Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Då kan ju jag själv välja för att vara mer på den säkra sidan att inta ge gräs alls till hästen:idea:

Det finns ju hur mkt information som helst om ditt o datt men jag vill också höra av fånghästägare om deras erfarenheter. För ofta händer det ju att fakta inte alls stämmer överens i praktiken. Sen kan man med egna erfarenheter ha andra tips än vad som står i böcker och internet.

Nu är jag medveten om att det finns fånghästar som kanske aldrig bör äta gräs men jag tror inte att det gäller alla fånghästar.. Men för mig är målet att hästen ska kunna gå på någon form av gräs ändå vissa delar av året. Jag har svårt att tänka mig ngt annat.

Det finns massor av rekommendationer för hur man ska utfodra fånghästar. En del av dessa grundar sig på den senaste forskningen. Det är naturligtvis de rekommendationerna man ska följa.

Hur vet man vad som är den allra senaste forskningen?

Ja, man kan ge vanlig bakjäst från mataffären. Eller foderjäst från Granngården. Eller bryggerijäst.

Mineraler behöver man ju bara ge om höanalysen visar att det är brist på någon mineral/fel balans. Det perfekta höet täcker både protein, energi och mineralbehovet :).

Hur vet man vad som är den allra senaste forskningen?

Jag har läst en del om fång framförallt på engelska på nätet. Det finns många bra länkar i trådarna här på forumet för att börja någonstans.

Men nu är jag sedan tidigare mycket intresserad av fysiologi. Jag inser naturligtvis att inte alla är det.

Det ska vara vanlig jäst som man bakar med. Den innehåller levande jäst kultur.

Hur mkt bakjäst per dag ska man ge?
Kan det vara bra för storhästen jag har som är dålig i magen ibland?

Ja som jag sagt tidigare så har jag läst det mesta som finns på svenska. Engelska kan jag ju men jag tycker det blir för svårt för mig att förstå allt korrekt när det gäller sån engelska:o

Innehåller inte foderjäst samma som bakjäst?
Ger våra foderjäst, men om det skulle vara bättre med bakjäst kan jag byta.

Innehåller inte foderjäst samma som bakjäst?
Ger våra foderjäst, men om det skulle vara bättre med bakjäst kan jag byta.

Jag har förstått det som att det ska vara levande jästkultur.
Jag länkar till en tråd som HelenaHandberg har svarat i om just detta med foderjäst/bakjäst, Det känns ganska meningslöst att återge diskussionen även om jag är medveten om att man egentligen inte bara får svara med en länk. Jag tänker som att alltid räddar det ngn häst.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=834997&highlight=foderj%E4st+bakj%E4st

Min fånghäst + shettisen brukar dela på ett paket, ca 3/4-delar till hästen och 1/4-del till ponnyn. Bakjäst är ju billigt, ca 1 kr paketet. Blir billigare än foderjäst tror jag + att det innehåller levande jästkultur. Och ja, det är jättebra att ge till andra "maghästar"!

Va´bra då ska jag prova. Min tanke var också att det skulle bli billigare med bakjäst isf. Blir ju bara 1,50kr/dag om man ger ett paket. :idea:

Läste länken nu och såg att det räcker mer än väl med ett halvt paket/dag. 10g blir ju klurigt att pilla ut, som rekommenderas.

Senast ändrad av en moderator:

Min känsliga fånghäst har fått återfall av lite allt möjligt, man lär sig av sina misstag.. Det lustiga är att gräs på sommaren har hon inte fått återfall av, däremot vintertid pga torrhö som visade sig ha mögelsporer (första anfallet), vaccinering (andra anfallet), för stor giva hösilage nu under kalla perioden (tredje anfallet). Får se om det blir några fler återfall, som sagt man lär sig mer och mer om sjukdomen, det ställs stora krav på en som ägare :crazy:. Även avmaskning kan dom reagera på, så det ska jag också undvika i möjligaste mån (träckprov).

Detta är väldigt intressant! Mitt sto blev ( då hon fick fång) avmaskad med ivermectin samt fick influensaspruta under samma vecka i maj förra året. Ungefär vid den tiden var hästarna invanda på att beta ca 10 tim per dag.
Jag hade en känsla av att det kunde ha med vacination och avmaskning att göra.
I år ska hon slippa bådadera. Skickade in träckprov i juli= 0 på både stora och lilla blodmasken.
Hon är väldigt fräsch nu. Bantad, pigg och med en helt ny hov utvuxen. Ska försöka att ändra på så lite som möjligt, känns det som.
Hon har betat med munkorg under höst vinter, utan problem. Det blir dock inget bete alls före midsommar, och då endast korta pass med munkorg. Har även använt munkorgen i vinter då hon gått med två unghästar. Det funkar bra att äta hösilage genom det lilla hålet.

Detta är väldigt intressant! Mitt sto blev ( då hon fick fång) avmaskad med ivermectin samt fick influensaspruta under samma vecka i maj förra året. Ungefär vid den tiden var hästarna invanda på att beta ca 10 tim per dag.

Ja, betesinvänjning + avmaskning + vaccination under en och samma vecka blev nog för mycket på en gång- bägaren rann över :o.

En veterinär som ska vara väldigt duktig på hästar sa när min häst hade fång att det är inte så många hästar som har fång utan de flesta har fångliknande symtom och att min häst hade just fångliknande symtom p.g.a extremt dålig skoning. Just då tyckte jag att det spelade ingen roll bara hon blev bra. Bytte givetvis hovis på stubinen. Nu har jag funderat lite på det där med fång och fångliknande symtom. Är det ngn som vet något?

Jag är väl medveten om det men det är det intrycket jag får av dom flesta svaren.....att det inte finns några rekommendationer om hur man fodrar en fånghäst. Självklart vet jag att det beror på en hel del olika faktorer men med tanke på att det finns speciella fångfoder så skulle jag vilja ha mer kortfattat om vad man bör ge och inte bör ge. Bara för att vara mer på den säkra sidan.
Som tex gräs; "det ska du undvika under vår och höst, en del hästar kan ev klara att beta lite beroende på bla bla bla". Då kan ju jag själv välja för att vara mer på den säkra sidan att inta ge gräs alls till hästen:idea:

När det gäller gräs är man eg. aldrig säker. Allt som gör gräset "stressat" ökar risken för fång. Men den kan likaväl få ett fånganfall på hö i en vinterhage...

Det är väl det här som är det stora problemet med fång, det finns inga riktigt säkra vägar utan det man kan göra är att hålla magen glad, se till att hästen är i rätt hull etc.

Jag har stall hemma och plats för en sommarhage till en fånghäst i 9h skog, borde väl räcka:D OM det nu inte finns några giftiga saker för en fånghäst i skog:confused:

Jag släppte aldrig min häst på gräs efter hans fånganfall utan han fick gå i skogshage med ytterst sparsamt med gräs. Tyvärr hjälpte det inte.

Angående magen och foderbyten så är det färsk bakjäst man ska ge, tror dosen är ca 10 gr/dag för en fullstor häst.

Ta det inte som en kritik att det låter så negativt om fånghästar när ni är sugna på att köpa en.
Det är väl bara så att har man själv haft en högst älskad vän med fantastiska förutsättningar, utbildat den själv och så är den plötsligt bara borta och allt jobb förgäves + att man fått se den lida så oerhört så blir man mån om att ingen annan ska behöva göra samma resa.:cry:

Jag trodde själv inte att fång var så allvarligt förrän jag själv blev "drabbad".

Jag trodde själv inte att fång var så allvarligt förrän jag själv blev "drabbad".

Nej, det är ju det man inte tror! Har man ingen erfarenhet av sjukdomen tror man ju att bara man följer vissa "regler" så håller sig hästen frisk. Men så enkelt är det ju inte!

Nej, det är ju det man inte tror! Har man ingen erfarenhet av sjukdomen tror man ju att bara man följer vissa "regler" så håller sig hästen frisk. Men så enkelt är det ju inte!

Håller med er.
Min häst fick ju ett mkt lindrigt första anfall så jag hann att läsa en hel del om detta innan hon sedan blev ordentligt dålig i julas.
Nu är jag inte van vid sjuka djur men detta var mycket otäckare och jobbigare än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig.
Osäkerheten och ovissheten och detta med olika svar osv var jag nog ganska väl förberedd på. Men hur hemskt det är att se sin häst så dålig och ha så ont var värre - mkt värre!

En veterinär som ska vara väldigt duktig på hästar sa när min häst hade fång att det är inte så många hästar som har fång utan de flesta har fångliknande symtom och att min häst hade just fångliknande symtom p.g.a extremt dålig skoning. Just då tyckte jag att det spelade ingen roll bara hon blev bra. Bytte givetvis hovis på stubinen. Nu har jag funderat lite på det där med fång och fångliknande symtom. Är det ngn som vet något?

Jag har funderat på det där...Har oxå läst om det. Om hovisen verkar o tar för mycket på tåområdet o för lite på traktområdet så kommer ju hovbensspetsen närmare markplan och det är ju samma som hovbensänkning!
Blir lite nervös för i samband med att min shettis fick sitt första fånganfall så bytte jag hovis. Jag har pratat ed honom om detta när vi fick bilderna på shettisens fötter men jag fick inget bra svar så jag ska ta det igen när han kommer...

hmmmm...

Om hovisen verkar o tar för mycket på tåområdet o för lite på traktområdet så kommer ju hovbensspetsen närmare markplan och det är ju samma som hovbensänkning!
..

Nu är detta med hovben fortfarande ett mysterium för mig. Men blir det verkligen samma sak som en hovbenssänkning? Det undrar jag verkligen. Vid en sänkning har ju hovbenet lossnat i hovkapseln så att avståndet mellan hovväggen och hovbenet har ökat. Det inträffar väl inte i ovanstående - eller kanske :confused: ??

Dessutom tror jag att du blandar ihop sänkning och rotation. Det är väl speciellt vid en rotation som just hovbensspetesn kommer nära markplanet. Men då sjunker benet med spetsen först ner i sulan. Det borde det väl knappast göra för att det får en annan vinkel?
Någon som kan förklara?

Fortsätter diskussionen med att prata om sjukbeslag... Vad har eller vad har era hästar haft? Mina fick bak-och-framvända skor med stråltryck (heter det så?). Tanken är, om jag förstår rätt, att förhindra ytterligare sänkningar och rotationer under konvalescensen. Detta gjordes av en hovslagare som bl.a. jobbar två dagar/vecka på Helsingborgs djursjukhus. Nyfiken på vad andra har för erfarenheter av fångbeslag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar