Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Du verkar definitivt inte varit på samma ställe som jag. Men jag har inte varit på ngn ATG klinik. Jag förstår att du blir vansinnig man orkar ju inte hur mkt som helst och det kostar dessutom en hel del att ha en fånghäst - även om den är försäkrad. Mitt försäkringsbolag gjorde en konstig sak idag, har inte orkat kolla det än. Det blev nästan samma slutsumma som förra gången, försäkringsbolaget ersatte allt utom 100 kr och ändå fick vi betala dubbelt så mkt som sist.
Jag har en mkt trevlig veterinär som jag har kontakt med. Hon står ut med alla mina frågor och ideer och det är jag tacksam över. Hon bokar in både vet och hovis när jag ska dit, inga problem alls.
Hästen är klart på bättringsvägen och det är jag glad för (har inte riktigt fattat det än)! Hovbenet har gått tillbaka en del till sitt rätta läge. Så nu är det bara att fortsätta på samma sätt. fortsatt bantning ett tag till och promenader i skogen.

Min veterinär är dock underbar :love:! Hon gör allt hon kan. Tillmötesgående, hjälpsam, och väldigt, väldigt omtänksam mot både hästarna och mig. Det är "det andra" runt omkring, dvs hovslagare och försäkringsbolag som gör mig knasig :mad:!

*KL*

Nu tänker jag skriva av mig lite och ber om ursäkt om detta kommer bli svamligt jag är bara så ledsen och upprörd just nu!

Sommaren 2004 hade min häst fång med rotation i hovbenet. Hon blev bra och har inte visat tendens till någon fång eller någonting sådan tills nu! :crazy:

Har inte ridit henne så mycket i vinter, varit massa snö och ont om tid till det. Hon har gått 3-4 gånger i veckan istället för 6 gånger. Red henne förra lördagen på åkern och det kändes som hon gick lite konstigt bak men vet inte om jag inbillade mig, bad mamma kolla och hon såg inget konstigt. Red söndagen och måndagen kändes fräsch förutom att hon snubblade till fram lite, men det brukar hon göra.

Igår när hon gick ut på morgonen gick hon segt. Jag tänkte inte så mycket på det... Idag på morgonen var hon seg och gick försiktigt men det var ju snö, så trodde det berodde på det och hon tyckte det var halt. Det klumpade sig i fötterna också. Nu när jag tog in henne i kväll hade snön smält och det var inga styltor kvar. Då såg jag att hon gick helt stelt både fram och bak! :crazy: :cry:Kanske förkänning om fång igen!! Hon kändes inte överdrivet varm i hovarna och kände ingen puls. Ringde hovis och han tyckte att jag skulle ge henne betforn som hon brukar äta sen fick hon hö, brukar äta hösilage nu... Hovis sa boxvila så skulle han komma ut på söndag eller måndag. Distriktsveterinärer litar vi inte ett dugg på så inte lönt att ta ut dem. Hovis kan det bättre då!

Frågan är om hon klarar att stå ända till söndag/måndag utan smärtstillande om det är fång... Tog temperaturen på henne hade 36, någonting... Det är lite undertemperatur ju. Någon som vet om de får feber/under temperatur vid fång? Vill inte att hon ska ha fång igen, hon har ju klarat sig så många år utan och så kommer det nu!! :( Blir ledsen på sådant här! :cry:

Behövde bara skriva av mig och jag hoppas det kommer bli bättre. Denna dagen har verkligen varit ett :devil:a "Häll vete"!

Du bör nog absolut så snart som möjligt försöka få ut veterinär så att du kan få smärtstillande/antiinflammatoriskt. Ju snabbare de får det desto bättre. Nu har ju du varit med om fång innan så du kan säkert det med tjock bädd osv.

Symptomen tycker jag varierar så väldigt mellan olika hästar. Rörelsestörning är väl kanske det som de har gemensamt samt värme i hovarna/en hov. Min egen häst blev snabbt akut halt på bara ett framben och jag vet flera hästar nu som bara varit dåliga i ett ben.

Hoppas att din häst blir bra snabbt!

Om du själv tror på fång, och det kan det ju vara med tanke på hästens sjukdomshistoria, så kan du väl ta ut en DV och få smärtstillande? Så har jag själv gjort. Har t.o.m "tvingat" ut en DV en gång som hävdade att hästen absolut inte kunde ha fång, för det brukar de ju inte ha på vintern...:crazy:

Angående, feber så vet jag inte hur vanligt det egentligen är vid fång. Det brukar ju stå med i listan över symtom, men jag har hört många veterinärer säga att det inte är så vanligt trots allt. I såfall bara under en väldigt kort tidsperiod.

Inte för att jag vill skrämma upp dig men din beskrivning påminner om hur det var med min häst. Hon hade inte ngn feber även om jag har förstått att de kan ha det. Fång är ju ofta ett sjukdomstillstånd i hela kroppen. Att de har lägre temperatur verkar visserligen konstigt.

Våra veterinärer här hemma skrev ut smärtstillande per telefon. Det är möjligt att de inte får göra det men jag är mkt tacksam över att de gjorde det. Dessa mediciner ska man ju inte ge i onödan. Jag ringde jourhavande veterinär meddetsamma hovis och jag hade starka misstankar om att hon hade fång och fick receptet innan hovslagaren hade hunnit backa ut från gårdsplanen. Nu var detta strax före julhelgen så det kanske påverkade situationen. Jag var rädd att inte få tag i ngn veterinär.

kickikompis: Ja helst vill jag ju ge henne något smärtstillande, inte kul att hon står och har ont... Kanske kan ringa någon veterinär och försöka få ut genom telefon?!

När hon hade fång 2004 började det med stelhet i bakbenen på morgonen men hon blev bättre efter någon timme ute, gick fortfarande kvar på gräs då. Sen blev hon halt på ena frambenet då tog vi ut DV och han kunde ingenting! Gav smärtstillande och hon fick gå kvar på gräs. Den Veterinären kunde tydligen inget om hästar, han trodde de var hovledsinflammation. Efter 5 dagar på gräs och med Finadyne var hon inte mycket bättre snarare sämre. Tog ut en ny DV som kunde häst och sa att det var fång direkt. Så var bara in i box, mer Finadyne. Sen blev hon bra ganska snabbt var på klinik och röntgade och de visade hovbensrotation medel, men det säger inte så mycket...

Hon var inte varmare än vanligt i hovarna, lite varmare höger fram dock och hon snubblade in på den hoven... Annars såg hon helt stel ut på alla benen samtidigt.

bettysmatte: Kanske kan ring en DV och kolla om de kan skriva ut på telefon. De har gjort det innan till en annan häst, fast då var det allergimedicin mot pollen.

Hovis tyckte jag kunde ta feber morgon och kväll, men han visste inte heller om de fick feber. Han tyckte det lät som fång om det inte är korsförlamning men det tror inte jag på. Ända symtomen hon har av det är stelhet!

Forest Autumn: Jag misstänker att det är fång, då hon haft det innan. Hovis sa att det börjar bli grönt här och näring i gräs och rötter.

Jag har ju varit med om detta innan men det var ju ett tag sen, så kommer inte ihåg allt hur hon gick och så...

Tror att hon fått det av antingen hösilaget då det varit torrt och finare grönt om man kan säga så. Eller gräs och rötter. Vi ska i alla fall åka och hämta några fler hö balar hos han vi brukar köpa hos, men hästen tycker inte det är allt för gott när de andra hästarna får godare. Hon får stå ut ändå. Tycker synd om henne, det är inte kul att se ens djur sjuka.

Tråkiga är också att man inte kan rida någonting. Sist hon hade fång fick hon det i juni och i september kunde jag börja skritta, så inte så farligt lång tid ändå. Men hästen blir galen och vill galoppera direkt! Vill ha henne frisk nu!!

Att de kan få ngt som liknande KF i samband med Fång är inte så otroligt eftersom de spänner sig så.

Jag har hästen hellre inne lite för "länge" än ute för tidigt *better safe than sorry*

Liten uppdatering.

Oskar ska gå två veckor nu på Fenylbutason, får ganska kraftig dos som ska
trappas ner.
Han verkat liten aning bättre nu när han går på det iaf.
Ringde vet för att fråga om hur många grader(var det va) som det flyttat sig,
hon blev arg och sa att det ser illa ut på röntgen och att graderna är ointressant, huvudsaken är hur hästen mår.

Så nu är det boxvila som gäller så får vi se hur han är när medicinen trappas ner.

Blev hon arg för den frågan:confused:

Det är ju viktigt att veta för hur konvalecensen ska fortgå.
Även om den sen är ren så blir vilotiden längre ju mer allvarlig skadan är- vilken idiot.

Ja Butta verkar fungera bäst på fång- på de flesta.
Var det den som skulle bantas oxå?
Hur är magen? Träcken?

Apropå nedtrappning som många verkar göra.
Jag har för mig att jag gav full dos ganska länge o sen avbröt helt o då utvärderade. Däremot för andra skador har jag fått ge halv dos- lindrig smärtlindring.

Senast ändrad:

Vilken konstig veterinär! Även om det säkert är så att det viktigaste är hur hästen mår så måste man ju ändå kunna se om den blir bättre eller inte. Varför ska man annars röntga?

Jag hade nog blivit ganska irriterad om jag hade fått ett sådant svar.

Det verkar nog mer som om det fattas en del i mätinstrumenten i fångkunskapen:devil:
Försvarsmekanismen.

Fettso!
När ska den röntgas igen?

Hur kan graderna vara ointressanta :confused:? Jag fick gradantal på alla hovar för mina två hästar, utan att behöva fråga om det. Hon kanske inte hade kunskapen att mäta graderna?

Åh, nu vet jag inte hur jag ska göra! Hjälp!

Vi skulle ju egentligen på återbesök på kliniken först efter 10 veckor (är det det vanliga?), men hovslagaren föreslog ju att vi "buntar ihop" återbesök och nästa hovslagarbesök och gör det samtidigt på kliniken. Det skulle då bli 5 v efter förra skoningen, och 7 v från förra klinikbesöket (i stället för 10 v då). Och, som jag berättat tidigare, fungerar nu inte detta för hovslagaren (kliniken tydligen ovetandes) kommer inte ut den 9/4=skärtorsdagen. Hon vägrar också att komma hit och lägga om skorna, vilket betyder att jag måste frakta hästarna 6 mil tor två gånger (det är ca 6 mil till kliniken och även ca 6 mil till hovslagaren, dock på två helt olika platser) med relativt tät följd :mad:. Det ska ju egentligen inte vara bra för hästarna, eller hur?

Nu funderar jag på att i stället flytta ALLT till torsdag i veckan som kommer, dvs den 2 april, om nu alla parter kan göra det. Och om jobbet går med på det - vet ej om de redan hunnit skaffa vikarie till den 9/4 och då kan jag inte byta. Det blir då 6 v efter förra klinikbesöket och 4 veckor efter förra skoningen. Självklart är det väl större vits att fråga kliniken detta, än att fråga här, men det går bara att få tag på veterinären på tisdagar och torsdagar :crazy:. Tidsbokning kan man göra alla dagar. Rådvill!!!

Kan du inte ringa till hovslagaren och fråga?
Jag antar att det beror en del på hur mkt hovarna växer. jag belv tvungen att skjuta upp vårt återbesök några dagar. Men det verkade bara vara jag som tyckte att hovarna var lite långa. Det tyckte varken hovis eller veterinären.

Jag vet inte vad man har för vanliga intervall. Jag var på första besöket en vecka in i januari. Den kliniken hade inte ngn hovslagare och jag var orolig för hur pass bra min egen hade lyckats. Så jag bytte klinik och åkte dit i början av februari och sedan igen efter ca 6 veckor.
Nu är det meningen att jag ska på nästa besök om ytterligare 6 veckor.

Min häst blev skrämd när vi hade henen till hjälp vid lastträning av en annan häst för ett par år sedan. Lucka fram for igen med en smäll. Efter det har hon varit svårlastad. Men nu går hon att lasta igen och börjar bli riktigt åkvan. Så det är inte bara nackdelar med återbesök som man måste åka iväg på. Underligt egentligen att det kommit ngt positivt ur detta elände.

Senast ändrad:

Veterinären har skrivit i sina rekommendationer att hästarna ska ha hovvård var 4-5 vecka, och även hovslagaren verkade ju inne på att hon skulle sko om efter 5 veckor.

Nej, det är ju bra med resvana, det håller jag med om:)! Men det ska ju trots allt vara en ganska stor påfrestning för hästarna att transporteras, och jag vill inte utsätta hovarna för mer än vad som behövs... Förbenade påsk att komma i vägen för mina fånghästar ;)!

Är det förresten någon som har sett en relativt snabb förbättring när de bytt grovfoder? Jag håller ju som bäst på att byta från mitt förstaskördshösilage till ett andraskördshö som ser bra ut (tyvärr ingen analys) för fånghästar. Det är lite lagom grönt och väldigt grovt, som halm nästan. Nu hoppas jag bara att bonden har koll och att det kommer att finnas kvar hö att köpa så det räcker hela våren och fram till en ny skörd...

Är det förresten någon som har sett en relativt snabb förbättring när de bytt grovfoder?

Vad menar du med förbättring? Jag är inte riktigt med.
Själva fånganfallet är väl förhoppningsvis redan över annars hade nog dina hästar mått mkt sämre.

När det gäller att åka i transport så håller jag naturligtvis med dig. Det är nog inte bra för dem att stå länge i transporten. Vi har ca 75 min resa till kliniken på ganska krokig väg. Det är nog inte helt nyttigt, inte stressen med att komma på klinik heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 345
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka