Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Det är nog ingen fara, det finns t.o.m. folk som är emot boxvila vid fång och anser att hästarna ska röra sig istället (min hovslagare t ex, ej barfotaverkare utan vanlig utbildad). Jag hade hästen på box när vi gjorde en fullständig hovresektion (strömsholm-metoden), men vid sina andra två anfall har hon gått i hage som vanligt.. Finns många åsikter om hur fånganfall ska behandlas, skriver detta bara för att du inte ska ha dåligt samvete för att hon rörde sig några meter :).
Jag gillar inte att spela med hästen välfärd.
Hellre inne så att det inte går upp igen.
Är marken mkt mjuk o torr- ja kanske då- i sjukhage.

Belle hade bara lite förstärkt puls i benen nu på morgonen och rör sig helt OK i boxen, tycker jag. Vänder, flyttar sig än hit och än dit, etc. Cloetta däremot hade rättså mycket "dunk" i benen och verkade "obekväm" när hon vände och flyttade sig runt i boxen. Hon måste nog ha en kur medicin till... Nu har de fått en 14-dagars-kur och en 10-dagars-kur sedan klinikbesöket den 19/2. Är det mycket? Brukar de fixa att vara utan medicin efter två sådana kurer? Antar att det är väldigt individuellt - som allt annat som har med fång att göra :crazy:...

Vi följer din fångbehandling och håller tummarna hårt för att den funkat ordentligt nu!
Förstår verkligen din oro när du ska pulsa benen på morongen, men du är hur duktig som helst tycker jag :bow: , du håller på att bli foder- och fångexpert mot din vilja.
Har Belle gått ned något eller? Har du mätt?
Hur mycket hö får hon nu, inget ensilage eller annat?

Jag tror inte heller på att låta hästarna röra på sig i hage innan de är redo för det. Meningen var bara att jag skulle titta på hur de rörde sig utanför boxen, alltså tog jag ut båda och gick ca 20 m och vände. De har inte varit utanför boxarna sedan hovslagarbesöket som vi var på för flera veckor sedan. Shettisen hann inte ens komma ut på något hårdare underlag, utan det var gräs och sand där hon gick. Hon "studsade" inget alls, utan skrittade bara. Det var allt... Men, visst, jag antar att det kan gå upp pga detta också. Sedan har jag ju en tokstolla som mycket väl kan tänka sig att bocka och sparka bakut i boxen, så vill hon "slå upp" skadorna i hoven igen så fixar hon nog det inomhus också...:crazy:

Tack för "tummarna" :)! Ja, Belle har nog tappat ordentligt i vikt, tror jag. Hon ser slankare ut. Det är svårt att mäta, tycker jag. Hon får nu 4 kg hösilage + 4 kg halm, men hösilaget håller ju på att ta slut så jag håller på att vänja in dem på ett andraskördshö som ser grovt och bra ut. Jag ÖNSKAR att jag kunde bli foder- och fångexpert, men det fungerar ju så olika på olika hästar! Tänk om det hade funnits en mall och regler att följa...!

Tillbaka från Slöinge.

Hovbenssänkning och rotation på båda fram.:(
Veterinären sa att hans chanser att klara det är små, men att vi ger det
ett försök iaf.
Han ska stå på strikt boxvila nu och butta.
Skulle ringa om han inte blev bättre och annars skulle jag ringa om två veckor.
När det har gått såhär långt sa veterinären att chansen för återfall när man tar bort medicinen är stor.
Lever på hoppet nu, lilla häst

Usch, men..
hur mkt rotation hade den?

Vad fick du för övriga råd?

Jag skulle ringa Strömsholm o höra om du kan skicka röntgenbilderna för mer råd om behandling.

Som jag fattar det så behöver det inte alls vara nattsvart- numera.

Ring! Snälla:bow:

Jag såg ju själv på bilderna hur illa det var-tyvärr:(

Det hade roterat på båda fram men det var hovbenssänkningen som var det värsta.
Vet sa att om han hade haft fång innan så skulle vi ta bort honom men eftersom han inte haft det innan kunde han iaf få en chans.

Hoppas på det bästa för er. Kan berätta att vårt fångponnysto hade i alla fall sänkning och förmodad rotation på alla fyra i höstas. Det verkade hur illa som helst och matte hade i princip gett upp. Idag springer den lilla lycklig omkring i hagen igen. Så ge inte upp hoppet.

Då har den m a o penetrerat sulan?
En ponny är lättare än en stor o därmed lättare på sina fötter.

Ring!
Tror att du har fått tag på en gammeldags Vet.:mad:
Tog de blodprov för Cushing?

I Limans PDF-fil om fång o dess statistik grundat på strömsholmspatienter, går det att finna att ponnys drar ner statistiken.
Man undrar om det inte till största del beror på att ponnys som regel handhavs av barn som inte har samma tålamod o konsekvens som en vuxen. Samt att det är en ekonomisk fråga.

Nästan all fång idag går att behandla, men det beror mest på ägarens engagemang. Visst är det jobbigt, men vad gör man inte.

Senast ändrad:

Är det någon skillnad om min shettis står i box på 4kvm eller 10kvm? Det är 2 dm torv i båda...
Hon är redan less på att stå inne så hon har havererat dörren, och om vi hänger dit en ny dörr så kommer hon säkerligen ha sönder den med då väggen som dörren hänger på inte är konstruerad för shettis som bestämt sig för att hon SKA ut...

Det låter jobbigt! Jag blir i sådana här lägen så glad att jag har hästar som finner sig i att stå inne. Självklart skulle de önska att få vara ute, men de har vant sig bra vid boxlivet. Kan bli lite knasig på den stora för hon ger sig på "allt som är löst" och inom räckhåll (har t.ex. fått "kedja" fast vattenkaret), men annars tar hon det lugnt. Nu har de ju stått inne sedan början av februari i princip. Vi var på ATG den 19/2 och då började boxvilan på allvar, sedan var vi iväg hos hovslagare den den 2/3, och sedan dess har de inte varit ute alls förrän den pyttelilla vändan igår.

Då har den m a o penetrerat sulan?
En ponny är lättare än en stor o därmed lättare på sina fötter.

Ring!
Tror att du har fått tag på en gammeldags Vet.:mad:
Tog de blodprov för Cushing?

I Limans PDF-fil om fång o dess statistik grundat på strömsholmspatienter, går det att finna att ponnys drar ner statistiken.
Man undrar om det inte till största del beror på att ponnys som regel handhavs av barn som inte har samma tålamod o konsekvens som en vuxen. Samt att det är en ekonomisk fråga.

Nästan all fång idag går att behandla, men det beror mest på ägarens engagemang. Visst är det jobbigt, men vad gör man inte.

Han är en stor shettis på ca 110cm imkh, väger 302kg.
det var en ganska ung veterinär, en tjej runt 30 kanske, gammeldags eller inte så har han ju ont.
Han har ont trots smärstillandet han fått.

Han är våra barns ponny ja, och aldrig i livet att han ska gå på grus resten av livet eller i små boxhagar.
Det är djurplågeri.
Klart vi ska försöka, därför har han nu boxvila och 3 påsar butta om dagen som sedan ska trappas ner till 2 om dagen.
Hur ska man få hovbenen att gå tillbaka anser du?Han har hovbenssänkning vilket är bestående, och rotation båda fram.
I bästa fall kan det läka fast i den positionen det är nu, men det kan aldrig gå
tillbaka.

Veterinären sa att det är vanligt att dom blir bättre av medicineringen, men att det går tillbaka så snart man slutar med det i många fall.
Där kan jag bara instämma, min kusins ponny fick fång och sattes på butta, blev bättre och sedan blev han dålig igen när kuren var över, sattes på ny butta också höll det på så i 3 månader sedan avlivades han, allt pga
försäkringbolaget som inte gick med på att det inte fanns ngt att göra.:cry:

:mad:Påstår du att jag inte tycker han är värd pengarna?
Jag har idag varit på djursjukhuset+hämtat ut butta för nästan 2500kr sammanlagt.
Han är försäkrad i 100.000 vet vård med veterinärxtra som täcker resor och mediciner osv.

Det var inte riktat direkt till dig- förlåt.
MEN hovbenssänkning är inte ngt som behöver vara bestående.

Medicinen är en sak- behandling en annan.

Hur länge har han fått smärtstillande hittills?

aldrig i livet att han ska gå på grus resten av livet eller i små boxhagar.
Det är djurplågeri.

Ja, om hästen måste gå i en boxhage resten av livet så är det ju inte bra, det håller jag med om. Men att gå i en större grushage eller skogshage med hö, det kallar jag knappast djurplågeri.

Hur ska man få hovbenen att gå tillbaka anser du?Han har hovbenssänkning vilket är bestående, och rotation båda fram.

Hur mycket sänkning? Min haflinger har 15 grader resp. 10 grader rotation samt lite sänkningar på både fram. Visst kan rotationer gå tillbaks med vila och sjukbeslag/fångverkning utförd med täta intervaller!

Veterinären sa att det är vanligt att dom blir bättre av medicineringen, men att det går tillbaka så snart man slutar med det i många fall.

Jag måste säga att jag tycker att du hade en väldigt negativ veterinär. Visst kan det sluta som ovan, men det kan lika väl bli bättre också. Det finns det väl många, många exempel på bara i denna tråden?

Min unga och väldigt trevliga veterinär sa så här till mig bland annat om Belle (haflingern). Hon har 15 graders rotation på vf och gränsen för att få tillbaks en häst i ridbart skick brukar man dra vid 14 graders rotation, MEN röntgenbilderna är bara en del av pusslet! Veterinären var imponerad av hur pass bra mina hästar ändå mådde, trots de relativt fruktansvärda bilderna.

Mina pållar är positiva och levnadsglada och för deras skulle kämpar jag på. Jag försöker tänka ut rätt foder och mängd, planerar att bygga en hyfsat stor grushage åt dem, etc etc. Jag tror att om du bestämmer dig för att låta hästen leva så måste du tro att det kan bli bra. Jag tror att du skulle må bäst på att byta klinik och kanske få ett utlåtande som i allafall gav dig lite lust och hopp att jobba på. Min veterinär är underbar! Hon stöttar mig och berömmer mitt arbete med hästarna, vilket är hemskt viktigt när man kämpar med mot fång.

Jag tror inte att ngn tror att du inte bryr dig.
Nu är jag inte veterinär och har inte heller sett din häst.
Men min erfarenhet av veterinärer och då även de som arbetar på hästkliniker är ändå att de inte kan hur mkt som helst om fång, inte alla i alla falll, därmed inte sagt att din veterinär har fel.
De kan nog ha fruktansvärt ont ett tag och det är mycket jobbigt att se sin häst ha så ont. De blir inte bättre av medicinen alls utan den lindrar ju bara smärtan så det är inte konstigt alls att de blir "sämre" igen när man minskar eller tar bort medicinen.
Jag har förstått det som att både rotation och sänkning kan gå tillbaka i alla fall delvis. Om man ser till så att hovarna verkas och ev skos så att hovbenet ligger så bra som möjligt i hoven. Min ponny har rotation och sänkning i båda fram. Hon har klarat sig ett bra tag utan medicin och mår idag bra.

Försök att ta det lugnt och ordna det så bra som möjligt för din häst. det finns en hel del man kan göra som hästägare det gäller nog bara att vara aningen envis.
Vi får hoppas att alla våra fånghästar blir bra igen.

Han är en stor shettis på ca 110cm imkh, väger 302kg.
det var en ganska ung veterinär, en tjej runt 30 kanske, gammeldags eller inte så har han ju ont.

Han är våra barns ponny ja, och aldrig i livet att han ska gå på grus resten av livet eller i små boxhagar.
Det är djurplågeri.
Klart vi ska försöka, därför har han nu boxvila och 3 påsar butta om dagen som sedan ska trappas ner till 2 om dagen.
I bästa fall kan det läka fast i den positionen det är nu, men det kan aldrig gå
tillbaka.

Där kan jag bara instämma, min kusins ponny fick fång och sattes på butta, blev bättre och sedan blev han dålig igen när kuren var över, sattes på ny butta också höll det på så i 3 månader sedan avlivades han, allt pga
försäkringbolaget som inte gick med på att det inte fanns ngt att göra.:cry:

:mad:Påstår du att jag inte tycker han är värd pengarna?
Jag har idag varit på djursjukhuset+hämtat ut butta för nästan 2500kr sammanlagt.
Han är försäkrad i 100.000 vet vård med veterinärxtra som täcker resor och mediciner osv.

Jag har inte möjlighet att ha honom i en gruspaddock...
Har liksom ingen.:(

Min andra häst är svårfödd och kräver fri tillgång på hö och massa kraftfoder för att hålla hullet.
Så dom passar ju liksom egentligen inte att gå med varandra.
Jag vill att båda två ska ha sällskap, inte gå i varsin hage.

Hur många grader det var har jag ingen aning om men på röntgenbilderna
såg man hur långt avstånd det var fram till hoven och under hoven det var jättestort glapp.
Men kan ringa imorgon och höra hur långt det var.

Han har fått medicin i blodet idag och lugnande vid röntgen, han gick lika illa oavsett.
Förhoppningsvis går det att häva och att det stannar där det är nu och inte
försämras ytterligare.
Då kan det tydligen läka fast igen.

Jag har inte möjlighet att ha honom i en gruspaddock...
Har liksom ingen.:(

Har du möjlighet att anlägga en? I nuläget har jag inte heller någon, men har planer på att fixa en mindre grushage inom en-två månader.

Min andra häst är svårfödd och kräver fri tillgång på hö och massa kraftfoder för att hålla hullet.
Så dom passar ju liksom egentligen inte att gå med varandra.
Jag vill att båda två ska ha sällskap, inte gå i varsin hage.

Kan de inte få begränsat med mat på dagen och sedan mer mat åt den svårfödde på natten och mindre åt fånghästen? Sådant går att ordna!

Hur många grader det var har jag ingen aning om men på röntgenbilderna
såg man hur långt avstånd det var fram till hoven och under hoven det var jättestort glapp.

Kan tala om att min hästs bilder inte heller såg särskilt muntra ut...:crazy:

Han har fått medicin i blodet idag och lugnande vid röntgen, han gick lika illa oavsett.

Fast om han har börjat med medicinen idag kanske du inte kan förvänta dig att se resultat redan? Håll ut ett par dagar!

Har inte ekonomiska möjligheter som det ser ut nu att anlägga en.

Mitt sto är både svårfödd och svår att få i mat.
Vilket gör att hon hela tiden måste erbjudas att äta.
Därför fungerar det inte att hon endast får ett par kg hö ute.

Jag vet inte om du läste mina förslag innan? Det finns ju en hel del man kan prova just när det gäller att kunna ha dina hästar ihop.

Min häst har allvarliga sänkningar fram och det har tagit tid. Det är inte säkert att samma sorts smärtstillande hjälper under hela behandlingen utan ibland får man byta. Ibland svarar de inte på den ena sorten osv. Svarar den inte på butta så måste man nog prova något annat medel. Har den några sjukbeslag? Frigolit under hovarna som är avpassade efter hästen och dess problem kan göra stor skillnad, likaså frogs. När den värsta fasen är över brukar man kunna anpassa skoning så att den hjälper dem ännu mer.

Jo det är klart jag ska hjälpa honom med rätt skoning, men vi måste som sagt igenom denna första fasen först!
Jag håller tummarna för honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 345
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka