Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag skulle nog ta 10 dagar eller se.

Känn efter om det är mjukt eller hårt i kronranden i tån.

Man kan oxå bromsa förloppet just genom att banta den. Fettvävnaden gör den IR. Ta bort fettet o den blir bra.

Men det är inte säkert att det hjälper om man har ett hö med höga fruktanhalter. Fruktan och IR borde inte hänga ihop på annat sätt än att en IR häst kanske är lite mer allmänt "stressad" i sin metabolism.

OBS Jag försöker inte bortförklara att en häst är tjock eller att det inte är viktigt att banta den.

Har haft ute min hovis som konstaterat fång, han har öppnat shettisens hovar
fram och nu är han iaf inte halt längre!
Enligt hovis så har hovbenet börjat lossna men ej släppt helt, så nu är det bantning och långsam tillvänjning som gäller.

Åker ni alltid till veterinären?

Det undrar jag också, har ringt veterinären och ska dit och röntga imorgon.
Vill veta hur illa det är.

Allting känns skit just nu:(
Han har ju fått fång därför att han och min ettåring gått på fri tillgång av hö, för åringens skull.
Snart åker åringen på hingstbete, och då tar jag hem mitt sto, men hon går också på fri tillgång eftersom hon är jättesvår att hålla hullet på.
Nu när han har fång får ju ingen av dom diret sällskap, får liksom gå i angränsande hagar.
Dessutom är han barnens ponny och nu kan dom inte rida alls....

Mina barns shettis är halt sedan ca 1,5 vecka tillbaka.
Han går om man ber honom om det, men stapplar fram på hårt underlag.
Haltar i trav.
Han är varm på alla fyra hovarna, men står inte i ngn typisk fång-ställning.
Han har sk fångränder djupa, vill inte gå ur lösdriften på dagarna, inte ens för att gå ut till höet.
Han har ingen feber.

Han har inte fått ngt kraftfoder på hela tiden utan endast hö, dock ganka mkt sådant då han går med vår unghäst.
Nu står han i box med bara lite hö eftersom vi misstänker fång.
Han är nyverkad och den hovisen sa ingenting om fång(han är kort i tån).

Är det fång tro?

Jag tycker det låter som fång.

Har den fångränder måste den ju haft fång tidigare - hur länge sen är det?
Har ni röntgad?
Min vet. sa i dag att om de haft fång tidigare och då får rotation och därmed smärta kan de få belastningsfång av rotationen....:(:confused::idea:

Någon som har hört det innan? I vilket fall som helst är det ju ganska troligt att den har fått fång igen om den har haft det innan.

Nu såg jag att du redan har fått diagnos av hovis. Men lite följdfrågor:
Trodde hovis att han hade akut fång nu eller behandlade han den gamla skadan? Går han helt normalt efter bara en verkning? Ingen smärta längre? - Bara o gratulera om det är så!

Senast ändrad:

(Den här hovisen är inte min egentligen, har haft honom innan men var inte nöjd.
Han fick endast komma ut nu för att konstatera om det var fång eller inte)

Enligt honom var det inga fångränder, fast jag tror fortfarande att det är det, är ganska så säker på det faktiskt.
Han sa att det är akut fång nu alltså.

Ibland skriver jag lite luddigt.
Men han haltade iaf inte i skritt på väg till hagen, han skrittade på helt normalt.
I hagen är det mjukt underlag och vad jag kunde se så haltade han inte när dom travade lite.
Men det har ju varit framförallt på hårt underlag som han haltat innan.

Vi ska vara i Slöinge kl.10.00 imorgon, så då får jag ju svar.
Jag vet bara inte hur jag ska lösa att ha en fånghäst?
Min andra häst är ju svårfödd.

Jag förstår att det måste kännas jättekämpigt just nu. När vi fick beskedet om min häst kändes det som undergången. På något sätt gäller det väl att ta en dag i taget. Det går att ordna olika lösningar som funkar när pålle mår bättre igen. Jag har också en annan häst som behöver fri tillgång på bra hö och jag har fått göra så att jag delar på mina hästar på förmiddagarna (det här var innan hennes nya känningar) och sedan har de gått ihop halva dagen. Min fånghäst har då haft munkorg och det har funkat kanonbra. Hon är inte ett dugg ledsen över att ha den utan snarare glad eftersom den betyder att hon får gå ut i större hage där det finns lite gräs osv. Jag har funderat på att ordan annan fånghäst som sällskap åt henne under sommaren.

Kanske kan du dela på dem för att sen ha dem ihop delar av dagarna? Kanske kan du ha munkorg på? Jag vet att vissa skrivit här om att de haft det på hästar som gått ihop med andra på fri tillgång? Kanske kan din svårfödda häst få mer näringsrik mat inne? Är den andra hästen större så att du i hagen kan ha fodret högre upp så att den andra inte når så mkt? Det finns säkert olika lösningar ska du se när din häst mår bättre igen och kan få börja gå lite mer i vanlig hage. :)

Men du har väl ställt in hästen i box med mjukt underlag? Den ska INTE gå ut i hagen om du misstänker fång!

Iser: hur går det?

Jag har precis avslutat medicinen nu (i fredags) och ska ringa vet imorgon, tänkte jag, och rapportera läget. Hästarna har inte varit utanför boxarna på veckor nu, men jag kände att jag i allafall var tvungen att ta ut dem utanför stallet för att se hur de rör sig. Belle var NÄSTAN hältfri, vad jag kunde se. Hon haltade till lite lite på vf ibland. Hon vände inte alldeles knasigt heller. Cloetta, däremot, kändes stelare och hon vände sämre.

Hoppas att jag inte gjorde något heldumt när jag tog ut dem och gick några meter utanför stallet...:crazy: Men jag måste ju få se mer än vad man kan göra i en liten box, kände jag.

När min ponny hade slutat med butta tog jag ut henne bara utanför dörren. Jag tror att de kan vara lite stela av att ha stått stilla i en box under en lång tid. Den veterinär jag har pratat med om hur de reagerar på att sluta med medicinen menade att det visserligen tar ett tag innan den går ur kroppen men att fånghästar som har ont brukar reagera ganska snabbt på medicinavbrott. Så det verkar nog bra att de är bättre nu.

Dumt eller inte - det beror säkert på vem du frågar. Jag tror att man får väga det lite mot att de står inne hela tiden, lite omväxling medför annat som är positivt.

Nej, man vet ju aldrig vad som är bra/dåligt, känns det som...:crazy: Om de verkar sämre imorgon kommer jag att gräma ihjäl mig för att jag tog ut dem, även om det inte känns logiskt att de skulle kunna bli hemskt mycket sämre av att gå några meter utanför boxen i några minuter. Visst hoppade Belle runt en del, men det kan hon minsann göra i boxen också! Men, som sagt, jag var knappast ute efter att motionera dem utan jag ville bara se hur de såg ut i rörelse. Det är ju jättesvårt att bedöma hälta och rörelseproblem i boxen, om det inte är riktigt grava problem.

Jag är naturligtvis inte alls säker på detta. Men jag tror att det som kan hända är att det kan bli en lokal inflammation så att det som är skadat kanske går upp lite i hoven igen. Min ponny har ngn gång haft lite förstärkt puls efter det att hon har varit ute. men det behöver ju inte alls vara ngn större katastrof.
Men jag känner verkligen igen ditt sätt att tänka. Man oroar sig för allt och vågar till slut inte göra någonting (vilket kanske inte heller är bra alla gånger). Jag bara väntar och hoppas att detta tar slut ngn gång och att min ponny kan gå ut i en hage nästan som en vanlig häst igen. Jag har tex knappt tänkt på/lagt märke till att jag inte har ridit på flera månader. Det blir som om tiden står stilla på ngt sätt, snart har hela vintern gått.

Ursäkta, vet att jag är tramsigt stirrig med hästen.:(

Jag menar inte att jag tror att dina hästar har tagit skada av att gå utanför boxen.

Jag förtydligar mig lite, var lite stressad när jag skrev sist.
Boxvila en vecka tillsammans med Metacam. Om hon sen är symtomfri får jag börja "lufta" henne, dvs ta ut henne ur boxen och gå något litet varv eller stå ute och borsta henne. Så hon får lite ombyte. Sedan allt eftersom kan jag ta ut henne lite mera för varje dag för att om va 2 veckor börja ha henne ensam i en hage ca 30 min så får hon röra sig så mycket hon själv vill.
Om hon inte är bra om en vecka med Metacam får hon stå inne en vecka till tillsammans med en vecka till med Metacam.

Belle hade bara lite förstärkt puls i benen nu på morgonen och rör sig helt OK i boxen, tycker jag. Vänder, flyttar sig än hit och än dit, etc. Cloetta däremot hade rättså mycket "dunk" i benen och verkade "obekväm" när hon vände och flyttade sig runt i boxen. Hon måste nog ha en kur medicin till... Nu har de fått en 14-dagars-kur och en 10-dagars-kur sedan klinikbesöket den 19/2. Är det mycket? Brukar de fixa att vara utan medicin efter två sådana kurer? Antar att det är väldigt individuellt - som allt annat som har med fång att göra :crazy:...

Belle hade bara lite förstärkt puls i benen nu på morgonen och rör sig helt OK i boxen, tycker jag. Vänder, flyttar sig än hit och än dit, etc. Cloetta däremot hade rättså mycket "dunk" i benen och verkade "obekväm" när hon vände och flyttade sig runt i boxen. Hon måste nog ha en kur medicin till... Nu har de fått en 14-dagars-kur och en 10-dagars-kur sedan klinikbesöket den 19/2. Är det mycket? Brukar de fixa att vara utan medicin efter två sådana kurer? Antar att det är väldigt individuellt - som allt annat som har med fång att göra :crazy:...

Min ponny åt butta from den 22 december tom ca 20 januari. Hon fick olika doser : typ första veckan liten dos (fick inte ge mer), sedan ca tio dagar ganska stor dos och sedan trappade jag ner det i ett par steg. Hon klarade sig alldeles utmärkt utan medicin efter det. (Sedan lyckades hon rymma ur boxen och hann då få i sig en del ensilage så då fick hon (efter samråd med vet) svagare dos butta några dagar till i början av februari.

Om de verkar sämre imorgon kommer jag att gräma ihjäl mig för att jag tog ut dem, även om det inte känns logiskt att de skulle kunna bli hemskt mycket sämre av att gå några meter utanför boxen i några minuter.

Det är nog ingen fara, det finns t.o.m. folk som är emot boxvila vid fång och anser att hästarna ska röra sig istället (min hovslagare t ex, ej barfotaverkare utan vanlig utbildad). Jag hade hästen på box när vi gjorde en fullständig hovresektion (strömsholm-metoden), men vid sina andra två anfall har hon gått i hage som vanligt.. Finns många åsikter om hur fånganfall ska behandlas, skriver detta bara för att du inte ska ha dåligt samvete för att hon rörde sig några meter :).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 345
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka