Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

kl
Har funderat när jag läser hur ängsliga många av er är för att hästarna ska röra sig för mycket flera månader efter det akuta skedet. Har det någonsin hänt att hovbenet har losnat? Alla verkar så rädda för det men kan det verkligen i praktiken göra det, vet ni om någon som det har hänt på. Eller har jag missuppfattat något?

kl
Har funderat när jag läser hur ängsliga många av er är för att hästarna ska röra sig för mycket flera månader efter det akuta skedet. Har det någonsin hänt att hovbenet har losnat? Alla verkar så rädda för det men kan det verkligen i praktiken göra det, vet ni om någon som det har hänt på. Eller har jag missuppfattat något?

Jag förstår inte riktigt vad du menar?
Anledningen till att de inte bör utsättas för påfrestningar är att hovbenet redan har släppt från hovkapseln. Vi väntar på att det ska ha vuxit fast igen. Min hovis var och skodde om min ponny för ett par dagar sedan. Han tyckte inte att det var dags att börja rida än utan att jag ska vänta tills det har vuxit ner mer. Jag har skott henen på kliniken tidigare och inte diskuterat detta med honom tidigare (hade inte tänkt börja rida nu ändå).
Men han menar att hennes hovar ser bra ut men det är inte dags att utsätta dem för påfrestningar redan. Det är snart åtta mån sedan hennes fånganfall.

Det som kan hända är att ett nytt anfall lättare kan utlösas, om jag har förstått det rätt.

Så det är den enda risken, att ett nytt anfall kan utlösas? Har det hänt då? Finns det vetenskapliga undersökningar som verkligen bekräftar faran med att låta dem röra sig för mycket?

Så det är den enda risken, att ett nytt anfall kan utlösas?

Vad då ENDA risken:crazy:? Jag vill för allt i världen inte riskera att få nya anfall på mina om jag kan hjälpa det. Min hovslagare säger att jag ska vara väldigt försiktig med speciellt min ena eftersom hon har gasfickor i hovarna som gör allting väldig skört.

Oj, bli inte upprörda nu...Jag inser verkligen att fång är en mycket alvarligt sjukdom. Med enda risken menar jag just det den enda, altså inga andra komplikationer typ att hovbenet kan lossna och sjunka ner. Men då undrar jag om ni någonsin har hört talas om ett återfall p.g.a att de rört sig för mycket efter så lång tid?

Så det är den enda risken, att ett nytt anfall kan utlösas? Har det hänt då? Finns det vetenskapliga undersökningar som verkligen bekräftar faran med att låta dem röra sig för mycket?

Enda och enda. Risken finns att ett nytt fånganfall blir såpass allvarligt att hästen måste avlivas. Det är ju inte så 'bara'.

Och ja, det finns vetenskaplig forskning som grund till den 'långa' vilan. Skadade lameller blir aldrig någonsin lika hållbara igen, och innan de läkt det som går, är de än mer 'sköra'. Dvs motion/rörelse för tidigt ger en stor risk för fortsatta lägesförändringar hos häst som redan har förändringar, eller att en häst utan förändringar får det.

Jämför med senskador. Det är låååång vila på sådana med, och mycket försiktig rörelse i början som saaakta ökas. Hästen kommer vara ohalt och symptomfri LÅNGT innan senan läkt tillräckligt för att ha hållfasthet nog. Men 'enda' risken att motionera/röra på en senskadehäst för tidigt/för mycket är att senskadan slås upp/förvärras. Fast där har jag inte hört någon tycka 'enda'.

Men det är ganska bra jämförelse. Symptomen minskar/försvinner, men INUTI benet/hoven så är det inte läkt. Och den läkningen tar tid och måste få den tiden, annars riskerar man en obrukbar häst, eller till och med en häst som måste avlivas.

Tillägg - att hovbenet sjunker ner (hovbenssänkning) är ju just risken, och prognosen på sänkning är inte så strålande. Så ja det kan sjunka ner.

Senast ändrad:

Ja, det ska gudarna veta att det går snabbt att äta upp 5 kilo hö...:crazy: Min pålla får 0,6 kg x 4 fodringar och sedan 2,5 kg hö + 1 kg halm till natten. Boxen är absolut rensopad på morgonen. Men VAD ska man göra??? Får väl ge mig på att bygga "höautomaterna" nu när vi är färdiga med boxhagarna. Kanske, kanske kan det förlänga ättiden något!

Jadu, jag kör ju med mina hönät, det går snabbt ändå, men lite långsammare än äta rent.

Jag delar ju 3 kg hö på 5 fodringar, fyller upp med halm som ju dock inte äts. Han får ett nät som väger totalt 1 kg var fjärde timme dagtid (typ 8 - 12 - 16 - 20). Till kvällen får han 'hela' 2 kg:s nät, dubbelt.

Han äter upp på en timme ungefär, natten vet jag inte men max 2 h skulle jag tro, inte vågat kolla, ångest nog som det är.

Har dock nu provat att ta 1 kg av de 3 och strössla med lite nu och då, tycks finnas en teraupetisk vinst i att få 'leta mat' i boxen. Också provat nu på senheten att ge större delen av lucernet (som tog slut igår, men..) på kvällen. Så han kanske blir lite 'mätt' på lucernet en stund och väntar ett litet tag med nätet iaf?

Tack för en jättebra beskrivning. Jag tror jag har fattat rätt nu. Det stora problemet är väl bara hur man räknar ut vad hästen har för behov. Finns det något sätt att räkna ut det eller får man testa sig fram?

Om du inte vet, börja med att ta reda på "tabellbehovet" för en häst i samma storlek och med samma "arbete".
Sen får du använda ögonen för att se om det blir för lite energi, för lite protein. Eller för mycket. Och hålla koll på mineralbalansen (det kan du bara göra pappersvägen).

Precis som Lil-sis säger. Börja kolla tabellbehov, och sen kikar du på om hästen är lagom, för smal eller för tjock. Om den är för tjock drar du ner - men OBS, se till att du fortfarande räknar.

T ex om tabellen säger 50 MJ (vi struntar i protein så länge), och du börjar med det. Hästen är för tjock, du minskar till 45 MJ, hästen för tjock, du minskar till 40 MJ, hästen lagom. Då ska du skriva 40 MJ med fetstil någonstans där du har kvar det (och gärna även kvoten). Sen nästa år, då är det lika enkelt som i mitt exempel.

Tabellhästar är rätt ovanligt ska dock förvarnas om, jag har inte haft någon på minst 10 år ;) Men man får börja med tabellen och justera, och sen när man hittat rätt balans minns hur mkt man då gav - i MJ.

Tillägg - man kan räkna ut vad hästen enligt tabell behöver med. Finns en käck liten formel vad behovet för XXX kg häst är, så kan man räkna ut så, finns schablonavdrag för svårfödd/lättfödd etc med.

Enklaste sättet är att använda Hippocampus. Då fyller du enbart i 'persondata' för hästen, och skiter i att fylla i foder. Då får du tabellbehov (jag tycker de räknar lågt på protein dock).

Det fina i kråksången är att nästan allt (ej selen) sen kan räknas ut med hjälp av MJ - protein, mineraler etc. Man kan räkna de på vikt med dock.

PM:a om du vill ha hjälp att ta reda på tabellbehovet =)

Senast ändrad:

Hur snabbt ser man om kvoten stämmer för ens häst? Alltså om jag börjar på t.ex. 50 MJ, och sänker till 45 MJ och hästen fortfarande är tjock. Om hästen behöver banta, gör man på samma sätt då?

Det är inte kvoten, kvoten det talas om är förhållandet mellan protein och energi. En vuxen häst behöver minst 6 ggr så mkt protein som energi, dvs en kvot på 6. Vissa hästar fungerar bäst på en högre kvot dock, gäller dock ffa svårfödda. Unga växande hästar ska ha en högre kvot, och högst kvot behöver digivande ston samt föl.

Det kan ta ett tag att se skillnad, och om det är en lättfödd som behöver banta är det bra att sänka rejäl per gång, och hellre få lägge på lite. Dvs sänk hellre från 50 till 40 på en gång. Det kan ta ett bra tag att se skillnad som sagt, hur fort beror på. Är det en tjock häst som ska banta tar det betydligt längre tid än att se skillnad på en med några kilo för mkt bara, eller en som måste gå upp lite bara.

Men man bör ge det iaf en månad, dock när det är tjockisarna, så mät varje vecka, om det går åt fel håll sänk direkt.

oj... ja det är klart... det är lite invecklat med alla foderuttryck :p

okej. då vet jag på ett ungefär hur man ska tänka/sänka.

kl

Hovbenet har ju redan lossnat

jag vet inte om rörelse kan leda till att det lossnar mer - men det kan ju hindra att det nya som växer ned läker fast

Om man glatt generaliserar - så växer hoven 1 cm per månad - det tar då alltså ca 12 månader innan en ny hov vuxit ned - om hästen stått tillräckligt still så sitter den fast på hovbenet och är som "ny"

Sprattlas det för mycket så blri det för mycket belastning på det lilla som har fastnat och det slits loss - det också....

Tillbaka på ruta ett:cry:

håller helt med dig.

Tillbaka på ruta ett:cry:

Och där vill man ju verkligen inte hamna en gång till! Det finns gränser för vad en häst måste genomlida. :cry:

Så jag är alltså mkt försiktig fortfarande med min ponny. Hon går nu ute ca 3 x 2,5 tim i en hage som är betydligt större än en boxhage. Dessutom går jag promenad med henne varje kväll. Om hon börjar springa för mkt i hagen tar jag in henne.

Är det någon som vet om det kan finnas ett samband mellan fång och förändringar i pälsen? Min ponny som är rödskimmel har denna sommaren blivit nästan vit och har nu börjat sätta en tjockare päls. I den vita pälsen finns fläckar av hans ursprungliga färg, och pälsen på fläckarna är längre.
Funderar lite på Cushings, men då borde han väl dricka mer än vanligt? Allt detta började efter fånganfallet.

HUr gammal? Kan uppljusningen vara naturlig iom vinterpäls, eller blekning för var fällning?

Min fäller något extremt..

Ja, och jag är också försiktig. Säkerligen skulle många kalla mig överförsiktig... Jag har gått ifrån att försöka ha dem i större hage i nuläget. De springer som TOKAR, säkerligen för att de är två "piggelinar" som jagar upp varandra:crazy:. Så nu får de i stället vara i sina boxhagar (lite större än deras inneboxar) mellan kl 10 och 20. Sedan är det box på natten förstås. Det blir i alla fall lite omväxling på det här sättet, även om det inte är optimalt. Men jag vågar bara inte chansa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V