Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej självklart är det inte bara gödningen som styr hur mkt fruktan det blir i höet. Jag kanske borde ha skrivit det
Det borde finnas någon forskning på det hela tycker jag. Fång är ju så pass vanligt nu...
Varför i hela friden ger du socker iform av betfor då det är allmänt känt att fång ofta utlöses av sockret i gräs. dessutom plocka bort luzernpelletsen. det din häst behöver är fjolårshö och halm.
(som insulinresistenta hästar inte tål)
Vad jag har förstått från utländska sidor så kan alfalfa vara en "fångframkallare".:
Jag minns inte i vilket inlägg jag läste det men det stod om alfalfa i ett s.k. "fångfoder". Vad jag har förstått från utländska sidor så kan alfalfa vara en "fångframkallare". Vet någon mera besked skulle det vara intressant att ta del av!
Det var på en amerikansk sida om "laminitis".
Nu hittar jag inte den sida jag läste men kan länka till en annan jag hittade vid googling. Har dock ingen aning om den stämmer eller ej.
http://www.wyoming-quality-hay.com/id25.htm
I den du länkar till kan man undra vad de menar. De ger ingen förklaring alls till varför hästar får fång om de äter mkt proteiner och mkt energi (i största allmänhet?) klipper in en del av texten här:
.
Jag gissar att det är en skröna liknande den att det är vitklövern som ger fång på våren.
HH