Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

knapplån

Jag har hittat en bra artikel om insulinresistens.
Den finns att hämta från nedanstående sida. Jag kan inte länka direkt till den då den måste laddas ner (i alla fall i min dator). Men om man följer länken och går längst ner till höger på sidan så finns det nya artiklar. En av dem handlar om insulinresistens. Det är en ganska kort och lättläst artikel.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=5165

KL

Varierar era hästars puls i benen med tid på dygnet? Jag tycker mig se att om de har lite starkare puls, så är det ofta senare på dagen. På morgonarna är pulsen ofta mindre tydlig. Det känns logiskt för mig att pulsen skulle kännas starkare (och nu menar jag inte snabbare) efter en hel dag på benen, jämfört med efter en natt när hästarna kanske mestadels har stått relativt stilla/legat ner.

När mina får medicin känner de sig tydligen strålande bra, för de är väldigt aktiva i boxarna. Shettisen brukar göra utfall mot haflingern när hon sticker huvudet i "hålet" mellan deras boxar. Det kan bli både halvstegringar och bakutsparkar...:crazy: Haflingern, å andra sidan, promenerar nog runt en del i sin box. Det brukar se så ut på spånen. Dessutom kan hon mycket väl få för sig att studsa rätt upp i luften på stället om maten inte kommer snabbt nog. Hur bra detta är det vet jag inte, men lite svårt att förhindra!

KL

Varierar era hästars puls i benen med tid på dygnet? Jag tycker mig se att om de har lite starkare puls, så är det ofta senare på dagen. På morgonarna är pulsen ofta mindre tydlig. Det känns logiskt för mig att pulsen skulle kännas starkare (och nu menar jag inte snabbare) efter en hel dag på benen, jämfört med efter en natt när hästarna kanske mestadels har stått relativt stilla/legat ner.

Ja, mina veterinärer har sagt att jag mest bara ska kolla pulsen på morgonen för det är då jag lättast kan avgöra skillnaden. Cirkulationen ökar ju med rörelse precis som du skriver.

På min häst den här gången har det varit tvärtom. Pulsen har känts mest på mornarna och den går sedan ner under dagen när hon är ute osv. Jag är inte helt säker på varför men veterinärerna tyckte att hon behövde röra sig lite mer nu för att få igång mer cirkulation. Vi började linda henne med BoT på nätterna och med dem så blev det mkt bättre. Det här är några veckor sedan, då hon fortfarande hade lite förstärkt puls.

:cry:Någon som vet hur snabbt de börjar svara på behandling min har fått med i 6 dygn men jag kan inte se någon större förbättring.

Be att få byta preparat till Fenylbutazon i stället. Det brukar i de flesta fall fungera bäst som smärtlindring vid fång. Det är ju också viktigt att din häst hålls så smärtfri som möjligt då hon är dräktig.

Min häst svarade ganska snabbt på medicinen dvs i alla fall på ngn dag.
Men det var om hon fick rätt medicin och rätt dos. Först fick hon metacam då hände det inte någonting. Sedan bytte jag till butta och där fick jag i samråd med veterinär öka dosen.
Jag har förstått att det kan vara lite svårt att hitta rätt. Om hon inte är bättre efter sex dygn tycker jag att du ska ringa och prata med veterinären. Det hade jag gjort redan efter halva tiden.

KL

En del veterinärer bla de som finns här hos oss vill inte skriva ut butta till fånghästar i alla fall inte till ponnyer. Jag fick vara ganska så envis för att lyckas övertala dem. Men vad gör man inte när hästen har ganska så ont?

Min kompis har ett jätte problem. Hennes sto är dräktigt (hon ska föla i maj) och har fått fång. Hon är tydligen jätte dålig och den extra vikten av fölet gör ju inte det hela lättare. :/ Tänkte höra med er om ni har några erfarenheter av detta - är det vanligt att dräktiga ston får fång?

Det är just det som är problemet, han vill inte skriva ut butta eftersom det ej är att rek till dr ston, men tycker själv att stoet måste gå före fölet i detta läge hon är ju bättre men långt ifrån bra går bättre men har väldigt svårt att svänga och att lyfta på hovarna. jag borde alltså kräva butta trotts att hon är dr ? detta gör mig väldigt nojig suck hon ska föla mån skifte april/maj tacksam för råd. :bow:

Det är ganska vanligt, ja. Det var inte alls länge sedan jag hjälpte till att skaffa torrhö till några som hade ston som var med föl och fått fång.

Min häst svarade ganska snabbt på medicinen dvs i alla fall på ngn dag.
Men det var om hon fick rätt medicin och rätt dos. Först fick hon metacam då hände det inte någonting. Sedan bytte jag till butta och där fick jag i samråd med veterinär öka dosen.
Jag har förstått att det kan vara lite svårt att hitta rätt. Om hon inte är bättre efter sex dygn tycker jag att du ska ringa och prata med veterinären. Det hade jag gjort redan efter halva tiden.
Ja jag pratade med vet redan efter 2 dygn han svarade bara att eftersom hon blev bättre även om det gick sakta skulle jag avvakta till efter helgen och se vad som hänt så jag gör inget annat än ringer runt läser info och ligger sömnlös, då detta är första gången jag stött på en fång häst, har innan haft henne i 3 år och hon har varit kärnfrisk tills nu, hon ska verkas var 4e vecka nu för att hålla tån kort verkades innan var 7e.

Det är just det som är problemet, han vill inte skriva ut butta eftersom det ej är att rek till dr ston, men tycker själv att stoet måste gå före fölet i detta läge hon är ju bättre men långt ifrån bra går bättre men har väldigt svårt att svänga och att lyfta på hovarna. jag borde alltså kräva butta trotts att hon är dr ? detta gör mig väldigt nojig suck hon ska föla mån skifte april/maj tacksam för råd. :bow:

jag har inte en aning om man kan ge butta till dräktiga ston. Det vågar jag inte tycka ngt om.
Jag hoppas att ngn annan här svarar dig.

Ja jag pratade med vet redan efter 2 dygn han svarade bara att eftersom hon blev bättre även om det gick sakta skulle jag avvakta till efter helgen och se vad som hänt så jag gör inget annat än ringer runt läser info och ligger sömnlös, då detta är första gången jag stött på en fång häst, har innan haft henne i 3 år och hon har varit kärnfrisk tills nu, hon ska verkas var 4e vecka nu för att hålla tån kort verkades innan var 7e.

På vilket sätt går det långsamt?
Min häst låg ner på sidan och stönade. Hon stod hela tiden och avlastade dvs flyttade vikten mellan frambenen och hade stark puls i benen. När veterinären som först varken velat skriva ut butta eller äkat dosen såg henne så föreslog han att jag skulle öka den. Sedan den dagen hade hon inte ont mer. Hon åt butta i ung tio dagar efter detta och klarade sig sedan utan. Men man ska vara försiktig med dessa NSAID mediciner!

På vilket sätt går det långsamt?
Min häst låg ner på sidan och stönade. Hon stod hela tiden och avlastade dvs flyttade vikten mellan frambenen och hade stark puls i benen. När veterinären som först varken velat skriva ut butta eller äkat dosen såg henne så föreslog han att jag skulle öka den. Sedan den dagen hade hon inte ont mer. Hon åt butta i ung tio dagar efter detta och klarade sig sedan utan. Men man ska vara försiktig med dessa NSAID mediciner!

Ja detta är ju jätte svårt men säger vet att man inte ska ge butta till dr ston så stämmer detta säkert. Det hon får heter Kvadrisol (stavning?) hon låg mkt i början men det har blivit bättre står mest upp nu ingen kraftig puls men denna alltid så matglada tant har from i dag ätit dåligt vill ju inte att hon ska ha ont. :cry:

detta är lite som jag fått reda på om det läkemedel min ponny får Quadrisol............
Vedaprofen är en icke-steroid antiinflammatoriskt substans (NSAID) tillhörande gruppen av arylpropionsyraderivat. Vedaprofen inhiberar prostaglandinsyntesens enzymsystem (cyklo-oxygenas) och har därför antiinflammatorisk-, antipyretisk- och smärtstillande effekt. Studier på häst har demonstrerat potent inhibering av prostaglandin E2 (PGE2)- syntesen i exsudat och av tromboxan B2 -syntesen i serum och exsudat. Vedaprofen innehåller ett asymetrisk kol och är därför en racemisk blandning av (+)-enantiomerer och (-) enantiomerer). Båda enantiomererna bidrar till substansens terapeutiska verkan. (+)-enantiomeren är en mer potent inhibitor av prostaglandinsyntesen. Enantiomererna är ekvipotenta PGF2α -antagonister.
Ja mycke som var svårt att förstå men antiinflammatoriskt och smärtstillande är det ju iallafall.

detta är lite som jag fått reda på om det läkemedel min ponny får Quadrisol............
Vedaprofen är en icke-steroid antiinflammatoriskt substans (NSAID) tillhörande gruppen av arylpropionsyraderivat. Vedaprofen inhiberar prostaglandinsyntesens enzymsystem (cyklo-oxygenas) och har därför antiinflammatorisk-, antipyretisk- och smärtstillande effekt. Studier på häst har demonstrerat potent inhibering av prostaglandin E2 (PGE2)- syntesen i exsudat och av tromboxan B2 -syntesen i serum och exsudat. Vedaprofen innehåller ett asymetrisk kol och är därför en racemisk blandning av (+)-enantiomerer och (-) enantiomerer). Båda enantiomererna bidrar till substansens terapeutiska verkan. (+)-enantiomeren är en mer potent inhibitor av prostaglandinsyntesen. Enantiomererna är ekvipotenta PGF2α -antagonister.
Ja mycke som var svårt att förstå men antiinflammatoriskt och smärtstillande är det ju iallafall.

Utan att läsa hela texten från början till slut är det bara att konstatera att det är fullständigt obegripligt - i alla fall för mig.
Men jag har slagit upp fenylbutazon (butta) i vetfass och där står det att det ej ska ges under senare delen av dräktighet.
Men det finns kanske andra alternativ?

När ska hon föla?
Jag har inte ngn erfarenhet av dräktighetsfång, vet bara att det kan vara så att ston som är dräktiga får fång. Jag har nog förstått det som att det går över sedan när fölet kommer ut men är inte säker.

Detta med fång är jättejobbigt. Jag tror att många fånghästägare har gått igenom det du nu upplever. Man har massor av frågor och får tusen olika svar om man frågar tre personer.

Såg nu att det är ungefär en och en halv månad kvar till fölningen.
Det finns många här på forumet som kan en hel del om fång.
det verkar ändå som om din häst mår lite bättre nu. Det är klart att hon måste äta. Vad får hon för mat?

KL

Hur är det egentligen med att byta halm? Vad jag menar är, blir det ett gigantiskt foderbyte om man skaffar samma typ av halm (vete) från ett nytt ställe? Den halm jag har haft, och som jag inte tror att jag får tag i mer av heller, började kännas "osäker". Lite dammig och tråkig. Jag hittade superfin vetehalm på ett annat ställe idag, men började självklart tänka på foderbyten och fånghästar...:crazy: Men jag vill ju inte ge mer av den dammiga halmen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar