Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Nu vet inte jag vem som blandat ihop saker och ting, men nog har jag för mig att Alex försöker dra ner MJ allt vad som går utan att det går ut över proteinet? Alltså är det inte att han får för lite MJ som hon oroar sig för, utan att han får för lite TS och protein.

Hoppsan, såg att du hann före. :cool:

rättelse, tack, det stämmer.
men alexandras skräck för ev. protein brist är helt absurd i detta läget anser jag. ponnyn är späckfet, då drar man ner på maten och fodrar inte med lucern vilket får anses ekvivalent med ett riktigt bra turbo hö, att göda smala hästar på. och återigen - TS, tugg och fiber osv, åstadkoms inte av pelleterad lucern, däremot hack.

Vet du, eller någon annan, om det finns en "lista" någonstans över ungefär hur mycket hästar och ponnyer av olika raser och mankhöjder bör väga? Hade varit intressant att kolla!

Annars: någon som vet hur mycket en grovt byggd haflinger, som är ca 145 cm hög, bör väga? Enligt måttbandet väger hon nog ca 450 kg nu. Hon har tappat MYCKET! Man känner revbenen väldigt tydligt numera. Alla som ser henne tycker helt spontant att hon blivit väldigt slank :)!

Har du frågat vet. vad hon tycker om Belles vikt?

Wincent är nu nere i 440-450 kg enligt måttbandet och har gått ner tydligt. Jag har aldrig kännt han revben så tydligt som jag gör nu.

Jag frågade vet. sist och hon tyckte fortfarande han hade en del kvar att gå ner. Jag kom på lite mer djupgående frågor jag skulle stält sen, men det glömde jag då, så jag får ta det nästa gången:grin:

Men i alla fall så tror jag att jag ska satsa på att få ner honom på 400 kg. Det låter lite, men jag tror inte att det är någon fara om han kommer ner och blir lite 'mager', så att man får bort allt överflödigt och kan börja om igen. Han har t.ex. fortfarande mycket ut av späcknacken kvar och den tror jag inte jag blir av med utan att jag först måste ha honom rätt så smal.

Däremot är inte detta mål något jag tänker nå nu inom en kort tid. Jag ser det som att han har blivit av med den värsta övervikten, men för att få den där fina figuren, som jag vill krävs det lite mer, fast det får vi ta när han kan börja motioneras tror jag, för i nuläget verkar han inte går ner så mycket mer.

Jag vet inte om detta sättet är rätt att tänka - om det är helt galet får ni skrika till! Men i mina öron känns som en hyffsad plan.

Sen är väl Wincent en lite klenare modell än Belle också tror jag, så hon kanske inte ska lika långt ner som honom, fast dom är ungefär lika höga.

Hoppas det var någon hjälp;)

Jag vill inte tjata på ditt lucern och protein, men undrar bara hur mycket protein du anser är lagom för herrn och varför? Jag menar hur har du kommit fram till det när han inte är någon 'tabellhäst'?

Och sen detta med magen.... Nu spånar jag hejvilt, men men har lite funderingar...

Först är jag lite fundersam på detta med halmen... Hur kommer det sig att han inte äter detta om han är en glubsk, matglad och lättfödd häst? Kan det vara så att han inte är tillräckligt hungrig för att orka äta det??? Jag vet ju bara hur min egen häst är och han dammsuger upp vartenda strå oavsett vad det är! Om nu din häst står och är antinge hungrig av för lite mat eller känner sig dålig i magen pga låg TS, vore det inte mest logiskt att han åt halmen då?

Sen undrar om den dåliga magen kan bero lite på stress av att stå inne o inte ha något o göra (kanske långsökt, men försöker ändå). Vad om man lägger in grenar eller annat, som han kan gnaga på eller leta efter i boxen. För att det inte ska bli för tråkig? Försöka stimulera "födosöksbeteende". Min tycker om när jag sprider ut en näve hö i hela boxen, som han kan gå o leta efter. Det liknar "verkligheten" lite mer och tiden går. Jag tror på att det är 'terapi' för dom att få leta strån i stället för att vräka i sig.

Jag gjorde likadant när min i början fick gå lite i stallgången. Jag väntade med att sopa golvet, för alltid fanns det något att nosa på och pilla i:idea:

Det kanske är bra för hans mage att han får komma ut liiiite lite nu. Hela hästkroppen mår ju bäst av att röra på sig.

Lite ostrukturerat inlägg... Men förhoppningsvis kom budskapet fram ändå.

kl

fundersam idag.....

Efter återfallet i går när hon gjorde sönder masken på betet, han har ingen puls, ingen värme i hovarna, ingen svullnad bara den mkt stappliga gången. Varför visas inte dom andra symtomerna?

Hej, har följt denna tråd ett tag då jag levt med en fånghäst några år och vet hur svårt det är.
Har provat olika metoder från strikt Strömsholmsmetod med lång boxvila, ute och inne till som jag nu övergått till, hästen får själv avgöra, rörelse eller ej.

Att jag övergått "hästens val" beror på min tro om att psykiskt välbeffinnande, vilket han inte fick av boxvila, är väldigt viktig i läkningsprocessen.Det har även inneburit att det inte blivit rodeourladdningar, vilket han gjorde under striktare rehab.
Självklart har han fått smärtlindring(butta) så länge han behövt

Han har haft lägesförändringar i hovarna så rehabtiden har varit lång med olika metoder, men det har inte läkt snabbare med strikt boxvila, utan bara resulterat till en olycklig, frustrerad pålle.

Någon skrev att man kanske inte skulle göra allting rätt och det är väl det jag gör enl många, men för hästens välbefinnande kanske man måste göra lite fel ibland och lita på sitt inre. Numera har jag även slutat med pulshysterin och bedömmer utifrån hästens rörelse och därmed ökat mitt eget välbefinnande.

Så vad vill jag då säga med detta, tja, kanske att det inte finns några absoluta sanningar och mer eller mindre rätt eller fel/Timjan

Vet du, eller någon annan, om det finns en "lista" någonstans över ungefär hur mycket hästar och ponnyer av olika raser och mankhöjder bör väga? Hade varit intressant att kolla!

Eftersom jag köpte min häst överviktig och inte vet vad han har för normalvikt så har jag baserat min "målvikt" alltså det jag räknar på att han borde väga, på vad som står om man läser om rasen och på vad jag vet att en annan häst i ungefär samma storlek vägde när hon var i bra form. På islandshästar så står det att de väger mellan 300-400 kg. Detta är ju väldigt generaliserat. Eftersom min islänning är liten, men grov så tror jag att han hamnar runt 300. En annan häst är något större, men ganska lik i kroppsbyggnad, den vägde ca 350 när hon var bra musklad och i fin form. Så jag tror absolut att han kommer hamna under 350. Jag har ju inte vägt honom, utan bara mätt och då hamnade han på 360-370 i våras när han var som smalast, och då var han fortfarande alldeles för fet. Så jag tror att runt 300 kan vara ganska rimligt.

Går ju aldrig att veta säkert förrän man är där.

Jag blir riktigt glad över det du skriver - för rätt eller fel- det talar ju hästen om

Jag vill gärna tänka från olika håll och rent etologiskt är ju boxvila kvalificerat djurplågeri - dvs hästen stöts ut ut flocken
och det stressar dem, det är ju därför de laddar ur den stressen i rörelse.

Ibland får man välja mellan pest eller kolera - det är tufft. Och man vacklar och velar gör jag rätt nu?

- men den enda som kan vägleda är hästen

Den kanske rör sig mindre på en större yta än en mindre - det har i alla fall gällt mina - och då blir det mer vila

Sedan har man hovproblem och har läst fysik så vet man ju att fallhöjd x vikt = kraft i nedslaget

För vissa hästar kan det då kanske var bättre att få strosa på lämpligt underlag - än att stå och studsa på liten yta

Jag vill gärna tänka från olika håll och rent etologiskt är ju boxvila kvalificerat djurplågeri - dvs hästen stöts ut ut flocken
och det stressar dem, det är ju därför de laddar ur den stressen i rörelse.

Och även det är väldigt(!) individuellt. En del bekymrar sig inte nämnvärt över att vara själv i stallet. Och andra blir så stressade att det inte går. Och en del far runt som knäppisar i hagarna fast de inte borde. Då är troligen en mkt kort bocksession i boxen var tionde dag bättre än längre sådana i hagen varje dag. Osv.

Hörde en bonde som gav bajsvatten, kanske vore något...

det där är en gammal välkänd hästkur

Sörpa kallas det :p

Bra ide för man ger en häst med magproblem bajsvatten från en som har bra mage= den får hjälp och får i sig rätt bakterier

Mycket sådant här har gått förlorat i dagens teknologiska värld

Har pratat med en som varit på en stor fångkonferens utrikes - han kom hem och berättade för sin släktning som har varit kavallerihovlsagare - ja just det sa han:grin:

Ja man får ju vara glad att man har en häst som kan strosa på stora ytor, förstår att det inte gäller alla, men kanske fler än man tror om man vågar ha is i magen och prova/Timjan

Tack Iser och Bettys matte för inlägg

596 och 597

Jag har paj på musen och dettar tid att klippa i långa inlägg

Jag håller fullständigt med om att ju mer man vet ju mer inser man att man ingetvet

och börjar man försöka skydda sig mot allt - så råkar man ställa till det istället

Det är lätt att tappa perspektivet vid svåra tillfällen i livet

Det bästa man kan göra är att vara i nuet och titta på hästen

svårt men, det enda man kan göra tror jag

Tack Iser och Bettys matte för inlägg

596 och 597

Jag har paj på musen och dettar tid att klippa i långa inlägg

Jag håller fullständigt med om att ju mer man vet ju mer inser man att man ingetvet

och börjar man försöka skydda sig mot allt - så råkar man ställa till det istället

Det är lätt att tappa perspektivet vid svåra tillfällen i livet

Det bästa man kan göra är att vara i nuet och titta på hästen

svårt men, det enda man kan göra tror jag

Så sant, jag tror som du och det känns ganska skönt att släppa taget lite/Timjan

Ja fettman har ju kommit någonstans ifrån eller hur? innan boxvilan. Först har den gått på vanligt bete tillsammans med ett fullblod som är svårfött. sen har den har gått ute på magert gräs med munkorg och fodrats minimala givor därutöver. då hetsäter de allt de kan komma över när de ges chansen. Den skulle väl ha ätit ett sånt foder redan från början så hade den inte blivit överfet.

KL

För de som söker kunskap om fång i denna tråden...

En tjock häst har lättare att få fång

Hårt nedbetat bete är en risk i sig - då det innehåller mycket socker

och att gå från hårt nedbetat bete till något annat ger ett kraftigt foderbyte så man vill aldrig hamna på ett hårt nedbetat bete

För man måste slussa hästen därifrån

Man bör beställa tillräckligt mycket foder av sin leverantör för att ha om hästarna måste stå inne på sommaren

Kanman inte lagra själva så kan de lägga undan åt en

Fodrar man med hösilage så kan man torka dettill hö själv - på sommaren .

Man lägger det på lastpallar - så det får luft underifrån - förvarar det så också så möglar det inte.
dettorkar fort på ett par dagar - med lite framförhållning och envisa studier av SMHI så kan detta göras ute - skulle SMHI ha fel så finns presenningar att köpa ( innan man börjar...Innan man kommer på att det regnar :grin:)

Man kan lägga ett skikt per yta - när det sedan torkat kan man fluffa det och lägga mer ovanpå varandra för att spara utrymme.

Men förvara det på en lastpall så luft kommer underifrån - lägg detinte mot en murad vägg utan luft omkring

De mesta problem finns det lösningar på - bara fråga kunnigt folk

Detta var även svar till Sancho Pancha :p;) Skojjar lite bara :laugh:

Senast ändrad:

Om du är så orolig så tycker jag att du skall ta hjälp av någon som kan mer än du

det finns en anledning till att kirurger inte opererar sina egna barn. Läkare inte behandlar anhöriga för man tappar perspektivet när det blri för "nära"

Jag är skit tacksam att jag hittat en som jag kan delegera min hästs hovproblem till ( inte fång)

det finns folk som kan mer än en själv

det finns folk som kan få ett bättre perspektiv - för de har distans

Sörpa kallas det

Bra ide för man ger en häst med magproblem bajsvatten från en som har bra mage= den får hjälp och får i sig rätt bakterier

Jag har hört om detta med och funderat på att testa, men inte vågat:crazy:

Hur länge ska man ge hästen bajsvatten?

Senast ändrad:

Det är definitivt en fråga man bör ta med veterinären.

Dessutom måste du vara så säker det går att vara på att den andra hästen har just en frisk tarmflora.

Och är du säker på att din häst idag har en störd tarmflora?

Håller med om att lucern är ren gödning

Jag gav det på boxvila e op. för de föll ur - jag har också gett det på min förra som var svår att hålla i hull

(tips sedan att släppa ut i större hage sedan - de åt lusern blandat med hö i varsitt badkar - ingen hade tid att busa :D)

Men jag har aldrig gett så mycket som A ger till sin lilla

för det ÄR KRUT

Tack för att du hjälper till med kunskap

:bow:

Tycker inte alls du skall ta det med vet

Har du någon gammal hästfarbror i närheten - en gammal hästkarl?

Om inte så låna Wrangel på biblioteket

hästar äter ju bajs själva om de behöver också, så jag tror det är mindre farligt än butta....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård