Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

*KL*

Snälla snälla kan någon kort sammanfatta detta med fång.
Efter att ha läst och läst om fång så snurrar det bara runt i huvet och jag känner mig än mer förvirrad än innan jag börja sätta mig in i det mer. Vad ska en fånghäst äta nu då och inte äta?? Överlag alltså. Är bete totalt förbjudet hos en fånghäst eller kan den beta nån timme per dag?

Jag ska ev köpa en ponny som haft fång och vill veta så mkt som möjligt i hur man ska förebygga fången.

*KL*

Efter att ha läst och läst om fång så snurrar det bara runt i huvet och jag känner mig än mer förvirrad än innan jag börja sätta mig in i det mer. Vad ska en fånghäst äta nu då och inte äta?? Överlag alltså. Är bete totalt förbjudet hos en fånghäst eller kan den beta nån timme per dag?

Jag ska ev köpa en ponny som haft fång och vill veta så mkt som möjligt i hur man ska förebygga fången.

Ärligt talat, jag skulle aldrig, aldrig, aldrig köpa en fånghäst. Just för att svaren till de frågor du ställer inte finns. Det går inte att säga med säkerhet hur man sköter en fånghäst så att den håller sig frisk. Tråkigt men sant :(!

*KL*

Fång är nog inte ngt man kan sammanfatta på några få rader annat än att det är en fruktansvärd sjukdom. Det är min erfarenhet.

Jag hade inte köpt en fånghäst om det inte var en mkt speciell häst som jag verkligen ville ha av andra anledningar. Det finns så många andra hästar som man kan köpa. Det låter kanske hemskt men så tycker jag.

Vet Du vad som orsakat fång hos ponnyn?

KL

Vad jag förstår finns det en mängd olika orsaker till fång:
(rätta mig om jag har fel)
Feljäsning i tarmen (beroende på för högt fruktanintag, bete, för mkt
kraftfoder, för snabbt foderbyte)
Överbelasning

Förlossning

Kortisonbehandling

Cushing (också kortisonrelaterat)

men vad händer sedan i hästkroppen? Alltså vad händer vid feljäsning i tarmen, mer än att de dåliga bakterierna tar överhand. Blir det som en allmän blodförgiftning som i sin tur påverkar cirkulationen osv.

Jag är med efter det att blodförsörjningen strypts till hovarna och lamellhornet dör, men vad händer innan?

Tacksam om någon kan fylla i mina kunskapsluckor.

hälsningar

devere

Jag skulle vilja avråda dig från köpet. En fånghäst kräver mkt noggrann skötsel och det hjälper inte alltid ändå.
Det är ett enormt smärtsamt tillstånd för hästen och har de en gång haft fång så löper de alltid större risk för ett återfall.

Hästar får inte fång p.g.a. störd tarmflora i grovtarmen. Detta kan visserligen hända i extrema fall men jag skulle gissa att ca 95% eller mer av fånganfallen i vårt land orsakas av ett högt upptag av socker och stärkelse i hästens tunntarm.

.

Här har du lite läsning från världens främsta fångforskare som kanske kan få dig på andra tankar! HH

http://www.uq.edu.au/~apcpolli/downloads/chrispollitt_Mungalletal2001.pdf
http://www.uq.edu.au/~apcpolli/downloads/chrispollitt_LABandlaminitis.pdf
http://www.uq.edu.au/~apcpolli/downloads/chrispollitt_MungallPollitt2002.pdf
http://www.uq.edu.au/~apcpolli/downloads/chrispollitt_(2004)EquineLaminitis.pdf

Ja det är därför jag tvekar men jag har en känsla om att ponnyn kommer passa mina döttrar väldigt bra. Jag litar på min känsla men när jag såg ponnyn på bild och läste annonsen (ingen antydan om fång eller annat fel) så fick jag en känsla om att den har säkert fång. Mkt riktigt så var det det första jag fick höra när jag ringde. Som sagt min känsla brukar vara rätt men nu är jag kluven:crazy:

Ponnyn hade fång sommaren 07 och har funkat bra sen det. Dock har den ju inte gått på något bete sen dess. Ser väldigt ädel ut i kroppen (ingen typiskt överviktig fångponny).
Så jag kan anta att det berodde på betet den fick fång.?
Jag ska ta reda på mer nästa gång jag pratar med dom.

Ni med fånghästar har ni fått prova er fram med vad som funkar och inte funkar? Jag tänkte på att veterinären har ju rekommendationer iaf om ditt och datt vad det gäller fång.
Jag tänker bla på disskutioner som betfors vara eller icke vara. En del verkar ju få fång av betfor och andra inte.

OM jag skulle köpa den här ponnyn så är jag nyfiken på vad skulle ni då rekommendera att fodra med och undvika att fodra med. En c-ponny som ev fick fång på betet.

OM man nu håller allt gräs borta från hästen och annat som kan framkalla fång...kan fång komma tillbaka iaf? Hur ofta händer det?
En häst som haft fång, hur länge brukar dom vara friska? Kan man räkna med att den kommer komma tillbaka förr eller senare?

Jag känner att jag vill veta mer nu om fång rent allmänt. :D

Jag svarar samma sak som andra före mig. En del av dina frågor går att svara på men inte alla. Du får dessutom olika svar från de du frågar. Man skulle kunna tro att det bara gäller att sätta sig in i vad som är bra och vad som är dåligt och sedan kan man klara hästen från ett återfall. Jag är tyvärr inte övertygad om att det är så även om du förhoppningsvis kan minska riskerna för återfall så kan man aldrig vara säker.

Än en gång jag hade inte köpt en fånghäst och speciellt inte till mina barn. Det säkert hemskt för barnen om den blir sjuk igen. Dessutom är det en hel del extra arbete och passning med en fånghäst.

Men om du vill veta mer om fång så finns det en lång fångtråd här som det länkas till i början av den här tråden. Du kan ju börja där. i den finns det dessutom länkar vidare till andra sidor.

jag har själv läst en hel del om fång sedan min häst fick sitt första fånganfall.
Hon blev sjuk en gång till ändå.

Senast ändrad:

Ponnyn hade fång sommaren 07 och har funkat bra sen det. Dock har den ju inte gått på något bete sen dess. Ser väldigt ädel ut i kroppen (ingen typiskt överviktig fångponny).
Så jag kan anta att det berodde på betet den fick fång.?
Jag ska ta reda på mer nästa gång jag pratar med dom.

Alla fånghästar är inte överviktiga eller tjocka.

Ni med fånghästar har ni fått prova er fram med vad som funkar och inte funkar? Jag tänkte på att veterinären har ju rekommendationer iaf om ditt och datt vad det gäller fång.
Jag tänker bla på disskutioner som betfors vara eller icke vara. En del verkar ju få fång av betfor och andra inte.

Betfor är inget som eskilt ska ge fång utan det använder man för att det är bra för magen. Däremot är det bra att hälla av "sockervattnet".
Att experimentera är inget man vill göra. Det är så oerhört plågsamt för hästen om du "misslyckas" så det finns ingen mån för att göra fel.

OM jag skulle köpa den här ponnyn så är jag nyfiken på vad skulle ni då rekommendera att fodra med och undvika att fodra med. En c-ponny som ev fick fång på betet.

A och O är att försöka få magen att må så bra som möjligt. Har du analys på grovfodret och det visar sig att det räcker att ge grovfoder så är det de bästa. Vissa tror att hösilage kan vara mer fångframkallande är hö, jag har dock inte hittat något som stödjer den uppfattningen.
Du måste också vara ytterst försiktig när det gäller foderbyten.

OM man nu håller allt gräs borta från hästen och annat som kan framkalla fång...kan fång komma tillbaka iaf? Hur ofta händer det?
En häst som haft fång, hur länge brukar dom vara friska? Kan man räkna med att den kommer komma tillbaka förr eller senare?

Återfallsrisken är alltid större när de en gång haft fång. Det är inte heller alla stall som kan erbjuda sommarhage utan gräs.
Jag var själv tvungen att ta bort en älskad tävlingskamrat då han blev insulinintolerant och till slut inte tålde vanligt grovfoder (fick alltså upprepade fånganfall på vintern som sedan inte gick att häva).
Jag kan bara be om att aldrig behöva uppleva det igen.

Jag tror många fånghästägare kan vittna om att man har en klump i magen hela tiden att hästen ska visa fångtecken när man kommer till stallet.
Och stora beten känner man närmast en avsky mot trots att man alltid tidigare tyckt att de varit hur mysigt som helst att se hästarna stå och äta.

Jag känner att jag vill veta mer nu om fång rent allmänt. :D

Precis som tidigare skribent rekommenderar jag att plöja igenom den stora fångtråden.

Jag skulle vilja avråda dig från köpet. En fånghäst kräver mkt noggrann skötsel och det hjälper inte alltid ändå.
Det är ett enormt smärtsamt tillstånd för hästen och har de en gång haft fång så löper de alltid större risk för ett återfall.

Instämmer. Jag skulle ALDRIG köpa en. Möjligtvis om det var 10 år sen.

Det är inte min fånghäst som har det utan min andra. Men jag funderade på om kalk skulle kunna ges förebyggande i lämplig mängd såklart till häst som haft fång. Jag har läst mkt om det för något år sedan p g a min bacillushäst, så det var därav frågan kom.

Man har inte kunnat artbestämma bacillus, menar man. Jag har själv läst om de olika sorterna och funderat mkt över det. Allt kollades supernoga i hans miljö och hö etc visade sig vara felfritt. Jag misstänker fortfarande om det kan vara en art som finns i jorden (minns inte namnet just nu). Det finns ju annars en art som kan växa till i hö samt spannmål. Bacillushästen var väldigt dålig i magen för två vintrar sedan (skrev mkt i diarrétråden då om det och jag vet att du hade lite tankar då om bacillus). Den har en överväxt av bacillus som inte verkar försvinna trots att magen blir bättre eller av diverse mediciner och probiotika. Prover vid olika tillfällen visar att de finns kvar i samma mängd. Med stärkelsefritt foder och utan socker mår han bättre, men kan fortfarande bli dålig vissa tillfällen under vinterhalvåret. (Han äter bara hygienkollat hö samt lusern och melassfria mineraler etc) Jag har lärt känna en tjej till vars häst också har en överväxt av bacillus, annars verkar det vara ovanligt.

(ingen typiskt överviktig fångponny).

Jag har haft fång på TRE hästar nu, och det är bara en av dem som varit överviktig. Islandshästen var i normalhull, och shettisen är nästan på gränsen till för smal.

Ja! Numera får hästar, av oförklarliga anledningar, fång mitt i vintern också. Veterinären på ATG-kliniken i Tingsryd berättade för mig när vi pratade sist (förra veckan) att det kommit in förhållandevis många hästar med fång just nu, och att många också hade haft väldigt atypiska symtom. Alltså inte de "klassiska" fångsymtomen, utan i stället kanske hälta i ett ben.

I de flesta fall kommer det nog tillbaks förr eller senare.

Min känsliga fånghäst har fått återfall av lite allt möjligt, man lär sig av sina misstag.. Det lustiga är att gräs på sommaren har hon inte fått återfall av, däremot vintertid pga torrhö som visade sig ha mögelsporer (första anfallet), vaccinering (andra anfallet), för stor giva hösilage nu under kalla perioden (tredje anfallet). Får se om det blir några fler återfall, som sagt man lär sig mer och mer om sjukdomen, det ställs stora krav på en som ägare :crazy:. Även avmaskning kan dom reagera på, så det ska jag också undvika i möjligaste mån (träckprov).

hej ! läste din erfarenhet av fånganfall med lite fasa..
har som sagt en quartervallack som fått fång för första gången nu i januari.
tittade i vacc intyget och inser att han snart ska ha sin vacc ( influensa)
vad för typ av vacc reagerade din på ?
tror du man kan förebygga en reaktion med mer probimin el dyl. ?
tacksam för svar../

Hon reagerade på en spruta mot stelkramp, influensa och botulism även fast hon hade varit frisk i flera månader och tränades, hade inte en tanke på att det skulle vara olämpligt. Men två dagar senare stapplade hon fram.. Så om hästen haft fång i januari skulle JAG skippa vaccineringen. Men jag vet också fånghästar som INTE reagerar på vaccin. Jag vet inte hur jag ska göra framöver med vaccinering då jag tävlar. Kanske det går att söka dispens hos WRAS? För någon fler vaccinering vågar jag mig inte inte på..

Jag valde faktiskt att skippa influensasprutan nu i vår på min fånghäst eftersom de precis har haft/har fång nu. Jag vågade helt enkelt inte chansa. Hade det varit stelkramp hade jag inte tvekat att ge, men influensa känns "lindrigt" jämfört med fång...:crazy: Får se hur jag gör i framtiden.

Alla fånghästar är inte överviktiga eller tjocka.
Jag vet det och det skrev jag inte heller men då jag har lusläst hela svenska internet (känns det som:D) så har jag lärt mig att en typiskt häst som får fång oftast är överviktig.
Hade det här varit en kraftig och lättfödd ponny så hade jag nog inte alls övervägt denna. Nu har det även kommit fram mer info om ponnyn och jag ska berätta mer om detta då/om det blir köp. Så snälla till ALLA, haka inte upp er på att jag är tokig som ska köpa en fångponny;)

Att experimentera är inget man vill göra. Det är så oerhört plågsamt för hästen om du "misslyckas" så det finns ingen mån för att göra fel.
Jag är väl medveten om det men det är det intrycket jag får av dom flesta svaren.....att det inte finns några rekommendationer om hur man fodrar en fånghäst. Självklart vet jag att det beror på en hel del olika faktorer men med tanke på att det finns speciella fångfoder så skulle jag vilja ha mer kortfattat om vad man bör ge och inte bör ge. Bara för att vara mer på den säkra sidan.
Som tex gräs; "det ska du undvika under vår och höst, en del hästar kan ev klara att beta lite beroende på bla bla bla". Då kan ju jag själv välja för att vara mer på den säkra sidan att inta ge gräs alls till hästen:idea:

Det finns ju hur mkt information som helst om ditt o datt men jag vill också höra av fånghästägare om deras erfarenheter. För ofta händer det ju att fakta inte alls stämmer överens i praktiken. Sen kan man med egna erfarenheter ha andra tips än vad som står i böcker och internet.

A och O är att försöka få magen att må så bra som möjligt. Har du analys på grovfodret och det visar sig att det räcker att ge grovfoder så är det de bästa. Vissa tror att hösilage kan vara mer fångframkallande är hö, jag har dock inte hittat något som stödjer den uppfattningen.
Du måste också vara ytterst försiktig när det gäller foderbyten.

:bow: Tackar. Då måste jag alltså be att få med rejält med hö från dom så det inte blir för hastigt byte. Visst kan man ge något för att lindra magen vid foderbyten?? Har för mig det men det sitter långt bak i huvet nu.

Vad tråkigt med kamraten din:cry:
Jag har stall hemma och plats för en sommarhage till en fånghäst i 9h skog, borde väl räcka:D OM det nu inte finns några giftiga saker för en fånghäst i skog:confused:

Min känsliga fånghäst har fått återfall av lite allt möjligt, man lär sig av sina misstag.. Det lustiga är att gräs på sommaren har hon inte fått återfall av, däremot vintertid pga torrhö som visade sig ha mögelsporer (första anfallet), vaccinering (andra anfallet), för stor giva hösilage nu under kalla perioden (tredje anfallet). Får se om det blir några fler återfall, som sagt man lär sig mer och mer om sjukdomen, det ställs stora krav på en som ägare :crazy:. Även avmaskning kan dom reagera på, så det ska jag också undvika i möjligaste mån (träckprov).

Det där är nyttig information som jag ska tänka på :bow:

Självklart vet jag att det beror på en hel del olika faktorer men med tanke på att det finns speciella fångfoder så skulle jag vilja ha mer kortfattat om vad man bör ge och inte bör ge. Bara för att vara mer på den säkra sidan.

Säkrast är att helt enkelt fodra med hö, BARA hö. Försöka få tag på ett bra hö som täcker protein och energibehovet. Så behöver man inte börja joxa med kraftfoder och tillskott. Kraftfoder är ju något som många ger helt i onödan.. Mitt hö täcker upp energibehovet bra, sedan får jag lägga till lite soja för att täcka proteinbehovet. Proteintillskott som soja och lucern brukar fångisarna tåla.. :) Kan vara bra att ge något för magen också, jag ger en tärning bakjäst varje dag. Senaste återfallet fick hon när jag slutade ge bakjästen- vet inte om det har något samband..

Bakjäst har jag aldrig hört man kan ge. Är det vanlig jäst man köper på affären som man bakar med:confused: Ger du en hel sån? Min stora kan ibland bli dålig i magen, kanske man kan prova med jäst?

Ja bara hö är ju bäst för alla hästar. Ger du inga mineraler?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka