Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Vad skönt att det inte var fång!

Jag måste få SKRYTA lite. Jag har världens duktigaste ponny. 3 år gammal. 5½ vecka på STRIKT boxvila, inga promenader. Energin pyser ur öronen på honom.
Han stod nyss helt stilla, lös, mitt på stallplanen mitt i gräset - utan att gå iväg, utan att försöka äta etc - medan jag spolade och tvättade honom.

Ja, han fick ett litet maskrosblad för den insatsen. Sötponnyn :love:

Ska mäta om honom med viktmåttbandet sen, han 'kändes' smalare när jag tvättade. Kanske önsketänkande..

KL

Jag tror det har pratats om det innan, men orkar inte läsa igenom allt.

Var kan man få analys på sockret i höet? Det verkar inte som att det går på eurofinns.

KL

Jag tror det har pratats om det innan, men orkar inte läsa igenom allt.

Var kan man få analys på sockret i höet? Det verkar inte som att det går på eurofinns.

Det går fint att göra det via eurofins. Jag mailade och frågade =)

Fick svaret:

Vi gör sockeranalys av grovfoder.

Den kostar 283 kr / prov.

Och så adress det skulle skickas till. Vet inte om priset är med eller utan moms.

Vad bra! Då får jag nog snart samma svar, för jag skickade precis mejl o frågade. Konstigt det inte framgår på hemsidan. Skickar man till något annat ställe än vanliga grovfoderanalyser? Det finns ju inget och kryssa i på beställningsblanketten om man vill ha sockeranalys, men det får jag väl fråga om sen när jag får ett svar.

Brukar gå bra skriva en egen lapp, så gör jag med 'vanliga' analyser, skriver på typ en kollegieblocksida vad jag vill ha. Aldrig varit problem =)

Skulle skickas till

Box 887
531 18 Lidköping

Tillägg: Det finns på hemsida. Kolla på följesedlarna, den för grovfoder/spannmål. Där finns en ruta för 'sockeranalys'.

Hoppas det är okej lägga ut, annars får moderator skälla: http://www.eurofins.se/media/392967/följesedel grovfoder+spannmål 090211.pdf

I högersidan, under 'enskilda analyser', där finns sockerhalt.

Senast ändrad:

Jaaa!:idea: Tack! Jag såg inte det, för jag tittade bara på den elektroniska beställningen. Men då är det ju lätt som en plätt! Antar jag;)

Fast jag har inte gjort analys själv innan, så jag är lite osäker på hur jag ska gå till väga.

På instruktionen på eurofinns står det så här:
Balat hö
Plocka ut ett antal balar och dela isär dem försiktigt (OBS! viktigt att skära upp och ta isär balarna).
Ta ut några tussar ur varje bal och blanda lämplig provmängd, dock minst 5 liter.
Provet kan även klippas ner till mindre bitar och ger då mindre volym. Provmängd ca 2 liter.

Hur många balar är lämpligt att ta och hur mycket från varje? Ska jag stoppa ner det i en 5 liters plastpåse och räkna med att det räcker så? Några särskilda försiktighetsåtgärder man måste tänka på?

Korkat fråga kanske, men hur skickar man det lämpligast? För en så stor mängd får jag väl nästan lägga det i någon låda eller?

Senast ändrad:

Hur gick det på återbesöket?

Kom precis innanför dörren, ska gå ut och städa transporten och så men måste ÄTA först.

Hur det gick, tja för att sammanfatta så 'det kunde varit värre men borde vara bättre'.. typ..

Dagens positiva svar var/är att han fortfarande inte har någa lägesförändringar av hovbenet.

Det negativa är att han fortfarande inte är symptomfri. Han är av butta sedan i söndags och har än inte fått puls eller värme igen. Vänt bra på gummimattan.

Rörde sig fint i skritt rakt fram på kliniken, dvs ohalt (dock kände jag som matte att han var ovillig, det gick sakta). Men vänder kasst åt båda hållen, den här gången sämst åt höger (sist vänster).

Dvs trots 5 veckor NSAID, 5 veckor strikt boxvila så är han inte symptomfri, dvs han är sämre än han 'borde' vara och man förväntat sig.

Så nu är han gipsad BF. Först vanligt gips ilagt i hoven så det fyller ut och ger ett mottryck till sulan. Sedan plastgips (dynacast) ovanpå. Fortsatt boxvila 4 veckor till - han kan dock få 'gå lite på stallgången' så länge han är buttafri och inte blir sämre av det. Kunde börja med några minuter, och succesivt öka, så om allt går bra så om några veckor får han gå 10 minuter/dag på stallgången. Han får inte gå ut alls dock.

Om han börjar pulsa eller på annat vis blir sämre igen - på med buttan igen direkt. Ring om jag behöver mer butta.

Jag vågade mig på att det sista jag gjorde fråga hovslagaren och veterinären om prognos och de sa ungefär samma sak - han måste klara sig utan butta och vara symptomfri, uppnår man det så är prognosen god i och med att han inte har några rtgförändringar. Men om man inte får honom symptomfri utan butta så..

Vet kollade på hans skap med, och fick recept på sterptocillin, men vet la till det käcka 'det är ganska vanligt det är kroniskt och man aldrig får bukt med de tyvärr'. Nåja, han verkar ju inte lida överdrivet av det.

Och så vågen då.. Nej, han har inte gått ner. 4 veckor på svältkost och kraftigt reducerat kaloriintag, och viktnedgången är inte existerande (474 kg då, 468 kg nu. De där 6 kg kan vara att han druckit mindre vatten nu eller så). DET kändes fan 'tuffast' av allt. Jag kommer inte få ner honom i vikt förrän han kan motionera, och det flyttades ett bra tag framåt idag..

1 september är nästa domedag.

Sötponnyn har skött sig strålande hela dagen, och fått tonvis med beröm. Och han gör tydligen intryck, lilla gråsälen. Först mötte jag hovslagaren som glatt utbrast till sin 'lärling' att 'där är den fina grå jag pratade om', och rtgkillen tyckte 'den här har jag röntgat förr, jag minns den, det är en väldigt fin häst'. Och han ÄR snygg lilla gråsälen, men som jag sa till en annan besökare som frågade efter stammen 'Han är ännu snyggare när han inte är så tjock' :devil:

Men stora A i uppförande hela dagen, vilket även svårimpade matte tycker är snyggt jobbat av en treåring efter 5 v strikt boxvila =)

Det låter som besked som man inte blir klok av alls :crazy: !!
Bra att han inte har några röntgenförändringar men ändå konstigt att han inte kan vända.

Jag vet inte om du orkar men om så....
Vad förklarar de detta med? Är det vanligt att det blir så? Jag trodde att smärta, puls, svårigheten att vända, röra sig osv berodde just på att hovbenet ändrar läge. Men det är kanske inte så - tydligen inte? Det hålls kanske på plats ändå?

Ursäkta tusen frågor och känn dig inte tvingad att svara om det känns jobbigt.

Nejdå, ingen fara alls, jag är inne i det halvkomatösa lallilallet. Där jag sas bara är och gör vad jag ska, men inte riktigt tar in vad det i förlängningen betyder. Min kommentar när det konstaterades '1 månad box till, inga promenader' var 'tur han är sån exemplarisk patient på boxvila *glatt leende*'. Som sagt, jag är inte riiiktigt med i matchen helt, antagligen för då börjar jag gräva ner mig p gödselstacken :devil:

De har rätt dåligt med teorier, jag frågade, i samband med prognosfrågan, att det väl är himla ovanligt att det är så segdraget. Och ja det var det ju, utan förändringar brukade de inte vara dåliga såhär länge. Men någon anledning eller liknande gavs liksom inte, utan mer 'det kan bli så' ungefär. Jag tror inte de har något svar? Vet konstaterade att det var lite konstigt han ju var puls- och värmefri nu men ändå vände så illa, hovis konstaterade att det var konstigt han vände illa när han inte hade rotationer, men konstaterade att han har 'jättefina' hovar, fina vinklar, står i utmärkt balans på fötterna, det finns inga exteriöra avvikelser i benaxeln etc. Dvs det finns inget som förklarar.

Lamellranden var ju ju rejält breddad - men som hovis sa 'lång ifrån värsta sorten', 'räfflig' eller hur man ska säga (det syns den 'tänjts ut' och fibrerna eller vad man ska kalla det dragits sönder) och med rejäla spår efter blödningar. (Min kommentar - där kraschade det jag ju läst på flera ställen - att breddad lamellrand = lägesförändring). Och man börjar se 'fångringen' på hoven. Men hovis påpekade gång på gång i övrigt att han har jättefina hovar.

JAG undrar om det är insulinresistens/en (om han är det, VET ju inte men jag tror det tills jag har bevis på motsatsen) som spökar, men jag vet inte jag heller. Jag hade ju dålig magkänsla, just iom att det inte gått att ta honom av butta. Men jag var nästan säker på att vi skulle se lägesförändringar på rtg den här gången. Men icke (vilket är SUPERSKÖNT, men förvirrande sett till symptomen)

Så nej, inte mycket klokare, bara mer vänta och se.

Hovis berättade om ngn häst han gipsat sådär som omedelbart rört sig mycket bättre, den hade haft sänkningar. Gick skit innan, och nästan bra efter gipsning. På lilla gråsälen märktes noll skillnad i vändningarna med gips på tyckte vet. JAG tyckte dock det var skillnad, han gick piggare. Kan ju bero på annat, men.. Gipset är där av två anledningar, dels försöka göra honom mer komfortabel och dels för att motverka framtida lägesförändringar, det blir ett mottryck. Herrn har nämligen - och nu blir det spännande på riktigt - fått betydligt MER skålade hovar nu iom fånget än innan. Så han är inte alls lika plattfot längre, och därför vill de fylla upp och ge ett mottryck. Jag orkade inte fråga om det, men antar det innebär att de FORTFARANDE inte anser det är faran över för rotation/sänkning :crazy:

Mest känner jag mig hjälplös, jag kan uppenbarligen inte påverka vikten ett skit, och kommer behöva öka fodret väldigt snart, och fånget tycks leva sitt eget liv trots att vi gjort 'allt rätt'.. =/

Det måste vara ett unikum. Har de sett ngt liknande:confused:

Vad kan det bero på? Några teorier?

Har han fortfarande akut fång? Foderbyten, tillsats av rätt mkt lusern, reaktion på buttan....???? Får han probiotika?

Hm, man undrar ju verkligen VARFÖR inte de akuta symtomen vill ge med sig :confused:? Jag hade det ju så länge, länge med shettisen, men till slut så... Och jag vet ju fortfarande inte VARFÖR det vände (hoppas bara att det för evigt...:crazy:). Men tog bort lucernpelletsen som hon fick, började blötlägga höet samt gav Happy Hoof som "kraftfoder" (det är ju egentligen en "korsning" mellan grov- och kraftfoder) och sedan tog det inte särskilt länge innan hon kunde klara sig fint utan butta. För att förtydliga så behöver shettisen lite "extra" för att hålla sig i hyfsat hull. Hon klarar sig inte på bara hö - så mycket kan hon inte äta. Knasigt, men sant!

Så frågan är, finns det NÅGOT som du kan ändra på som kan tänkas påverka fångsymtomen???

Man kan skicka höanalys till USA och få svar på en jäkla massa om höets innehåll, medan samma analys i Sverige är dubbelt så dyr och man får inet reda på alls lika mycket. Min hovslagarehar adress och hela kitet så hon ska hjälpa mig med det nu i höst :D

kommer behöva öka fodret väldigt snart, och fånget tycks leva sitt eget liv trots att vi gjort 'allt rätt'.. =/
Är du galen- med 50 kg övervikt:eek:

Du får nog tänka över "allt rätt", även om du alltid tycker det utfrån din världskarta.
Med allt rätt- hade den varit bra vid det här laget.

Det måste vara ett unikum. Har de sett ngt liknande:confused:

Vad kan det bero på? Några teorier?

Har han fortfarande akut fång? Foderbyten, tillsats av rätt mkt lusern, reaktion på buttan....???? Får han probiotika?

Som sagt, de nämnde inga direkta teorier. Min enda teori är som jag skrev om han är insulinresistent, och har höga insulinnivåer, om de ligger och triggar. Samtidigt är ju allt som är möjligt -förutom medicinering - gjort för att sänka dem. Möjligen att höet är boven i dramat i samband med IR, att det är för sockerrikt trots allt. Han kommer börja vänjas över på silage med start i slutet på veckan.

Jag frågade faktiskt inte om det var att anse som akut fortfarande, jag tolkade det inte som det, fast samtidigt så läser man så är akut från första dagen till symptomfrihet om man inte har förändringar, och kronisk är den oavsett symptom när man har förändringar. Så jag vet inte? Det är ju samma anfall iaf sas, dvs inte ännu ett, utan han är ju bättre och bättre men inte bra, och han 'borde' iom avsaknaden av förändringar vara symptomfri.

Att det inte var över visste jag ju dock, det har ju märkts varenda gång jag försökt sätta ut buttan och fått sätta in den igen. Samtidigt så iom att han svarar på butta så visste jag också att han är bättre. Dvs utfallet på dagens besök var helt väntat, förutom att jag förväntade mig röntgenförändringar som anledning till läget.

Han har gjort ett foderbyte, ett långsamt från hö till hö, och som sagt fått lucern introducerat. Lucernet tidigare. Sen rätt mycket är väl att ta i, är som att säga att det är mycket med ett kilo hö.

Han har stått på magtarmbalans sedan i våras, långt innan fånget. Innan och första tiden på bakteriebalans, sedan fick jag inte tag i nytt, så sen har han fått bakjäst, som faktiskt tycks ha fungerat bättre i komb med buttan (sen om det är så eller slump är ju svårt säga).

Och jodå, de har sett segdragna fånganfall för, men då oftast i samband med lägesförändringar.

Är du galen- med 50 kg övervikt:eek:

Du får nog tänka över "allt rätt", även om du alltid tycker det utfrån din världskarta.
Med allt rätt- hade den varit bra vid det här laget.

Så vad är 'fel gjort' då anser du? vad är hemligheten som du ser men inte varken hovslagare eller veterinärer?

Och nej jag är inte galen, och ja maten ska ökas. Det kommer inte öka MJ speciellt mycket dock (men lite, tyvärr), men öka TS. Det går inte ha honom på undergiva TS hur länge som helst. Än håller magen, och för varje dag jag kan hålla honom ifrån butta köper det ju lite tid. Men bajset är ljusbrunt igen (första tecknet), och det är förvånande länge han klarat undergiva TS. Men nu måste han upp i minimigiva TS.

Dessutom så vill jag ha bort honom från oanalyserat hö och utfodring i blindo. Så såfort silaget är hemma kommer han vänjas över på det. Han kommer få när han är helt övervänjd, 9 kg silage. Det ger 48 MJ och 1,03 kg TS/100 kg. Det han får i dagsläget är som jämförelse ungefär 40 MJ och 0,89 kg TS/100 kg.

Så jag rättar TS-bristen och ger honom mer ättimmar (= bättre mage). Dock får jag MAX 8 MJ mer än nu. (Kanske lika mkt MJ som nu, kanske mindre, skitsvårt att veta iom oanalyserat hö - senaste dagarna tycker jag det försvunnit mer halm än tidigare med, har han börjat äta halm, ska väga och kolla nu när jag är ledig, så äter han MINST 45 MJ i dagsläget, och TS är 1 kg/100 kg)

Hm, man undrar ju verkligen VARFÖR inte de akuta symtomen vill ge med sig :confused:? Jag hade det ju så länge, länge med shettisen, men till slut så... Och jag vet ju fortfarande inte VARFÖR det vände (hoppas bara att det för evigt...:crazy:). Men tog bort lucernpelletsen som hon fick, började blötlägga höet samt gav Happy Hoof som "kraftfoder" (det är ju egentligen en "korsning" mellan grov- och kraftfoder) och sedan tog det inte särskilt länge innan hon kunde klara sig fint utan butta. För att förtydliga så behöver shettisen lite "extra" för att hålla sig i hyfsat hull. Hon klarar sig inte på bara hö - så mycket kan hon inte äta. Knasigt, men sant!

Så frågan är, finns det NÅGOT som du kan ändra på som kan tänkas påverka fångsymtomen???

Höet är det enda jag kommer på. Om höet är sockerrikt. Jag vet inte, beror ju mkt på om han är IR eller ej. Men han är van att äta silage, utom på somrarna då han är van att kombinerat med bete äta några kg hö. Han har aldrig någonsin stått på 'ren höfoderstat', utan uppfödd på silage och alltid ätit silage här.

Annars så LÅNGSÖKTA teorier är för lågt TS/för lite strå, som stör ut magen även de perioder det inte syns utanpå? Något i den lilla halm han äter, att halmen inte är riktigt sjysst hygienisk och innehåller sporer och skit? Jag har varit inne på att slopa halmen och höja höet, men ville ha återbesöket avklarat först, och är det åt helvete med socker i höet vill jag inte höja det. Att eländet gräver i boxen? Rötan, fast den fick jag ju hejd på?

Lucernen skulle det teoretiskt kunna vara, men lucernet känns faktiskt SÄKRAST i det han äter, och de dagar han var utan lucern (slut, semstäng hos ÅF, hålle rpå och vänjer in igen) var ju ingen skillnad, förutom att det var då bajset började se 'ostadigt' ut igen. Vilket dock lika gärna kan bero på tiden.

Tillägg: Veterinären verkade inte vara inne på något 'utifrån' som höll igång. Se om det är rätt eller fel vet jag inte, man jag talade ju om vad han fick att äta, när vi talade vikten, och hon kommenterade inte det utan tyckte bara att 'ja, vissa lever på luft' och så pratade vi lite IR och IR-provtagning. Hade vet misstänkt något i foderstaten antar jag hon sagt det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?