Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Det finns ju en anledning till att diabetes typ 2 ökar lavinartat, och det är kostvanorna.

Jag hittade inte riktigt vad jag sökte, men vi tar väl diabetes som ex, eftersom det är tagit upp tidigare i tråden. Och diabetes har med socker/insulin att göra.
Här är en länk:
http://diabetesportalen.se/foerdjupning/diabetes-olika-sjukdomar-med-likheter-och-saerdrag/en-vaerldsomspaennande-epidemi/

Här är 2 citat från artikeln.

Den västerländska livsstilen
Något annat har också hänt, något dramatiskt som gör diabetes till den snabbast växande sjukdomen i världen. Ökningen är så dramatisk att forskarna talar om en världsepidemi.
Den absoluta merparten av ökningen står typ-2 diabetes för och Internationella Diabetesfederationen pekade i sin prognos 2006 ut de avgörande faktorerna bakom– det moderna sättet att leva – fettrik, sockrad skräpmat i kombination med liten eller ingen fysisk aktivitet ger den övervikt eller fetma som får allt fler att insjukna.

Sjukdomsframkallande omgivningsfaktor
Ökningen av barndiabetes sker idag också i länder där sjukdomen tidigare varit ovanlig, till exempel i Öst- och Centraleuropa, och denna ökning är alltför snabb för att kunna förklaras med ärftliga faktorer. Även vid typ-1 diabetes har något i miljön förändrats, en sjukdomsframkallande faktor har tillstött eller en skyddande har försvunnit.

I länder där man kan äta skräpmat, ökar diabets, men i länder där det tidigare varit lite diabets, där man typ inte kunnat äta fel mat ökar det oxå:confused:

Hm, eller en skyddande faktor har försvunnit, eller en sjukdomsframkallande faktor har tillstött...

Tror ni att man hittar samma genetiska fel på människor i asien som i usa, där är jag lite osäker, men jag kan tänka mej att det faktiskt skiljer.
I usa kanske skräpmaten är diabetesframkallande, och i asien har den skyddande faktorn mot utvecklingen av diabets försvunnit, samma sjukdom men olika ursprung.

Om jag då ska återvända till fång, usa forskning som man överför på svenska hästar.
Om fången i usa beror på överfodring av proteiner eller kolhydrater, medans det i sverige fattas en skyddande faktor, samma sjukdom men är "orsaken" skilljer.

Jag vet att fång anses som multifaktotiell.

Denna "fråga" har ju inget svar, men jag tänker i dom banorna, det är ett försök på förklaring på mitt feltänk ang fången.
Alltså ingen sjukdomsförklaring.

Marlene

KL

Så där, nu har pållarna fått boxhagar att vara i, 4x4 m resp. 3x4 m.

P7190001.jpg

P7190002.jpg

Jag har bara läst första sidan du länkar till. Jag har inte tid att leta efter de vetenskapliga artiklarna om det den handlar om. Det är egentligen det jag tycker man måste läsa för att förstå det.
Men (och du får nog ursäkta) som vanligt förstår jag inte vad du är ute efter. Jag tycker inte att detta med västvärldens diabetesframkallande orsaker nödvändigtvis motsäger vad som händer i asien. I alla fall inte på ett sådant sätt att man inte kan få ut ngt av att läsa rapporter från fångforskningen i USA. Det man måste tänka på är att ex kolhydraterna i gräsen är olika i olika delar av världen.

Men jag ger nog upp diskussionen. Det finns säkert ngn annan som vill fortsätta.

Vad jag är efter framgick väl i de första inläggen, vad orsakar fång och hur botar man det. Nån häs på buke måste väl ha hittat orsaken till varför sin häst fick fång, och sen kuna beskriva rehabiliteringen....

Vet på atg i örebro sa att jag inte skulle tillsätta salt i maten ännu på några veckor iaf tills vi har vart på återbesök sista augusti!

Vi får se ibland dricker hon bättre ibland inte så bra.
Dock ej utorkad!

Har henne ute från morgon till kväll nu i hennes lilla sjukhage med spån.
Får börja promenera henne om två veckor!

Du ställer ju de svåraste frågorna! Jag tror väldigt sällan att man tvärsäkert vet varför en häst fått fång, om det inte är så att den rymt ur boxen och ätit halva innehållet i havretunnan t.ex. Rehabilitering kan du bl.a. läsa om på Strömsholms hemsida, men det varierar från klinik till klinik och hovslagare till hovslagare också...

Knapplånar mig själv...

Hur gör ni med insektsmedel? Jag köpte Absorbine Ultrashield och sprejade hästarna några gånger, men sedan blev jag fundersam. Kan det vara skadligt för fånghästar, eller överreagerar jag igen?

ok, vad säger din hovis om fötterna, är hon barfota eller skodd nu? Är hon öm i fötterna då du leder till och från hagen? typ bara sulöm???
Kul att höra personligt tänk runt en fång häst!!!

Tack!

Marlene

Nå kan jag läsa där, men det är ju mkt roligare att prata med hästägaren ifråga, om vad klinik och hovis säger i varje enskilt fall, och sen ägarens syn på det hela?

Marlene

Jag antar att det inte är farligt. Jag tror att alla liknande medel bara lägger sig på/strax under huden? Men jag vet inte....

Jag har inte tagit ngt på min ponny. Idag blev hon överfallen av ngn läskig fluga. Så mkt som hon sprang pga denna fluga har hon nog inte sprungit på alla dessa månader. Hon jagade upp hagkompisen också så det var full cirkus. Konstigt nog greps jag inte av panik. Men eftersom hon hade munkorgen på sig och flugan var otroligt läskig så tog jag faktiskt in dem. Hon hade lyckats tappa en sko också. :crazy: Tack och lov så märktes det inte någonting alls på hovar och ben. Nu är hon ute igen.

Nu hjälper väl inte insektsmedel mot bitande flugor precis men ändå.
Visst är det lätt att överbeskydda dem. Jag tänkte på det sedan. Men det är kanske bättre att ta på ngt så de håller sig lugna. Insekterna kan ju vara ganska besvärliga, speciellt i små hagar.

Det man måste tänka på är att ex kolhydraterna i gräsen är olika i olika delar av världen.

Men grattis:bow::bump:

Äntligen!
klart att kolhydraterna i gräset är olika i världen!

Olika kolhydrater i olika gräs, olika bördiga jordar, olika mineralsammansättningar....

Detta gör ju skillnad på hästar beroende på var på jorden dom finns!!!!

Marlene

Grattis till vad då?

Det är klart att olika gräsvallar har olika världen beroende på mineraler i jorden. men dessa skillnader finns ju inom ett land också.

Jag tänkte mera på att våra gräs i vårt kalla klimat lagrar sockret som fruktan medan de gräs som växer i varmare länder lagrar det som stärkelse i stället. Det kan verka lite förvirrande när man läser forskningsrapporter från länder där det står att stärkelsen i gräset kan påverka hästen.

Vad jag är efter framgick väl i de första inläggen, vad orsakar fång och hur botar man det. Nån häs på buke måste väl ha hittat orsaken till varför sin häst fick fång, och sen kuna beskriva rehabiliteringen....

Om du vill lära dig mkt om fång så har en av världens mest kända fångforskare, C Pollitt, skrivit en mkt intressant rapport. Den går att ladda ner från den länkade sidan.

citat från en beskrivning av rapporten på sidan nedan
"The importance of this report is that it provides an overview of laminitis for horse owners, veterinarians and scientists. It describes the anatomy, physiology and ultrastructure of the horse’s foot to form a basis for understanding the complex pathology that underpins the disease. It describes the radiology of the horse’s foot and introduces the new technique of retrograde venography."

https://rirdc.infoservices.com.au/items/08-062

Vem tog bort det?

Det är en synvilla att hoven inte växer för att en akut sjuk fånghäst bygger på sulan- av en anledning. I normala fall ska det tas bort, men inte på en fånghäst. Det fyller upp hoven som en massa o avlastar hovväggen.

Man ska alltså inte röra sulan ens med kratsen.

Jag. Och hade inte jag tagit bort den hade den rykt imorgon.

Inte röra med kratsen får stå för dig, röta är rätt trist det med, speciellt på en fånghäst.

Knapplånar mig själv...

Hur gör ni med insektsmedel? Jag köpte Absorbine Ultrashield och sprejade hästarna några gånger, men sedan blev jag fundersam. Kan det vara skadligt för fånghästar, eller överreagerar jag igen?

Ultrashield mfl går ju inte in i blodet, så borde vara säkert.

Jag behandlar min (dock inte med US nu), med bensylbensoat, han har ju eksem, och alt är kli. Han var utan första veckorna efter fången, då han ju stod inne iaf liksom. Men de små knotten letade sig uppenbarligen in eftersom han började klia, så sen är han behandlad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar