Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Nej självklart är det inte bara gödningen som styr hur mkt fruktan det blir i höet. Jag kanske borde ha skrivit det ;)

Det borde finnas någon forskning på det hela tycker jag. Fång är ju så pass vanligt nu...

Nej självklart är det inte bara gödningen som styr hur mkt fruktan det blir i höet. Jag kanske borde ha skrivit det ;)

Det borde finnas någon forskning på det hela tycker jag. Fång är ju så pass vanligt nu...

Det finns massor av forskning kring detta i alla fall på engelska.
Om du söker på laminitis (engelska ordet för fång) så hittar du massor. Men det kan nog vara svårt att veta vilket som är bra. Det finns en del bra länkar i den gamla fångtråden. Fruktan finns det också en hel del forskning om.

KL
Tänkte bara visa några bilder på en oerhört illa skött fånghov o hur den kan se ut efter rätt verkning.
Tänker på bilder som både S. o OL lägger ut på sina sidor o menar att det är hovisarnas fel. Troligen har de inte fått ngn vård alls.

lam4.jpg
2 års neglect

Efter
lam5.jpg

Fotona är tagna samma dag.

Varför i hela friden ger du socker iform av betfor då det är allmänt känt att fång ofta utlöses av sockret i gräs. dessutom plocka bort luzernpelletsen. det din häst behöver är fjolårshö och halm.

Betforn hjälper magen att fungera och en fungerande tarmflora är a och o. Häller man av vattnet så försvinner en stor del av sockret (som insulinresistenta hästar inte tål) bort.

En fånghäst behöver få en foder av så kvalité näringsmässigt att den orkar bygga upp de skadade områdena. Inte alla fånghästar är heller överviktiga och då finns det ännu mindre orsak att ge dem stråfoder som inte innehåller nog med näring.

Jag minns inte i vilket inlägg jag läste det men det stod om alfalfa i ett s.k. "fångfoder". Vad jag har förstått från utländska sidor så kan alfalfa vara en "fångframkallare". Vet någon mera besked skulle det vara intressant att ta del av!:bow:

Jag minns inte i vilket inlägg jag läste det men det stod om alfalfa i ett s.k. "fångfoder". Vad jag har förstått från utländska sidor så kan alfalfa vara en "fångframkallare". Vet någon mera besked skulle det vara intressant att ta del av!:bow:

Jag gissar att det är en skröna liknande den att det är vitklövern som ger fång på våren.

De enda studier jag sett talar för att lusern motverkar fång, det höjer pH i grovtarmen vilket gör att de fångframkallande bakterierna inte trivs så bra, det har låga halter av de kolhydrater som kopplas till fång.

För hästar som fått fång är bidrar lusern dessutom til läkningen pga sitt höga aminosyre- och mineralinnehåll.

HH

Det var på en amerikansk sida om "laminitis".
Nu hittar jag inte den sida jag läste men kan länka till en annan jag hittade vid googling. Har dock ingen aning om den stämmer eller ej.
http://www.wyoming-quality-hay.com/id25.htm

Jag har också läst det på ngn sida på engelska men inte just på den du länkar till (minns inte alls var jag läste det). Däremot så var anledningen densamma dvs att det innehåller mkt näring. I den jag läste menade de att hästen blir överviktig och då ökar naturligtvis fångrisken. Sedan kan jag undra hur pass mkt mer energi alfalfahö innehåller jfr med vanligt hö. Lusernet jag ger till min fånghäst innehåller 8 MJ. Det är bara energiinnehållet som hästen blir tjock av.
I den du länkar till kan man undra vad de menar. De ger ingen förklaring alls till varför hästar får fång om de äter mkt proteiner och mkt energi (i största allmänhet?) klipper in en del av texten här:

"Most alfalfa hay contains
larger concentrations of both protein and energy than
typical grass hay; therefore, alfalfa hay may be a better
buy than grass hay when the two types are the same price.
Because alfalfa hay is more nutrient dense, care should be
taken when feeding alfalfa. Alfalfa hay can cause horses to
founder and develop laminitis due to the excess nutrients
provided by the high-quality hay if too much is fed."

Om du läser det svar som HH (som kan detta mkt bättre än jag) nyss har skrivit så inser du nog att den också är en skröna precis som mkt annat om fång och vad dessa hästar ska äta.

Senast ändrad:

I den du länkar till kan man undra vad de menar. De ger ingen förklaring alls till varför hästar får fång om de äter mkt proteiner och mkt energi (i största allmänhet?) klipper in en del av texten här:
.

Efter att ha läst artikeln en gång till (kanske mer vaken nu) så tycker inte jag att de menar att en häst får fång av att äta alfalfa.
Jag förstår det som att de menar att man ska se upp så att hästen inte äter för mkt och hela tiden anpassa utfodringen så att den inte blir överviktig. Det står inte någonting om att just alfalfa i sig innehåller ngt som är fångframkallande.

*kl*

Jag ger min häst hackad alfalfa i säck. Men jag funderar på hur hög är fruktanhalten i det? men då man ger så liten mängd ( i relativitet till resten av maten hästen får) och näringinnehållet är högt så kanske det inte är så farligt? om nu fruktanmängden skulle vara hög?

Är det någon som läst något om extra kalkgiva till fånghäst? Höjer inte det ph i mage/tarm? Men samtidigt borde man då kunna få problem med kanske överväxt av andra bekterier? Jag har ju en häst med överväxt av bacillus i tarmen och jag har för mig att ett högre PH gynnar dem.

Delvis off topic!

Nu blev jag nyfiken! Eftersom det rimligen inte är Bacillus antrax undrar jag vad det är för bacillusart som gör din häst sjuk? Är det en vuxen häst?

Bacillus trivs bäst vid ph7 i princip, de minskar vid högre pH. Enl en engelsk studie fanns det en trend mot att bakterie grupperna Streptococcer och Lactobaciller blev färre vid kalkgiva men det var inte signifikant. De fångorsakande bakterierna kommer troligen ur streptococcfamiljen. HH

Jag gissar att det är en skröna liknande den att det är vitklövern som ger fång på våren.

HH

Nej, det är ingen skröna. Det har visat sig att vissa hästar av någon anledning inte tål lusern (=alfalfa). Man vet dock inte varför och jag vill inte spekulera vad det kan bero på.

Hästar får inte fång p.g.a. störd tarmflora i grovtarmen. Detta kan visserligen hända i extrema fall men jag skulle gissa att ca 95% eller mer av fånganfallen i vårt land orsakas av ett högt upptag av socker och stärkelse i hästens tunntarm.

Signaturen Axel gav en länk till en utmärkt artikel som beskriver varför laminitis uppkommer. Den artikeln borde alla läsa. Jag ”skummade” igenom den och den enda kommentar jag har är att det inte är NSC värdet i ett hö man ska titta på utan ESC värdet som anger andelen socker och stärkelse.

Senast ändrad:

Helt utanför denna tråd. ursäkta
Men jag ser fortfarande fram mot ditt svar på min fråga i den tråd du skrev i sist.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka