Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

har inte hittat den här tråden fören nu, jätte bra tipps och råd, själv har jag en c-ponny med fång och lättare rot v fram har något problem vid vändningar, mitt stora problem är att hon skall föla i maj och jag har väldigt svårt att veta hur jag skall hantera denna dam, både ang foder och utevistelse kan ju inte gärna hårdbanta henne hon står just nu på halm och hösilage vitaminer och mineraler.
har haft henne i 3 år och har innan inte haft några problem trots att hon då även fick 1 kg kraft om dagen.

mitt stora problem är att hon skall föla i maj och jag har väldigt svårt att veta hur jag skall hantera denna dam, både ang foder och utevistelse kan ju inte gärna hårdbanta henne hon står just nu på halm och hösilage vitaminer och mineraler.
har haft henne i 3 år och har innan inte haft några problem trots att hon då även fick 1 kg kraft om dagen.

Jag är nog inte rätt person att svara dig egentligen.
Men ngn hårdbantning av ett dräktigt sto verkar inte som ngn bra ide, håller med dig. Är hon fet så det skulle behövas? Det viktiga måste nog vara att hon får i sig tillräckligt med proteiner. Sedan kan det kanske vara så att hon får i sih onödigt mkt socker och annan energi med hösilaget? Men det beror ju på hur mkt hon får och vad det har för värden.
Om hon har problem att vända ska hon väl vara så stilla som möjligt? Så har jag nog förstått det.

KL

Åh, jag var så glad. Hästarna har inte ätit butta sedan i torsdags, och verkade må bra ändå. Men nu i eftermiddag kan jag se tydliga tecken på att min haflinger har ont och hon har mer puls också... Får väl ringa vet efter mer medicin :(. Hur länge åt era medicin i början?

KL

Åh, jag var så glad. Hästarna har inte ätit butta sedan i torsdags, och verkade må bra ändå. Men nu i eftermiddag kan jag se tydliga tecken på att min haflinger har ont och hon har mer puls också... Får väl ringa vet efter mer medicin :(. Hur länge åt era medicin i början?

Jag tror att det kan gå lite upp och ner. Min ponny åt först meta cam (?) tre dagar och sedan butta from 19 december och sedan ganska länge. Hon lyckades ju dessutom sätta i sig lite ensilage i ett obevakat ögonblick så jag började med butta igen. Sista gången hon fick det var alltså för en månad sedan. Hon fick det alltså från 19 dec tom ca 8 februari med ngt kortare (en vecka?) uppehåll.
Det gäller nog att ta det lugnt och låta tiden gå.
Det är klart att våra hästar ska bli bra!!

Jag har fortsatt ge min shettis MagTarm balansen, vägar inte ge bakjäst då jag inte fått det rek av veterinär....

Vi e inne på 7e veckan medicinskt nu....Tiden går...
Hon är inte svettig längre, rör sig skapligt, vänder fint i boxen, rullar sig i uteboxen...Har börjat bitits igen "friskhetstecken" :love:

Hur går det för era fångisar?

Jag ska forts med MagTarm.Vår shettis blev dålig för första gången i okt,var på sista åb på Strömsholm den 21 jan,då var hon skapligt bra,gick i hage.
Men för 3 v sedan blev hon jättedålig igen,kunde inte gå,så det var liksom som att börja om igen.Har inga erfarenheter av just fånghästar.Men nu är hon riktigt pigg och aler,står fortf på box så klart,men vet har gett "tillstånd" till att hon kan få gå i liten fålla utanför boxen,då hon står i utebox.Hon rör sig helt obehindrat nu om man jämnför med för 3 v sedan.Ska best ny röntgentid för att se om hennes rotation blivit värre,hade sist 4 grader i v fram och 1 grad i höger.Om jag förstått rätt är väl det inte så mkt.

har du ngn ide om varför hon får fång?
Jag vet att det är ganska omöjligt att svara på men om en häst får det så tätt inpå vartannat så måste nog risken vara stor att den fortfarande utsätts för ngt. Det hade i alla fall jag tyckt.

Vad tror du om ängshö, dvs ett torrhö i stället för hösilaget? Har fått nys om hö som kommer norrifrån på lastbil. Analys kan man tyvärr inte få när man köper småpartier, men höet skulle passa fånghästar. Det är ett "magert" ängshö, som sagt.

Vad tror du om ängshö, dvs ett torrhö i stället för hösilaget? Har fått nys om hö som kommer norrifrån på lastbil. Analys kan man tyvärr inte få när man köper småpartier, men höet skulle passa fånghästar. Det är ett "magert" ängshö, som sagt.

Jag tror att det kan vara ett alternativ. I alla fall om du kompletterar med lusern. Jag är övertygad om att det är jätteviktigt att dessa hästar får tillräckligt med bra proteiner. Proteinkoncentrat är kanske en annan ide att lägga till men jag vet inte hur lyckat det är till oanalyserat grovfoder.

Men jag är fortfarande misstänksam till ensilage, tror jag har skrivit det tidigare. Jag tror egentligen inte alls att det är farligt för en fånghäst - om det är av bra kvalite. Det som min fick var uppenbarligen inte det. Hon får inte ens se på ensilage i alla fall inte mer denna vinter.

Men det allra viktigaste måste nog vara att ta bort alla eventuella fångframkallande faktorer så jag hade bytt till det höet. i alla fall om det inte är hur "fint dvs tunt" som helst. Det ska gärna vara lite fibrer i det då är vad jag förstår risken mindre att det innehåller mkt socker och fruktan. Nu är jag hysterisk men om man i ett läge med akut fång är misstänksam kan man ju alltid blötlägga det. Men som sagt jag lider nog av stark fångest för tillfället trots att min ponny mår bra.

Japp, nu har jag beställt 500 kg av detta hö. Jag velar ju fram och tillbaks om orsaken till fånget. Det finns ju en risk att det är hösilaget, och då vill man ju försöka att utesluta det om det går och prova något annat... Sedan är väl inte hö utan analys idealiskt heller, men vad sjutton gör man :crazy:???

Jag tror att det kan vara ett alternativ. I alla fall om du kompletterar med lusern. Jag är övertygad om att det är jätteviktigt att dessa hästar får tillräckligt med bra proteiner. Proteinkoncentrat är kanske en annan ide att lägga till men jag vet inte hur lyckat det är till oanalyserat grovfoder.

Men jag är fortfarande misstänksam till ensilage, tror jag har skrivit det tidigare. Jag tror egentligen inte alls att det är farligt för en fånghäst - om det är av bra kvalite. Det som min fick var uppenbarligen inte det. Hon får inte ens se på ensilage i alla fall inte mer denna vinter.

Men det allra viktigaste måste nog vara att ta bort alla eventuella fångframkallande faktorer så jag hade bytt till det höet. i alla fall om det inte är hur "fint dvs tunt" som helst. Det ska gärna vara lite fibrer i det då är vad jag förstår risken mindre att det innehåller mkt socker och fruktan. Nu är jag hysterisk men om man i ett läge med akut fång är misstänksam kan man ju alltid blötlägga det. Men som sagt jag lider nog av stark fångest för tillfället trots att min ponny mår bra.

Ja tror det är hösilaget här med då det är det enda hon ätit i vinter dock testat med bra värden, vet ej hur nivåerna bör ligga kanske var det för bra ?skulle precis börja försiktigt med kraft när jag såg att ponnyn verkade väldigt stel så jag hann aldrig börja med kraften (tack o lov) mest orolig nu pga att hon ska ha föl om ca 2 mån. har bytt foder och hoppas att hon blir bättre ska även köpa lusern som jag fick tipps om.

har du ngn ide om varför hon får fång?
Jag vet att det är ganska omöjligt att svara på men om en häst får det så tätt inpå vartannat så måste nog risken vara stor att den fortfarande utsätts för ngt. Det hade i alla fall jag tyckt.

Dilemmat är att hon var utlånad när hon blev sjuk i okt,jag tror att hon blev dålig av att hon fick äta hösilage,jag har bara gett henne hö hemma och max 4 kg om dagen.Hade ingen aning om att de gav hösilage.Men det är bara vad jag tror.Vet som var ut första gången har inte samma "upplägg,uppföljning" som min vet har,det skiljer på deras ordination ang medicineringen också.
Innan vi tog hem henne började jag att ge henne av vårat hö,så nu äter hon bara det,och har dessutom gått ner i vikt.Å är superpigg ;),inga problem att vända eller gå osv,men som sagt står på box fortf.

Men hur gör man vid bytet från hösilaget till höet? Byter rakt av eller vänjer in? Just nu är de jättefina i magen, men jag antar att de skulle kunna vara det även om det var hösilaget som var "boven", eller? Foderbyten är ju inte bra, och ska ske långsamt, men är detta ett specialfall där man vinner på att byta snabbt :confused:??? Usch, jag blir tokigt på allt funderande :(:mad:!!

Men hur gör man vid bytet från hösilaget till höet? Byter rakt av eller vänjer in? Just nu är de jättefina i magen, men jag antar att de skulle kunna vara det även om det var hösilaget som var "boven", eller? Foderbyten är ju inte bra, och ska ske långsamt, men är detta ett specialfall där man vinner på att byta snabbt :confused:??? Usch, jag blir tokigt på allt funderande :(:mad:!!

ja det här är inte alls kul jätte jobbigt har innan haft både shettis och andra ponnyer men aldrig haft problem med fång suck det här gör så man ständigt går och grubblar och oroar sig...:crazy:

Hon fick vänjas in sakta,då hon skulle flyttas hem och vi bara har hö.Jag frågade runt lite hur jag skulle göra pga fången.Peppar peppar så verkar det ha gått bra hitills.
En fråga-är 4 graders hovbensrotation mkt?. (är ny på detta som sagt)

Jag tycker det är svårt att veta vem som svarar vem i denna tråd :crazy:,men jag kanske lär mej.

Ha ha ha,nu såg jag att ngn annan skrivit om hösilage,ursäkta min förvirring.

Lite frågor! Som jag hoppas att få svar på. :)

Om ni har fångkänsliga ponnys/hästar hur mycket foder får dem idag? (de behöver inte visa några symtom idagsläget)

Låter ni det gå på bete?

Själv får våra näringsfattigt stråfoder och betfor + mineraler och fodermorötter.

Morötterna skulle i alla fall jag strunta i att ge. Däremot är jag själv (som så många andra) inne på att hästen måste få i sig korrekt mängd näring, d.v.s. en uträknad foderstat där man försöker få näringen genom grovfodret (ex.vis hö + lusern om inte värdena är bra nog).

Jag TROR att en 4 graders rotation anses relativt lindrig. Min haflinger har 15 grader på vf och 10 grader på hf...:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka