Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag funderar på att dra igång körningen igen när min mår bättre. Det borde ju nästan innebära mindre belastning på framhovarna än ridning.

Rotation är när hovbenet roterar i läge utan att sjunka, medan en sänkning är när hovbenet sjunker neråt mot sulan.

Uch och fy för denna sjukdom på häst.....:cry:

Jag lider med alla hästar som har fått/har fång, kan inte vara skönt när man är ett så stort djur....Jag med :cry:

Har lite frågor till er andra..:

#Hur gör du med din fånghäst just nu? Hon står inne med kompis 23 tim om dygnet, gosar en himla massa, pysslar(Fäller massor just nu)
#Vad får den i "matväg" Lite betfor, mineraler, medicin, 3½ kg hö, magtarm(krafft)
#Vad äter den för medicin?Just nu Butta, innan det Metacam o Finadyn
#Står den på box? Ja 23 tim ungefär
#Hur länge har den gjort det? Sen 16e januari
#Hur gammal är den? Född 2002 Shettis
#Har du tagit av skorna och kortat av tån? Vi har kortat o håller efter, inga skor

Dessa frågor gäller för din häst som har fång just nu.....

Hon har kraftiga rotationer/sänkningar bägge fram så hovspetsarna tom är lite krökta :crazy: Vet ville ge henne en chans då hon är så pass ung...
Jag har alltid kunnat gett mina hästar i stort sett fri tillgång, nu är det slut på det.

Hon har kraftiga rotationer/sänkningar bägge fram så hovspetsarna tom är lite krökta :crazy:

Usch, stackare (både du och hästen) :(! Lider verkligen med er och håller tummarna för att det börjar gå åt rätt håll snart. När ska ni på återbesök?

Till alla: Hur ofta har ni varit inne på återbesök med röntgen etc? Vi ska nog inte tillbaks förrän om 10 veckor, verkade det som, för ny röntgen. Är det "normalt"?

Det står i mina försäkringsvillkor att man får ersättning med upp till 5000 kr för sjukbeslag vid bl.a. fång. Är det någon som utnyttjat detta, och har det fungerat? Man ska antingen få hovvården utförd på klinik, annars behövs remiss till hovslagare "i fält". Min klinik verkade inte ha riktig koll på hur remissen skulle skrivas. Har mejlat försäkringsbolaget idag, men någon här kanske redan vet?

Senast ändrad:

Jag tror inte att du kan spekulera i när din kan ridas igen, utan se o utgå från när den är bra o sen få läget stabilt.

Är orolig för lättfödda hä'star som ska stå länge- mkt kan hända på vägen. Det är mkt lättare att hålla en ridbar häst- förebyggande för övervikt- tänker på bete.

Tror nog egentligen att de mår bäst av att inte gå på bete, utan äta samma foder året om- egentligen:crazy:

Jag lät min häst vila tills fångranden vuxit bort. Det var på uppmaning av min hovslagare, men vi gjorde andra aktiviteter, som t ex tömkörning, när hon var helt smärtfri. Dock stod hon från augusti till februari utan att göra något.

Mitt försäkringsbolag ersatte min första skoning efter anfallet. skickade bara in hovslagarräkningen tillsammans med vet-räkningen. De frågade ingenting.

Jag har en fråga. Min häst fick förgiftningsfång efter att ha ätit ek. Hon blev symptomfri inom en vecka och gick aldrig på full dos smärtstillande eftersom hon rörde sig för mycket då. Hon fick vila ut helt och har kunnat gå på ett lättare bete hela sommaren ifjol m.m.

Igår rymde hon i stallet och satte i sig ordentligt mkt kraftfoder (havre och korn). Hade vak halva natten och var där vid 5 igen imorse och hon har förvånansvärt nog inte ens haft tendenser till kolik. Men jag börjar nojja över att hon ska få fång av detta. Spolade (på uppmaning av jourveterinär som ringt och konsulterat Skara) hovarna med kallvatten i natt, 10-15 min per hov. Hon går ute idag och jag hoppas att snön kyler en del.

Hon är normalpulsad och andas normalt, men hur länge dröjer det innan ev. fång utlöses?

Du kunde ha haft en flaska paraffinolja hemma o gett den.:grin:

Om den står på en hög kraftfodergiva är det nog ingen större fara, men om inte:crazy:

Hoppas att det inte blir ngt elände.

hej alla igen!...
det verkar inte som någon annan fått sk fångtofflor på sin häst, så nu ställer jag en ny fråga..
min tjockis behöver ju banta hmmm... vad för halm är bäst att ge,han älskar all mat så för honom gör det detsamma bara det är MAT

ang återbesök så ska jag dit efter 4 veckor ca..
fick välja på vet hemma eller komma tillbaka,åker så klart dit.
ps. tog av tofflorna,luktade gammal gympastrumpa urk.. jag och hästen blev nog lika glada,han busar å ser lika glad ut utan dom

Min fånghäst har stått på boxvila i 6 veckor nu. Tänkte vädra boxen idag eftersom den luktar grymt illa. Skulle vara snäll mot henne så jag band upp henne i djup snö precis utanför boxen. Vilket slutade med att hon slet sönder hela spännet på grimskaftet (nytt grimskaft) och for i väg i galopp. Där var varken stelt eller hälta. Kan nåt har tagit skada på henne. I så fall hur och när märker jag det?

Mina gillar vetehalm. Kornhalm har jag haft, men det var inte så populärt. Råghalm ska man väl inte ge över huvudtaget, och havrehalm vet jag inte om det är så bra för fånghästar?

tack för svar...
ok då kan jag fortsätta med den halmen jag har,
skönt att slippa byta den med,
Räckte med att ragga "fånghö", fick absolut inte ge honom hösilage

Låter konstigt att den ska tofflor- inne:confused:
Det blir ju fuktigt o sulan blir porös. DET låter inte som ngt som man rek. på Strömsholm.

ja, det verkar inte vanligt , men går du in på strömsholms sida så rekommenderar dom också "sulor" den första tiden för att hästen ska ha det extra mjukt.
men du har rätt det var inte direkt torrt under , men kollade nu när jag var ute och dom har torkat upp rätt bra och känns stabila "pust"

ja. det verkar vara lite olika där med.
eftersom min herre var/ är rätt rultig ( över medel) som det stog..:D så ville hon att han skulle gå på lite fattigare kost.
när han fick fång gick han på 4-5 kilo hösilage(60 ts)+4-5 kg "fång"hö och lite halm. så det var nog för att vara på säkra sidan antar jag.

Okej. Min haflinger får 4 kg hösilage (TS 76%, 9 MJ och 43 smrp) samt 4 kg halm. Shettisen får 4-5 kg hösilage + något kilo halm. Shettisen är, tro det eller ej, relativt svårfödd. Men haflingern är grymt lättfödd :crazy:!

Okej. Min haflinger får 4 kg hösilage (TS 76%, 9 MJ och 43 smrp) samt 4 kg halm. Shettisen får 4-5 kg hösilage + något kilo halm. Shettisen är, tro det eller ej, relativt svårfödd. Men haflingern är grymt lättfödd :crazy:!

Jag tycker att halm egentligen är ganska meningslöst. Det innehåller ju bara energi och om det är någonting som flera fånghästar däribland min egen inte behöver så är det tomma kalorier. Jag är så pass grym så jag ger henne begränsad tillgång till halm just nu. Det är en avvägning mellan tokig häst och för mkt energi.

Jag har också tankar på att köra henne. Hon är inte inkörd så det får bli det första steget i så fall. Men det är kanske kul att det händer lite nytt för henne. för tilfället är hon ganska understimulerad. Men nu har det varit antingen halt elelr också snö som packas under hovarna. Hela detta elände började för drygt två månader sedan med snöstyltor så just nu står vi mest stilla utomhus.

ok. ja min quarter tittar på mat och han sväller:(
problemet med mitt hösilage är att kvoten är nästan 10 !! eftersom jag var medveten om det och tyckte att grabben låg i riskzonen så köpte jag in analyserat hö som passar för fånghästar, men tyvärr blev inte resultatet bra ändå.

Jag tycker att halm egentligen är ganska meningslöst. Det innehåller ju bara energi och om det är någonting som flera fånghästar däribland min egen inte behöver så är det tomma kalorier. Jag är så pass grym så jag ger henne begränsad tillgång till halm just nu.

Fast innehåller inte halm också nyttiga fiber? Tycker att min hästs mage fungerar bättre nu med halmen. Mitt hösilage är ganska "fint" och halmen är ju mycket grövre. Jag har svårt för att se hur jag skulle kunna ge min häst mindre tuggmängd än vad jag gör nu. Det är inte precis fri tillgång för min häst heller. Hon äter varenda smula. Jag ger henne 0,5 kg hösilage + 0,5 kg halm 4 ggr/dag (kl 7, 10:30, 14 samt 17). Sedan får hon 2 kg hösilage + 2 kg halm till natten. Är det mycket?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka