Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

*KL*
Min häst har förstadie till fång. Hon har fortfarande inte någon puls eller är speciellt varm. Hade hovis ute i söndags, då misstänkte han fång. Sen DV i måndags, hästen fick smärtstillande spruta av veterinären och igår började vi behandling med Butta. Det jobbiga är att få i hästen det! Hon är lite kräsen, har fått mata med sked nu. Hur gör ni för att få i medicinen? Funderar på att göra lite mos av äpplen som man kan blanda i. Har försökt blanda det i betfor, men hon känner direkt att det är medicin i. Det är jobbigt att tvinga i henne det och de tar sin lilla tid...

Hovis sa att det var jättemånga hästar nu i vinter som hade fått fång. Detta beror på att så många ger hö/ensilage nu mera. Min får vanliga höbalar nu. Antagligen var det hösilaget som gjorde att hon fick fång nu... När de har fång ska man ju inte fortsätta med hö/ensilage, utan ge hö som helst är 1 år gammalt men det får inte vara dåligt heller ju.

Jag bor i Blekinge. Södra Sverige är verkligen hårt drabbat. En teori är att det har varit extremt mycket ekollon i vinter. Men vi har inga ekollon i vår hage.

Hur gör ni för att få i medicinen? Funderar på att göra lite mos av äpplen som man kan blanda i. Har försökt blanda det i betfor, men hon känner direkt att det är medicin i. Det är jobbigt att tvinga i henne det och de tar sin lilla tid...

Du ska nog inte ge äpplen om hästen har fång. Äpplen är en av sakerna som inte anses "säkert" att mata med. Jag fick kanyler av veterinären som jag hällde pulvret i, sög upp lite vatten och skakade. Gav sedan i mungipan som man gör med avmaskning. Nu ger jag medicin till shettisen i en dl melassfri uppblött lucernpellets tillsammans med bakjäst för magen.

Hovis sa att det var jättemånga hästar nu i vinter som hade fått fång. Detta beror på att så många ger hö/ensilage nu mera. Min får vanliga höbalar nu. Antagligen var det hösilaget som gjorde att hon fick fång nu... När de har fång ska man ju inte fortsätta med hö/ensilage, utan ge hö som helst är 1 år gammalt men det får inte vara dåligt heller ju.

Fast jag tror inte att det finns bevis för att hösilage och ensilage framkallar fång mer än vad hö gör. Varför ska hästen ha hö som är ett år gammalt? Mig veterligen försvinner bara vitaminer och höet riskerar att vara dammigt om det har legat så länge. Jag tror att en senare skörd är bra, men knappast att det måste vara hö från ett helt annat år.

Du ska nog inte ge äpplen om hästen har fång. Äpplen är en av sakerna som inte anses "säkert" att mata med. Jag fick kanyler av veterinären som jag hällde pulvret i, sög upp lite vatten och skakade. Gav sedan i mungipan som man gör med avmaskning. Nu ger jag medicin till shettisen i en dl melassfri uppblött lucernpellets tillsammans med bakjäst för magen.

Vet att äpplen inte är "säkert" att mata med. Sist hon hade fången blandade vi medicinen med äppelbitar och hon blev frisk, så hände inget då. Ja, lättaste sättet hade varit att ta i en sådan spruta i mungipan. Får rota runt lite här hemma, tror vi ska ha sådana här någonstans...

Äter shettisen maten själv då? Idag åt min häst upp det mesta själv när jag höll maten framför henne, sen det sista fick jag ta på en sked och stoppa in i mungipan.

Fast jag tror inte att det finns bevis för att hösilage och ensilage framkallar fång mer än vad hö gör. Varför ska hästen ha hö som är ett år gammalt? Mig veterligen försvinner bara vitaminer och höet riskerar att vara dammigt om det har legat så länge. Jag tror att en senare skörd är bra, men knappast att det måste vara hö från ett helt annat år.

Nej det finns inte bevis för det, men det är en av anledningarna till att min har fått det! Vårt hösilage är väldigt grönt och näringsrikt. Nej det kanske inte behöver vara just 1 år gammalt, men av hovis och vettens rekommendation ska det inte vara helt nytt. Självklart ska det inte vara dåligt eller dammigt. Det är proteinet som utlöser fången vad jag har hört. Höet hon får nu är från förra året och fortfarande grönt. Luktar inte illa eller dammar.

I övrigt är hon piggare nu, visar inte att hon har ont eller så. Går ju på smärtstillande så är ett tecken på att det hjälper i alla fall. Bara idag och 3 dagar till på smärtstillande. Har hon inte ont efter 5 dagar med smärtstillande skulle vi sluta med det, annars fortsätta i 5 dagar till. Hoppas på att hon slutar ha ont efter första kuren på smärtstillande. Hovis kommer ut och kollar 8/4. Sen ska man väl till klinik och kolla när hon är tillräckligt bra för att åka. Hästen har redan hovbenssänkning sen förra gången hoppas det inte blir värre...

Teorin om protein som utlöser fång är gammal och inaktuell. Enligt senaste rönen är det fruktanet (en sockerart). Proteinet kan dock utlösa en mag- och tarmrubbning som kan öka risken för fång. Min häst är väldigt känslig och tål inte hur proteinrikt hö som helst. Det är dock viktigt att inte svälta hästen genom att ge gammalt, näringslöst hö. Lagom är bäst, åtminstone i vårt fall.

Det är heller inte säkert att en senare skörd är bättre än en förstaskörd. Senare skördar kan vara väldigt kraftiga, beroende på när de är tagna.

Jag bor i Blekinge. Södra Sverige är verkligen hårt drabbat. En teori är att det har varit extremt mycket ekollon i vinter. Men vi har inga ekollon i vår hage.

Inga ekollon här heller... Kan det inte vara så också att det var snö först och sen smälte det och gräset blev lite grönt. Sen mer snö som försvann igen. Är inte bra att de äter frostgräs, de kan få fång av de... Det är ju omöjligt att säga varför hästen fick tillbaka fången så snabbt igen. Är det mycket nytt gräs i hagen? Det börjar ju bli grönt i marken nu.

KL
Jag är ju usel på hö, men har lärt mig att proteinhalten kan bli lägre vid förvaring på vårkanten, men folk här säger annat än bönderna.:crazy:

När man nu ger silage borde det bli mer konserverat:grin: Forest?????

Inte heller vi har ekollon i fånghästhagen. Ändå fick vårt fångsto ett fånganfall som hette duga i höstas.

Vid en riktig förvaring ska inte proteinhalten sjunka. Om silage har jag ingen aning.

Teorin om protein som utlöser fång är gammal och inaktuell. Enligt senaste rönen är det fruktanet (en sockerart). Proteinet kan dock utlösa en mag- och tarmrubbning som kan öka risken för fång. Min häst är väldigt känslig och tål inte hur proteinrikt hö som helst. Det är dock viktigt att inte svälta hästen genom att ge gammalt, näringslöst hö. Lagom är bäst, åtminstone i vårt fall.

Det är heller inte säkert att en senare skörd är bättre än en förstaskörd. Senare skördar kan vara väldigt kraftiga, beroende på när de är tagna.

Har inte varit insatt i fång sedan 2004 och har glömt endel... Tror inte att hon svälter på detta höet hon får nu. Det är som sagt grönt och fint för att vara från förra året.

Jo hur kraftigt det är beror ju mycket på hur marken är och hur vädret varit den sommaren. Dock vet jag att hösilaget hon fick var taget tidigt och är ganska kraftigt. Hur vet man om hästen är känslig för proteinet då?

knapplån

Jag tror inte att ensilage på något sätt egentligen är farligare än hö för en fånghäst. Ensilage innehåller ofta lite mindre socker än motsvarande hö efetrsom en del av det omvandlas vid ensileringen.
Men det är ofta så att ensilaget tas tidigare på sommaren eftersom det är lättare att ta in det än hö. Då kan man få ett grovfoder som innehåller mer socker och mindre fibrer. Det är inte bra. Gräs till en fånghäst ska vara skördat lite senare i sitt utvecklingsstadium. Det ska inte bara bestå av blad utan även av lite grövre stjälkar (eller vad det heter).
Proteiner kan inte försvinna vid lagring. Då måste det nog hända ngt mkt olämpligt med det. Nu är ju inte proteiner ngt som man anser orsakar fång. I alla fall så klarar de allra flesta hästar av att äta en hel del utan att reagera.

detta är i alla fall så som jag har förstått det.

Sedan är min erfarenhet av ensilage tyvärr att alal bönder inte är lika duktiga på att klara helaprocessen så att det blir ett bra foder. Dåligt ensilage med dålig hygienisk kvalite, ojämn kvalite eller ogräs i tror jag är farligare för fånghästar än för andra men det är mina egna spekulationer.

Knapplån

Har hon gått ner något i hull? Eller det kanske är för tidigt att avgöra det efter bara 10 dagar? :p

Min blir ofta dålig och lös i magen av ensilage, därför föredrar jag hö eftersom att det inte verkar påverka hans mage på samma sätt. Störningar i tarmfloran är ju inte bra, så av den anledningen ger jag hö. Ju blötare ensilage ju värre verkar han bli i magen.

En del av problemet med ensilage är väl också att de flesta bönder som gör det gör det för att ha till sina egna djur och har oftast inte riktigt koll på vad som är bäst för hästarna.

Jag lär ha samma problem som du med min fånghäst. Enligt hans tidigare ägare tål han inte hösilage över huvud taget. Alltför kraftig hö har alltså samma funktion.

Ja nu ser man lite konturer:bow:, MEN..............

Du ser oxå gränsen på fettdepån på nedre delen av buken. En jättedepå som den har lagrat för att klara av svälten- som aldrig kommer;)

Blir yyyr av att se den bada i hö:eek:

haha, det är bara en ögonblicksbild :o :p
Hon fick gå ut en timme på gården idag medan jag höll på i stallet. Hon har grimma och Green Guard på, så hon gav upp efter några sekunder eftersom hon inte fick i sig något :P sen gick hon mest omkring lite, försökte busa upp hunden och rullade sig massor :D

Jag har föresten misstänkt att det är en fettdepå som har bildats på den nedre delen av magen. Men hur kommer det sig att "allt" fett sätter sig där? Och inte över revbenen där man känner revbenen ganska tydligt (tom. vet kände där)

Och på tal om fettdepåer. Jag har ju skrivit tidigare att jag frågat om hon är fet i en annan tråd och fick då svaret att det var "rasenligt" :grin:, men fick inte bli "rundare".
Detta svaret fick jag trots att jag visade den här bilden

Vadå fettvalk liksom? :confused:

En del av problemet med ensilage är väl också att de flesta bönder som gör det gör det för att ha till sina egna djur och har oftast inte riktigt koll på vad som är bäst för hästarna.

Det är därför man har egen åkermark och bestämmer själv när det är dags att slå det! :D Förstår att inte alla kan ha de så och det är lite synd... :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka