Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fettvävnad anses alltså tillverka ämnen som leder till insulin resistens, men som går över när man blir smal igen (till skillnad fr t ex cushing) HH Att hästen blir frisk om den blir slank igen.
Det är ju indirekt fettet som gör att den blir mer känslig för allt den stoppar i sig.
Jag har läst på flera ställen att en fånghäst ska vara stilla så länge den äter smärtstillande.
Det är inte synd om en fånghäst som måste vara inne/inte får äta samma mat som andra hästar osv. Alternativet med risk för ytterligare fånganfall tycker i alla fall jag är mkt värre.
jag är tveksam över vinsten av att ge extraprotein- för läkningen av själva skadan, om hästens problem nu har orsakats av övervikt.
Jag har ju sett flera fall på strömsholm där de med både kraftig rotation o sänkning blivit bra- just pga mer eller mindre svält.
Där hade man inga reservationer för det. Det primära var att de blev bra. Hull o muskler som en gång har funnits är lätt att få tillbaka.
Belastningen på hovarna är ju oxå en stor faktor.
Stress kan höja insulinhalten i blodet. Akut fång innebär smärta och därav stress, därför skall man som du skriver inte ta insulinprov då hästen har akut fång.
Höjer det inte kortisolproduktionen och kortisolhalten i blodet? Är det verkligen insulinhalten? Men om vi motionerar måste alltså isf insulinhalten också höjas. Jag känner mig osäker på det. Jag vet att kortisolproduktionen ökar eftersom kroppen sätter igång sitt "fight or flight-system" vid stress. Nej, jag måste läsa på mer om det.
Kortisol är med i den kedja av reaktioner som reglerar glukostransporten in i cellerna. En förhöjd kortisolhalt leder till en minskad känslighet för insulinet eftersom kortisolet går in och stoppar transporten (enkelt förklarat). Ju mer kortisol desto mindre insulinkänslighet desto mer insulinproduktion osv. Till sist blir hästen IR.Cushings kommer ju av en störd kortisolproduktion i kroppen vilket kan bero på t ex tumörer av olika slag som påverkar binjurarna på olika sätt. Jag förstår det som att man kan få cushings av kortisonbehandlingar. Jag tror att det är kortisolet som gör att kroppen samlar på sig fett och orsakar diabetes.
Jag har också förstått det som ett förstadium till diabetes 2. Vid insulinresistens reagerar inte cellerna på inulinsignalen. De kan inte "öppnas" och släppa in glukosen utan den stannar kvar i blodet. Men hästar har inte lika lätt att få diabetes som människor. De flesta blir "bara" IR och har då ganska normala blodsockervärden men höga insulinhalter.Insulinresistens är väl den vanligaste orsaken till typ2-diabetes, av vad jag vet. Sen kan man ha insulinresistens utan att det ännu lett till diabetes, det anses som ett förstadium. Vid insulinresistens har man väl mer fettsyror i blodet, levern producerar mer glucos samtidigt som fettcellerna tar upp mindre glucos.
Jag tror inte att man vet exakt vad som händer men att det kan sätta igång ett fånganfall.Frågan är om det är vad som händer vid fång...?
Jag tror inte att det gör det för att en häst ska få fång av hög insulinhalt.Jag förstår bara inte hur det alltid ska hänga ihop med mag/tarmproblem?
IR hos hästar kan vara ärftligt.Typ2-diabetes har ju hög ärftlighet på människor men jag vet inte hur det är på hästar eller om man ens studerat det. Typ1-diabetes vet jag inte ens om de kan få.
Men påverkar inte stress även magen på ngt sätt.
Tänker på den oroliga magen- diarrén som inte sällan kommer iom det.
Stress borde ju alltså kunna leda till fång indirekt? Kortisol kan ge fång, stress ger kortisol. Om man har förhöjda blodsockernivåer i blodet för länge minskar ju kroppen sin egen produktion vilket också kan leda till diabetes- fång.
Nej, ju mer jag läser desto mindre förstår jag bara, känns det som. Var kommer mag och tarmkanalen in i det hela för fången? Är det egentligen blodkärlen i tarmarna som påverkas också?
Men blir det glucosbrist i hovarna? Är det därför de bryts ner? Jag låter säkert jättetrög nu, men det känns som att jag börjar få någon sorts sammanhang.