Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Är det någon skillnad om min shettis står i box på 4kvm eller 10kvm? Det är 2 dm torv i båda...
Hon är redan less på att stå inne så hon har havererat dörren, och om vi hänger dit en ny dörr så kommer hon säkerligen ha sönder den med då väggen som dörren hänger på inte är konstruerad för shettis som bestämt sig för att hon SKA ut...
Är det det?

Jag bara väntar och hoppas att detta tar slut ngn gång och att min ponny kan gå ut i en hage nästan som en vanlig häst igen. Jag har tex knappt tänkt på/lagt märke till att jag inte har ridit på flera månader. Det blir som om tiden står stilla på ngt sätt, snart har hela vintern gått.

Vet precis hur du känner! Känner verkligen igen mig. Helt plötsligt ändras ens mål så mycket och det är helt andra saker i utvecklingen man fokuserar på och blir glad över, än i det umgänget man har varit van att ha med sin häst innan...

Det är nog ingen fara, det finns t.o.m. folk som är emot boxvila vid fång och anser att hästarna ska röra sig istället (min hovslagare t ex, ej barfotaverkare utan vanlig utbildad).
.

Tycker det verkar vara många hovslagare som har den åsikten. Jag har i alla fall pratat med tre olika som har den åsikten. Fast den ena höll med om att man skulle ha boxvila i akuta skedet, men sen tyckte haninte man skulle vara rädd att låta hästen gå ute.

Usch fettso! Stackars dig o din shettis!

Det är verkligen tråkiga nyheter, Hoppas verkligen han snart svarar på buttan.

Min hade kraftig rotation på alla fyra hovar - 16 gr. Vet. sa att man normalt säger att det är jätte svårt att få hästen fullt frisk igen om om rotationen är över 11-12 grader. Men eftersom min häst verkade glad och pigg för övrigt trodde hanändå att det fanns en bra chans och gav mig hopp om att det skulle gå bra. Nu är det snart två månadet sen vi var på klinik och han är smärtfri o kan gå i sjukhage o små promenader.

Varje litet framsteg räknas!

jag hade nog börjat med den lilla hagen, för efter boxvilan har de ju väldigt mycket energi och det är risk att de rör sig mer än de egentligen klarar av om de har för mycket plats (inte att 10 kvm är mycket plats, men de tar ju minsta lilla möjlighet)

Åh låter precis som min shettis. Hon insjuknade runt 20e jan i år o nu har hon fått dojjor, går i sandboxhage o är skitapigg(vill gärna..). Och hon har kraftig sänk/rot oxå...

Men vad sakta dessa månader gått, det är ju först nu man ser förändringen. Jag trodde inte hon skulle bli bättre alls. Vi får se hur det går. Kämpa kämpa...

Jag get inte. Det är dock aldrig någon som har frågat vilken storlek jag har på boxen när det ordinerat boxvila...

Tillbaka från Slöinge.

Hovbenssänkning och rotation på båda fram.:(
Veterinären sa att hans chanser att klara det är små, men att vi ger det
ett försök iaf.
Han ska stå på strikt boxvila nu och butta.
Skulle ringa om han inte blev bättre och annars skulle jag ringa om två veckor.
När det har gått såhär långt sa veterinären att chansen för återfall när man tar bort medicinen är stor.
Lever på hoppet nu, lilla häst

Hej
Vill bara tala om för dig att hästen kan bli frisk och helt återställd.
MEN DET TAR TID. Räkna med ett halvår innan han verkar som vanligt igen och räkna med ett år innan hovbenssänkning och rotation är återställd.
En helt ny hov måste hinna växa ut längs med hovbenet och rätt vinklar måste verkas innan hästen är återställd.

Min häst behandlades på slöinge med både sänkning och rotation. De sa också till mig att prognosen var dålig. Idag syns inga spår efter fång på röntgen :love:

Jag som hela tiden hänvisar till Strömsholm:angel: vet att hästarna där återkommer till den funktionen som de har haft tidigare- även tävling till 90%

Hej
Ja han har ridits fullt ut efter fången, innan han skadade knäet. Barfota dessutom! :-)
(ps. Vi bor ganska nära och har träffats ;-) )

Vad säger ni om att köpa en häst som för 4 år sedan hade lindrig fång men som efter det inte har haft några som helst återkommande anfall eller problem. Den kan gå på magert bete normalt med ägaren brukar använda en greenguard för säkerhets skull. Tycker ni att man bör avstå eller köpa iaf, då det i övrigt är världens finaste häst. Står och velar fram och tillbaka utan att veta vad jag ska göra...

Min ponny hade ett mkt lindrigt fånganfall för två år sedan.
Efter det kunde hon gå i två år i stor naturbeteshage sommar och vinter.
Hon hade under den tiden inga problem alls.

Men hon fick fång för tre månader sedan. Denna gången var det inte lindrigt.

Jag hade inte köpt hästen. Enda undantaget jag kan tänka mig är om det är en häst som jag av ngn anledning känner till sedan innan och mkt gärna vill ha ändå. Men fång är en fruktansvärd sjukdom som ställer stora krav på hästägaren.
Sedan kan man kanske tycka att det är hemskt att säga så när man själv har en häst som man då kanske aldrig får såld själv. Men jag har nog svårt att tänka mig att överlåta detta på någon annan (onödig fundering egentligen)

Iser: hur går det?

Jag har precis avslutat medicinen nu (i fredags) och ska ringa vet imorgon, tänkte jag, och rapportera läget. Hästarna har inte varit utanför boxarna på veckor nu, men jag kände att jag i allafall var tvungen att ta ut dem utanför stallet för att se hur de rör sig. Belle var NÄSTAN hältfri, vad jag kunde se. Hon haltade till lite lite på vf ibland. Hon vände inte alldeles knasigt heller. Cloetta, däremot, kändes stelare och hon vände sämre.

Hoppas att jag inte gjorde något heldumt när jag tog ut dem och gick några meter utanför stallet...:crazy: Men jag måste ju få se mer än vad man kan göra i en liten box, kände jag.

Hur länge har du medicinerat dina?.

KL

Häst som haft fång tidigare, upptäcktes enbart pga röntgen av hovböld visade inga symtom (förutom blockhalt av hovböld som sagt..), för kanske 5 år sen. Minns ej om det sas sänkning, rotation eller både och. Har sedan dess varit helt pigg och frisk helt utan känningar.
Går nu stelt i galopp, ömmar (?) och är lite seg. Pga dålig foderinköpsplanering av stallägare har vi haft ett antal olika höpartier i vinter. Inga andra foderbyten. Äter 100 g betfor/dag ½dl linfröolja. Motionerar varje dag ca 1 h varierande intensitet.
Bör jag misstänka fång och ringa sjukhuset eller kan det bero på säg, vinterpälsen?
Ger nu jäst för magens skull om i fall att det är fångkänningar..

Går nu stelt i galopp, ömmar (?) och är lite seg. Pga dålig foderinköpsplanering av stallägare har vi haft ett antal olika höpartier i vinter. Inga andra foderbyten. Äter 100 g betfor/dag ½dl linfröolja. Motionerar varje dag ca 1 h varierande intensitet.
Bör jag misstänka fång och ringa sjukhuset eller kan det bero på säg, vinterpälsen?
Ger nu jäst för magens skull om i fall att det är fångkänningar..

Det verkar som om fång kan vara mkt lurigt och börja på många olika sätt.
Har den förstärkt puls i benen? ett av de säkrare "testen" är nog att se hur den vänder en snäv sväng. En fånghäst har svårt att göra det och trampar runt, sätter benen under sig på ett speciellt sätt.
Jag hade fortsatt med betfor (utan vattnet om hästen är tjock) och med linfröoljan och bakjästen. Om du verkligen misstänker ett ev fånganfall så bör du nog inte rida. Jag trodde att min rörde sig lite underligt pga snöstyltor och försökte rida bort snön - det visade sig sedan att det var början till fång - inte kul. Du kan ju alltid ringa och prata med ngn veterinär men de kan nog egentligen inte säga så mkt just nu. Fast det kan ju klart bero på ngt annat fel.

OBS jag menar absolut inte att jag tror att din häst har fått fång. Vi får hoppas att det inte är det.

Belle har haft en 14-dagars-kur och en 10-dagars-kur. Cloetta har haft samma plus att hon påbörjar en ny 10-dagars-kur till. Belle hoppas jag klara utan mer smärtlindring.

det är hemskt att läsa om hur jobbigt alla har, samtidigt skönt att veta att man inte är själv, ska själv försöka anlägga en grushage framåt sommaren, är lite nyfiken på vad ni ger era hästar för foder?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 345
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka