Sv: Fångtråd del 3
Det finns ju en anledning till att diabetes typ 2 ökar lavinartat, och det är kostvanorna.
Jag hittade inte riktigt vad jag sökte, men vi tar väl diabetes som ex, eftersom det är tagit upp tidigare i tråden. Och diabetes har med socker/insulin att göra.
Här är en länk:
http://diabetesportalen.se/foerdjupning/diabetes-olika-sjukdomar-med-likheter-och-saerdrag/en-vaerldsomspaennande-epidemi/
Här är 2 citat från artikeln.
Den västerländska livsstilen
Något annat har också hänt, något dramatiskt som gör diabetes till den snabbast växande sjukdomen i världen. Ökningen är så dramatisk att forskarna talar om en världsepidemi.
Den absoluta merparten av ökningen står typ-2 diabetes för och Internationella Diabetesfederationen pekade i sin prognos 2006 ut de avgörande faktorerna bakom– det moderna sättet att leva – fettrik, sockrad skräpmat i kombination med liten eller ingen fysisk aktivitet ger den övervikt eller fetma som får allt fler att insjukna.
Sjukdomsframkallande omgivningsfaktor
Ökningen av barndiabetes sker idag också i länder där sjukdomen tidigare varit ovanlig, till exempel i Öst- och Centraleuropa, och denna ökning är alltför snabb för att kunna förklaras med ärftliga faktorer. Även vid typ-1 diabetes har något i miljön förändrats, en sjukdomsframkallande faktor har tillstött eller en skyddande har försvunnit.
I länder där man kan äta skräpmat, ökar diabets, men i länder där det tidigare varit lite diabets, där man typ inte kunnat äta fel mat ökar det oxå
Hm, eller en skyddande faktor har försvunnit, eller en sjukdomsframkallande faktor har tillstött...
Tror ni att man hittar samma genetiska fel på människor i asien som i usa, där är jag lite osäker, men jag kan tänka mej att det faktiskt skiljer.
I usa kanske skräpmaten är diabetesframkallande, och i asien har den skyddande faktorn mot utvecklingen av diabets försvunnit, samma sjukdom men olika ursprung.
Om jag då ska återvända till fång, usa forskning som man överför på svenska hästar.
Om fången i usa beror på överfodring av proteiner eller kolhydrater, medans det i sverige fattas en skyddande faktor, samma sjukdom men är "orsaken" skilljer.
Jag vet att fång anses som multifaktotiell.
Denna "fråga" har ju inget svar, men jag tänker i dom banorna, det är ett försök på förklaring på mitt feltänk ang fången.
Alltså ingen sjukdomsförklaring.
Marlene