Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

som den ser ut nu o när den är öm- går det inte att motionera bort.

Om vi säger att den ska väga 2-250 bör den inte äta hö alls, utan äta 3-4 kg halm- endast.
Den bör tyvärr nog gå själv. Fetman gör att den blir sjuk, så det är av största vikt att du inte tycker synd om den när den inte får äta hela tiden. Du kommer att få en glad o frisk ponny.

Jag har precis gjort så med mitt halvblod, men den hade nog mindre övervikt proportionell sett än din. Den mår nu prima. Den är på 630 har endast fått 6 kg hö, vitaminer o mineraler.
Har fått mkt pinnar att gnaga på- ett träd om dagen.:cool:

Sen är det som med oss. Magsäcken anpassar sig o den vänjer sig vid att inte behöva äta såna mängder- den blir mindre hungrig.

Jag håller inte med dig axel. Vi har visserligen diskuterat detta förut.
Jag tycker också att det är jätteviktigt att banta ponnyn och tror inte heller att det går att bara motionera bort det. Men däremot så tror jag att det är mkt svårare att banta dessa ponnyer som ofta är födda med en anpassning till mindre mat. En annan typ av häst är nog betydligt lättare att få ner i vikt. Vårt fullblod tex reagerar mkt snabbt på en förändring i foderstaten men nu är ju det nästan ett extrem fall på andra hållet.

I vilket fall som så behöver även ponnyn proteiner. Det är inte proteinerna som hästen blir fet av! Utan proteiner kan den inte tillverka alla de ämnen som behövs för att ex bryta ner det fett den redan har. I halm finns det inga proetiner som hästen kan smälta. Den kan inte heller lagra aminosyrorna för att ha ett lager att ta av om den inte får något nytt protein. Detta slutar bara med att den dessutom får proteinbrist.

En häst har inte några receptorer som vi har i sin magsäck som signalerar att den blir mätt. Man tror att den blir mätt av ex hur länge den äter, hur många tuggor den tar.

Ja, den ser fet ut och kanske speciellt om du tittar på halsen och inte fokuserar på magen endast. Fri tillgång ska den nog inte ha. Hur mycket tror du att hon äter i nuläget? Jag ger min shettis 4 kg hösilage + något kilo halm/dag. Min matfixerade haflinger får 4 kg hösilage + 4 kg halm och hon har gått ner MYCKET i vikt på den dieten. Tyvärr tog hösilaget slut hos bonden (stackaren fick mycket förstört) och idag hämtar jag torrhö. Tyvärr ingen analys, men det ska vara ett grovt sent skördat hö av bra hygienisk kvalité. Är det lika fint som halmen vi hämtade förra helgen så blir det nog bra. Hade ju precis börjat vänja in dem på ett tredjeskördshösilage, men nu får jag starta på ny kula igen och börja vänja in detta hö i stället :crazy:...

Du ska vara ÖVERförsiktig med invänjningen på gräs, skulle jag vilja säga. Men varför vet du inte om det var fång den har haft?

Man blir lätt hemmablind o kan försvara sig med att det är rastypiskt:grin:

som den ser ut nu o när den är öm- går det inte att motionera bort.

Om vi säger att den ska väga 2-250 bör den inte äta hö alls, utan äta 3-4 kg halm- endast.
Den bör tyvärr nog gå själv. Fetman gör att den blir sjuk, så det är av största vikt att du inte tycker synd om den när den inte får äta hela tiden. Du kommer att få en glad o frisk ponny.

Jag har precis gjort så med mitt halvblod, men den hade nog mindre övervikt proportionell sett än din. Den mår nu prima. Den är på 630 har endast fått 6 kg hö, vitaminer o mineraler.
Har fått mkt pinnar att gnaga på- ett träd om dagen.:cool:

Sen är det som med oss. Magsäcken anpassar sig o den vänjer sig vid att inte behöva äta såna mängder- den blir mindre hungrig.

Det här var ett rent av farligt råd.... Man ska banta feta ponnyer inte svälta dem. Bantningen ska ske succesivt och foderstaten ska vara välbalanserad och innehålla tillräckligt med näring.

Det är farligt att hårdbanta feta ponnyer och då framförallt shetlandsponnyer som kan drabbas av ett tillstånd som kallas hyperlipemi, vilket oftast leder till döden.

Att endast fodra med halm betraktar då jag som svält....

Om jag tänker efter så tror jag att hon kanske äter närmare 8 kg kanske (:o)

Så om jag gör en mindre hage till henne där hon får gå ensam. Och portionerar ut måltider. Hur mycket och hur ofta?

4 kg hö och 2 kg halm som jag blandar?

Kan jag använda hönät?

Men om man nu menar att minimimängden strå ska vara 1- 1,2 kg/ 100 kg kroppsvikt är det ganska lätt att räkna ut hur mkt den egentligen behöver. Nej jag håller inte med om att vuxna individer behöver ha ett normalt proteinintag- när den är smällfet. Den blir fet av det oxå.

Varför är eller kanske mer - var , just shettisen mest fångbenägen?

för att den inte behöver mkt mat alls.

Visa mig EN enda slank shettis:grin:

Varför är shettis mest benägen till denna sjukdom?

Det finns mer sjukdomar beroende av övervikt, än en häst som t o m har svälts- ett tag- inte till utmärgling.

Min häst har inte tappat en uns av sin muskelmassa- vilket den borde ha gjort enligt råden här.
Muskelmassan "går" sist".

Man måste ibland inse att hästen behöver mindre mat än enligt tabellen.

Övervikt ska tas på allvar- inte bortförklaras.

Men om man nu menar att minimimängden strå ska vara 1- 1,2 kg/ 100 kg kroppsvikt är det ganska lätt att räkna ut hur mkt den egentligen behöver. Nej jag håller inte med om att vuxna individer behöver ha ett normalt proteinintag- när den är smällfet. Den blir fet av det oxå.

Det finns mer sjukdomar beroende av övervikt, än en häst som t o m har svälts- ett tag- inte till utmärgling.

Min häst har inte tappat en uns av sin muskelmassa- vilket den borde ha gjort enligt råden här.

Med strå menas gräs dvs hö och inte halm.

Jag tycker naturligtvis också att övervikt ska tas på allvar men bantningen ska ej ske genom ren svält vilket en ren halmfoderstat innebär. Det går även att banta ponnyer på en höfoderstat. Halm ges som tilltugg för mättnadskänsla.

Googla på hyperlipemi så förstår du allvaret av denna sjukdom.

För övrigt så ska varken människor eller djur banta genom att svälta. Fånghästar ska inte heller svälta mer än möjligen ett par dagar i akut stadie.

Att sätta fånghästar på långvarig svältkost hoppades då jag
att det inte förekom numera.

Senast ändrad:

Nej jag håller inte med om att vuxna individer behöver ha ett normalt proteinintag- när den är smällfet. Den blir fet av det oxå.

Det är nog ingen som inte tar övervikt på allvar inte jag i alla fall. övervikt kan leda till insulinresistens som leder till hög insulinhalt vilket är en fångframkallande faktor i sig. Jag har mkt stor respekt för höga insulinhalter. Men dels är det som quinn skriver farligt att snabb-banta en häst. Det varnade veterinären mig för. Dels är det inte så att en häst blir fet av proteiner. I en foderanalys finns redan energin från proteinet medräknat i den totala energin. Så det blir inte ngt extra energitillskott om du ger den normal mängd proteiner men håller dig på en låg energimängd.
Det är energin som ska vara låg inte både energi och proteiner.
En av anledningarna till att många shettisar får fång är vad jag förstår att de precis som andra naturraser har ett lägre energibehov än andra hästar. De får då lättare problem med insulinet och därigenom ökar risken för fång. Man kan alltså inte utfodra dessa hästar som man gör med andra.

Så har jag inte förstått det.
Strå är väl samma sak som fibrer? Halm består ju bara av det. Ibland måste man lägga till det för att få ner energimängden till dessa hästar. Jag ger min fångponny en del halm även om jag kan hålla med dig om att det känns tokigt att ge en tjock häst "tomma" kalorier.

Men hon får de proteiner hon behöver (och lite till).

Vi får nog reda ut vad snabbanta är.

Att som min- gå ner 6 kg på 5 v. är knappast hårdbantning.

Vad din vet. säger betyder inte lika mkt för mig som vad Strömsholms veterinärer säger- som troligen har den bästa vården för fånghästar o även förebyggandet av dito. Vikten av att snabbt banta dem.

en häst som rids kan ju däremot bantas med proteinmetoden, men fortfarande restriktivt.

Den har ju blivit fet- fastän man har trott att den har fått lagom med mat.

när hästen sen har nått sin målvikt, så ändrar man till en nu mer sund foderstat o håller ögonen på hullet- med andra glasögon:cool:

Jag tycker naturligtvis också att övervikt ska tas på allvar men bantningen ska ej ske genom ren svält vilket en ren halmfoderstat innebär. Det går även att banta ponnyer på en höfoderstat. Halm ges som tilltugg för mättnadskänsla.

Googla på hyperlipemi så förstår du allvaret av denna sjukdom.

För övrigt så ska varken människor eller djur banta genom att svälta. Fånghästar ska inte heller svälta mer än möjligen ett par dagar i akut stadie.

Att sätta fånghästar på långvarig svältkost hoppades då jag
att det inte förekom numera.
Varför kopplar du ihop bantning med svält?
Det är bara fakta- en liten häst behöver inte lika mkt som en stor.

Det är väl det som är problemet- man tycker synd om den lilla som äter lika fort som den stora o då står utan.
Låter reducering bättre?
Så är även mitt problem. Den har alltid gått ihop med mkt större o mer svårfödda hästar.

numera lägger jag ut lagom med hö i hagen o ger den större mer inne. Annars funkar det inte.

för om jag lägger ut mer- VEM är det som äter:devil:
Jo den med ätstörningar- Gluffso

Senast ändrad:

Varför kopplar du ihop bantning med svält?
Det är bara fakta- en liten häst behöver inte lika mkt som en stor.

Det är väl det som är problemet- man tycker synd om den lilla som äter lika fort som den stora o då står utan.
Låter reducering bättre?
Så är även mitt problem. Den har alltid gått ihop med mkt större o mer svårfödda hästar.

numera lägger jag ut lagom med hö i hagen o ger den större mer inne. Annars funkar det inte.

för om jag lägger ut mer- VEM är det som äter:devil:
Jo den med ätstörningar- Gluffso

Därför att du i ditt tidigare inlägg råder ägaren till shetlandsponnyn att den endast ska äta 3-4 kg HALM och endast detta/dygn. Det betyder Svält för mig....

Ingen häst kan leva på endast halm.

Men att ge en shettis bara halm tycker jag är svält. Det är ju det vi inte är överrens om.
Sedan är det så att dessa ponnyer kan drabbas av hyperlipemi som är ett tillstånd som jag inte är beredd att diskutera just nu då det är gansak komplicerat. Men jag har för mig att det innebär att det blir för mkt fetter i blodet. Nu är väl inte din häst en fet ponny så då är det kanske inte lika stor risk. Det vet jag inte.

Jag tycker att dessa hästar ska bantas så snabbt det går. Snabbantning låter för mig som ngt som ska ske ännu snabbare.
Nu är detta inte så lätt med en ponny som ska stå still i en box och som måste ha ngt att tugga på så att inte tarmarna slås ut. Det är en svår balansgång för hästägaren.

men jag håller annars med dig. Med en fånghäst tycker jag dessutom att det är så att det måste gå hur omöjligt det än är. Man kan inte bara slå sig till ro med att ngt är omöjligt, inte jag i alla fall.

Sedan kan man diskutera hur pass bra man har lyckats. Min ponny har gått ner en del. Det syns på henne. Hon har inte fått ngt mer fånganfall och jag får snart se nya röntgenbilder.

hej !
har nu vart på återbesök med pållen, ingen förbättring eller försämring kunde ses på röntgen så nu blev han gipsad på båda fram :( och naturligtvis boxvila.
tänkte nu ta hjälp av er att få lite svar på mina funderingar .
* lägga in kvistar/trädgrenar vilka är bra ,vilka ska man absolut inte lägga in
*boxvila - hur länge fick eran stå inne innan sjukhagen blev aktuell
*skriv gärna andra tips och trix som kan hålla våra pållar glada och nöjda

Så har jag inte förstått det.
Strå är väl samma sak som fibrer? Halm består ju bara av det. Ibland måste man lägga till det för att få ner energimängden till dessa hästar. Jag ger min fångponny en del halm även om jag kan hålla med dig om att det känns tokigt att ge en tjock häst "tomma" kalorier.

Men hon får de proteiner hon behöver (och lite till).

Har man FÖR bra hö kan man behöva lägga till halm till foderstaten för att hästen ska få tillräckligt med fibrer och för att bli mätt och ha något att pyssla med inte minst. Tyvärr medför det mest ett tillskott på mer energi... Det bästa är om man kan få tag i ett hö som är lämpligt för just den typ av häst man har så att det täcker hästens dagliga behov av näring såväl energi som protein.

Att göra en foderstat på enbart halm som grovfoder känns för mig väldigt konstigt och fel då man då i stället måste ge hästen andra tillskott för att den ska få tillräckligt med protein, mineraler mm. Vad är egentligen vitsen med detta?

Hästen är av naturen en gräsätare och således ska huvudelen av fodret bestå av gräs i olika former. Att sedan olika raser och individer har olika behov gör att man måste försöka få ett grovfoder som passar just den typen av häst.

Att ha glupska ponnyer på fri tillgång på hö/hösilage brukar heller inte vara så lyckat...Det är viktigt att dagligen väga grovfodret till feta ponnyer så de inte får för mycket!

Senast ändrad:

hej !
har nu vart på återbesök med pållen, ingen förbättring eller försämring kunde ses på röntgen så nu blev han gipsad på båda fram :( och naturligtvis boxvila.
tänkte nu ta hjälp av er att få lite svar på mina funderingar .
* lägga in kvistar/trädgrenar vilka är bra ,vilka ska man absolut inte lägga in
*boxvila - hur länge fick eran stå inne innan sjukhagen blev aktuell
*skriv gärna andra tips och trix som kan hålla våra pållar glada och nöjda

Varför blev din häst gipsad båda fram? Vad är meningen med det?

Ja ex. med bara halm kanske var dumt:angel: Men det- för att den skulle få mer att tugga på.
Halm innehåller en hel del energi.

Har man FÖR bra hö kan man behöva lägga till halm till foderstaten för att hästen ska få tillräckligt med fibrer och för att bli mätt och ha något att pyssla med inte minst. Tyvärr medför det mest ett tillskott på mer energi... Det bästa är om man kan få tag i ett hö som är lämpligt för just den typ av häst man har så att det täcker hästens dagliga behov av näring såväl energi som protein.
Hästar blev ju inte mätta:grin:

Varför ska det täcka dens behov av näring, när hela tanken är att den ska ta från sina egna depåer?
Vad är det som säger att man vet vad som är dens behov?
Om det är uppenbart att att man har räknat åt skogen eller har varit för "snäll".

som jag fick det förklarat så var det för att minska risken att hovbenet penetrerar sulan (13 gr sänkning ena fram)
förra gången fick han fångtofflor som extra stötdämpning.

Menade du nu BARA sänkning eller både och?

Var var du?

KL

Är totalt okunnig på hur en hovbenssänkning ser ut. Har letat efter röntgenbilder, men har ej funnit dylika. Någon som vet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 345
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar