, som i studierna med högre doser? Eller bara vissa?

5 g OF/ kg och 3 av 8 fick fång.

Och jo, komplicerat är ju bara förnamnet. Det är ju å andra sidan 'allt' kring det hela. Även IR. En riskfaktor för att utveckla IR är ju stärkelserik och sockerrik utfodring. Samtidigt så misstänker jag fång är synnerligen sällsynt på fullblod t ex, och det är ju bara kika in i många galoppstall och kolla foderstaterna så hittar man rad efter rad med hästar som utfodras med höga givor stärkelse. Men de får varken fång eller IR..

jag har också undrat över detta. Det hör kanske delvis ihop med att en viss del av alla fånghästar är Ir och att IR är ovanligt bland fullblod?

Jag har fascinerats lite av det där ett tag, sådär bara i största allmänhet. För de svårfödda hästar jag haft, som dessutom ätit stora mängder mat - har producerat betydligt mindre mängd träck, än sina lättfödda stallkompisar som fått mindre mat.

Och om det vore tvärtom vore det logik - den svårfödda får dels större mängd, men dels skulle det kunna vara ett sämre fderutnyttjande. Medan den lättfödda dels får mindre, och skulle kunna ha ett bättre foderutnyttjande.

Jag har aldrig tänkt på detta. jag vet inte om det är så tydligt på våra hästar hmm ska tänka på det i vinter. men jag håller med dig. Det verkar bakvänt.

Idag har jag undrat över en annan sak. Min troligen IR fångponny har ett ganska lugnt temperament för att inte säga att hon ibland var ganska slö. Jag har läst att det är ganska vanligt bland dessa och att det hör ihop med IR. Nu är hon smalare och piggare.

Men vår andra lättfödda ponny är ett russ, ca 25 år. Han är alltid varit ganska rund om magen men ej haft dessa speciella fettdepåer. Vi har inte låtit honom gå så mkt på vallen utan han har förr om åren gått mkt själv i den stora vinterhagen (är van vid att vara ensam). Vi har haft denna ponny i sexton år och även om jag knappt vågar skriva det så har han inte haft samma problem som min egen.
Men han har ett helt annat temperament. Han är otroligt pigg och kan knappt styra sig när han får följa med på en ridtur. Jag försöker hinna med att rida honom (han är liten men jag väger inte så mkt). Målet är 3-4 dagar i veckan men jag lyckas inte så bra med det. Idag var han nästan mer speedad än någonsin. Han travade på stället nästan hela skrittrundan och det blev en hel del galoppskutt. Han har mer ett temperament som liknar fullblodens. Och han är ofta definitivt mer uppspelt än fullblodskompisen som är med på ridturerna och ändå är han flera år äldre.
Med allt detta så undrar jag om detta kan vara ett tecken på brist på anlag för IR? Eller kanske egentligen tvärt om dvs om hästen är tjock och inte så pigg ska man kanske börja undra....

eller så är det helt tokigt resonerat

ANg IR-delen så Lillen är ju tjock och pigg... (Fbl är iofs rund och fin, men det kräver massvis med MJ. Han är en rätt lugn och stabil herre, och som det så populärt brukar läggas till 'för att vara fullblod'. Han skulle bli beskriven som lugn och stabil som halvblod eller ponny med dock. Däremot kan han bränna en del onödig stressenergi (från både positiv och neg stress) vid ridning. Där kan jag inte säga ngt om ponnyn - än.

Ponnyn jag talat om tidigare som jag hade när jag var barn, han som MÅSTE haft någon metabolisk störning. Han var en mycket stabil sak, för att inte säga sävlig. Han och Tjuren Ferdinand var inte helt olika varandra, och han var bara nervös för en enda sak, hovslagaren, då sket han koblaffor vid blotta åsynen. Extremt fet hela livet, övermatad med både det ena och det andra, felmatad osv, ojämnt motionerad - ja ta ALLA riskfaktorer du kan komma på. Inget fång etc, förrän 28 år gammal.

Det är helt enkelt obegripligt..

Men hallå

Jag träffade en livsmedelskemist

som upplyste mig om att vanligt socker = sackaros
Morötter innehåller 30 % Sackaros btw :angel:

Enligt honom så hette altså vanligt socker Sackaros

till skillnad mot Lactos = mjölksocker

Fruktos = fruktsocker

Men hallå

Jag träffade en livsmedelskemist

som upplyste mig om att vanligt socker = sackaros
Morötter innehåller 30 % Sackaros btw :angel:

Enligt honom så hette altså vanligt socker Sackaros

till skillnad mot Lactos = mjölksocker

Fruktos = fruktsocker

Sackaros består av lika delar glukos och fruktos, när sackaros bryts ner får man just glukos och fruktos.

Men ja, vanligt socker heter sackaros.

Senast ändrad:

Grovtarmens Ph värde ligger i regel på 6.5 men det sjunker om hästen äter
större mängder stärkelse eller socker.
Det beror på att en del av dessa lättjästa kolhydrater når blindtarmen och jäsningen blir livligare.
därmed kommer cellulosans smältbarhet att minska eftersom många bakterier föredrar den lättjästa stärkelsen. den snabba jäsningen leder till ett lägre ph och dcen surare miljön hämmar cellulosaspjälkarna ytterligare.

Fullblodet får sin beskärda del grovfoder och har en normal flora.
Ponnyn har mer osmällt cellulosa i avf trots mindre intag?

Kan va fel ute....

Marlene

Jag vet inte riktigt vad detta har med diskussionen IR och fång att göra men i alla fall:

Mjölksyra bildas vid anaerob förbränning av glukos inte när glukos tillverkas. Det är inte en avfallsprodukt. Det är kroppen alldeles för snål för utan mjölsyran går tillbaka till systemet och utnyttjas som energi.

Nu när vi är inne på socker. Mjölksyra är en rest produkt av glukos förbränning, denna ska/kan återanvändas i levern.
Glukoneogenes el glukos nybildning.
Vad händer om levern inte funkar som den ska av nån anledning???
Vi matar ex, travhästen med socker i tron om att den ska orka mera, men vad händer då vid en nersatt lever funktion?

strunta i fångsamanhanget.

Marlene

Vi har ett fullblod, ett varmblod och två ponnyer.

Jag skrev om fullblodet och lillponnyn tidigare idag.

När det gäller lever som inte fungerar har jag ingen aning.

Min teori stämmer nog bara på mina hästar så det var nog ingen bra ide.

Säg inte det. Nåt måste ju vara undantaget som bekräftar regeln med *s* så bara för mina 'gör tvärtom' behöver det ju inte betyda teorin är fel.

Ska man spåna vidare så tror jag också en livlig häst löper mindre risk för IR, den 'motionerar' sig själv i högre utsträckning än en häst som 'lunkar' mest. Även om livligheten i sig kanske inte räcker för att undvika IR helt.

Om Lillen varit mindre livlig t ex, kanske han fått fång redan förra året?

En HELT annan sak, men hör ihop med matsmältning och metabolism, är vad som egentligen gör skillnaden på hur mycket träck som produceras, förutom mängd man stoppar in då (ju mer mat in - ju mer träck ut). Men du kan ju ha två hästar på samma mängd och samma slags foder, och den ena producerar mindre träck och den andra mer.

Jag har fascinerats lite av det där ett tag, sådär bara i största allmänhet. För de svårfödda hästar jag haft, som dessutom ätit stora mängder mat - har producerat betydligt mindre mängd träck, än sina lättfödda stallkompisar som fått mindre mat.

Nu t ex så tänkte jag på det senast när fbl fick stå inne ett dygn. Han fick fritt hö, åt ungefär 10 kg, samt att han åt 1 kg muslikraftfoder och ½ kg lucern. Ponnyn åt under samma period 4 kg hö, några tuggor halm, 1.2 kg lucern.

Och ponnyn skiter betydligt mer. Samma sak om de står inne del av dygn, så den delen av dygnet skiljer det sig markant, trots att fullblodet äter mer.

Och om det vore tvärtom vore det logik - den svårfödda får dels större mängd, men dels skulle det kunna vara ett sämre fderutnyttjande. Medan den lättfödda dels får mindre, och skulle kunna ha ett bättre foderutnyttjande.

Men tvärtom, makes no sense. Men det fascinerar mig i största allmänhet.

Det var det här inlägget jag tänkte på...

Grovtarmens Ph värde ligger i regel på 6.5 men det sjunker om hästen äter
större mängder stärkelse eller socker.
Det beror på att en del av dessa lättjästa kolhydrater når blindtarmen och jäsningen blir livligare.
därmed kommer cellulosans smältbarhet att minska eftersom många bakterier föredrar den lättjästa stärkelsen. den snabba jäsningen leder till ett lägre ph och dcen surare miljön hämmar cellulosaspjälkarna ytterligare.

Fullblodet får sin beskärda del grovfoder och har en normal flora.
Ponnyn har mer osmällt cellulosa i avf trots mindre intag?

Kan va fel ute....

Marlene

Fast VARFÖR i sådana fall, om man ska gå på den teorin?

De äter samma grovfoder. Ponnyn ser inte stärkelse från kraftfoder på bild. FUllblodet äter mycket stärkelsetika kraftfoder. Han har ätit ett majsbaserat kraftfoder (majs är värre än havre vad gäller stärkelse) samt korn (= massa stärkelse).

Så ska någon få en störd tarmflora vore det fullblodet.

Säg inte det. Nåt måste ju vara undantaget som bekräftar regeln med *s* så bara för mina 'gör tvärtom' behöver det ju inte betyda teorin är fel.

Ska man spåna vidare så tror jag också en livlig häst löper mindre risk för IR, den 'motionerar' sig själv i högre utsträckning än en häst som 'lunkar' mest. Även om livligheten i sig kanske inte räcker för att undvika IR helt.

Om Lillen varit mindre livlig t ex, kanske han fått fång redan förra året?

Vem vet. det går ju inte att avgöra på bara ett fåtal hästar men det vet vi antagligen båda två.

Jag har nog fattat det som att cellerna hos en IR häst svälter pga glukosbristen och att det kan göra att de inte orkar lika mkt som andra. Musklerna blir "tröttare".
Men jag håller emd dig om detta med livligheten också.

Jo, så har jag också fattat det, ang svälten. Men hur tröttare de blir borde bero på 'graden' av IR, var ju lite diskussion om det 'nyss', att får cellerna hos en häst som har ett fasteinsulinvärde på X mer mat/mat oftare än hos hästen med ett tre gånger så högt insulinvärde?

Ingen aning har jag dock.

Och nej, två eller ens tjugo hästar räcker inte långt, spec inte utan kontrollerade studier utan andra felkällor. Men intressant är det ändå.

Jo, så har jag också fattat det, ang svälten. Men hur tröttare de blir borde bero på 'graden' av IR, var ju lite diskussion om det 'nyss', att får cellerna hos en häst som har ett fasteinsulinvärde på X mer mat/mat oftare än hos hästen med ett tre gånger så högt insulinvärde?

Ingen aning har jag dock.

Jag vet inte heller. Men jag kan nog tycka att min ponny är piggare nu. eftersom hon har bantat en del så borde IR ha minskat=
Jag är egentligen ute efter om man skulle kunna använda detta som ngn sorts "mått" eller varningssignal på IR. Inte särskilt vetenskapligt kanske utan mer som ngt för sin egen skull.

för att kroppen ska kunna sköta alla funktioner krävs ju byggstenar, som är proteiner, som är aminosyror....
Vid en räknad foderstat, på en redan störd flora finns inga större spelrum för ev felaktigheter.

Rätt foderstater är jätte jätte bra, men vad händer om man tex köper en 8 årig häst, sen räknar man ut rätt foderstat och utfodrar efter det. Precis som man ska iof.

Om det redan fattas nått då???? eller om hästen fått för mkt av nått som trycker bort nån byggsten....

Då kan ju inte kroppen fungera som den ska, och utan andra påfrestningar spelar kanske inte detta så stor roll.

Men vips får hästen mkt bete, blir mindre riden .....

Vad händer, och hur yttrar det sej

Spånar bara....

Marlene

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18