Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Fast utan röntgen, hur kan man veta hur tidigt man kan låta hästen återgå till arbete igen :confused:? Hovslagaren som fixade sjukbeslagen sa att vid ca halvtid, dvs 4 mån, kan man börja belasta hästen. Men han menar nog inte ridning utan kanske promenader/tömkörning och dylikt. Vidare sa han att prognosen för endast rotation är bäst, prognosen för endast sänkning är sämst och att prognosen vid rotation + sänkning är sådär, dvs mittemellan. Men även detta är väl antagligen en åsikt ibland många...:crazy:

Att inte röntga för att se hur man bäst går vidare- är som att spela på Lotto.

Fång behandlas mer rätt idag o en tillfrisknad är är ingen utopi längre. Gillar inte - går det så går det-filosofin.
När jag tänker efter var det så här jag och hovis diskuterade: jag undrade om det kanske är bra att röntga för att kunna se om hästen har en kraftig rotation så att inte hovbenet är på väg ut genom sulan eller dylikt (man har ju hört en del skräckhistorier). Men han menade att om så är fallet så skulle inte hästen bli bättre för varje dag utan istället sämre. Så att röntga en häst man märker är på bättringsvägen är att kasta pengarna i sjön. Rotation eller ej- det viktiga är alltid bra och tät verkning och att hästen får återgå till arbete igen så snart som möjligt. Jag röntgade vid första anfallet, men visst var det lite som att kasta pengarna i sjön. Hon hade lindriga rotationer på båda fram kunde vi konstatera, men fick samma behandling och verkning som hon hade fått utan röntgen.. Bara tiden kan sedan utvisa om hästen går att använda eller ej.

Fast utan röntgen, hur kan man veta hur tidigt man kan låta hästen återgå till arbete igen :confused:? Hovslagaren som fixade sjukbeslagen sa att vid ca halvtid, dvs 4 mån, kan man börja belasta hästen. Men han menar nog inte ridning utan kanske promenader/tömkörning och dylikt. Vidare sa han att prognosen för endast rotation är bäst, prognosen för endast sänkning är sämst och att prognosen vid rotation + sänkning är sådär, dvs mittemellan. Men även detta är väl antagligen en åsikt ibland många...:crazy:

Du har kanske skrivit det tidigare. Men vad har din veterinär sagt om boxvila, ute i boxhage osv? Enligt vad de veterinärer som jag har träffat så skulle jag snart börja rida på min. Det har jag inte ngn tanke på, tycker inte alls om den iden. Men däremot så har jag börjat gå promenader med henne.

Fång behandlas mer rätt idag o en tillfrisknad är är ingen utopi längre. Gillar inte - går det så går det-filosofin.

Jag håller med dig. Men jag har tyvärr mött den en del den senaste tiden både hos hovslagare och veterinärer. Jag tänker inte chansa på att min häst blir bra i alla fall.
(Jag har vanilgtvis stor respekt för veterinärer men inte alltid när det gäller fång).

Hur lång tid sedan? Våra hästar har uppvisat blödningarna cirka två till tre månader efter anfallen. Samtliga gånger har vi kunnat se det mycket tydligt. Absolut inte ett argument för att inte röntga, alltså, utan bara i största allmänhet.

Hur lång tid sedan vaddå?:) Hon fick sitt anfall i maj förra året och sänkningarna syntes en månad efter ungefär på röntgen(fast man missade dem då). Det har synts en väldigt liten breddning av lamellerna men först nu. Det är jättelite. Hennes hovar växer långsamt och ännu har inte en helt ny hov vuxit ut sedan i maj. Det är några cm kvar. Hon är verkad och skodd på klinik till o från hela tiden, alltså min hovis här hemma har skott henne nån gång mitt emellan. Det har inte synts några blödningar ännu och utifrån sett syns det inte att hon skulle haft fång. :crazy:

Vidare sa han att prognosen för endast rotation är bäst, prognosen för endast sänkning är sämst och att prognosen vid rotation + sänkning är sådär, dvs mittemellan. Men även detta är väl antagligen en åsikt ibland många...:crazy:

Hm, jag har läst och tror nog själv också att rotation ihop med sänkning är värst. Det är väl kanske mest smärtsamt för hästen eftersom hovbensspetsen lättare penetrerar sulan. Fast det kanske inte är så. Jag hoppas ofta att sänkning inte är så katastrofalt dåligt eftersom min häst har det...:cry:

Jag såg en mkt stor häst på S. som hade haft båda o var då efter 1 år redo för att sättas igång, men den hade bantats mycket- var mkt tunn.

Jag såg en mkt stor häst på S. som hade haft båda o var då efter 1 år redo för att sättas igång, men den hade bantats mycket- var mkt tunn.

Jag hoppas ju och veterinärerna har varit positiva. Men igår var hon varmare igen i den dåliga hoven och värmen sitter fortfarande kvar idag. Hon busade lite i sin lite större sjukhage och jag gick med henne för första gången en 5-minuters promenad. :crazy:Då blir jag orolig att hon inte kommer att klara röra sig i fortsättningen och att det gör henne sämre. Hon busade ju en del på promenaden även om jag höll i henne... Det är skitjobbigt med fång och det är svårt för mig eftersom min häst ihop med den senaste reaktion fick någon form av böld som idag syns som en spricka in i hoven. Ibland funderar jag på om det är den som fortfarande spökar och att hon inte blir helt säker förens den vuxit ut. Det har väl blivit någon form av hålvägg. Veterinären tyckte inte vi skulle bry oss om det idag. Ja, det är många saker kring min hästs reaktion i december som är lite märkliga. :crazy:

Hur lång tid sedan vaddå?:) Hon fick sitt anfall i maj förra året och sänkningarna syntes en månad efter ungefär på röntgen(fast man missade dem då). Det har synts en väldigt liten breddning av lamellerna men först nu. Det är jättelite. Hennes hovar växer långsamt och ännu har inte en helt ny hov vuxit ut sedan i maj. Det är några cm kvar. Hon är verkad och skodd på klinik till o från hela tiden, alltså min hovis här hemma har skott henne nån gång mitt emellan. Det har inte synts några blödningar ännu och utifrån sett syns det inte att hon skulle haft fång. :crazy:

Det är konstigt att det verkar bli så olika för olika hästar. Jag antar att det kanske kan bero på att det inte är exakt samma sak som händer i hovarna beroende på ex vad som utlöser allting.

Jag har nog också förstått det som att sänkning med rotation på ngt sätt är värst. Min ponny har det. :cry:
Men smatidigt beror det kanske mest på hur stor del av förbindelsen mellan lamellerna som verkligen har släppt?

Jag hoppas ju och veterinärerna har varit positiva. Men igår var hon varmare igen i den dåliga hoven och värmen sitter fortfarande kvar idag. Hon busade lite i sin lite större sjukhage och jag gick med henne för första gången en 5-minuters promenad. :crazy:Då blir jag orolig att hon inte kommer att klara röra sig i fortsättningen och att det gör henne sämre. Hon busade ju en del på promenaden även om jag höll i henne... Det är skitjobbigt med fång och det är svårt för mig eftersom min häst ihop med den senaste reaktion fick någon form av böld som idag syns som en spricka in i hoven. Ibland funderar jag på om det är den som fortfarande spökar och att hon inte blir helt säker förens den vuxit ut. Det har väl blivit någon form av hålvägg. Veterinären tyckte inte vi skulle bry oss om det idag. Ja, det är många saker kring min hästs reaktion i december som är lite märkliga. :crazy:

Jag håller med dig det är jättesvårt att veta hur man ska göra. Min ponny far omkring en hel del i sin minihage. Det känns inte riktigt bra så hon får helt enkelt inte vara där om hon studasr omkring för mkt. Promenader fungerar bättre även om hon är laddad till tusen.
Men jag hoppas och inbillar mig att detta kommer att ta tid innan allt har läkt ihop igen. Jag vet att efter hennes förra fånganfall kunde jag tex känna en svag puls i benen ganska länge efteråt. Den försvann till sist. Men den största delen av hoven fins ju kvar nu sedan i julas.

Jag tror att det kommer att gå bra med din häst. Det har verkat ganska stabilt ändå för henne och det har gått lagom fort. Jag fick ju backa någon gång och ställa tillbaka min på högre dos metacam.

Jag har min häst utanför fönstret och jag släpper bara över hennne i den lite större sjukhagen med grus när jag är hemma. Igår fick hon ett sånt där busryck där hon sparkade bakut och reste sig, gjorde nån tvärnit osv. Det är alltså inte jättemkt men det räcker för att hoven nu då kanske blivit sämre igen...:crazy:Jag ska fundera över dan och kanske får jag helt enkelt göra torvhagen lite större istället. Vet ju inte ens om jag vågar gå de här 5 min-promenaderna. :cry:

Jag har inte röntgat. Min hovslagare säger att det är onödigt, om hästen har rotation lär man märka det för då blir den sämre- inte bättre (hon har haft anfall som gått över relativt snabbt). Har dessutom tolv mil t&r till kliniken.. Vad tycker ni andra?

Min hovslagare tyckte inte heller att det var någon menig att röntga, för att om det var någon förändring i hoven skulle det synas på utsidan eller vid verkning. Nu ångrar jag att jag inte gjorde, för då kanske jag kunde anpassat hästhållningen bättre, så att inte rotationen hade blitt så kraftig.

Jag upptäckte ju inte att något var på tok förän han fick jätte ont och jag åkte till klinik och tog röntgen. Fångranden kom först efteråt o då hade det ändå gått ca 14 veckor:eek:

KL

Jag undrar lite hur ni alla har gjort era sjukhagar. Hur stor är den? Vad har ni för underlag etc. Måste ju i gång o bygga snart, så han har någonstanns o vara när våren kommer.

KL

Jag undrar lite hur ni alla har gjort era sjukhagar. Hur stor är den? Vad har ni för underlag etc. Måste ju i gång o bygga snart, så han har någonstanns o vara när våren kommer.

Vår ponny fick "tillstånd" i går av vet att få gå ut i liten fålla,har byggt en fålla framför hennes box,står i utebox.Har lagt spån på backen,så det blev riktigt mjukt.Torv funkar också eller fin sand.

Kan tillägga att min vet sa att jag inte behöver röntga henne igen.Trots ett litet återfall.Röntgade henne i okt,då hon fick sin fång,hade då 4 graders rotation på h fram och 1 grad på v fram.

Vi har inte diskuterat det så mycket ännu... Boxhage kan de få vara i när de inte har ont längre, men än så länge äter de ju medicin och då får de stå inne. Jag befarar bara att det blir ett himla "rabalder" när jag släpper ut för första gången...:crazy:

Tack för svar, men jag tänkte närmare på de som har gjort lite mer permanenta hagar...

Vilken sorts grus/sand är bäst?

Tack för svar, men jag tänkte närmare på de som har gjort lite mer permanenta hagar...

Oki,bra fråga detta med permanenta hagar.Jag frågade min vet om hur man gör sen,då min ridhäst inte ska gå på ngt bete hoppas ju jag att Julie kan gå med henne.Han tipsade om munkorg och att man inte ska släppa ut dem tidigt på morgonen,så länge daggen ligger kvar.Men det känns som om man vill ha en sand/grus hage med minimalt gräs.Julie har tidigare gått i en hage med nästan bara jord,låter trist men har funkat bra.Hon fick fång när hon var utlånad i höstas,inte så kul :(.Dessvärre står hon inte kvar i stallet med jordhagen.Så jag funderar på att bygga ngn ny hage till henne utan grönt.
Kanske inte svar på din fråga ;)

Ngn sand som är mjuk,vet inte vad den kan heta,typ som betongsand kanske.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka