Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

KL

Min häst svarade ju inte alls på butta och av andra orsaker också så körde vi ner henne till klinik. Där fick hon injektioner ett tag innan hon fasades över på metacam. Metacam har sedan funkat jättebra för oss. Det verkar vara lite individuellt vad de svarar på och det kan även variera från gång till annan. :crazy:

Kan man låta en fånghäst ha tillgång till saltsten?,en bekant till mej sa att hon läst att de inte fick slicka i sig salt.Ngn som vet vad som är rätt och fel.TPF :)

I det AKUTA skedet ska man ta bort saltstenen. Det står bl.a. i rekommendationerna som finns att läsa på Strömsholms hemsida. När man kan återinföra den vet jag tyvärr inte...

I det AKUTA skedet ska man ta bort saltstenen. Det står bl.a. i rekommendationerna som finns att läsa på Strömsholms hemsida. När man kan återinföra den vet jag tyvärr inte...

Oki,tack för ditt snabba svar.Julie får vara utan saltsten t.v.

Blir många frågor om fång :angel:.Röntgar ni era hästar efter varje "återfall"?.
För att ev se om rotationen blivit värre osv.

Min haflinger som har haft akut fång, men som i dagsläget mår bra, har alltid tillgång till salt och vad jag har förstått ska det ine vara något problem. Salt behöver dom ju ;)

Ja, men det är vätskebindande. I ett akut skede av fång är det viktigt att ingen vätska binds eftersom ju en svullnad av kötthoven uppstår. Då är det viktigt att inte förvärra detta genom att ge salt. Det var i alla fall den förklaring jag fick av vet.

Blir många frågor om fång :angel:.Röntgar ni era hästar efter varje "återfall"?.
För att ev se om rotationen blivit värre osv.

Jag har inte röntgat. Min hovslagare säger att det är onödigt, om hästen har rotation lär man märka det för då blir den sämre- inte bättre (hon har haft anfall som gått över relativt snabbt). Har dessutom tolv mil t&r till kliniken.. Vad tycker ni andra?

Senast ändrad:

Utan att läsa hela texten från början till slut är det bara att konstatera att det är fullständigt obegripligt - i alla fall för mig.
Men jag har slagit upp fenylbutazon (butta) i vetfass och där står det att det ej ska ges under senare delen av dräktighet.
Men det finns kanske andra alternativ?

När ska hon föla?
Jag har inte ngn erfarenhet av dräktighetsfång, vet bara att det kan vara så att ston som är dräktiga får fång. Jag har nog förstått det som att det går över sedan när fölet kommer ut men är inte säker.

Detta med fång är jättejobbigt. Jag tror att många fånghästägare har gått igenom det du nu upplever. Man har massor av frågor och får tusen olika svar om man frågar tre personer.

Såg nu att det är ungefär en och en halv månad kvar till fölningen.
Det finns många här på forumet som kan en hel del om fång.
det verkar ändå som om din häst mår lite bättre nu. Det är klart att hon måste äta. Vad får hon för mat?
Ja, vet tror att det är belastningsfång, pga väldigt hårt i backen nu i vinter och pga ökad vikt vid dr het, just nu får hon bara hö,halm vitaminer och mineraler skulle inte ge något annat enl vet, är nu dessutom mycket bättre, har dock fortfarande lite problem vid vändningar men svullnaden i benen har lagt sig liksom värmen i hovarna, men skall få med utskrivet ytterligare några dagar då hon uppenbarligen fortfarande har lite ont. men är klart mkt bättre. har däremot tappat en hel del i vikt ska kolla upp dr heten på fred då vet inte ville bråka mer med henne förra veckan utan vi skulle vänta tills hon mådde bättre, ser inte dr ut längre ?

Jag har inte röntgat. Min hovslagare säger att det är onödigt, om hästen har rotation lär man märka det för då blir den sämre- inte bättre (hon har haft anfall som gått över relativt snabbt). Har dessutom tolv mil t&r till kliniken.. Vad tycker ni andra?

Min ponny hade ett mkt lindrigt anfall för ett par år sedan. Hon var aldrig sjuk utan det syntes bara som en skada i lamellranden. Jag kunde inte ngt om fång och följde de råd jag fick då och röntgade inte henne. Bra eller dåligt kan man ju undra. När jag tänker på hur hennes hov växte ut så skulle jag gissa på ngn form av förändring trots det lindriga anfallet. Den nya hoven växte ut i en ny vinkel även om det inte var många graders förändring.

När hon då fick ett betydligt allvarligare anfall i julas visste jag mer och har hela tiden varit inställd på att röntga henne vilket jag också gjort två ggr och ska snart göra en tredje gång. Annars hade jag blivit tokig om inte annat.

jag vet inte vad du menar med att den blir sämre i stället för bättre. Hon fick ca 5 graders rotation och dessutom sänkning båda fram. Hon var dålig i ungefär två veckor men är nu mkt bättre. Man kan nog inte märka mkt på henne att hon hade fång för tre månader sedan.

Men jag har förstått att det inte är så vanligt att man röntgar inte här där jag bor i alla fall. veterinären här hemma tyckte det var onödigt när jag pratade med honom i telefonen. Men då hade jag redan beställt tid på klinik. Till sist höll han med om att det var klokt att röntga.

Senast ändrad:

Du har säkert redan berättat, men var det någon förbättring från röntgen nummer ett till röntgen nummer två? Mina röntgades ju den 19/2 och jag ska ringa och boka tid för återbesök snart (ska försöka få tid till den 9/4 för att samköra med hovslagaren som är på kliniken då). Vad ska man egentligen förvänta sig?

Jag tror också att det händer "något" i och med att man ser en förändring i lamellranden... Vi märkte ju heller aldrig av shettisens anfall för 1,5 år sedan, men jag tror att hon fick någon typ av förändring ändå, i och med att hovslagaren kunde se i hovarna att hon haft fång.

Du har säkert redan berättat, men var det någon förbättring från röntgen nummer ett till röntgen nummer två? Mina röntgades ju den 19/2 och jag ska ringa och boka tid för återbesök snart (ska försöka få tid till den 9/4 för att samköra med hovslagaren som är på kliniken då). Vad ska man egentligen förvänta sig?

Jag tror också att det händer "något" i och med att man ser en förändring i lamellranden... Vi märkte ju heller aldrig av shettisens anfall för 1,5 år sedan, men jag tror att hon fick någon typ av förändring ändå, i och med att hovslagaren kunde se i hovarna att hon haft fång.

Jag har nog inte skrivit det för jag vet faktiskt inte. Min ponny var ganska dålig när jag skulle beställa röntgen, det var mitt i julhelgen och inte öppet någonstans. Jag lyckades då delvis med tanke på restiden beställa tid på en klinik utan hovslagare. Dessutom kunde veterinären inte alls mäta en sänkning vilket jag vet att man kan göra även med bara en röntgenbild.
Därför bytte jag klinik när det var dags för återbesök. Jag inser att jag nog har varit ganska besvärlig som hästägare - ja inte ngt att göra ngt åt - tror inte att jag alltid är besvärlig som person eller hoppas inte det i alla fall.:o

Jag hade skickat röntgenbilderna till klinik nr två men de kunde inte ta in bilderna i sitt program och mäta på dem inte heller mhja cdn. Den första vet räknade rotationen på annat sätt, det har jag skrivt om i fångtråd nr 1. På klinik nr två kunde veterinären därför bara uppskatta det första resultatet. Jag fick nog uppfattningen att det var ungefär samma.

De veterinärer jag har pratat med har sagt olika (ursäkta men blir man förvånad?). Någon menar att rotationen delvis går tillbaka men aldrig en sänkning. andra att både och kan bli bättre. Jag har inte ngn tidsuppfattning om detta.

Min ponny röntgades på strömsholm vid två tillfällen. Andra tillfället sågs en tydlig förbättring, det var fem veckor efter första röntgen, och fångranden var då ca en centimeter nedanför kronranden. Behandlande hovslagare ansåg att en till verkningsperiod (med tvärtå och vila) på fem veckor skulle räcka för att hovbenet åter skulle vara parallellt. Hästen i fråga hade lindrig till måttlig rotation, minns inte gradantalet i huvudet nu.
Så efter den här tiden borde du se en förbättring.
Kanske svarade fel på din fråga, ursäkta min förvirring i så fall :D

När jag tänker efter var det så här jag och hovis diskuterade: jag undrade om det kanske är bra att röntga för att kunna se om hästen har en kraftig rotation så att inte hovbenet är på väg ut genom sulan eller dylikt (man har ju hört en del skräckhistorier). Men han menade att om så är fallet så skulle inte hästen bli bättre för varje dag utan istället sämre. Så att röntga en häst man märker är på bättringsvägen är att kasta pengarna i sjön. Rotation eller ej- det viktiga är alltid bra och tät verkning och att hästen får återgå till arbete igen så snart som möjligt. Jag röntgade vid första anfallet, men visst var det lite som att kasta pengarna i sjön. Hon hade lindriga rotationer på båda fram kunde vi konstatera, men fick samma behandling och verkning som hon hade fått utan röntgen.. Bara tiden kan sedan utvisa om hästen går att använda eller ej.

Bara tiden kan sedan utvisa om hästen går att använda eller ej.

Mkt möjligt men hur vet du det egentligen?
jag kan kanske tänka mig att man kan ha svårt att märka en förändring av hovbenet på annat sätt än röntgen. men jag kan ha fel. det är möjligt att det är onödigt att röntga, vet ej egentligen.

Min hovslagare visade mig hur det ser ut när hovbenet är sänkt. Blödningen som annars ligger i lamellranden ligger i stället centrerad kring hovbenet. Har för mig att hon sa att hon kan se en sänkning men inte om hovbenet roterat. Möjligen tvärtom. Det var i alla fall en klar och tydlig annan blödning på stoets vi tittade på mot vad det var på min. Satt på ett helt annat sätt.

delvis KL

Man menar ju att man på hästar med hovbenssänkning ska kunna se och känna det utmed kronranden, men det är inte alltid så. Jag kommer alltid att föredra att röntga och jag rekommenderar det starkt. Efter vad jag lärt mig behöver man kunna se hur hovbensläget är för att kunna ge hästen optimala sjukbeslag. Röntgen påverkar även verkning och i viss mån behandling.

Min egen häst hade ett lindrigt anfall i maj förra året. Jag röntgade och man menade då på två olika kliniker att framhovarna var opåverkade. I samband med hennes senaste problem nu i december röntgade jag igen. Veterinärerna ser nu att hon haft en allvarlig sänkning på framhovarna ända sedan första anfallet ( de räknade även på hennes första bilder från i maj)men att veterinärerna inte vetat vad de ska titta efter. De menar att det helt enkelt varit en veterinärmiss. Hittills har det inte heller synts något på hennes hovar eller vid verkning.

Hur lång tid sedan? Våra hästar har uppvisat blödningarna cirka två till tre månader efter anfallen. Samtliga gånger har vi kunnat se det mycket tydligt. Absolut inte ett argument för att inte röntga, alltså, utan bara i största allmänhet.

delvis KL

Man menar ju att man på hästar med hovbenssänkning ska kunna se och känna det utmed kronranden, men det är inte alltid så.

jag har också läst om detta men har inte lyckats känna det på min häst. Jag har gett upp det nu jag stirrar bara upp mig. men det låter bra med att det inte är så alltid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar