Sv: Fångtråd del 3
Hur gick det på återbesöket?
Kom precis innanför dörren, ska gå ut och städa transporten och så men måste ÄTA först.
Hur det gick, tja för att sammanfatta så 'det kunde varit värre men borde vara bättre'.. typ..
Dagens positiva svar var/är att han fortfarande inte har någa lägesförändringar av hovbenet.
Det negativa är att han fortfarande inte är symptomfri. Han är av butta sedan i söndags och har än inte fått puls eller värme igen. Vänt bra på gummimattan.
Rörde sig fint i skritt rakt fram på kliniken, dvs ohalt (dock kände jag som matte att han var ovillig, det gick sakta). Men vänder kasst åt båda hållen, den här gången sämst åt höger (sist vänster).
Dvs trots 5 veckor NSAID, 5 veckor strikt boxvila så är han inte symptomfri, dvs han är sämre än han 'borde' vara och man förväntat sig.
Så nu är han gipsad BF. Först vanligt gips ilagt i hoven så det fyller ut och ger ett mottryck till sulan. Sedan plastgips (dynacast) ovanpå. Fortsatt boxvila 4 veckor till - han kan dock få 'gå lite på stallgången' så länge han är buttafri och inte blir sämre av det. Kunde börja med några minuter, och succesivt öka, så om allt går bra så om några veckor får han gå 10 minuter/dag på stallgången. Han får inte gå ut alls dock.
Om han börjar pulsa eller på annat vis blir sämre igen - på med buttan igen direkt. Ring om jag behöver mer butta.
Jag vågade mig på att det sista jag gjorde fråga hovslagaren och veterinären om prognos och de sa ungefär samma sak - han måste klara sig utan butta och vara symptomfri, uppnår man det så är prognosen god i och med att han inte har några rtgförändringar. Men om man inte får honom symptomfri utan butta så..
Vet kollade på hans skap med, och fick recept på sterptocillin, men vet la till det käcka 'det är ganska vanligt det är kroniskt och man aldrig får bukt med de tyvärr'. Nåja, han verkar ju inte lida överdrivet av det.
Och så vågen då.. Nej, han har inte gått ner. 4 veckor på svältkost och kraftigt reducerat kaloriintag, och viktnedgången är inte existerande (474 kg då, 468 kg nu. De där 6 kg kan vara att han druckit mindre vatten nu eller så). DET kändes fan 'tuffast' av allt. Jag kommer inte få ner honom i vikt förrän han kan motionera, och det flyttades ett bra tag framåt idag..
1 september är nästa domedag.
Sötponnyn har skött sig strålande hela dagen, och fått tonvis med beröm. Och han gör tydligen intryck, lilla gråsälen. Först mötte jag hovslagaren som glatt utbrast till sin 'lärling' att 'där är den fina grå jag pratade om', och rtgkillen tyckte 'den här har jag röntgat förr, jag minns den, det är en väldigt fin häst'. Och han ÄR snygg lilla gråsälen, men som jag sa till en annan besökare som frågade efter stammen 'Han är ännu snyggare när han inte är så tjock'
Men stora A i uppförande hela dagen, vilket även svårimpade matte tycker är snyggt jobbat av en treåring efter 5 v strikt boxvila =)