Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Varför är det 'extra spännande'? =) Det är mer extra olyckligt tycker jag :devil: Men det finns ju ingenting som så att säga gör det unikt, en eksemhäst löper lika stor/liten risk att få fång som en utan eksem så att säga. Det är ju två helt olika mekanismer. Även om jag vet att du anser att eksem kommer från magen. Och nej där håller jag inte med, däremot anser jag att en magtarmstörning kan förvärra eksem t ex (även om jag aldrig märkt av det själv).

Men finns ju tyvärr ganska gott om hästar, eller ponnyer ffa, med både eksem och fång. Med tillhörande stackars ägare.

Ponnyns eksem är illa nog tycker jag som lider med honom, men det är att betrakta som lindrigt rent veterinärmedicinskt btw.

Jag utgår från magen både vid fång och eksem, så jag måste väl säga att det är lika mekanismer, eftersom dom bara har 1 mage.
Å jag till skillnad från dej, har sett tarm störningar på mest eksem hästar, men även den enda fånghäst jag sett.
Man tänker olika, däremot inte sagt att nån med säker het tänker fel.

Marlene

Som sagt, magen kan absolut påverka. Men inte utlösa, och tyvärr inte bota. Men varför är det extra spännande med 'dubbelfel? *nyfiken*

Lånar en knapp!

Jag har nu två olika hö o välja på och jag blir inte klok på vad jag ska välja. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Det första är ett plastat hö, som består av rajgräs, timotej och lite klöver (andelen rajgräs är störst, men jag vet inte hur stor). Energi: 8,2 MJ/kg foder, SMRP: 48 g/kg foder.

Det andra består av timotej och ängssvingel och har värdena 8,6 MJ/kg foder och 50 g SMRP/kg foder.

Jag vet tyvär inte sockerhalten på något av dom. TS är 84% på båda. Hö nummer ett är av olika skäl mera praktisk och troligtvis också billigare, men jag är orolig för rajgräset. Jag vill veta hur ni skulle resonera runt detta. Oavsett vilket jag tar tänker jag även fodra med halm.

Tack för era svar AW och BM. Blev tyvärr inte mindre förvirrat:confused:

Lätt val. Ta timotejfodret. Bättre sammansättning av både aminosyror och kolhydrater. HH

knapplån

Här är en intressant artikel om Equine metabolic syndrome (EMS). Jag tycker att den här hemma här i fångtråden eftersom fång är mkt vanligt hos dessa hästar. Den handlar visserligen mkt om betydelsen av motion för dessa hästar. Det är ju inget för en akut sjuk fånghäst men för att förebygga det hela.
Det går inte att länka direkt utan en bit ner på sidan kan man öppna
Metabolic syndrome big focus.........

http://www.ker.com/news/

knapplån

Här är en intressant artikel om Equine metabolic syndrome (EMS). Jag tycker att den här hemma här i fångtråden eftersom fång är mkt vanligt hos dessa hästar. Den handlar visserligen mkt om betydelsen av motion för dessa hästar. Det är ju inget för en akut sjuk fånghäst men för att förebygga det hela.
Det går inte att länka direkt utan en bit ner på sidan kan man öppna
Metabolic syndrome big focus.........

http://www.ker.com/news/
Tack för intressant läsning!:bow::bump:

För i mitt huvud är det samma orsak, magproblem.
Och förmodligen fick din häst eksemen före fången.

Eksemet debuterade i klassisk tid, ja.

Om det berodde på magen skulle man se effekt om man hjälper magen på traven. Vilket man inte gör tyvärr.

Men visst så teoretiskt kan eksem- och fånghästar har osynliga kroniska problem med magen som inte går att upptäcka. Men kan man inte ens upptäcka någonting så är det en omöjlighet att behandla, för man vet isf inte VAD man ska behandla.

Att hjälpa magen rent allmänt ger ju noll effekt, och alltså är ett ev fel inte där. Dessvärra kan andra allergier som inte är kostrelaterade inte botas via magen heller, varken på människa eller djur. Tyvärr.

Eksemet debuterade i klassisk tid, ja.

Om det berodde på magen skulle man se effekt om man hjälper magen på traven. Vilket man inte gör tyvärr.

Men kan man inte ens upptäcka någonting så är det en omöjlighet att behandla, för man vet isf inte VAD man ska behandla.

Att hjälpa magen rent allmänt ger ju noll effekt, och alltså är ett ev fel inte där. Dessvärra kan andra allergier som inte är kostrelaterade inte botas via magen heller, varken på människa eller djur. Tyvärr.

Det är ju det som är det intressanta, även om du hjälper magen på traven blir inte hästen av med den uppblossande sjukdomen, men det hjälper magen, men du måste till med nått extra för att få bort problemet, och för att göra det måste man veta, precis som du skriver VAD man ska behandla. VAD som orsakar uppkomsten till sjukdomen.

Detta är givetvis individuellt, men jag skriver inte Tyvärr som du, utan hellre det går faktiskt!
Marlene

Knapplån: Detta har säkert varit uppe i tråden tidigare men orkar inte leta. Så en snabb fråga bara: Hur gör man med avmaskning när hästen nyss haft akut fång (dryg månad sen) Han skulle ha maskats av nu i slutet av den här månaden. Men det kanske inte är så lämpligt, eller...?

Okej! tack för svar!

Tyvär hade de redan slut på småbalar.
Men hittade ett annat nu.

Plastat hö:

TS 78,9%
8,4 MJ/kg
60,3 g smrp/kg
Timotej och rödsvingel

Hur tycker ni det låter? Är det någon nackdel att ts är lägre?

Har bara skummat artiklarna från länkarna, kan hända att jag får svar på min fråga där.

Men finns det nån häst sjukdom där man konstaterat brist på insulin. Vid typ cushing, blir ju effekten det, men som sagt finns det nån specifik?

Knapplån: Detta har säkert varit uppe i tråden tidigare men orkar inte leta. Så en snabb fråga bara: Hur gör man med avmaskning när hästen nyss haft akut fång (dryg månad sen) Han skulle ha maskats av nu i slutet av den här månaden. Men det kanske inte är så lämpligt, eller...?

Maskar du på rutin eller efter att tidigare i våras lämnat in träckprov?

Om du INTE träckprovat så gör det i början på nästa månad istället, och se vad det visar.

Om du har träckprovat och har konstaterat mask så tycker jag det beror på dels hur mkt mask och vilken hade han, och viktigast - står den på box/boxhage eller stor hage?

Du kan ju utan problem skippa avmaskningen även om han har mask, om du samtidigt mockar där han går. Dvs står han i box/boxhage så är det ju inte minsta fara någonstans att avmaska. Man avmaskar ju i första hand för att skydda betet. På box/boxhage/liten hage som mockas så smittar han ju inte, och återinfekteras ju inte heller =)

Det är ju det som är det intressanta, även om du hjälper magen på traven blir inte hästen av med den uppblossande sjukdomen, men det hjälper magen, men du måste till med nått extra för att få bort problemet, och för att göra det måste man veta, precis som du skriver VAD man ska behandla. VAD som orsakar uppkomsten till sjukdomen.

Detta är givetvis individuellt, men jag skriver inte Tyvärr som du, utan hellre det går faktiskt!
Marlene

Exakt, och det finns inget forskningsmässigt som kunnat hitta något 'fel i magen' som ger allergi. Däremot när gäller allergi mot culicoides så finns det dels en ärftlig del - dvs programmerat i generna, och dels en annan del, där det slår fel i immunförsvaret.

Och om vi för en stund låtsas din gissning är rätt, att felet är i magen. Så eftersom det inte går att HITTA något som helst fel - så finns där inget man kan behandla.

Du tolkar det som att det just bara inte hittats, jag som läst spaltkilometer om både allergi, autoimmuna sjukdomar och immunmedierade problem, både för häst, hund, katt och människa tolkar det jag skrev ovan som det som även forskningen stöder - att grundfelet är inte i magen.

Det som är lite intressant med allergi generellt är ju just att det inte beror på ett bristande immunförsvar, utan tvärtom ett immunförsvar som reagerar 'för mycket' och felaktigt. Om man ska behandla allergi och inte antihistamin eller sensibilitering hjälper så det som är kvar är ju immunosuppresiv terapi - dvs att TRYCKA NED immunförsvaret.

Du har helt rätt! på det som redan finns forskat på.
Forskningen har tyvärr inga svar, så frågorna är öppna för alla, tycker iaf jag.

Men nu vord det ju intessant att diskutera genetik igen! Forest hakar du på???

Marlene

Ja, men det är skillnad att spåna/spekulera - och att påstå. Du är extremt nära att påstå. och det är då det blir ganska moment22-diskussioner, när någon påstår något som inte kan bevisas.

Jag TROR en massa kring allergi med, men jag gör klart att det är just vilda spekulationer, inte ett påstående. Och jag kan så att säga förklara hur jag tänker när jag tror, och även vara öppen för andras tro.

Jag ska sluta påstå! Få höra din tankar kring allergi, jätte intressant! Vi får väl börja skriva överskrifter på inläggen vilken kategori de tillhör, spekulationer, forskar bevisat osv. Då kan inget missförstås!

Jag vill inte du ska sluta tycka, men gärna utveckla. Du kommer med en tro/påstående, och även om jag inte håller med om själva slutsatsen, är jag jätteintresserad så att säga hur du kommer 'fram' till den, hur tankeångarna går.

Men nu kommer ofta ett påstående, och sen när man ifrågasätter/resonerar åt annat håll, så glider du undan med ett 'ja men varför..' och så en fråga som jag misslyckas med att följa tråden och se relevansen i.

Så förklara jättegärna hur du anser att allergi och hitills inte upptäckt magtarmfel skulle hänga ihop. Dvs vad just du tror det är för fel (om du har en teori om det), men ffa hur du tror mekanismerna är.

Allergi kan vi ta i en allergitråd tror jag, inte för att vara taskig, men jag börjar tycka lite synd om de stackare som igår fick fång diagnosticerat och ska försöka tröska igenom en fångtråd som nu på slutet - med benägen hjälp även från mig, det förnekas inte - börjar bli väl 'utfluten'. Vi har inte tappat ämnet, men det lär bli lite överväldigande för de som kommer som nya och 'helt gröna' i tråden, och i princip undrar 'varför fick min häst fång, vad ska jag göra nu, kan den nånsin äta gräs och när kan jag rida?' (vilket är klassiska frågor) och istället hittar än mer förvirrande information (fakta) om metabolism, insulin, glukos, kolhydratnedbrytning - och lika många teorier/funderingar/spekulationer.

Eg vore det bäst med en 'basic' fångtråd kanske, med grundläggande fakta och frågor, och en för oss mer insnöat nördiga :idea: Moderator?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 343
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar