Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Delvis knapplån

Min häst fick fång av just betfor. Hon hade aldrig ätit det innan. Mina dåvarande "snälla" stallkompisar hällde in betfor hennes krubba också när de andra fick. "Det va ju så synd att alla andra fick å inte hon."
Det här var i februari månad, inget gräs fanns och hon hade ätit samma hö från hösten innan.

Om det nu beror på sockret eller att det utgjorde ett "foderbyte" som var för snabbt är kanske svårt att säga, men jag skulle inte ge betfor till en fånghäst. Varför chansa liksom? Jag har bytt andra foder "tvärt" efter den här händelsen och det har hon klarat galant.

Vill man ge något för magen så finns ju andra produkter utan raffinerat socker tex mash från bl a Dynavena och Pavo. Jag håller mig på den säkra sidan.

/Lewina

Delvis knapplån

Min häst fick fång av just betfor. Hon hade aldrig ätit det innan. Mina dåvarande "snälla" stallkompisar hällde in betfor hennes krubba också när de andra fick. "Det va ju så synd att alla andra fick å inte hon."
Det här var i februari månad, inget gräs fanns och hon hade ätit samma hö från hösten innan.

Om det nu beror på sockret eller att det utgjorde ett "foderbyte" som var för snabbt är kanske svårt att säga, men jag skulle inte ge betfor till en fånghäst. Varför chansa liksom? Jag har bytt andra foder "tvärt" efter den här händelsen och det har hon klarat galant.

Vill man ge något för magen så finns ju andra produkter utan raffinerat socker tex mash från bl a Dynavena och Pavo. Jag håller mig på den säkra sidan.

/Lewina

Jag undrar om en häst kan få fång av att få betfor? Hur mycket fick den i så fall?

liten tanke angående betfor. min häst har inte ätit "ren" betfor på många år , men nu när han fick fång så sa vet att det var det enda han fick äta för att blanda ut medicin mm
(innan åt han 200 gr safe and sound om dagen)
har försökt få tag i den melassfria betforen i sthlm , pratade med en återförsäljare som sa att dom skulle sluta med den eftersom dem bara har en hållbarhetstid på 2 månader!!
stämmer verkligen det???
jag ger 1 dl (torrt) / dag , känns lite svårt att ge den då , så jag fortsätter tvätta vanlig betfor istället

Jag tänkte på att det var en bra sida om man är intresserad av foton o så på fångfötter, det finns bra genomskärningsbilder o sånt. Ove Lind har ju inte blivit anmäld utan tvärtom??:confused: Han är ju godkänd av djurskyddsmyndigheten. Jag tyckte den sidan var intressant o jag är öppen för det mesta.

Tack för fin länk.
Tycker att man ska anamma- iom all foderrrådgivning som skrivs här- att hästen ska ha mindre mat iom att de oftast är överviktiga o en snabb viktreduktion är av stor vikt för de belastade hovarnas tillfrisknande.
Även om hästen ska ha proteiner, så blir även gynnsamma proteiner från grovfoder till fett på en vilande tjockis.
Wattle har nog sett fler fånghästar än alla vi tillsammans o sett vad som är mest gynnsamt för läkeprocessen.

Toria.OL har inga som helst vetenskapliga belägg för sina teorier.

Senast ändrad:

KL

Jag vill påminna om att detta INTE är en tråd för länkar, det är en ren diskussionstråd. Länkar kan vara ok i de fall man vill understryka eller förtydliga något i sin EGNA skriven text inte annars.

Boj/moderator

Ok Boj sorry.

Den där fick jag av veterinären för några år sen, jättebra info.

Min lilla fångshettis blev verkad igår o jag tyckte hon blev bättre nästan på en gång, hon kände sig för o så o så trippade hon på. Pigg o gladare *hoppet finns*:D

Hovis ska verka upp hovväggen(hålväggar) nästa gång (om 3 veckor) o lägga på nåt över(Vad det nu var..) o lägga sula o sko. Det var hans plan iallafall, får se hur det går.

Ok Boj sorry.
Min lilla fångshettis blev verkad igår o jag tyckte hon blev bättre nästan på en gång, hon kände sig för o så o så trippade hon på. Pigg o gladare *hoppet finns*:D

Ja det är otroligt vad en bra verkning kan göra skillnad på en fångis! Därför det är så viktigt att göra det med täta intervaller.. Våran fångis behöver verkas ungefär var 4:e vecka, dröjer det längre tid än så får hon genast den paddlande karaktäristiska gången. Men verkar man ofta så är hon helt haltfri och rör sig normalt.

KL
I förra tråden hittade jag den här länken. Intressant läsning!
http://www.lillhagna.com/_info/fakt_om_fruktan.htm

Men jag undrar lite...

Bärgar du hö? Då vill du ha så lite fruktan som möjligt per höbunt. Då ska du gödsla, så att det blir färre fruktan-per-växt. Eftersom du kan skörda mer gräs när du gödslar, skördar du netto mer fruktan, men du får färre fruktan per bunt. I varje bunt finns till exempel hälften färre fruktan, men du skördar tre gånger så många buntar. Hästen äter inte mer eftersom du gödslar, så han får i sig färre fruktan.

Hur ska man göra då? Min pappa skördar eget hö, hittills har han gjort det för att han har haft nötkreatur men det här blir första året som det endast ska tas in som hästhö. Jag tror inte vi egentligen behöver använda gödning, i alla fall inte om man tänker på att vi behöver mängden, vi får nog in mer än tillräckligt ändå. Men är det något vi ska tänka på inför årets skörd?

Fruktan är vattenlöslig, så genom att dränka höet en timme, kan du spola bort fruktanöverskottet.

Så, om man låter höet ligga en timme i vatten så kan det hjälpa/förebygga fång?

Hur ska man göra då? Min pappa skördar eget hö, hittills har han gjort det för att han har haft nötkreatur men det här blir första året som det endast ska tas in som hästhö. Jag tror inte vi egentligen behöver använda gödning, i alla fall inte om man tänker på att vi behöver mängden, vi får nog in mer än tillräckligt ändå. Men är det något vi ska tänka på inför årets skörd?

Fruktanhalten styrs ju inte bara av mängden gödning. Det finns andra sätt att minska mängden fruktan, försöka slå vallen vid "rätt" tidpunkt är ju ett sätt. Det tidiga gräset tex innehåller mer fruktan än ett senare.
Jag undrar om det finns några siffor på vad som påverkar fruktanhalten mest?
Tex temperatur, antal soltimmar, vallblandning, fuktighet osv. Kanske även tid på dygnet, torktid osv.

Nu är jag super, super supernojjig för att stoppa i mina hästar NÅGOT :crazy:, men visst måste väl lite bakjäst bara vara bra? De fick 1/4 paket av mig nu ikväll och, döm om min förvåning, de åt det faktiskt direkt från handen. Nu gjorde jag väl inget tokigt, hoppas jag? Man blir ju knäpp av allt tänkande, velande och funderande...!

De har fått jäst av mig innan i höst och vinter, men när de bara skulle få hösilage, halm och vatten visste jag inte vad jag skulle stoppa jästen i. Men, som sagt, de äter det direkt ur handen.

Nu är jag super, super supernojjig för att stoppa i mina hästar NÅGOT :crazy:, men visst måste väl lite bakjäst bara vara bra? De fick 1/4 paket av mig nu ikväll och, döm om min förvåning, de åt det faktiskt direkt från handen. Nu gjorde jag väl inget tokigt, hoppas jag? Man blir ju knäpp av allt tänkande, velande och funderande...!

De har fått jäst av mig innan i höst och vinter, men när de bara skulle få hösilage, halm och vatten visste jag inte vad jag skulle stoppa jästen i. Men, som sagt, de äter det direkt ur handen.

Jag förstår precis vad du menar. Det är ett helvete att ha en fånghäst. Första gången min häst hade haft fång visste jag inte var jag skulle göra av henne och vad jag skulle ge henne. Jag låste in henne i en box och gick med här på forumet.
Nu vet jag mer och ger min fånghäst det jag skrivit tidigare och känner mig helt lugn med det. Jag är dessutom helt övertygad om att de inte dör om de äter bakjäst. jag ger min fångponny bakjäst ett par ggr om dagen bara för säkerhets skull.

Jag gav ju bakjäst igår kväll. Kollar puls varje morgon, och varje morgon hittills har jag kunnat känna den relativt tydligt på båda hästarna. Idag på morgonen fick jag LETA för att hitta lite puls. Men det måste väl ändå vara ett märkligt sammanträffande? Såpass bra, och snabbt, kan väl inte jästen inverka på hästarna? Tänkte ge dem lite mer (1/4 paket till) nu på morgonen, men det var bara den lilla som tog jästen från handen nu. Men jag får nog införa någon deciliter lucernpellets morgon och kväll för att få i dem jäst. Det måste väl ändå vara lugnt att göra så???

Min haflinger ser ut att vara bra i magen, bättre nu när jag införde halmen än när hon bara åt hösilage. Fina "bollar" som inte luktar något alls i princip. Men min shettis är "alltid" halvkass i magen känns det som. Inte diarré, men inte heller de här riktigt fina fasta hästbollarna. Halvkläggigt, kan man väl säga. Och så luktar det alltid värre om hennes bajs. Vet inte varför egentligen? Hon har mer eller mindre varit så sedan jag köpte henne, och det är ju några år nu... Kan inte precis påminna mig att hon varit bättre på hö än hösilage heller.

Jag gav ju bakjäst igår kväll. Kollar puls varje morgon, och varje morgon hittills har jag kunnat känna den relativt tydligt på båda hästarna. Idag på morgonen fick jag LETA för att hitta lite puls. Men det måste väl ändå vara ett märkligt sammanträffande? Såpass bra, och snabbt, kan väl inte jästen inverka på hästarna? Tänkte ge dem lite mer (1/4 paket till) nu på morgonen, men det var bara den lilla som tog jästen från handen nu. Men jag får nog införa någon deciliter lucernpellets morgon och kväll för att få i dem jäst. Det måste väl ändå vara lugnt att göra så???

Min haflinger ser ut att vara bra i magen, bättre nu när jag införde halmen än när hon bara åt hösilage. Fina "bollar" som inte luktar något alls i princip. Men min shettis är "alltid" halvkass i magen känns det som. Inte diarré, men inte heller de här riktigt fina fasta hästbollarna. Halvkläggigt, kan man väl säga. Och så luktar det alltid värre om hennes bajs. Vet inte varför egentligen? Hon har mer eller mindre varit så sedan jag köpte henne, och det är ju några år nu... Kan inte precis påminna mig att hon varit bättre på hö än hösilage heller.

Jag tror att det tar några dagar att i alla fall få full effekt av jästen men den kan kanske ha gjort ngn nytta redan. Det vet jag inte.
ingen aning om varför du inte skulle kunna ge det tillsammans med lucernpellets. Min fångponny har bara fått lusernpellets som grovfoder( och halm) ända sedan hon blev dålig i mitten av december. Hon får ofta jäst två ggr om dagen mest jag som är orolig.
Jag tycker att det verkar som att hon mår bra (vågar knappt skriva det).

En fånghäst med dålig mage låter inte så jättebra. Jag tror att det är svårt för tarmarna att bygga upp tarmfloran om de ständigt är lite lösa i magen (även om din inte är det så mkt). Jag har nog förstått det som att en del av bakterierna lättare följer med ut i så fall. Jag tycker att det då måste det ta längre tid att få en stabil tarmflora. Jag hade nog provat med tex mindre enslilage, mer lusern (för att vara lite envis) och halm kanske för mattiden om nu inte jästen hjälper.

Senast ändrad:

Nej, det är verkligen inte bra med en halvkass mage, men hon är aldrig riktigt bra vad jag än gör :confused:. Hon fick ju en hel del lucernpellets (ca 1-1,5 kg) för bara ett litet tag sedan, och inte var hon bättre då. Hon äter tyvärr inte heller tillräckligt med halm för att jag ska kunna hålla henne på bara halm och lucern, tror jag. Lite kräsen och svårfödd faktiskt:crazy:. Hon ÄLSKAR däremot hösilaget...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka