Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Jag är ledsen men jag har svårt att tro att en häst som kanske ska väga 400kg och nu är överviktig skulle behöva 6kg ts. Skulle just din häst vara så mycket annorlunda än andra kusar.

Jag vet inte hur känsliga/inte känsligare andra är, jag behöver sällan gå ner speciellt i TS. Enda jag på rak arm kan jämföra med är kallblodstravarstoet jag hade, hon var vad gäller magen inga problem ens gå under minimigiva TS i kortare perioder.

VARFÖR ponnyns mage börjar packa ihop under 1.3 kg TS/100 kg aktuell vikt vet jag inte. Jag önskar jag visste, och man isf kunde fixa det. Om det är magen som är känslig, eller om han blir stressad av att han tycker han får för lite mat och det påverkar magen - jag vet inte. Jag vet bara att jag gång på gång de senaste åren försökt gå ner i TS, med samma resultat.

Nu ligger han under minimibehovet, och med de 9 kg silage han kommer få när han är överbytt till silage kommer han att få 1 kg TS/100 kg aktuell vikt. Min förhoppning är att kunna ha honom där. Och om jag får ner honom i vikt kunna i bästa fall smyga ner TS lite mer, eller annars kunna ha kvar samma giva - dvs slippa höja.

har knappast lidit av proteinbrist då du utan analys har gett ganska mkt lusern.

Vilket blir MINDRE MJ än om jag gett 4 kg hö. 3 kg hö och 1.2 kg lucern eller 4 kg hö så ger 4 kg hö mer, men med för lite protein.

Det viktigaste av allt måste väl ändå vara att bryta vad som sker- den akuta fasen. Ge 4 kg urlakat hö nu o se.
Sen kan få lite halm på sidan om.

Fast vad tycker du - seriös fråga - är skillnaden mot att han får 3 kg av höet och 1.2 kg höpellets? (Dvs lucern).

Jag kan inte ge hö speciellt länge till alls tyvärr, men visst kan jag ge 4 kg istället en kortare period, typ 2 v, innan övervänjning till silage.

Ang ättiden.
om du ger blött finstråigt ENsilage så halkar det ner utan att den knappt behöver tugga.
Grovt, långstråigt o torrt som du kan laka ur behöver den o den ska kämpa för att få i sig maten genom ngn lådkonstruktion eller femdubbla hönät eller ha munkorgen på- som den kan äta så bra med:confused:

Han kan inte äta grovfoder med munkorgen. Tredubbla hönät har han redan på natten, finmaskiga. Dubbla dagtid.

Silaget är GROVstråigt det lilla knatten får. Och kräsna herrn får finare strån. Jag köper ju från två partier, det ena är 'vanligt' HorseHage, det andra är High Fibre. Men jag ska alltså FORTSÄTTA med näten, men iom att jag kan stoppa mer mat i dem, kan han stå och pilla med dem mer TID per dygn, dvs han får mer ättid. Själva FARTEN han äter med kommer inte höjas. Det är liksom det som är hela vinsten, kunna ge mer mängd men med samma sänkta ättakt (som är högre än jag vill, men markant sänkt från äta det lagt på boxgolvet)

Såg ju sen någonstans att du eller den hade gjort ett hål som var 5 cm i D.

En kort period - FÖRRA våren. Sen har han ätit med 'orginalhålet', både förra säsongen och hela den här.

Som vanligt fattar man att på ngt vis vill du inte att denna ska bli bra. Sen vad du gör- vet bara du.
Den har förlorat sitt syfte- att säljas dyrt. Värd bara försäkringsvärdet.

Skitsnack. Ville jag ha ut pengar hade jag redan slagit ut honom. Skulle jag se det krasst ekonomiskt förlorar jag pengar för varenda dag nu. Så skulle det handla om pengarna skulle jag slagit ut honom omgående. Och dina fula antydningar om att jag vill han ska bli sämre/dö. Det är ju lätt ordnat med en fånghäst om man vill. Jag kunde matat honom med diverse dagen efter han fått fång, så hade han inte klarat två veckor framåt. Så, håll dig gärna ifrån fula jävla antydningar.

Det var ju tur och vad jag förstår positivt att sulorna buktar åt rätt håll!

Det verkar som en bra ide att kolla upp ev medicinering. Jag tror inte att man behöver ge det så lång tid utan bara tills hästen går ner i vikt - om jag förstått det rätt.

Hoppas att du snart lyckas testa honom.

Nej, sett ngn studie ju, där gick de ju ner men ffa minskade omkrets på halsen och sådana saker mer än kontrollhästarna, då var det ju 3 - 6 mån de gav, stod inget om när de började gå ner dock. Den person jag pratat med som medicinerar sin EMShäst har inte märkt ngt på vikten dock, däremot mår hästen markant bättre.

Men, med reservation för ev biverkningar jag inte är medveten om eller så, så känns det som att det kan ju inte göra det SÄMRE i alla fall? I värsta fall hjälper det inte, i bästa fall hjälper det. Enda jag kan förlora är pengar, och det går ju in i allmänna konkursen.

KL

Ang proteinbehov - så är ju det byggstenar att bygga upp mer muskler och annan vävnad. Dvs reparera det som bryts ned av träning och skada

Jag skulle säga att boxvila är i det fallet att likna vid sängvila - man har inte samma energibehhov och deffinitvt inte samma proteinbehov

Nu går säkert detta att krångla till på molekylnivå

Men jag tror i alla fall mest på helheten....

Och faktum är att det som man petar i sig form av extra protein ombildas till fett - om man inte går på LCHF - men mig veterligen så gör ingen häst det

Jag skriver inte detta för att bråka men de som söker kunskap i tråden angående fång -. och de hänvisas ju hit. -Kan lätt få en väldigt förvirrad bild av sjukdommen i fråga om vad som är viktigast att prioritera

generellt

Senast ändrad:

Vad tycker du ska göras istället då?

Om man inte har egen intution så kan man vända sig till någon som har det

Jag brukar lita på min - men går jag bet - så brukar jag kontakta andra skicliga och "bolla" med dem

Regel nummer 1 är att inte bestämma vad som är rätt från början

utan precis som kanotexperten skrev prova sig fram

Skippa teorin och föra en dialog med hästen
Som sagt räcker man itne till - så finns andra skcickliga att vända sig till och be om hjälp

men alla är inte lagda åt det hållet

Här på buke är btw - är helt fel ställe att be om hjälp på

Senast ändrad:

Så vad ville du mer seriöst föreslå med ditt inlägg, och på vilka grunder? Att medvetet göra något man vet kan förvärra, för att se om det blir bättre - det känns hur jag än vrider på det vansinnigt i mina öron, just för att man vet att det kan skapa en försämring - och om/när det gör det, då gör man vad? Tycker 'ojdå, sorry hästen, här får du en morot innan Trapalanda'? Nej du får nog förklara vad det var du egentligen föreslog/försökte antyda/var ute efter/vad det nu var menat som?

Ville du joina axel i klubben med fula antydningar så besparar jag mig väldigt gärna det både idag och imorgon, men allra helst idag - av ganska uppenbara skäl. Det här var inte direkt drömstarten på min semester..

Jag vill inte joina en klubb

Men om man inte får något att fungera - spelar ingen roll alls vad det är - så får man kanske tänka om ett varv - ngnstans tänker man fel

Kan ju ockdå vara att det finns en variabel som man iten är medveten om. Så tolkar jag kanotexpertens inlägg - så det är inte alls provicerande för mig

För om något fungerar är det för mig ett kvitto på att jag tänkt rätt

fungerar det inte = så har jag tänkt fel ngn stans, och måste omrpöva. att då vara systematiskt och testa tycker jag är seriöst

Man är så helt olika som personer och jag är ytterst pragmatiskt, och rätt så flexibel

Jag har ju en grund som hovis - den viktigaste egenskapen där (och i livet - om man får tro psykologer :angel: ) är ju att man anpassar sitt beteende efter det gensvar man får

Fungerar det som jag tänkt = gör jag rätt

fungerar det inte = någonstans har jag tänkt fel

Sedan - ibland går det inte - vad man än gör.

Men eftersom du inte gör särskilt tradtitionellt så vill jag lägga in en brasklapp för de som läser här

Tex så rekomenderas silage inte till fånghästar

Man kan säkert hitta en forskningsrapport som säger ngt annat, men än så länge tycker jag nog Owe Wattle är den man lyssnar bäst på

Senast ändrad:

Visst är det så, men om individen växer, så behöver den protein för det.

Och jag har inte talat om att överutfodra protein, men täcka behov. Lite intressant är dock att flera - dock har jag tyvärr aldrig fått ta del av den bonusen - fått bättre hull på svårfödda med en hög proteinkvot. Det har gått åt MJ för att ta hand om proteinet. Här har dock det inte spelat roll om han haft 'bara' behovet tillgodosett, eller fått mer än behovet vad gäller protein.

Tex så rekomenderas silage inte till fånghästar

Man kan säkert hitta en forskningsrapport som säger ngt annat, men än så länge tycker jag nog Owe Wattle är den man lyssnar bäst på

Det där är rent snack. Och om OW sagt det, så säger han isf olika beroende på vem som frågar, eller kanske hur det frågas.

Ang proteinbehov - så är ju det byggstenar att bygga upp mer muskler och annan vävnad. Dvs reparera det som bryts ned av träning och skada

Jag skulle säga att boxvila är i det fallet att likna vid sängvila - man har inte samma energibehhov och deffinitvt inte samma proteinbehov

Nu går säkert detta att krångla till på molekylnivå

Men jag tror i alla fall mest på helheten....

Och faktum är att det som man petar i sig form av extra protein ombildas till fett - om man inte går på LCHF - men mig veterligen så gör ingen häst det

Jag skriver inte detta för att bråka men de som söker kunskap i tråden angående fång -. och de hänvisas ju hit. -Kan lätt få en väldigt förvirrad bild av sjukdommen i fråga om vad som är viktigast att prioritera

generellt

För att "krångla" till det lite på molekylnivå - vad du nu menar med det. Men det är väl kanske just den nivån man måste tänka på om man ska inse att detta med proteiner är jätteviktigt. Proteinernas aminosyror är byggstenar till det mesta i kroppen. De behövs hela tiden. dessutom är det ju så att en fånghäst har ju skadat sin vävnad i hovarna. Och denna vävnad består naturligtvis av proteiner. Dessutom är de flesta (eller alla?) enzymer och andra ämnen som deltar i och ser till så att alla reaktioner sker uppbyggda av just aminosyror. Så hur en liten fånghäst kan bli bra utan proteiner är för mig en gåta även om jag inser att det faktiskt blev så ibland förr i tiden.. Den fick säkert då bryta ner muskler och anann vävnad för att kunna reparera hovarna.
En unghäst har dessutom större proteinibehov än en vuxen.

Och för att krångla till det lite extra kan jag rekommendera lite googling på internet gärna på engelskspråkiga sidor om foder för fånghästar - för den som vill ha lite kunskap om vad som är viktigt för en fånghäst.
Det finns massor av sidor skrivna av bla veterinärer där det står att det är viktigt att tillgodose proteinbehovet för en fånghäst.

Jag skriver inte heller detta för att bråka utan för att sprida lite kunskap.

5½ vecka på STRIKT boxvila, inga promenader. Energin pyser ur öronen på honom.

Här har vi olika sätt att tänka - vad är boxvila???

Stort fett knapplån

I in värld så betyder det att hästen skall stå still - ytan begränsas för att den inte skall röra sig för mycket, mindre än box är att "knyra fast den" och det vet alla att det inte går

Går men hem med hemgångsrådet boxvila - så får man göra det så optimalt man kan

Såsom du beskrivit det så har din hsät stått och grävt och gjort brallar högt över boxkanten - det är INTE boxvila

Nej - man kan inte råda över allt - men man kan tänka

och det gjorde jag när du beskrev att det skedde när den andra gick förbi där ute

jag har en moderna sporthäst med svår separationsångest som två ggr har ordinerats boxvila - jag ser till att den andra inte kommer ur synhåll.

Eftersom jag har levt länge med denna separationsångest så har jag lärt henne att var trygg i vissa situationer - tex med sadel kan man gå ut genom dörren - då kommer han alltid tillbaka. Jag ser till att göra svåra saker satmidigt som jag fodrar

Till alla er med hästar på boxvila - jag vet vilket helvete det är

Jag vet att ni kämpar och gör ert bästa

Men jag kan inte låta bli att reagera på vissa saker som står skrivna här

När min häst operades för snart två år sedan - då var hon svårt traumatiserad - hon for i taket för minsta lilla - båda fick då ha boxvila - men jag måste då ta ut den andra - den var gammal och måste få rör sig. Jag fick då Vetranquil av mn veterinär - för att boxvilan skall vara just vila
hOn fick inte så hon somnade hon fick så hon inte gjorde caprioler i boxen, och det viktagaste var hela tiden mina rutiner - att jag var smidig i hanteringen av båda så hon kände sig så trygg som möjligt

Igen det ÄR svårt - men jag reagerar på en del jag läser

Och blri lite förundrad över vilka val man gör

föresten hallå - är jag ensam här :D

*KL*

Nyss anlände det 2 ton 'vanligt' HorseHage och drygt 2 ton HorseHage High fibre till min stallplan. Så skönt. Öppnat en 'bal' av high fibren, och jag blir alldeles lycklig. Blött och rejält grova strån (sent slaget). Perfekt ponnymat med andra ord =) Ponnyn fick en väääääldigt lång hals när han kände lukten av det, och fick typ 10 strån till sin stora lycka. Men mest vill/e jag se om fbl åt det. Det gjorde han, men återstår att se om det är nyhetens behag. Han ska ju huvudsakligen ha av det andra, men måste kolla så han äter så många kilo jag vill ha av det här med, eller om jag får räkna om/tänka om.

Föll en stoor sten från mina axlar nu att ha fodret löst.

Jag skriver inte heller detta för att bråka utan för att sprida lite kunskap.

det tycker jag du gör rätt i, och jag läser alla dina inlägg med intresse

Men jag saknar rent generellt lite tankeverksamhet bland alla fakta, vilket ibland gör att det hamnar lite skevt i resonemanget

Ja en växande häst behöver protein - givetvis den har ju en massa att bygga - men man måset i alla fall dra av för att den inte rör sig

det var min poäng

KL

och det jag mest reagerar på som andra och här måste jag brasklappa

A skriver själv som råd till andra - inga foderbyten under pågående anfall

Det är nog ett klokt råd att ge

men det drunknar här

Senast ändrad:

Går men hem med hemgångsrådet boxvila - så får man göra det så optimalt man kan

Såsom du beskrivit det så har din hsät stått och grävt och gjort brallar högt över boxkanten - det är INTE boxvila

Han gräver i spån - ja. Inte hela tiden, men när han är utan mat och/eller får nytt spån. Ja.

Och han har pipit och bockat. Inte när fbl gått 'förbi därute'. Det gör nämligen inte fullblodet, hagen ligger 150 meter från stallet, så länge det inte gnäggas och/eller galopperas runt så det dundras som hörs inte fbl. Däremot så ett par gånger har ponnyn blivit lite yr i hatten och försökt påtala att han också vill gå ut, och bockat i nån minut i samband med att fbl kommer ut eller in, dvs ngt händer. Det löstes snabbt med liten muta.

Sen har han bockat flera gånger, inte i samband med in/utsläpp, utan t ex när jag mockat fbl box, när brevbäraren kommit, han fått nytt spån eller liknande. Dvs när det händer något. Brevbäraren är svår, nytt spån med - övriga lägen mutas han. Och är då helt lugn.

Skulle jag lägga ihop ALLA gånger han sprattlat i boxen under hela den här perioden så får vi ihop kanske 20 minuter - totalt.

Herrn har ingen separationsångest, inte fbl heller. Däremot är ponnyn av förståeliga skäl ganska uttråkad, och när det händer något spännande/roligt så bubblar det över ibland. Inget jag tycker om, men inget jag kan förhindra på något vis. Att ha fbl inne på sympatiboxvila löser inget, han busar och piper när det händer ngt kul även med fbl inne. Han är inte sederingsbar med några medikamenter man kan ge själv hemma. Märkte jag när jag skulle sedera honom så han släppte ut snoppen så jag kunde tvätta den. Ingen effekt. Vet kom ut och gav pleg i.v. Ingen effekt. Så slutade med att vet fick komma igen, ge rejält hög dos pleg och sen sitta och vänta, då man inte kan/får lämna häst som fått sådana doser.

Domosedan osv svarar han normalt på, men det kan ju inte jag ge hemma tyvärr. Men acepromazin är han inte särskilt mottaglig för.

Även om så vore, så no way in hell jag håller en ponny sederad dygnet runt för att han kan bli exalterad och bocka och bralla en kort stund för det händer ngt kul.

Men Susan - förklara HUR jag skulle kunna UNDVIKA foderbyten? Det är inget jag gjort för jag VILL/VELAT, men jag har inga val. Du får jättegärna tala om hur jag skulle kunna undvika det?

Du måste tänka på att de flesta inte är med i intresseklubben som antecknar
och jag är rätt ointresserade av dina försvarsinlägg

Jag tolkar det första inlägget och hur du uttrycker dig. Simple as that

Regeln är enkel

Fungerar det = jag gör rätt

Fungerar det inte = så gör man ngt fel någonstans

Det kommer man aldrig undan ifrån

Senast ändrad:

Men Susan - förklara HUR jag skulle kunna UNDVIKA foderbyten? Det är inget jag gjort för jag VILL/VELAT, men jag har inga val. Du får jättegärna tala om hur jag skulle kunna undvika det?

Läs gärna inläggen flera gånger så du förstår vad där står

Jag skall ge dig undertexten i klartext

Gör inte som A gör - utan gör som hon säger

Givetvis är det så. Samtidigt så kan man inte bara glömma bort att det finns en häst inblandad med, en individ. Nu är det ju svårt att veta, men herrn skulle kunna varit exakt likadan i sin fång för dagen om han så stått på hyperkontrollerade förutsättningar. Det går inte automatiskt att säga att 'inte helt bra från sin fång, något är fel'. Det kan absolut vara så, men det kan lika absolut vara så att just den här individen reagerar på fånget och dess följer såhär.

Det som är så himla svårt att veta. Man kan ju ta två hästar med fång, samma grad, samma anledning, samma storlek osv. De får exakt samma, ner till minsta beståndsdel hyperkontrollerade förutsättningar. Den ena blir helt återställd, den andra klarar sig inte. Eller båda blir helt återställda men den ena efter X tid, den andra efter Y tid.

Och att säga att fungerar det är det rätt är också vanskligt, även om det ju bara är att tacka och ta emot då. Jag vet folk som slänger ut sina fånghästar i stor gräshage/aldrig tar in dem. Och det fungerar. Och inte för att 'det fungerar, det är rätt', utan det fungerar TROTS att det INTE är rätt.

Allt det här vet du redan dock, även om du inte känns vid det just nu.

Läs gärna inläggen flera gånger så du förstår vad där står

Jag skall ge dig undertexten i klartext

Gör inte som A gör - utan gör som hon säger

HUR gör man det?

Du sitter på jävligt höga hästar och tycker gör si. Samtidigt som du inte kan tala om HUR man gör si.

HUR undviker jag foderbyte? Dvs den person som sitter i samma sits som mig, och ska göra som jag säger. HUR ska den lösa det?

Du behöver inte göra dig dummare än du är, du förstod utmärkt väl frågan första gången.

Den person jag pratat med som medicinerar sin EMShäst har inte märkt ngt på vikten dock, däremot mår hästen markant bättre.
Medicinerar med vad?

Enligt Strömsholm är nedbantning o motion den enda "medicinen".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?