Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Det vet vi inte riktigt, eftersom hon blev feldiagnostiserad i början. Hon haltade på ett framben, och vet som vi hade ute trodde på muskelskada. Inte heller hovslagaren trodde att hon kunde ha fång... Så rätt diagnos fick hon inte förrän den 19 februari när vi åkte till klinik.

en shettis ska klara sig gott o väll på enbart hö o mineraler. I sitt ursprung fick den jobba hårt på endast stråfoder. De är oftast vi som bidrar till att våra hästar får fång = För mycke mat o för lite motion. Ett tips: Låt hästarna komma ut på bete tidigt. Dom gamla sa alltid att de va dax att släppa ut när björkarnas blad är som musöron. Då hinner de alldrig bli kraftig bete. De funkar på alla typer av hästar. Även dom tunna. De blir bra betes hygien.
Lycka Till

Ja, du om det hade varit så enkelt... Mina hästar har nu i tre år släppts på magert bete i april och varit ute till september/oktober. Tydligen fungerade det inte så bra!

Lite "intressanta" uttalanden från veterinärer:

Hästsjukdomen fång vanligare i Skåne
Publicerad: 23 juli 2007, 10:15

Skåne
Allt fler Skånehästar drabbas av sjukdomen fång. En av anledningarna kan vara utvecklingen mot extremt väder i Skåne, med perioder av antingen torka eller regn, uppger en distriktsveterinär i Kristianstad till Sveriges Radio Kristianstad.

Och:

Fång på vintern förbryllar veterinärer

Flera gotländska hästar har insjuknat i fång under de senaste månaderna. Det här är något som förbryllar eftersom sjukdomen oftast uppkommer vid betessläpp på sommaren.
- Ja, jag upplever att det är mer fång än vanligt just nu, säger Ebba Funeson, veterinär på distriktsveterinärstationen i Roma.
Ebba Funeson har diskuterat den ökande fångförekomsten med sina kollegor.
- Vi funderar naturligtvis på vad det här beror på. När jag tidigare i veckan besökte en fånghäst berättade ägaren att de precis fått en ny laddning med hö. Kanske härstammade den från ett extra kraftigt hö från förra sommaren, funderar Ebba Funeson.

Ebba Funeson vill dock påpeka att detta bara är teorier. Klassikt är att sjukdomen uppträder när hästen fått i sig ett foder med ett högt kolhydratinnehåll.
- Det är mycket viktigt att allt kraftfoder tas bort ur hästens kost när fång konstaterats, säger Ebba Funeson.
Det hö man utfodrar hästen med kan med fördel blandas ut med lite halm,tipsar Ebba Funeson.

Ebba Funeson poängterar dessutom något som säkert kan vara extra svårt för hästägare att hålla när hästen är sjuk:
-Inga godsaker till hästen. Det är otroligt viktigt. Vi kan sätta in hur mycket behandling som helst, men smyger man till sin häst godsaker, då stjälper man hela behandlingen. Jag förstår att det kan vara svårt att hålla, men det är verkligen jätteviktigt. Annars gör man sig själv och hästen en otjänst.

Även underlaget är viktigt för hästens tillfrisknande. Hästen skall hållas inne, och underlaget bör vara mjukt. Mycket mjukt. Ungefär som i din egen säng:
- Du skall kunna falla bakåt i boxen utan att slå dig. När jag kommer ut till en del hästägare har de strött med halm, men inte alls tillräckligt för att avlasta hästens hovar.

Hårt och knaggligt underlag kan utlösa fång hos hästar som tidigare burit sjukdomen.
- Tidigare i vintras när det var barmark, trodde jag att den ökande förekomsten av fång berodde på att hästarna hade det för jobbigt med underlaget i hagarna. Men nu har ju snön kommit, och vi får forfarande in samtal från hästägare med sjuka hästar. Den teorin tycks alltså inte stämma, säger Ebba Funeson
2009-02-27 10:21

Senast ändrad:

Och mer:

Tisdag 20 maj 2008

Tre halvblod på bete drabbade av allvarlig fång
Tre halvblod har under blott två veckors tid drabbats av svår fång efter att ha släppts på bete på Gotland. En häst har avlivats på grund av sjukdomen.

Fallen har enligt nyhetssajten Helagotland.se inträffat vart och ett för sig. Men enligt veterinär Karen Behrens på ATG-kliniken har de flera ovanliga saker gemensamt. Hästarna har insjuknat efter första natten på bete, sjukdomen har drabbat bakbenen först och sedan spritt sig till alla fyra benen och sist men inte minst är det stora hästar, inte ponnyer, som drabbats.

I samtliga fall har hästägarna också gett hästarna möjlighet att vänja sig vid betet innan de släpptes, helt enligt skolboken.
Karen Behrens uppmanar nu andra hästägare att vara extra försiktiga och att inte låta hästarna gå på grönbete nattetid förrän en bra bit in i juni.

Just nattbetet är farligare eftersom kalla nätter höjer gräsets halter av socker och protein. Att hästarna vant sig vid många timmars dagbete är alltså ingen garanti.

Jag har klippt ut en del av ditt citat av en av veterinärerna

Hårt och knaggligt underlag kan utlösa fång hos hästar som tidigare burit sjukdomen.

Detta låter ganska oroväckande tycker jag. Jag undrar om det finns ngn referens till grund för detta eller om ngn har läst ngt om det.

Jag förstår det nästan som att hon menar att en häst som tidigare (flera månader eller år?) har haft fång kan få fång en gång till endast av att gå på knaggligt underlag.
Det måste ju nästan betyda i så fall att hovarna är ganska så försvagade alltid hos en fånghäst. Är det verkligen så?? Att de aldrig kanske blir som de var från början igen kan man kanske tänka sig men för att ett nytt fånganfall ska utlösas så måste det vad jag förstår i så fall bli en antagligen ganska kraftig (?) lokal inflammation i hoven.

Ja inte vet jag. Men jag hoppas att det inte är riktigt sant.

Hm, jag inte säkert, men jag TYCKER att jag har läst det någonstans förut, att hovarna aldrig blir riktigt som de en gång var efter ett fånganfall. Vet inte hur det var hos dig tidigare i vinter, men vi hade fruktansvärt knöggligt underlag i hagen vecka efter vecka efter vecka... Jag har aldrig riktigt släppt tanken att shettisen kanske fick belastningsfång av detta. Hon gick ju oskodd, och var väldigt ömfotad. Dessutom HAR hon ju haft en lindrigare fångvända på slutet av sommaren för 1,5 år sedan ungefär.

Det var ganska knaggligt veckan innan min häst fick fång. Sedan kom det massor med snö som packade sig i hovarna, hovis hade inte tyckt det var ide att sätta i snösulorna. Jag försökte rida henne då när det var snö men det gick inte för den fastnade hela tiden trots mina försök med hemmagjorda snösulor och annat.
Men det har varit knaggligt underlag tidigare utan att hon har fått fång. Fast kanske inte så mkt när jag tänker efter. dessutom kan det ha varit flera olika faktorer som har samverkat.

otäckt är det i vilket fall som helst.

Hm, jag inte säkert, men jag TYCKER att jag har läst det någonstans förut, att hovarna aldrig blir riktigt som de en gång var efter ett fånganfall. Vet inte hur det var hos dig tidigare i vinter, men vi hade fruktansvärt knöggligt underlag i hagen vecka efter vecka efter vecka... Jag har aldrig riktigt släppt tanken att shettisen kanske fick belastningsfång av detta. Hon gick ju oskodd, och var väldigt ömfotad. Dessutom HAR hon ju haft en lindrigare fångvända på slutet av sommaren för 1,5 år sedan ungefär.

Min hade fång i höstas och verkade få återfall nu när det var som hårdast och knöggligast i hagen.Det kom smygande och började först på ett bakben, så ingen misstänkte fång:(

Men det känns som att det kan finnas en sammanhang...

Det var många, många år sedan vi hade såpass fruset så länge, så det känns som ännu en "extremvinter". Annars har vi ju haft de blöta, fuktiga vintrarna. I år hade man nog nästan kunnat lagra hö... Vår hage här ute var verkligen HEMSK, och jag trodde ju hela tiden att den var orsaken till "hovömhet" hos Cloetta. Men det var ju värre än så :crazy:...

Ringde veterinären idag och pållarna fick 10 dagar Fenylbutazon till. De mår faktiskt MYCKET bättre, men i och med att det fortfarande är lite "svajigt" tyckte veterinären att de kunde få en kortare kur till.

KL
När ni skriver om skillnader mellan hö och silage, så tänker jag att det kanske är viktigare när det är skördat. Apropå att fruktahalten kan variera bara olika tider under samma dag, med temperatur etc.
Därför undrar jag också om det är skillnad mellan grovt och fint hö också. Klart hästarna lättare går upp i´vikt med fint hö, men faran kanske kan vara lika stor, om det grova höet är skördat tex en dag efter nattfrost.
Tänker jag knasigt? (Inget ovanligt...)

Hmmm, har inte tänkt så mycket på underlaget, men på senhösten/förvintern red vi rätt mycket på en nygrusad väg, med grovt, kantigt grus. Kanske därför dotterns sto fick fångkänning?
Usch vad man funderar.

hade ut vet idag då min c-ponny igår innsjuknade snabbt, hon är riktigt dålig och dessutom högdr. ber mån skifte april/maj. hon har enbart gått på hö ingen kraft alls i vinter så vet var väldigt förbryllad men han trodde oxå på det hårda underlaget kunde ju inte komma på något annat. suck, fick dock problem med att hitta medicin då hon ju är dr, men skall nu gå på 14 dagars kur + minst 6 veckor i box någon som vet hur detta kan påverka fölet?
:crazy:

*kl*

Har läst och läst i timmar om detta nu, och det börjar klarna på vissa punkter. Dock undrar jag lite över sambandet mellan övervikt och fång, samt insulinhalten.

Jag läste i den första fångtråden att insulinhalten ökar under ett fånganfall. Stämmer det och vad beror det i så fall på? Har det nåt samband med blodtrycket och spelar bodtrycket egentligen någon roll alls?

Vad är det mer exakt som händer i hoven? Som jag har förstått det är det lamellagret som påverkas av ett gifts som bildas i grovtarmen när fruktan, d.v.s. sammansatta fruktosmolekyler, spjälkas. Det blir blödningar och i vissa fall släpper det och ger upphov till hovbenssänkning och/eller hovbensrotation. Stämmer detta? Vad är det isf som framkallar dessa blödningar?

*kl*

Har läst och läst i timmar om detta nu, och det börjar klarna på vissa punkter. Dock undrar jag lite över sambandet mellan övervikt och fång, samt insulinhalten.

Jag läste i den första fångtråden att insulinhalten ökar under ett fånganfall. Stämmer det och vad beror det i så fall på? Har det nåt samband med blodtrycket och spelar bodtrycket egentligen någon roll alls?

Vad är det mer exakt som händer i hoven? Som jag har förstått det är det lamellagret som påverkas av ett gifts som bildas i grovtarmen när fruktan, d.v.s. sammansatta fruktosmolekyler, spjälkas. Det blir blödningar och i vissa fall släpper det och ger upphov till hovbenssänkning och/eller hovbensrotation. Stämmer detta? Vad är det isf som framkallar dessa blödningar?

Det finns vad jag förstår mkt som talar för ett samband mellan övervikt, hög insulinhalt och fång. Men det är nog snarare så att en ökad insulinhalt kan orsaka fång än tvärtom (står det verkligen omvänt ? - orkar inte läsa hela den tråden en gång till)

Att beskriva vad som sätter igång ett fånganfall är ganska komplicerat men i stark förenkling så:
Fång kan framkallas genom mkt fruktan eller för stor giva stärkelse. Dessa fermenteras då av bakterierna o grovtarmen. Hästar kan inte själva spjälka fruktan (tror inte ngt annat däggdjur heller kan det) och stärkelsene ska normalt brytas ner i tunntarmen. Det blir alltså en felaktig jäsning i grovtarmen, pH sjunker, fel bakterier tillväxer, pH sjunker ännu mer, ännu fler "elaka" bakterier osv. Detta leder till att tarmväggen börjar läcka och att bakterier dör. Döda bakterier och andra gifter läcker då ut i blodet och förs till hovarna där de aktiverar de enzymer som bryter ner lamellerna dvs förbindelsen mellan hovben och hovvägg. Hovbenet "lossnar" mer eller mindre. Det exakta förloppet för detta är vad jag vet inte kartlagt hela vägen.

Du har rätt, det är den höga insulinhalten som ger stor fångrisk/orsakar fång.

Många av de oförklarliga vinterfånganfallen beror troligen på att hästen är insulinresistens eller har Cushing.

Hur går det förresten med blodprovet:)

Senast ändrad:

Många av de oförklarliga vinterfånganfallen beror troligen på att hästen är insulinresistens eller har Cushing.

Hur går det förresten med blodprovet:)

Jag har tänkt en del på detta och läst en del om det.
Det borde väl ändå vara ngt som triggar igång fånganfallen även hos en IR häst?
Jag menar antingen ngt som höjer insulinhalten till ännu högre nivåer som extra mkt socker eller stärkelse eller också ngt annat som bidrar till att utlösa fången. Annars skulle de ju ha fång hela tiden? Det man kan tänka sig på vintern är naturligtvis höga fruktanhalter men det påverkar väl knappast insulinet? Eller också ngn lokal påverkan som hårt underlag?

Jag antar nästan att min häst är insulinresistent. Jag tror att det för hennes del handlade om en kombination av olika faktorer. Den senaste veterinären vi har träffat har varit mycket tålmodig och har stått ut med alla mina frågor. Jag hoppas att jag har lyckats övertala henne om att ta ett insulinprov nu när vi ska på återbesök.

Mitt sto fick fång förra vintern då dräktig. Hon fick diagnosen i mars, men hade varit dålig längre. Dock var hon skadad från början så vi och veterinärerna trodde det kom från det skadade benet och ev felbelastningar.
Hon fick butta och blev som en ny häst efter ca 1 vecka. Hon fick först metacam och det hjälpte inte alls.
Vi släppte ut henne direkt när hon gick bra utan behandling med butta. Det gick på ca 2 veckor (då inklusive metacamkuren som inte hjälpte). Hon fick ett friskt föl 23 juli och gick på bete i mitten av augusti. Inga nya fånganfall. Dock har jag fått höra att ston med föl sällan får fång. Om det stämmer vet jag inte.

Hon har enbart fodrats med hö och har inte fått gå upp och blivit tjock igen. Nu är hon lite tunn men håller på att fodras upp. Jag hoppas på att hennes långdragiga skada i hennes bakben ska hållas i shack så hon kan skrittas under våren nu och kunna gå på vårt magra bete i sommar. Det är hemskt att ha henne i en tråkig hage på sommaren och stödfodra. Så lycklig som hon var i somras när hon och hennes föl blev utsläppta på betet var helt underbart att se!

och till Daveeka mfl

Fast insulinvärdena höjs i blodet vid ett fånganfall, av vad jag förstått. Det är därför man inte kan utesluta att de lider av insulinresistens om man tar proverna för nära ett anfall. Det togs alla möjliga prover på min häst när hon lades in på kliniken för sitt anfall/påverkan av det gamla anfallet. Man kunde utesluta Cushings av proverna som skickades utomlands men ej insulinresistens/diabetes. Hon låg lite över normalvärdet vilket de tydligen gör vid ett pågående anfall. Vi kommer att få ta nya prover ännu längre fram.

Fast i såfall måste antingen fler hästar vara insulinresistanta/ha Cushing nuförtiden, eller så har något i omgivningen förändrats så att insulinresistanta/Cushing-hästar har svårare för att klara sig...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka