Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

VAR är bogbladet:confused:

Den är jämnfet. Bra att du bantar den, men det kräver mer- eller snarare mindre än man tror.

Kör på- för ponnyns framtid:bow:

KL

Ska på återbesök på torsdag nästa vecka och även om jag inte är fåfäng så skulle jag vilja att hästarna ser något sånär välskötta ut... Shettisen är superdammig och tråkig i pälsen, och jag skulle vilja tvätta henne nu när det ska bli bra väder i helgen. Men är det dumt? Ibland känner jag att jag nog borde ställa mina fånghästar i en plastbubbla, och att jag inte vågar göra något med dem :crazy:!

Jag förstår vad du menar.
Ibland känns det som om akvariefiskar eller liknande hade varit bättre, eller ännu bättre, samla frimärken om det nu är ngn som gör det nu för tiden.

Jag antar att de överlever att bli tvättade. Vad skulle kunna hända egentligen? Om de inte är vana kan de naturligtvis börja hoppa runt och kanske då trampa sönder ngt i hovarna eller blir jättestressade. Men risken är nog liten.
Jag hann bara vara ute en liten stund med min ponny igår. Hon fick ta ett par små tuggor av lite nytt gräs som hade kommit upp. Jag kan inte tänka mig att pyttelite gräs skulle kunna ställa till med ngt. Men sedan efteråt så undrar man. sedan började jag tänka på hur det ska bli i sommar om hon inte kan äta gräs. Jag har alltid fått lära mig att det är jätteviktigt för hästar att gå på bete och tror verkligen det själv. :cry:

Nej, jag vet, jag är tramsig ;)!

Och jag oroar mig också för sommaren, för det är då shettisen brukar få chansen att "äta upp sig" lite. Man kan spela på revbenen på henne nu, för hon är ju egentligen svårfödd, men jag vågar ju verkligen inte ge henne en massa extra mat. Höet jag har skaffat är säkert jättebra, förutom att hon under de år jag haft henne tydligt visat att det inte är sådant hö hon gillar. Hon vill ha fintrådigt hö, inte detta grova "stjälkiga". Min andra oroar jag mig inte alls för på det sättet, för hon är typen som skulle kunna överleva på ett par halmstrån, några rötter och en barkbit:D... Hon äter upp det här höet med god aptit!

Sedan undrar jag också hur sjutton man ens ska kunna undvika att de får i sig lite gräs till sommaren? Om det blir så att man går ut och promenerar kommer ju gräsätande att vara pållarnas mål, och försök stoppa ett halvt ton hungrig haflinger om ni kan :D!

Jag kom att tänka på en sak. Har du provat att ge den lilla ponnyn lite olja? Linfröolja är extra bra för tarmens snälla bakterier och den är bra mot inflammationer. Jag menar om den måste upp i vikt. Man kan naturligtvis inte ge mkt på en gång och måste vänja dem vid det.

Jag har lyckats vänja min av med att äta när det är utedags (inbillar jag mig i alla fall). Det är inte så mkt lättare med en newforest av ungefär samma storlek.

Nej, jag har inte provat olja, men jag kan ju alltid ge lite grann linfröolja som du föreslår. Antar att man ska börja med en tesked eller så? Har även funderat på att öka på henne lucerngiva lite grann, men jag är så feg:crazy:!

Nej, jag har inte provat olja, men jag kan ju alltid ge lite grann linfröolja som du föreslår. Antar att man ska börja med en tesked eller så? Har även funderat på att öka på henne lucerngiva lite grann, men jag är så feg:crazy:!

Nu är ju shettisar små men inte hur små som helst. En tesked låter pyttelite även om jag inte vet exakt hur mkt man kan öka. Men entsk lär hon inte bli tjockare av.

Och jag är lite envis med mitt tjat om lusern till fånghästar (ursäkta). Om du backar till inlägg 110 i denna tråd så står det där om lusernets fördelar som fångfoder, skrivet av ngn som kan mkt mer om detta än vad jag kan.

Fast, nej, jag är absolut inte rädd för att hon ska bli tjock! Det är foderbyten och tillägg som jag är rädd för...:crazy:

Jag förstod att du menade så. Men jag menar att om du ska ge olja för att hon ska bli lite rundare så räcker nog inte en tesked så långt.

Min arabfröken behöver också bantas och nu när jag kan börja låta shettisen gå ute i hagen längre stunder tänkte jag att de får bantas tillsammans under ett par veckor (till att börja med, sen måste jag ev göra byte med eventuella hagkompisar). Box nattetid för båda.

Jag har tänkt att shettisen skulle få gå med Green Guard på dagtid i hagen. Då kan hon pilla lite i höet utan att få i sig några mängder. Sen får hon 2 kg hö (+1 kg halm?) till natten.
Men araben, hur mycket hö är minimum för henne? Hon får inte heller något grovfoder, lite betfor med mineraler. 6 kg? Hur mycket "måste" hon ha till natten?

Jag har ju en häst som älskar att äta, och som kräver relativt stora mängder grovfoder för att bli nöjd. Hon får 0,5 kg hö + 0,5 kg halm 4 ggr/dag. Sedan får hon 2 kg hö och 2 kg halm till natten. Det blir alltså sammanlagt 4 kg hö och 4 kg halm/dygn. Vad de "måste" ha till natten beror ju på många saker, bl.a. hur fort de äter, hur länge de står inne och kanske även vad de äter (hö, hösilage, halm). Idealet är ju att det ska finnas tillräckligt med grovfoder för att räcka större delen av natten, men det är ju svårt när man bantar en häst! Jag tycker dock att det fungerar relativt bra för oss nu när jag ger såpass mycket halm för den äter hon långsammare än höet.

Okej, så då skulle jag kanske kunna ge ungefär samma som du ger din. 4 kg hö o 4 kg halm med mest till natten.

Men jag är lite osäker på om hon kommer äta halmen.

Shettisen brukar förresten lämna 1/3 av halmen. Betyder det att hon är mätt? Hon får 3 kg hö och 1-2 kg halm ihopblandat och sen uppmätt i 4 st hönät med lite mera i nattens hönät.

Vad är det för sorts halm du har? Mina är rättså glada för vetehalmen som jag har nu. Har även provat kornhalm förut, men det gillade de inte så mycket. Råghalm ska man ju inte alls ha, och havrehalm undrar jag om det är så lyckat till fånghästar/hästar som ska banta...

Om shettisen lämnar halmen kan det ju antingen bero på att den är mätt eller att den inte tycker att halm är särskilt gott. Min shettis får lika mycket hö per dygn som haflingern, men hon får bara något kilo halm. Hon tycker att det är gott, men i mindre mängder.

Jag får fråga pappa vad det är för halm jag ger. Det är han som tröskar så det är han som får ha koll på det :p

Jag har en grushage till min häst. Jag gjorde den i höstas för att kunna ha den som alternativ och för att det inte skulle bli för lerigt i hagen. Vi la grus direkt på leran, även om vi grävde ur för hand så att det blev fast lera under(hade inget val då det var för blött för maskin). Eftersom det var blöt lera behövde vi lite större stenar för att det skulle dränera. Tänk på vad det är för stenar bara. Jag tror att vi använde natursten( alltså runda stenar utan vassa kanter) i storlek 8-15. Sedan har vi mindre grus ovanpå, 5-8 tror jag men kan kolla sen. Det gick åt ganska mkt men vi hämtade själva. Några kubik blev det nog eftersom vi har det iaf 10-15 cm tjockt.

Totalt kostade det inte så mkt och det har hållit sig väldigt bra. Jag krattar över om det blir några gropar efter skutt och sen har jag en liten hög att fylla på med om det behövs. Den har klarat sig jättebra trots att det var så blött ute i höstas. Under hösten gick min häst i den på morgontimmarna för att sen gå ute med kompis i större hage resten av dan.

Om du söker så tror jag att det finns många bra trådar om hur man grusar upp hage. Jag fick mkt hjälp därifrån och av att prata med paddocksanläggare. Jag tror att just stenmjöl och likanade skulle bli för hårt och sand skulle inte dränera tillräckligt. Sen kan man ju lägga sand ovanpå och göra som när man anlägger riktig utebana.

Jag har glömt att svara på detta. Tack för svaret...

Nu kom det fram att stallägaren hade funderat på att bygga rundkorral och at vi i så fall kunde använda den som hage till min häst med. Men det är nog bra som du säger att lägga ett lite grövre lager längst ner, så att det dränerar ordentligt...

Min verkar sämre nu... Han har haft lite ökat puls ett par dagar och nu gick han lite försiktigt igen, så nu har han flyttat in i boxen igen:(

Han stod med fötterna ivatten i morse i 1½ timme, men hur vet man om det har någon effekt? Jag hörde att det är lite tveksamt om det funkar. Att man isf ska göra det mycket tidigt (nästan förbyggande) och väldigt länge. Någon som vet? Är det bara hovarna som ska kylas eller ska man kyla mer av benet?

Han stod med varje framben i var sin hink i morse och hade vatten till precis under kotledet.

Betty får dina fortfarande medicin?

Det värsta är att man aldrig vet vad det är som utlöser det.

Han stod med fötterna ivatten i morse i 1½ timme, men hur vet man om det har någon effekt? Jag hörde att det är lite tveksamt om det funkar. Att man isf ska göra det mycket tidigt (nästan förbyggande) och väldigt länge. Någon som vet? Är det bara hovarna som ska kylas eller ska man kyla mer av benet?

Det värsta är att man aldrig vet vad det är som utlöser det.

Det har effekt om man börjar mkt tidigt men jag antar att det kan vara bra även senare. Jag tror att det är mer än hoven som ska kylas och man ska kyla så länge som möjligt.

Läste någonstans att det har en tvärtomeffekt när fången brutit ut. Detta pga det täpper till blodkärlen så att ödemet inte kan passera. Dvs, att om man kyler precis i inledningsskedet förhindrar det att fångämnena kommer ner i hovarna och efter inledningsskedet förhindrar det den cirkulation som behövs för att läka fången. Om det är fel eller rätt är jag inte bevandrad att bedöma men tycker att det låter förnuftigt.

Jag tror att det är mer än hoven som ska kylas och man ska kyla så länge som möjligt.

Men om han har vatten upp till kotleden, då är det ju mer än hoven, men är inte det tillräckligt heller?

Det kanske är bättre med något kylomslag istället för hinkar med vatten då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka