Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, jag har inte provat olja, men jag kan ju alltid ge lite grann linfröolja som du föreslår. Antar att man ska börja med en tesked eller så? Har även funderat på att öka på henne lucerngiva lite grann, men jag är så feg!
Jag har en grushage till min häst. Jag gjorde den i höstas för att kunna ha den som alternativ och för att det inte skulle bli för lerigt i hagen. Vi la grus direkt på leran, även om vi grävde ur för hand så att det blev fast lera under(hade inget val då det var för blött för maskin). Eftersom det var blöt lera behövde vi lite större stenar för att det skulle dränera. Tänk på vad det är för stenar bara. Jag tror att vi använde natursten( alltså runda stenar utan vassa kanter) i storlek 8-15. Sedan har vi mindre grus ovanpå, 5-8 tror jag men kan kolla sen. Det gick åt ganska mkt men vi hämtade själva. Några kubik blev det nog eftersom vi har det iaf 10-15 cm tjockt.
Totalt kostade det inte så mkt och det har hållit sig väldigt bra. Jag krattar över om det blir några gropar efter skutt och sen har jag en liten hög att fylla på med om det behövs. Den har klarat sig jättebra trots att det var så blött ute i höstas. Under hösten gick min häst i den på morgontimmarna för att sen gå ute med kompis i större hage resten av dan.
Om du söker så tror jag att det finns många bra trådar om hur man grusar upp hage. Jag fick mkt hjälp därifrån och av att prata med paddocksanläggare. Jag tror att just stenmjöl och likanade skulle bli för hårt och sand skulle inte dränera tillräckligt. Sen kan man ju lägga sand ovanpå och göra som när man anlägger riktig utebana.
Han stod med fötterna ivatten i morse i 1½ timme, men hur vet man om det har någon effekt? Jag hörde att det är lite tveksamt om det funkar. Att man isf ska göra det mycket tidigt (nästan förbyggande) och väldigt länge. Någon som vet? Är det bara hovarna som ska kylas eller ska man kyla mer av benet?
Det värsta är att man aldrig vet vad det är som utlöser det.
Jag tror att det är mer än hoven som ska kylas och man ska kyla så länge som möjligt.