Fångtråd del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 3

Det hade varit intressant, faktiskt.

Vad är "otäckt lågt"? Mitt nya hö innehåller bara 29 g smrp - otäckt lågt? Hade tänkt ge ca 6 kg till haflingern. Proteinvärdet blir då endast 174, men om jag plockar bort lite hö och lägger till lite Happy Hoof borde jag kunna komma upp i i alla fall 200 g smrp relativt lätt. Ett halvt kilo Happy Hoof + 5,5 kg hö ger detta ungefär. Vet dock inte om detta är tillräckligt, men det är det kanske?

Under 20 är utan tvekan otäckt lågt, var nånstans där jag menade, men beror ju eg på behovet och MJ i höet var gränsen går.

Vad väger damen som ska äta det, är det 450 kg:s hästen? Då är det väl lågt med 200, det saknas ju 1/5 av underhållsbehovet då ungefär. Riktigt så lågt skulle jag inte vilka prova, har du möjlighet byta lite hö mot melassfri lucern? ½ kg alfalfa ger ju 3.5 MJ och 58 gr SRP, då får du jmf med ett halvt hö en vinst på 29 gram protein, dvs du kommer upp i ungefär 230 gram om jag fattat dig rätt? (5.5 kg hö + ½ kg HH = ca 200 gr srp. Byt ½ kg hö mot ½ kg alfalfahack och du får 58-29= 29 gram mer protein, dvs totalt ca 229 gr srp - jmf med ett behov på 247.5 om man vill vara exakt)

Blir inte perfekt, men betydligt bättre.

Är ju svårt säga om just din häst skulle fungera trots underskott med knappt 1/5 av behovet, kanske kanske inte. Jag skulle inte våga chansa så hårt iaf. Däremot 230 är ju en ganska rejäl skillnad även om det fortfarande är underskott, så där är ju en säkrare chansning

Varför vill då hippocampus att min häst på 450 kg, lättfödd och "inget arbete" ska äta 293,1 g smrp???

För att de är konstiga? Eller för att de räknar behovet efter MJ? Jag vet faktiskt inte. Men underhållsbehovet är 55 - 60 gram SRP/100 kg. Dvs för 450 kg häst blir det 247.50 - 270 gram SRP

Men kvoten ska ju vara minst 6, och då kan man räkna SRP via MJ. T ex 40 MJ, kvot på 6 = 240 gr SRP i behov. Så vad räknar de på för MJ?

Om man ska höja kvoten när MJ är högre eller ej tvistar de lärde om. HC är ganska envist på kvoten dock. I normalfallet höjer jag ALLTID så kvoten aldrig är under 6, men i ett läge däremot när man måste banta så är frågan om man inte kan nöja sig med behovet täckt, även om kvoten blir lite låg.

Men vad räknar HC med för MJ på din häst?

Ja, 5,5 kg hö + 0,5 kg kvarnbyfoders lucernpellets ger 234,5 smrp.

Det är för övrigt båda som ska äta detta hö, men det är lite lättare med 200 kg hästen eftersom hon redan får 80 g protein från Happy Hoof (1 kg).

Senast ändrad:

Nej, med henne känner jag mig inte så "låst" vid Happy Hoof. Det är den andra som jag verkligen vill ska äta just det fodret.

Ah, då skulle jag köra på ett halvkilo lucern istället, och så kisa lite när du tittar på siffrorna över hur mkt srp hon får i sig :devil: Ser du att det går åt fel håll med musklerna får du ju korrigera.

Men höanalysen är ju faktiskt dels ett genomsnittsvärde, och i de provtagna balarna. Dvs den kan slå fel åt båda håll, beroende på hur stor del av partiet som provtagits (prov från 30 balar ger ju ett betydligt säkre värde än prov från 3 t ex) och hur representativa proven varit.

Grovfoderanalyser av hö/silage är ju dessvärre ingen exakt vetenskap det heller, så en dylik chansning som det blir i ditt fall skulle även petimeter-jag kunna ta med en vuxen häst =)

Å andra sidan räknade man inte foderstater (ingen som jag vet gjorde det i alla fall) och vägde ingenting. Hästarna fick en "lagom" tuss hö. Vi brukade ha en melasstunna som de fick en slurk från på kvällen, för det var ju gott... De fick lite kompletterande mineraler, utan att man för den delen visste vad som redan fanns i höet. Det kanske är modellen? Det är i och för sig så jag levt sedan februari, om jag ska vara ärlig. Jag har inte räknat på något, utan i princip bara antagit att höet innehåller väl en sisådär 8 mj, och sedan givit så lite mat som möjligt för att minska vikten. Så vägt har jag gjort. Men haft oanalyserat hö, och säkerligen legat för lågt på protein till exempel. Det är inget jag sitter och rekommenderar till någon. Det är säkert inte optimalt med proteinbrist. Men faktum är att hästarna ser fortfarande ut att må bra. Vikten har gått ner (haflingern), de är blanka och fina och piggare än någonsin.

Hästarna fick hö, havre och vallfor (lusernpellets) på ridskolan på den tiden. Räknades gjorde det nog inte vad jag vet. Å andra sidan räknar jag inte idag heller. Och ger ungefär samma typ av foder som på den tiden (jag är väl gammaldags, kanske...) Men man undrar ju, varför funkade det då och inte nu? Vad är det som har förändrats? För min del är det utevistelsen, hästarna var ju aldrig ute i hage då, utom om man släppte ut sin egen häst i en liten paddock på lördan en stund, kanske. Idag är dom ute hela dan. Ja, inte just idag då, eftersom mina har stått inne på boxvila hela sommaren, men nuförtiden. Jag fattar noll...:confused:

Ang fång och orsaker

Min distrikta säger att det har varit massor med fång i år, det har först nu börjat lugna ned sig

och vi hade en väldigt seg vår, och sockret sägs ju öka när växandet avstannar, när växterna vilar

I normlaa fall - så brukar jag släppa ut redan i April så fort dettorkat upp i princip - då är det så lågt att hästarna fortfarande är intresserade av hö.

Mina är känsliga för foderbyten, och det där fånganfalelt för 20 år sedan spökar fortfarande.

men i alla fall, det var mycket frostnätter och hela våren stannade upp ett tag, för att sedan gå igång och så sa det pang och blev 30 grader varmt i stället

Mer extremväder - borde ju vara högre risk

Som sagt, jag tror fång är Muprhys stora fritidsnöje, inget gör hästägare så frustrerade och förvirrade, och ingen annan diagnos innebär så många obesvarade frågor och så stor, livslång ångest..

Vi hade ju ponnyerna på samma bete alla år. Den extremt feta ponnyn fick fång efter 26 år på samma bete. Han var invand enligt konstens alla regler etc. Men fick fång. Kan ju kopplas till ålder - sämre magfunktion (han hade ett kolikanfall, sitt första ever) vintern innan. Men varför mitt kblsto PÅ DAGEN EXAKT ett år senare, på samma bete, fick fång, det förklaras inte riktigt av det. Visst hon var inte purung då (18 om jag minns rätt, 19 kanske), men aldrig haft magproblem, hon var invand på betet sen snön låg etc. Och exakt samma jäkla dag - fång. Samma hull och samma allt som alla andra år.

Och smalponnyn som blev 33, som gått på samma bete (det nämnt ovan) sen han var 12 år gammal, och vars mage de sista åren varit rejält märkt av åldern (dåliga tänder, kolik på kolik ffa vintertid, helst julafton strax innan Kalle Anka *s*) - fick aldrig fång. Visst han var smal, men han fodrades året om med FRITT med lucern, betfor och havre. Och svajande mage. Samma bete. Inget fång. (Han togs bort i januari det år han fyllde 33 då han sen jul kraftigt tacklat av, han hade fått nog och det var dags)

Efter ponnyn och kblstoet fick fång gick det ett antal hästar på samma bete, tjocka som smala, ponnyer som hästar, unga som gamla. Inga fick fång.

Obegripligt som sagt. men jag skulle hellre såga av mig ena armen än någonsin släppa Lillen där t ex.

Fast här hade vi en trevlig, normal vår. Sen kom det försommartorka, och sen kommer det extremregn, och sen blev det fint igen. Då var vi efter midsommar.

Och även här har det varit lite mer fång än vanligt, dvs 'fångår'. Inte jättemkt mer än vanligt, men det har klumpats ihop mer. Det är ju alltid 'vågor', minns OW berättade redan 2001 att de fick en våg i början på sommaren (betessläpp), en våg efter midsommar (nedbetat, börjar äta sånt de annat inte ratar, alt hagbyte), en våg på hösten när gräset bedöms ofarligt och de där man vaktat på får gå på bete alt betet tryter och det äts andra grejer. Men sen hade de en våg i jan/feb som de inte kunde förklara trots att de länge kurat på det.

Men här i år har det alltså, enligt DV och hovslagare, kommit 'fler vågor' än normalt. Som nog om man vill kan kopplas till vädret, men inte till någon extremvår. Den var aningens sen pga torkan, men inte mkt.

Förresten, var det inte Gotland som tidigare i år hade rena fångepidemin, långt mer än normalt, som inte riktigt kunde förklaras?

Jag tror det skilt sig stort vad triggern varit lokalt. Men varför 'svarar' fler hästar på triggen nu jmf mot förr, stora kuggfrågan.

Lindrig fång

Hej!
Min brorsdotter letar häst och nu har dom tittat på en som hade lindrig fång i december, vet inte så mycket mera, den är igång nu och betar i nerbetad hage och får hö, har munkorg ibland. Till min fråga: Hur stor risk är det med en sån ponny att det kommer tillbaka? Det är deras första häst dom ska köpa och har ingen erfarenhet av detta, dom har ridit på ridskola i flera år men kännsr inte till något om fång och hur man sköter en sådan häst.
Jag har sökt ägaren för att fråga mera om detta, röntgad mm men inte fått tag i dom än.

Sv: Lindrig fång

Betydligt större risk än om den aldrig har haft fång. Hur stor risken är beror på individen och hur den hanteras. Låt den bli för tjock och släpp den på bete så är risken betydligt högre än om den hålls slimmas och inte får beta.

Rek inte en fånghäst som första häst faktiskt.

Sv: Lindrig fång

*eget KL*

Nu är jag i valet och kvalet här. Det är ju order på om herrn börjar pulsa igen, eller på annat vis blir sämre så ska buttan dit igen.

Buttan sattes ut för en vecka sedan, han fick sista förra lördagen. Han höll sig pulsfri, och var så även på tisdagens klinikbesök. Under det röntgades, verkades och gipsades han. Han åkte dessutom transport totalt 3 h.

Magen var under denna period svajig, bajset hade bytt färg till ljusbrunt (första tecknet) och var aningens blötare än normalt. Samma dag som klinikbesöket blev det lite sämre men inte jätteilla. Men då kom det komockor nu och då, och magen är helt klart inte riktigt i form.

Han var pulsfri hemma på tisdagskvällen med, men på onsdag morgon pulsade han. Inte jättemycket men inte pyttelite heller, utan tydligt kännbart. Då de ju 'bråkat' en del med fosisngarna iom verkning och gipsning, transportåkande osv så kunde det ju bero på det och jag avvaktade dels därför, och dels för att magen blev ett snäpp sämre och det nu bara var komockor. Ökade jästen och TS, och det stannade upp, dvs blev inte sämre men inte bättre heller.

Igår pulsade han fortfarande, lika mkt som i onsdags, och magen är som beskrivet oban, 9 av 10 högar är komockor, den 10:e är bollar men blöta. Försökte nå klinikvet och höra hur länge en ev reaktion från verkningen osv kunde hålla i sig, och hur hon tyckte kring butta iom magen. Fick tyvärr inte tag på henne.

Idag pulsar han rejält båda fram, magen är tyvärr inte ett dugg bättre. Inte sämre, dvs det har inte kraschat över till diarre (som är nästa steg), men det är komockor och blött, blött samt har fel färg och luktar inte som det ska. Dvs magen är helt klart fortfarande störd. Av TS allena, av en komb av TS och klinikbesök, eller av annan anledning vet jag inte. Jag har ökat TS ytterligare men vet inte om jag skjuter mig själv i foten då eg då jag inte vet hur det är med höet och socker.

Hursom, nu är jag grymt velig hur jag ska göra med buttan. Ska jag se på pulsen så är det ingen tvekan - den ska sättas in. Samtidigt så att sätta in butta med den magen är ju en risk.

Jag ser ju som vanligt inga andra symptom från fossingarna iom gummimattan, kan inte bedöma värme på hovarna iom gipset men lite varmare i kronranden än han borde. Han är dock tydligt bekvämare med gipset än utan.

Så, butta eller inte butta, det är kuggfrågan? =/ Pest eller kolera..

Det är ju jättesvårt att säga, verkligen...:crazy:

Försöker minnas tillbaka med shettisen hur länge buttan hade effekt på puls och smärta. Jag tror det var relativt många dagar. Skulle vilja säga ungefär tre dagar innan jag kunde se hur hon egentligen mådde, dvs hur hon var utan buttan. Hur är han i boxen rörelsemässigt? Jag märkte på shettisen när hon mådde sämre igen för då gjorde hon mesigare utfall mot haflingern :D. Kommer haflingern för nära när man klappar shettisen eller när hon äter så brukar hon svänga runt fort, fort och gärna också sparka bakut. Gjorde hon inte det så var det ett säkert tecken på att hon mådde sämre och hade mer ont igen.

Pulsen var inte helt borta när jag slopade buttan dock. Den drogs vi med ytterligare ett tag. Och mina har fortfarande puls sådana här varma dagar. Inte på morgonen. Men på kvällen har de nästan alltid puls i alla benen. Fast då rör de ju sig fortfarande helt normalt förstås.

Väldigt, väldigt svårt! Jag hade gått mer efter hur hästen rör sig och verkar må än efter pulsen, men jag säger för den delen inte att du ska göra det. Jag vet egentligen inte vad som är rätt...:confused:

Ang fång och orsaker

Min distrikta säger att det har varit massor med fång i år, det har först nu börjat lugna ned sig

och vi hade en väldigt seg vår, och sockret sägs ju öka när växandet avstannar, när växterna vilar

I normlaa fall - så brukar jag släppa ut redan i April så fort dettorkat upp i princip - då är det så lågt att hästarna fortfarande är intresserade av hö.

Mina är känsliga för foderbyten, och det där fånganfalelt för 20 år sedan spökar fortfarande.

men i alla fall, det var mycket frostnätter och hela våren stannade upp ett tag, för att sedan gå igång och så sa det pang och blev 30 grader varmt i stället

Mer extremväder - borde ju vara högre risk

När min ena fick fång förra året fick jag höra att det var många som fick fång p.g.a. torkan som var då. Dvs. gräset kunde inte växa vilket medförde att sockerhaletn blev högre. I år fick jag höra att det var många som fick fång i år p.g.a. att det varit så gynnsamt (blött och varmt) så gräset växte så mycket! Det är alltså varken bra med torka eller regn...

Jag skulle jättegärna gå efter hur han rör sig, problemet är ju att han i princip hela tiden rört sig utmärkt i boxen och på gummimattan. Fast han på betong haft rejäla problem.

Inför första klinikbesöket, 10 dagar efter fånget började, så vände han helt okej hemma, och skrittade helt okej. På gummimattan. På kliniken stapplade han väldigt =/ Han såg då på kliniken ut som han gjort hemma första dagen..

Tänkte det berodde på transporten osv, men när jag kom hem och provade på gummimattan rörde han sig okej igen =/

Så jag har svårt att säga hur det eg är med ledning av hur han rör sig. Visst skulle han stappla på mattan, då är det RIKTIGT illa, men i övrigt så..tja =/ Jag har ju gått på pulsen (det tog ett tag innan den gick bort på butta, men sen dess så butta = ingen puls alls) samt hur villigt/ovilligt han lyfter hovarna, och det var ju det + då om jag ev såg andra tecken som vet ansåg jag skulle gå på nu. Så så är det ju lätt, han pulsar igen, pulsen blir värre och värre över tid = sätt in butta. Och hade inte magen varit så på svaj hade jag gjort det bara. Men den förbaskade magen.

I boxen står han ju mest still, där har han rört sig fint förutom första dagarna, har ju djupt med spån. Dock, han har senaste dagarna inte bockar och pipit. Det har jag mest kopplat till mer mat = nöjdare häst. Fast det skulle ju kunna vara mer ont inser jag nu när jag skriver... :crazy:

Den har inte varit bättre/sämre morgon eller kväll, utan det är lika som innan när jag satt ut buttan, att det kommer lite puls, och sen ökar det succesivt hela tiden, tills jag satt in buttan igen då.

Nu finns ju dock klinikbesöket som 'felkälla', men frågan är hur länge en ev känning av det kan sitta i? Några dagar kändes ju självklart, men nu har det gått 4 dygn, kan det hålla i så länge?

Alt är ju att avvakta till måndag och ringa klinikvet, eller att göra som sas - sätt in buttan om pulsen kommer igen. Frågan är vilket som är värst och som man tar störst risk? Spontant känns det som att sätta in butta och riskera att slå ut magen är värst, men jag vet inte riktigt vad som i detta skede kan hända i hovarna om det är fången som 'tagit ny fart' igen?

Tack för svar!! Jag har läst på fångtråden och det verkar som att det kan bli komplicerat med ponnyn om den får återfall och man vet ju inte hur lätt/svårt det är att få det igen!!

Senast ändrad:

Dock, han har senaste dagarna inte bockar och pipit. Det har jag mest kopplat till mer mat = nöjdare häst. Fast det skulle ju kunna vara mer ont inser jag nu när jag skriver... :crazy:

Ja, det kan helt klart vara så att han inte mår lika bra längre.

Den har inte varit bättre/sämre morgon eller kväll, utan det är lika som innan när jag satt ut buttan, att det kommer lite puls, och sen ökar det succesivt hela tiden, tills jag satt in buttan igen då.

Då låter det ju inte som något som avklingat egentligen, fast det är ju bara min åsikt.

Nu finns ju dock klinikbesöket som 'felkälla', men frågan är hur länge en ev känning av det kan sitta i? Några dagar kändes ju självklart, men nu har det gått 4 dygn, kan det hålla i så länge?

Min brukar få puls i alla fall i ett par dagar efter hovslagarbesöken. Antar att det är dels transporten (2 h) samt själva verkningen och skoningen som anstränger. Men exakt hur många dagar hon brukar ha puls det har jag inte riktig koll på tyvärr.

Alt är ju att avvakta till måndag och ringa klinikvet, eller att göra som sas - sätt in buttan om pulsen kommer igen. Frågan är vilket som är värst och som man tar störst risk?

Usch, det är ju verkligen omöjligt att säga:crazy:...

En fånghäst är alltid, även om den kan gå på bete, extra passning ja. Och det är inte säkert de kan gå på bete alls. Men som sagt, även de som kan är nogrann koll flera ggr per dag, att ta bort från betet när det är högrisk. Sånt beror på väder och vind, så blir ett himla pysslande och flyttande och donande och kollande om man övht ska ha dem på bete.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 335
Senast: lundsbo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 822
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 667
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?