Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag har en grushage till min häst. Jag gjorde den i höstas för att kunna ha den som alternativ och för att det inte skulle bli för lerigt i hagen. Vi la grus direkt på leran, även om vi grävde ur för hand så att det blev fast lera under(hade inget val då det var för blött för maskin). Eftersom det var blöt lera behövde vi lite större stenar för att det skulle dränera. Tänk på vad det är för stenar bara. Jag tror att vi använde natursten( alltså runda stenar utan vassa kanter) i storlek 8-15. Sedan har vi mindre grus ovanpå, 5-8 tror jag men kan kolla sen. Det gick åt ganska mkt men vi hämtade själva. Några kubik blev det nog eftersom vi har det iaf 10-15 cm tjockt.

Totalt kostade det inte så mkt och det har hållit sig väldigt bra. Jag krattar över om det blir några gropar efter skutt och sen har jag en liten hög att fylla på med om det behövs. Den har klarat sig jättebra trots att det var så blött ute i höstas. Under hösten gick min häst i den på morgontimmarna för att sen gå ute med kompis i större hage resten av dan.

Om du söker så tror jag att det finns många bra trådar om hur man grusar upp hage. Jag fick mkt hjälp därifrån och av att prata med paddocksanläggare. Jag tror att just stenmjöl och likanade skulle bli för hårt och sand skulle inte dränera tillräckligt. Sen kan man ju lägga sand ovanpå och göra som när man anlägger riktig utebana.

Senast ändrad av en moderator:

HEJSAN ALLA DÄR UTE......:laugh:

Får berätta lite om hur det går för mig och min fång häst...

Sjukdiagnos "fång" ställdes i mitten av november.. Han var rejält halt. Och man såg hur jäkla ont han hade. (fullblod 18 år) .

Men det var bara tt bita ihop och hålla på med "buttan" andra åter besöket,var han fortfarande halt. Fortsatt medicinering.

Hästen röntgades båda gångerna. Inga sänkningar eller rotationer...

Nu idag har vi varit på återbesök igen.....FRISKFÖRKLARAD.......

ÅHH GUD vad lycklig man känner sig...

Allt besvär och gråtande mm har varit värt detta. Man gör ju vad som helst för sin pålle....

Så nu får han komma ut i en aning större hage. Antar att han kommer vara världens lyckligaste häst när han slipper sjukhagen....

Var bara tvungen att berätta för er....

GE INTE UPP NI DÄR UTE....MED ERA FÅNGHÄSTAR...

KRAMAR
FRÅN OSS HÄR I HALMSTAD:banana:

;)HMMMM

FÅR VÄL säga detta oxå. EN GÅNG FÅNG HÄST ALLTID FÅNG HÄST...

MEN FRI FRÅN DET JUST NU.....:D

Hur kan man vara SÄKER på att hästen har fång????
Min halvblods val fick diagnosen fång i julas, blev beh med butta och boxvila.
Han var ovillig att röra sig och hade puls i båda fram.
Efter butta kuren gick han i sjukhage och var halt på v fram, ny butta kur som inte hjälpte, hovslagaren skodde honom med sjukbeslag några dagar efter diagnosen men trodde inte det var fång.
Åker in på klinik för att röntga, allt ser normalt ut, klinik hovslagaren som tog av skon säger att bärranden ser jätte fin ut och tror inte heller på fång.
Vi gör böjprov och bedövar olika leder i benet och det visar sig att hältan beror på att han vrickat kotleden.
Är givetvis jätte glad för detta då vi misstänkte hovbensrotation!
Men kan inte få några svar angående fången, klinik vet tror inte det va fång, men vad var det då han hade i julas??:confused: Hältan kom ju inte förens några veckor senare!
Vaje gång hovslagaren är ute frågar jag om han kan se någon förändring, men det har han inte gjort.

Någon som har något tips på hur jag kan säkerställa att han inte har fång?? Det börjar ju närma sig betes släpp, vill ju gärna kunna släppa homom då!!

Idag stod det om fång i en lokaltidning och det var en veterinär som intervjuades. Han menade att ökningen av fångfall inte följer ökningen av antalet hästar - fång ökar i snabbare takt. Ca 5 % av hans verksamhet (hästvet) tas upp av fångfall, trodde han. Den här vintern har varit särskilt svår, enligt honom. Så nu har jag hört/läst det sistnämnda från veterinärer i Tingsryd, Ljungby samt på Gotland. Vad är detta:crazy::confused:??? Enligt Ljungby-veterinären som intervjuades skulle hästar hållas på en "GI-diet", dvs hållas ifrån snabba kolhydrater. Det han sa var vettigt, men tyvärr inget speciellt nytt...

Jag tycker att det låter som ett fånganfall faktiskt, i och med att hästen hade puls i båda frambenen och rörde sig ovilligt, men något säkert svar kan du nog aldrig få från någon tyvärr. Om du och din häst hade sådan tur att ni kom undan med ett anfall utan ytterligare problem (dvs sänkningar och/eller rotationer) så är det nog stört omöjligt att veta med säkerhet om hästen har haft fång eller inte.

Tack för ditt svar!
Det konstiga är att det inte finns någon direkt anledning till att ha skulle fått fång, han har utfodrats med endast hö och en dl musli (för att bli glad när han kommer in) och bete fanns ju inte heller vid tillfället, dock var det ju fruset den veckan han blev dålig.:confused:

Men jag får väl helt enkelt disskutera med vet och ta det lugnt med betet ibörjan.

Han är helt symtom fri nu och ohalt:)

Du är inte ensam om att ha en häst som ev. fått fång "utan anledning":confused:. Jag är fortfarande förbryllad över vad som har hänt med mina...

Vad skönt att han mår bra nu :)!

Det finns saker man inte tänker på som kan framkalla fång (min häst har fått tre anfall vintertid), t ex att höet inte är riktigt fräsht, att hästen har ätit mediciner och blivit känslig i magen eller blivit vaccinerad m.m. m.m. Vad skönt att han blev bätte så pass snabbt, att det bara var ett lätt anfall!

Hö eller hösilage? Vet att frågan är känslig men hösilage har ofta "för bra" värden. Min fångis tål inte hösilage över huuvdtaget. Vi utfodrar med vanligt hö men en del av det höet har för min häst för högt värde. Även om hö inte ska kunna framkalla fång så framkallar vårt jättebra hö en mag-tarm rubbning på våra hästar som medför fånganfall. Jag fick skaffa mindre kraftigt hö och nu har vi klarat oss ett bra tag. (Peppar, peppar, ta i trä).

Ja, du kan tro att det var många sömnlösa nätter och många tårar innan röntgen, var helt inställd på att behöva avliva honom.
Blev jätte glad att hältan "bara" berodde på en vrickning, har precis börjat sätta igång honom nu:laugh:

Det är lite skrämmande bara att ingen vet varför dom får fång!:confused:

Det vet sa var att han kunde fått det pga fruset gräs, men han har ju klarat sig i 17 år så varför nu???:confused:
Och han har gått i stora hagen nu sen han va ohalt och inte visat några symptom, trots några frost nätter.
Det är jätte svårt det här med fång, har en skettis med som har det, men där vet vi att det är färskt gräs han inte tål så då är det ju lättare att undvika återfall!

Men det är skönt att han mår bra nu, trodde ju att det var rotation lr nått när hältan inte ville ge sig. Skönt att det "bara" var en vrickning!:laugh:

Han fick hö när han blev dålig, men vi har gamla vallar och slår sent så näringsvärdet är inte särskilt högt. Han får hösilage nu, torrt och från samma vallar och skörd som höet. Hästarna får bara 1:a skörden, tycker inte andra blir lika fin, den får korna:laugh:

Hö eller hösilage? Vet att frågan är känslig men hösilage har ofta "för bra" värden. Min fångis tål inte hösilage över huuvdtaget. Vi utfodrar med vanligt hö men en del av det höet har för min häst för högt värde. Även om hö inte ska kunna framkalla fång så framkallar vårt jättebra hö en mag-tarm rubbning på våra hästar som medför fånganfall. Jag fick skaffa mindre kraftigt hö och nu har vi klarat oss ett bra tag. (Peppar, peppar, ta i trä).

Okej, den där meningen gillar jag inte... :(
Min shettis har sedan i höstas inte mått riktigt bra. I några omgångar (klippning och equiterapeut) har hon mått bättre någon vecka, men sen har hon varit lite nedstämd.. Hon har varit lite stel i frambenen hela vintern men det har jag helt enkelt trott har berott på det hårda knöliga underlaget som har varit. Men igår såg jag att hon inte vände sig lika smidigt som hon har gjort tidigare... Kan det vara så att det är något fång-liknande på gång/redan här?

Hon äter hö, nästintill fri tillgång. Ganska kraftigt (grovt) hö med bra värden. Förutom det har hon fått lite skrammel: max 1 msk müsli, 1 dl uppblött avhälld betfor, 1 dl B-vitaminpellets, 1 dl Foderjäst, 1 msk Mineraler och senaste veckan även morötter (ca ½-1 kg) varje dag...

Hon har lite mage.. men inte allt för stor..eller? :o

Jag har börjat sätta i gång henne lite försiktigt den senaste månaden, lite promenader, har följt med som handhäst och då springer hon (efter lite uppvärmning) hur lätt som helst och verkar inte ha ont. Jag har även tömkört lite i skritt.

Hovslagaren såg inget när hon var ute sist och verkade henne (ca en månad sen). Kan de ha/haft fång utan att det synts på lamellranden?

Du får ursäkta, men först trodde jag att det var ett hängbukssvin:eek::o

Varför har den fri tillgång?

Jag skulle bantat den- fr.o.m ikväll- 2 kg /dag:angel:

visst låter det som fång- om än i diffus form- än så länge.

men jösses :o :( när jag lagt ut bilder tidigare så har alla sagt att visst den är rund, men inte så farligt rund :( :cry: Bland annat en som avlar på shettisar på det här forumet säger att hon inte är tjock :crazy: :(

De andra två hästarna hon går med på lösdriften behöver ha stor mängd = fri tillgång på hö för att hålla hullet uppe.

Hur bantar jag henne? Help me! Jag kan skärma av en bit av hagen så hon får vara där så kan jag portionera ut hennes mål.. Eller är det bättre om hon får stå inne på nätterna? Får hon äta halm?

Jag vill verkligen inte ha fång.. min allra första egna häst hade problem med fång i nästan 3 år av de 6 år jag fick äran att äga henne, innan vi fick ta bort henne just pga fång.. hon slutade svara på medicinen och slutade äta... hon hade för ont och orkade inte leva mer.. :( :cry:

men jösses :o :( när jag lagt ut bilder tidigare så har alla sagt att visst den är rund, men inte så farligt rund :( :cry: Bland annat en som avlar på shettisar på det här forumet säger att hon inte är tjock :crazy: :(

De andra två hästarna hon går med på lösdriften behöver ha stor mängd = fri tillgång på hö för att hålla hullet uppe.

Hur bantar jag henne? Help me! Jag kan skärma av en bit av hagen så hon får vara där så kan jag portionera ut hennes mål.. Eller är det bättre om hon får stå inne på nätterna? Får hon äta halm?

Jag vill verkligen inte ha fång.. min allra första egna häst hade problem med fång i nästan 3 år av de 6 år jag fick äran att äga henne, innan vi fick ta bort henne just pga fång.. hon slutade svara på medicinen och slutade äta... hon hade för ont och orkade inte leva mer.. :( :cry:

Skärma av hagen så hon går själv,jag ger vår shettis max 4 kg hö om dagen.Hon åkte på fång i höstas när hon var utlånad,fick hösilage att äta,vilket var för starkt för henne och gav henne dessutom övervikt tyvärr.
Nu har hon gått ner i vikt,men fången får vi dras med hela livet,står fortf på smärtstillande sen ett återfall i feb.

Jag tycker också hon ser ut som ett hängbukssvin:o och vart är bogen/bringan:eek:
Skulle göra som alex säger. Banta och det med omedelbar verkan.

För övrigt kan jag meddela att jag, tokstolle nr1, köpte den ev fånghästen. *hukar för slag*
Det var pga övervikt hon fick fång om det var det. Kan ha suttit i koterna misstänker jag. Men hon kommer ändå alltid att skötas som en fånghäst.

Nu har hon ju inte ätit gräs på 2 år men jag tänkte låta henne gå lite grann med munkorg i sommar. Hur pass försiktig ska man vara i invänjningen? Ska man ta det extra lugnt med tanke på att magen inte fått gräs på 2 år?

Man blir lätt hemmablind o kan försvara sig med att det är rastypiskt:grin:

som den ser ut nu o när den är öm- går det inte att motionera bort.

Om vi säger att den ska väga 2-250 bör den inte äta hö alls, utan äta 3-4 kg halm- endast.
Den bör tyvärr nog gå själv. Fetman gör att den blir sjuk, så det är av största vikt att du inte tycker synd om den när den inte får äta hela tiden. Du kommer att få en glad o frisk ponny.

Jag har precis gjort så med mitt halvblod, men den hade nog mindre övervikt proportionell sett än din. Den mår nu prima. Den är på 630 har endast fått 6 kg hö, vitaminer o mineraler.
Har fått mkt pinnar att gnaga på- ett träd om dagen.:cool:

Sen är det som med oss. Magsäcken anpassar sig o den vänjer sig vid att inte behöva äta såna mängder- den blir mindre hungrig.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka