Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Om jag tänker efter så tror jag att hon kanske äter närmare 8 kg kanske (:o)

Så om jag gör en mindre hage till henne där hon får gå ensam. Och portionerar ut måltider. Hur mycket och hur ofta?

4 kg hö och 2 kg halm som jag blandar?

Kan jag använda hönät?

Jag ger vår shettis 1 kg 4 ggr om dagen,morg lunch em och kväll.Hon har halm i sin box,men är ingen s.k halmätare.Men visst får hon i sig ngt strå.
När vi tog hem henne för ca 3 v sedan var hon lite knubbigare än vad hon är i dag,men som jag skrivit tidigare var hon lite överviktig.När vet var ut i tisdags var han nöjd över att hon gått ner i vikt.
Folk har alltid sagt att Julie är en slank fin shettis,ingen har trott hon är en shettis,ska fiska fram en bra bild.Nu börjar den slanka Julie komma tillbaka ;).

Kan jag få se den:laugh:

glöm inte att unga hästar som regel inte lägger på sig- men sen:crazy:

Om hästen bara har en sänkning så syns det inte så tydligt. Då har hela benet sjunkit rakt ner i hoven. 8så har jag förstått det men detta kan du bättre)Min ponny har sänkning och rotation. Jag är inte bra på att lägga in bilder här men jag kan maila dem till dig om du vill. men det syns alltså inte så mkt av sänkningen på bilderna.

Hur kan gips förhindra vidare sänkning?

Min gipsades också när vi var på kliniken den 19/2. Hon skulle ha dessa gipsbandage i en vecka, sedan skulle de tas bort. Jag frågade faktiskt inte varför, men antar att det var för att stabilisera upp hoven? Min har 10 graders sänkning på hf och 15 grader på vf...

Vet inte heller:confused:
som jag fattar det så kan själva sulan- med rätt verkning o att sulan blir torr o hård- i sig förhindra pentration.
Har du då både och behövs det miindre rotation för att få större risk för penetration.
Det torde oxå synas på strålen.:confused:
Om själva hovbenet har sjunkit- släppt hela vägen, torde det vara av allra största vikt att hästen står på mjuk bädd o sdn där stråltryckare:angel:

Jag måste luska rätt mer om den där sänkningens behov för tillfrisknande:cool:

Hmm jag vet inte vad du menar med synas på strålen? Men fattar inte det riktigt.

Men jag har nog förstått det som att sulan kan hjälpa till att stabilisera så att hovbenet inte fortsätter att sjunka - att den kan hålla emot trycket eller hur man ska uttrycka det. Så en torr hård sula borde vara bra kan jag tycka.

Att hoven blir mer platt i sulan o att strålen ev. buktar mer. Kanske då bara vid enbart sänkning:confused: i

Jag kommer ihåg att min häst såg ut att behövas verkas, men när du lyfte hoven visade sig ngt annat. Den hade då ingen sänkning.

Mina barns shettis är halt sedan ca 1,5 vecka tillbaka.
Han går om man ber honom om det, men stapplar fram på hårt underlag.
Haltar i trav.
Han är varm på alla fyra hovarna, men står inte i ngn typisk fång-ställning.
Han har sk fångränder djupa, vill inte gå ur lösdriften på dagarna, inte ens för att gå ut till höet.
Han har ingen feber.

Han har inte fått ngt kraftfoder på hela tiden utan endast hö, dock ganka mkt sådant då han går med vår unghäst.
Nu står han i box med bara lite hö eftersom vi misstänker fång.
Han är nyverkad och den hovisen sa ingenting om fång(han är kort i tån).

Är det fång tro?

Mina barns shettis är halt sedan ca 1,5 vecka tillbaka.
Han går om man ber honom om det, men stapplar fram på hårt underlag.
Haltar i trav.
Han är varm på alla fyra hovarna, men står inte i ngn typisk fång-ställning.
Han har sk fångränder djupa, vill inte gå ur lösdriften på dagarna, inte ens för att gå ut till höet.
Han har ingen feber.

Han har inte fått ngt kraftfoder på hela tiden utan endast hö, dock ganka mkt sådant då han går med vår unghäst.
Nu står han i box med bara lite hö eftersom vi misstänker fång.
Han är nyverkad och den hovisen sa ingenting om fång(han är kort i tån).

Är det fång tro?

Misstänker du fång bör du ringa vet bums.Har han förhöjd puls,svårt för att vända?.

Lägger in ett citat om råd från Strömsholms sida.

Färgar den RÖD
Vad ska jag göra om jag misstänker att min häst fått fång ?

Om man misstänker att hästen har fått fång skall man så fort som möjligt hjälpa den.

· Ställ hästen på strikt boxvila, gärna på tjock spånbädd.
· Tillkalla veterinär som kan hjälpa Dig ställa diagnos och ge hästen smärtstillande.
· Behandla orsaken ( om den är känd )
· Ge endast grovfoder, gärna högt placerat i ett hönät eller dylikt. Var försiktig med foderbyten.
· Ta bort saltsten
· Undvik transport av hästen
· Om hästen är nyskodd eller skodd med sula – ta av skor ( om möjligt ). Gör inga andra åtgärder på hovarna.
· Gör det så bekvämt som möjligt för hästen, kyl ben och hovar, ställ dem på dynor av skumplast eller styren.

Låt hästen stå som ovan i cirka 10 dagar, även om symptomen avtar. Har hästen fortfarande symptom efter 10 dagar har med stor sannolikhet en lägesförändring av hovbenet skett i hovarna. Det finns i dag inget känt sätt att förhindra utvecklingen. Antingen avtar problemet eller så får hästen en lägesförändring.
Vad gör jag om min häst inte blir bra efter det akuta skedet ?

Om hästen har kvarstående symptom efter cirka 10 dagar bör hovarna röntgas. Utifrån röntgenbilderna kan en skicklig hovslagare vidta åtgärder för att hjälpa hästen att återfå ett friskt samband mellan hovben och hovkapsel.
Fördjupning går att läsa mer ingående om vidare behandling.

En annan fråga, är det vanligt att hästar darrar när de får fång, som om de verkar frysa? En bekant jag pratat med i kväll frågade om min häst darrade..

Ja, det låter som fångsymtom, tycker jag! Ring ut veterinär med en gång så att ni kan få smärtstillande till hästen.

Min shettis har haft fånganfall hela vintern. Jag har tagit bort än det ena , än det andra i foderstaten. För några veckor sedan tog jag bort höet, och nu har det vänt! Han får halm, lusern, och spannmålsfri pellets (något specialfoder för fånghästar). Det finns ju forskning som tyder på att det som är en stor risk för att utlösa fång är "fruktan". En kolhydrat som bl a finns i gräs, speciellt vid en längre period fint väder, och det är ju då som även hö bärgas! Misstänker att fruktan-halten i höet är ovanligt högt i höet från förra sommaren pga torka och mycket sol. Min shettis mår iallafall bättre utan höet.

Man kan oxå bromsa förloppet just genom att banta den. Fettvävnaden gör den IR. Ta bort fettet o den blir bra.

Sådär då har veterinären varit på besök. Inom en timme (30 min efter avslutad telefontid) från det att jag ringde var hon på plats. Pålle har som misstänkt fått ett lindrigt fånganfall. Boxvila en vecka tillsammans med behandling med Metacam. 3 kg hö och 1-2 kg halm. Nada annat, ev lite lite betfor tillsammans med mineralerna några gånger i veckan.

Hon hade ingen tydligt kraftig puls, lite varm på framhovarna, temp 37,9.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 345
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar