Sv: Fångtråd del 2
Ja, du om det hade varit så enkelt... Mina hästar har nu i tre år släppts på magert bete i april och varit ute till september/oktober. Tydligen fungerade det inte så bra!
Lite "intressanta" uttalanden från veterinärer:
Hästsjukdomen fång vanligare i Skåne
Publicerad: 23 juli 2007, 10:15
Skåne
Allt fler Skånehästar drabbas av sjukdomen fång. En av anledningarna kan vara utvecklingen mot extremt väder i Skåne, med perioder av antingen torka eller regn, uppger en distriktsveterinär i Kristianstad till Sveriges Radio Kristianstad.
Och:
Fång på vintern förbryllar veterinärer
Flera gotländska hästar har insjuknat i fång under de senaste månaderna. Det här är något som förbryllar eftersom sjukdomen oftast uppkommer vid betessläpp på sommaren.
- Ja, jag upplever att det är mer fång än vanligt just nu, säger Ebba Funeson, veterinär på distriktsveterinärstationen i Roma.
Ebba Funeson har diskuterat den ökande fångförekomsten med sina kollegor.
- Vi funderar naturligtvis på vad det här beror på. När jag tidigare i veckan besökte en fånghäst berättade ägaren att de precis fått en ny laddning med hö. Kanske härstammade den från ett extra kraftigt hö från förra sommaren, funderar Ebba Funeson.
Ebba Funeson vill dock påpeka att detta bara är teorier. Klassikt är att sjukdomen uppträder när hästen fått i sig ett foder med ett högt kolhydratinnehåll.
- Det är mycket viktigt att allt kraftfoder tas bort ur hästens kost när fång konstaterats, säger Ebba Funeson.
Det hö man utfodrar hästen med kan med fördel blandas ut med lite halm,tipsar Ebba Funeson.
Ebba Funeson poängterar dessutom något som säkert kan vara extra svårt för hästägare att hålla när hästen är sjuk:
-Inga godsaker till hästen. Det är otroligt viktigt. Vi kan sätta in hur mycket behandling som helst, men smyger man till sin häst godsaker, då stjälper man hela behandlingen. Jag förstår att det kan vara svårt att hålla, men det är verkligen jätteviktigt. Annars gör man sig själv och hästen en otjänst.
Även underlaget är viktigt för hästens tillfrisknande. Hästen skall hållas inne, och underlaget bör vara mjukt. Mycket mjukt. Ungefär som i din egen säng:
- Du skall kunna falla bakåt i boxen utan att slå dig. När jag kommer ut till en del hästägare har de strött med halm, men inte alls tillräckligt för att avlasta hästens hovar.
Hårt och knaggligt underlag kan utlösa fång hos hästar som tidigare burit sjukdomen.
- Tidigare i vintras när det var barmark, trodde jag att den ökande förekomsten av fång berodde på att hästarna hade det för jobbigt med underlaget i hagarna. Men nu har ju snön kommit, och vi får forfarande in samtal från hästägare med sjuka hästar. Den teorin tycks alltså inte stämma, säger Ebba Funeson 2009-02-27 10:21