Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

och till Daveeka mfl

Fast insulinvärdena höjs i blodet vid ett fånganfall, av vad jag förstått. Det är därför man inte kan utesluta att de lider av insulinresistens om man tar proverna för nära ett anfall. Det togs alla möjliga prover på min häst när hon lades in på kliniken för sitt anfall/påverkan av det gamla anfallet. Man kunde utesluta Cushings av proverna som skickades utomlands men ej insulinresistens/diabetes. Hon låg lite över normalvärdet vilket de tydligen gör vid ett pågående anfall. Vi kommer att få ta nya prover ännu längre fram.

Stress kan höja insulinhalten i blodet. Akut fång innebär smärta och därav stress, därför skall man som du skriver inte ta insulinprov då hästen har akut fång.

och till Daveeka mfl

Fast insulinvärdena höjs i blodet vid ett fånganfall, av vad jag förstått. Det är därför man inte kan utesluta att de lider av insulinresistens om man tar proverna för nära ett anfall. Det togs alla möjliga prover på min häst när hon lades in på kliniken för sitt anfall/påverkan av det gamla anfallet. Man kunde utesluta Cushings av proverna som skickades utomlands men ej insulinresistens/diabetes. Hon låg lite över normalvärdet vilket de tydligen gör vid ett pågående anfall. Vi kommer att få ta nya prover ännu längre fram.

Jag har också förstått det som att man inte ska ta prover när hästen är dålig. Men det resonemanget behöver ju kanske inte betyda att insulinet höjs efter det att fånganfallet har triggats igång? Eller jag kanske är trött just nu, kan kanske inte tänka helt klart, det är mkt möjligt.
Detta är ju ganska viktigt eftersom man gärna vill veta varför hästen fick fång.

Fast i såfall måste antingen fler hästar vara insulinresistanta/ha Cushing nuförtiden, eller så har något i omgivningen förändrats så att insulinresistanta/Cushing-hästar har svårare för att klara sig...
Detta med att mäta IR verkar vara ganska nytt. Min veterinär visste inte att man kunde göra det i Sverige (rutinmässigt).

Fast i såfall måste antingen fler hästar vara insulinresistanta/ha Cushing nuförtiden, eller så har något i omgivningen förändrats så att insulinresistanta/Cushing-hästar har svårare för att klara sig...

En ytterst privat reflektion (och därmed kanske helt utan sanningshalt;)I är att konstgödslingen kan vara en bov i frågan.

Hur ska man göra inför vårens gräs?? Vissa säger att det är värre att en fånghäst får i sig det första vårgräset än att de går i en hage med "gammalt" gräs...ska man låta hästen gå kvar i vinterhagen?? hur gör ni??

Jag är ingen expert i den frågan men jag är rätt säker på att de inte använder konstgödsel utan gödslar istället sin mark med djurgödsel och växtrester.
Jag tror det är ett steg i rätt riktning!

Har sedan i måndags trappat ner på Julies finadyne till en dos om dagen,efter ordination av vet.Har även i dag låtit henne fått gå ut i en fålla framför sin box,står i utebox,ok enl vet.Men jag blir lite osäker på om jag gör rätt då jag tycker hon fortf har lite svårt för att vända men går helt obehindrat på raka spår.Hon har fått finadyne 2 ggr om dagen fram till i måndags,förra veckan var hon "oförskämt" pigg och hade lättare för att vända tyckte jag.Blir så osäker på om jag verkligen gör rätt då jag aldrig haft en häst med fång,ska de kunna vända klockrent innan man har dem i liten fålla?.TPF

Jag har också förstått det som att man inte ska ta prover när hästen är dålig. Men det resonemanget behöver ju kanske inte betyda att insulinet höjs efter det att fånganfallet har triggats igång? Eller jag kanske är trött just nu, kan kanske inte tänka helt klart, det är mkt möjligt.
Detta är ju ganska viktigt eftersom man gärna vill veta varför hästen fick fång.

Hmm. Jag har försökt hitta mer info om det här så det är därför jag inte har svarat direkt. :) Men jag vet fortfarande inte. Insulinet höjs väl i samband med anfallet, tror jag. Men jag vet inte varför det är förhöjt en period efter? Nu tog vi prover ca 2-3 veckor efter och veterinären menade då (även labbpersonalen) att värdena kunde vara förhöjda av anfallet fortfarande.
Jag skulle vänta ett par månader till nästa prov fick jag som svar. Men jag vet inte om jag just nu kan göra så mkt mer även om min häst skulle vara insulinresistent/ha diabetes? Jag ger henne samma foder som hon skulle fått isf. Det enda är väl medicin mot diabetes. Veterinärerna har sagt till mig att det är ett stort beslut att börja medicinera för att det är svårt att ta bort senare.

Ja, jag vet inte. :crazy:
Har du varit iväg på återbesök igen?
Min häst har börjat få gå i liten större sjukhage några timmar/dag och hon har varit lugn. Nu när det är snö igen får hon gå tillbaka helt till den snöfria.
Det är tänkt att vi snart ska börja gå kortare sträckor med henne också ute, men snön måste bort först.

Det är jättesvårt att veta tycker jag. Jag har själv tagit det extra långsamt den här gången med min häst. Det som är svårt är ju att det kan ta längre tid att få det bra om man går för fort fram. Vad är det för underlag i fållan? Är det hårdare där än i boxen?

O till övriga.
Var era hästar slanka när de nu fick fång?

hittade ett citat från Forest som gav mig en annan världsbild som är solklar i mitt fall.
Fettvävnad anses alltså tillverka ämnen som leder till insulin resistens, men som går över när man blir smal igen (till skillnad fr t ex cushing) HH

Men är det inte så att olika saker leder till diabetes? Det är så jag förstår det. Cushings är en anledning och insulinresistens en, medan övervikt är en annan? Så är det väl på humansidan?

Min häst var inte överviktig. Nu när hon fick problem igen i december vägde hon på kliniken 420 kg och då är hon ett halvblod. Det låter jättelite men hon var inte i underhull heller utan är den lättare typen av halvblod med tunna ben. 1.63 hög. Nu har hon gått upp lite och väger 470 kg vilket är normalhull. Jag vill inte att hon blir tunnare men hon får inte bli tjockare heller. Att hon gått upp lite nu kan vara för att hon är ute igen och jag tycker att lite muskler börjar komma tillbaka. Hon tappade så väldigt mkt när hon stod inne. :crazy:

OK. visst finns det många orsaker till sjukdomen.:(
Fast IR o fetma har ju en koppling.
Vi får fråga Forest.

Delvis kl

Axel - det är nog snarare HH du har citerat i stället för mig. ( Gör inget - hon kan detta mkt bättre än vad jag kan).

Jag har läst en del om fettvävnad och IR. Det är ganska komplicerat och jag kan nog inte redogöra för allt det just nu. Men lite kort så vad jag har förstått så finns det ett samband mellan fettvävnad och IR där man anser att fettvävnad kan utlösa IR (står i ovanstående citat). IR försvinner sedan om man bantar. Om IR förvärras så kan den övergå till diabetes. Det finns vad jag förstår även smala hästar som kan vara IR.
Höga insulinhalter kan framkalla fång. Man har gjort studier där man har gett insulin till friska hästar och de har då fått fång. Sedan kan det säkert vara så att fång i sig höjer insulinhalten i blodet.
Anledningen till att Cushinghästar lätt får fång trodde jag var att de lätt blir IR. Men är lite osäker.

Min ponny var nog för tjock när hon fick fång. Men hon hade gått ner mkt sedan det första fånganfallet ett par år tidigare. Nu hoppas jag att hon har närmat sig "normal" vikt. Jag antar att jag tidigare har utfodrat henne så att hon har blivit IR. Det är nog bara att inse. Men nu har jag åtminstonde läst på så jag vet hur jag ska göra.

Vi ska på återbesök om veckan efter nästa, blev tvungen att skjuta upp det några dagar. Hon är ute lite nu varje dag.

Senast ändrad:

Det är jättesvårt att veta tycker jag. Jag har själv tagit det extra långsamt den här gången med min häst. Det som är svårt är ju att det kan ta längre tid att få det bra om man går för fort fram. Vad är det för underlag i fållan? Är det hårdare där än i boxen?

Underlaget är hårdare i fållan än inne i boxen,ska sanda i helgen.Tycker ju så synd om henne när hon bara får stå i boxen då väggarna är så höga,hon ser inte ut.Usch så svårt att veta om man gör rätt eller fel,hon får ha öppen dörr så hon får välja om hon vill vara ute eller inne,ska ringa vet på mån igen och höra vad han tycker.

Jag hittade detta citat då jag letade efter en kommentar från Wattle- ngt i stil med att fettvävnaderna påverkar övriga vävnader- förutom själva tyngden.
Troligtvis handlar det just om den tillfälliga IR.

Underlaget är hårdare i fållan än inne i boxen,ska sanda i helgen.Tycker ju så synd om henne när hon bara får stå i boxen då väggarna är så höga,hon ser inte ut.Usch så svårt att veta om man gör rätt eller fel,hon får ha öppen dörr så hon får välja om hon vill vara ute eller inne,ska ringa vet på mån igen och höra vad han tycker.

Jag har läst på flera ställen att en fånghäst ska vara stilla så länge den äter smärtstillande.
Det är inte synd om en fånghäst som måste vara inne/inte får äta samma mat som andra hästar osv. Alternativet med risk för ytterligare fånganfall tycker i alla fall jag är mkt värre.

Fettvävnad anses alltså tillverka ämnen som leder till insulin resistens, men som går över när man blir smal igen (till skillnad fr t ex cushing) HH Att hästen blir frisk om den blir slank igen.
Det är ju indirekt fettet som gör att den blir mer känslig för allt den stoppar i sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka