Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast innehåller inte halm också nyttiga fiber? Tycker att min hästs mage fungerar bättre nu med halmen. Mitt hösilage är ganska "fint" och halmen är ju mycket grövre. Jag har svårt för att se hur jag skulle kunna ge min häst mindre tuggmängd än vad jag gör nu. Det är inte precis fri tillgång för min häst heller. Hon äter varenda smula. Jag ger henne 0,5 kg hösilage + 0,5 kg halm 4 ggr/dag (kl 7, 10:30, 14 samt 17). Sedan får hon 2 kg hösilage + 2 kg halm till natten. Är det mycket?
Varför i hela friden ger du socker iform av betfor då det är allmänt känt att fång ofta utlöses av sockret i gräs. dessutom plocka bort luzernpelletsen. det din häst behöver är fjolårshö och halm.
Vad är skälet till boxvila egentligen? Är det för att minska smärtan eller för att det är större risk för sänkning/rotation vid belastning?
Har läst fångtråd 1. Betfor är energi och är det något som en boxvilande häst inte behöver så är det energi. Ska du vara riktigt säker på att din häst inte får i sig skadliga sockerarter gäller det att dessutom veta när på dygnet de produceras det skadliga sockret. Det skiljer sig faktiskt under maj - juli.
OM det nu är fång på båda, som jag tror, vad sjutton har de fått det av??? Hösilaget? Det gamla vissna gräset i hagbiten som jag släppte de i när de andra hagen var FÖR jäklig? Eller vad, vad, vad???
Jag har haft en fånghäst för fyra år sedan, och för henne slutade det inte väl, så jag har spenderat många nätter nu på sistone utan att sova alltför mycket...
Jag är jättenyfiken på en sak, nu i samband med min shettis precis ifrånläkta (Kan man säga så?) fång!
Jag har lärt mig att nuförtiden är det inte proteinerna som kan orsaka fång, utan sockerarterna. Men jag har uppfattat det som att sockerarterna finns i proteinerna? På något skumt vis I vilket fall som helst finns väl sockerarterna i hö/hösilage/ensilage, så då kanske man ska fortsätta vara försiktigt med för stor hömängd om man har en fånghäst?