Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Fettvävnad anses alltså tillverka ämnen som leder till insulin resistens, men som går över när man blir smal igen (till skillnad fr t ex cushing) HH Att hästen blir frisk om den blir slank igen.
Det är ju indirekt fettet som gör att den blir mer känslig för allt den stoppar i sig.

OK jag förstår vad du menar.

För egen del dvs för min lilla häst och mig så har detta länge varit mitt hopp om att kunna fortsätta utan ständig skräck för ett fångåterfall. Om jag "bara" får henne smal så måste risken minska betydligt. Vi är på väg dit och jag ska kolla upp med blodprov hur läget är med IR.

Det är i alla fall min plan.

Jag vet att du är mkt kunnig i detta, men jag är tveksam över vinsten av att ge extraprotein- för läkningen av själva skadan, om hästens problem nu har orsakats av övervikt.

Att inte börja med orsaken. i min hästs fall löste sig som sagt även den måttliga rotationen på kort tid då den bantades relativt hårt.
Vet inte om man ska anse att det är hårt om den går ner drygt 1 kg/ v.

Men enligt alla tabeller var det snudd på svält.

Jag har ju sett flera fall på strömsholm där de med både kraftig rotation o sänkning blivit bra- just pga mer eller mindre svält.
Där hade man inga reservationer för det. Det primära var att de blev bra. Hull o muskler som en gång har funnits är lätt att få tillbaka.

Belastningen på hovarna är ju oxå en stor faktor.

Nej...:(

Den första, islandshästen, hade haft fång innan som unghäst. Jag var försiktig med bete, men det gick ändå inte bra, och hon fick fång första sommaren när jag hade henne. Blev raskt bra, men fick sedan återfall mitt i vintern när hon åt torrhö och lite, lite betfor endast. Hon stod i Hbg och fick någon sorts tarminfektion och kunde inte räddas. Fick reda på att mamman också hade fått fång mitt i vintern, och man undrar lite över ärftlighet? Kanske det var någon sorts nedärvd IR där?

De nuvarande är också mystiska. För 1,5 år sedan, mot slutet av sommaren, såg hovis att shettisen haft fång. Hon visade inga symtom, och har varit bra sedan dess. Nu i vintras blev hon väldigt, väldigt ömfotad i den knöggliga hagen och till slut misstänkte jag fång på henne. Haflingern påpekade hovis i början av december att hon hade blödningar i lamellranden, men menade att det till 99% var pga att hon varit överviktig i somras. Hon hade ju även hältan på ett framben som vet trodde var en muskelskada. Men till slut började även hon uppvisa typiska fångsymtom, och då ställde jag in dem på boxvila, skaffade medicin och åkte sedan iväg till klinik den 19/2.

Islandshästen och shettisen var/är normalviktiga. Endast haflingern har varit överviktig (är nu nedbantat).

Ja, jag HATAR fång...:mad::devil:

Jag har läst på flera ställen att en fånghäst ska vara stilla så länge den äter smärtstillande.
Det är inte synd om en fånghäst som måste vara inne/inte får äta samma mat som andra hästar osv. Alternativet med risk för ytterligare fånganfall tycker i alla fall jag är mkt värre.

Jag låser in henne till på måndag,då jag pratat med vet igen,visserligen sa han att det var ok att ha henne i fållan.Hon får ju trots allt en halv påse finadyne om dagen.Fasiken vad svårt detta är :crazy:.Men jag lyssnar på er som har erfarenheter.

Jag tror att du gör rätt när du ställer in henne igen. Mina får inte gå ut förrän de klarar sig utan smärtstillande, enligt min veterinär. Jag lider också med mina, kan jag säga. Men som Forest Autumn påpekade så är ju ytterligare fånganfall mycket, mycket värre för hästen än att behöva stå inne!

jag är tveksam över vinsten av att ge extraprotein- för läkningen av själva skadan, om hästens problem nu har orsakats av övervikt.

Jag har ju sett flera fall på strömsholm där de med både kraftig rotation o sänkning blivit bra- just pga mer eller mindre svält.
Där hade man inga reservationer för det. Det primära var att de blev bra. Hull o muskler som en gång har funnits är lätt att få tillbaka.

Belastningen på hovarna är ju oxå en stor faktor.

Jag håller delvis med dig. Jag menar inte att hästen ska ha extra mkt proteiner i alla fall inte ngt större överskott. Jag menar att den ska ha tillräckligt med proteiner. För mig är det självklart att den måste kunna läka ihop igen.

Men håller med dig visst måste den ner i vikt så snabbt som möjligt.
Sedan är det ju inte säkert att det var just att de fick svälta som gjorde att de blev friska. De hade kanske blivit ännu bättre ännu snabbare om de hade fått mer proteiner. Eller så hade de blivit sämre pga övervikt. På ngt sätt verkar det som om många fånghästar blir bra oavsett behandlingsmetoden. Nu är jag inte så insatt i de olika metoderna med olika verkningar, skor osv. Men på ngt sätt så verkar det ändå nästan så.

Jag tror oxå att du gör rätt som ställer in henne, har själv ett c-ponnysto med någon övervikt det är svårt med fodring när de är dr men hon får enbart hö och halm och inte tycker hon att det är kul att stå själv heller med eftersom vet har sagt minst 4-6 veckor så får det bli så allt för att hon ska bli bra igen.

Då mitt sto är dr fick hon ej vanlig butta utan kvadrisol (stavning?) någon som har erfarenhet av detta preparat ? det är något jag inte hört om förut, men han ville inte ge något annat pga dr heten.

Cushings kommer ju av en störd kortisolproduktion i kroppen vilket kan bero på t ex tumörer av olika slag som påverkar binjurarna på olika sätt. Jag förstår det som att man kan få cushings av kortisonbehandlingar. Jag tror att det är kortisolet som gör att kroppen samlar på sig fett och orsakar diabetes. Precis som fång är vanligare bland ston är cushings iaf vanligare bland kvinnor.

För mig är fång som diabetes, ju mer jag läser om det. Kortison kan ge fång, precis som cushings och IR.

Insulinresistens är väl den vanligaste orsaken till typ2-diabetes, av vad jag vet. Sen kan man ha insulinresistens utan att det ännu lett till diabetes, det anses som ett förstadium. Vid insulinresistens har man väl mer fettsyror i blodet, levern producerar mer glucos samtidigt som fettcellerna tar upp mindre glucos. Jag har läst om det på människor och där hur det påverkar blodkärlen. Frågan är om det är vad som händer vid fång...?

Om de har IR som ett förstadium borde det inte hänga ihop med fetma, eller?

Jag förstår bara inte hur det alltid ska hänga ihop med mag/tarmproblem? När jag läser om både IR och Cushings är inte mage och tarm nämnt, utan mest blodkärl och kardiovaskulära symptom.

Min egen häst fick inga problem med magen nu i december.

Typ2-diabetes har ju hög ärftlighet på människor men jag vet inte hur det är på hästar eller om man ens studerat det. Typ1-diabetes vet jag inte ens om de kan få.

Det här är väl vad jag förstått...:crazy:

Stress kan höja insulinhalten i blodet. Akut fång innebär smärta och därav stress, därför skall man som du skriver inte ta insulinprov då hästen har akut fång.

Höjer det inte kortisolproduktionen och kortisolhalten i blodet? Är det verkligen insulinhalten? Men om vi motionerar måste alltså isf insulinhalten också höjas. Jag känner mig osäker på det. Jag vet att kortisolproduktionen ökar eftersom kroppen sätter igång sitt "fight or flight-system" vid stress. Nej, jag måste läsa på mer om det.

Höjer det inte kortisolproduktionen och kortisolhalten i blodet? Är det verkligen insulinhalten? Men om vi motionerar måste alltså isf insulinhalten också höjas. Jag känner mig osäker på det. Jag vet att kortisolproduktionen ökar eftersom kroppen sätter igång sitt "fight or flight-system" vid stress. Nej, jag måste läsa på mer om det.

Förlåt det är jag som rör till det. Jag får skylla på att det varit en lång vecka. :o Vid akut stress höjs ju adrenalinet och noradrenalinet vilka frigör energi till kroppen och blodsockerhalterna ökar. Energin kommer väl då ifrån fett. Pågår stressen längre höjs kortisolproduktionen och energi frigörs ifrån muskelceller och blodsockerhalten höjs.

Stress borde ju alltså kunna leda till fång indirekt? Kortisol kan ge fång, stress ger kortisol. Om man har förhöjda blodsockernivåer i blodet för länge minskar ju kroppen sin egen produktion vilket också kan leda till diabetes- fång.

Nej, ju mer jag läser desto mindre förstår jag bara, känns det som. Var kommer mag och tarmkanalen in i det hela för fången? Är det egentligen blodkärlen i tarmarna som påverkas också?

Men påverkar inte stress även magen på ngt sätt:confused:.
Tänker på den oroliga magen- diarrén som inte sällan kommer iom det.

Så här har jag förstått det
Cushings kommer ju av en störd kortisolproduktion i kroppen vilket kan bero på t ex tumörer av olika slag som påverkar binjurarna på olika sätt. Jag förstår det som att man kan få cushings av kortisonbehandlingar. Jag tror att det är kortisolet som gör att kroppen samlar på sig fett och orsakar diabetes.
Kortisol är med i den kedja av reaktioner som reglerar glukostransporten in i cellerna. En förhöjd kortisolhalt leder till en minskad känslighet för insulinet eftersom kortisolet går in och stoppar transporten (enkelt förklarat). Ju mer kortisol desto mindre insulinkänslighet desto mer insulinproduktion osv. Till sist blir hästen IR.

Insulinresistens är väl den vanligaste orsaken till typ2-diabetes, av vad jag vet. Sen kan man ha insulinresistens utan att det ännu lett till diabetes, det anses som ett förstadium. Vid insulinresistens har man väl mer fettsyror i blodet, levern producerar mer glucos samtidigt som fettcellerna tar upp mindre glucos.
Jag har också förstått det som ett förstadium till diabetes 2. Vid insulinresistens reagerar inte cellerna på inulinsignalen. De kan inte "öppnas" och släppa in glukosen utan den stannar kvar i blodet. Men hästar har inte lika lätt att få diabetes som människor. De flesta blir "bara" IR och har då ganska normala blodsockervärden men höga insulinhalter.

Frågan är om det är vad som händer vid fång...?
Jag tror inte att man vet exakt vad som händer men att det kan sätta igång ett fånganfall.

Jag förstår bara inte hur det alltid ska hänga ihop med mag/tarmproblem?
Jag tror inte att det gör det för att en häst ska få fång av hög insulinhalt.

Typ2-diabetes har ju hög ärftlighet på människor men jag vet inte hur det är på hästar eller om man ens studerat det. Typ1-diabetes vet jag inte ens om de kan få.
IR hos hästar kan vara ärftligt.
Jag tror att det är ytterst ovanligt att hästar får diabetes 1. jag läste om ett föl som föddes med det för ett tag sedan.

Detta är ganska komplicerat. Ovanstående är som jag har förstått det.

Men påverkar inte stress även magen på ngt sätt:confused:.
Tänker på den oroliga magen- diarrén som inte sällan kommer iom det.

Jo...hela kroppen går ju på högvarv. Men enbart diarré leder ju inte till fång? Jag har ju min maghäst också och läst massor om magproblem men jag har inte stött på fång i de sammanhangen.

Jag tror jag är för trött nu. Om de äter mkt kolhydrater kan de få fång. Blodsockerhalterna blir höga. Men varifrån kommer de giftiga ämnena som det talas om vid fång? Någon som kan reda ut det?

Stress borde ju alltså kunna leda till fång indirekt? Kortisol kan ge fång, stress ger kortisol. Om man har förhöjda blodsockernivåer i blodet för länge minskar ju kroppen sin egen produktion vilket också kan leda till diabetes- fång.

Nej, ju mer jag läser desto mindre förstår jag bara, känns det som. Var kommer mag och tarmkanalen in i det hela för fången? Är det egentligen blodkärlen i tarmarna som påverkas också?

Det översta stycket förstår jag inte riktigt. Vilken produktion är det som minskas (tycker att allt detta med fett/lagrad energi osv är svårt).
Sedan undrar jag om man ska se det som att det är sockret som orsakar fång. Det är nog snarare höga insulinhalter (och glukosbrist i hovarna) som ger fång.

Om vi glömmer detta med IR så leder tarmproblem till bakterieobalans i tarmen. det produceras för mkt syra vilket leder till att bakterier dör, gifter bildas och tarmväggen luckras upp. Dessa gifter kommer då ut i blodet, transporteras till hovarna där de startar den process som bryter ner lamellerna. Det har vad jag förstår inte ngt med insulin att göra.

Fast Cushings leder ju bara i vissa fall till insulinresistens väl? Det kan leda till de där andra orsakerna till diabetes väl? Insulinresistens är väl orsaken i kanske 80% av fallen som får typ2-diabetes. Men iofs leder ju Cushings till fetma som då i sin tur... Nej jag ger upp för ikväll. :)

"Stress borde ju alltså kunna leda till fång indirekt? Kortisol kan ge fång, stress ger kortisol. Om man har förhöjda blodsockernivåer i blodet för länge minskar ju kroppen sin egen produktion vilket också kan leda till diabetes- fång."

Nä, jag skriver blodsocker men det är ju förenklat. Det är ju inte vanligt socker. Så mkt hänger jag med fortfarande. :)

Kortisol är ju som kortison, ja kroppens egentillverkade kortison kan man väl säga. Förhöjda mängder av det ger ju höga blodsockernivåer då energi tas ur muskelceller. Kroppen reglerar ju sig själv med hormoner osv för att uppnå balans. Om det finns för mkt kortisol t ex som vid kortisonbehandling minskar kroppen sin egen produktion av det. Är blodsockerhalterna förhöjda under en längre tid minskar kroppens egen produktion (ja av insulin som jag förenklat kallar blodsocker här). Minskar stressen etc och kroppen skulle behöva producera mer insulin igen har den svårt med det, vilket kan leda till diabetes.

Det handlar egentligen om receptorerna i cellerna.

Men blir det glucosbrist i hovarna? Är det därför de bryts ner? Jag låter säkert jättetrög nu, men det känns som att jag börjar få någon sorts sammanhang.

Men blir det glucosbrist i hovarna? Är det därför de bryts ner? Jag låter säkert jättetrög nu, men det känns som att jag börjar få någon sorts sammanhang.

Håller med dig. jag är också lite för trött för denna diskussionen just nu. Jag har bara skrivit vad jag minns att jag har läst utan att kolla upp det (brukar faktiskt kolla det jag skriver om jag är osäker men efter en vecka på jobb så..). Men jag tycker att detta är intressant.

Nu blir jag osäker på detta med glukosen. Jag är ganska säker på att jag har läst att glukosbrist i sig kan leda tlll att lamellerna börjar brytas ner. Samtidigt har jag läst att glukostransportörerna i (i alla fall en del av cellerna i hovarna) inte är insulinberoende. Jag får inte ihop detta resonemanget just nu men kan leta efter det i helgen.

Eller ngn annan kanske vill svara och reda ut det som jag har snurrat till.

min fjording fick svullna framben vid sitt fånganfall.Han har klarat två somrar efter det men svullnar väldigt lätt och jag tar det som en varning och minskar betestiden direkt när jag märker det . väldigt typiskt är också förhöjd puls i benen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka