Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Ja, jag har kört alla de "vanliga fångtesten" men han visar inga tecken på smärta. Men å andra sidan gjorde han inte det när han hade sänkning/rotation vad det nu var heller. Kan inte heller ta det på om han står i fångställning..
Har bara tre kilometer in till sjukhus så jag skulle ju kunna knalla dit och prata med en veterinär (skolan ligger ju dessutom precis brevid om jag inte vill ha med hästen).
Men det känns väldigt diffust, det är egentligen bara en känsla av dålig/stel galopp. Jag kan inte se att det ser annorlunda ut när han rör sig.
Ska köra på en vecka här med jäst. Oljan är stående i foderstaten året om.

Jag tror inte att alla står i fångställning. Min gjorde inte det föränn efter ca en vecka. Hon var inte stel i börja utan rörde sig snarare knaggligt och ojämnt eller hur jag ska förklara. Det kunde lika gärna ha varit snön som fanns där för det var på samma sätt. Efter ett par dagar blev hon halt på ena fram men det kom och gick i en vecka. Sedan blev hon en dag mkt sämre bara på ett par timmar och fick då de rörelserna som man ser på fånghästar.

Jag hade pratat med veterinären. Det behöver ju inte alls vara fång utan ngt helt annat. Det enda som ger misstankar om fång tycker jag är att den har haft det en gång förut. (Men jag kan ju definitivt inte allt om detta)

Shettisen får 4 kg hösilage + ca 1 kg vetehalm. Haflingern får 4 kg hösilage + 4 kg vetehalm. Båda får 1 dl lucernpellets (utan melass) morgon och kväll med 1/4 paket bakjäst i. Håller som bäst på att vänja in ett andraskördat hö nu i stället för hösilaget som oväntat tog slut hos bonden...

Och min var ju halt bara på vf länge och fick diagnosen "muskelskada" av en hemmavet... Fång är otroligt svårt!!

Jag håller med dig. Det är skumt när det börjar som en hälta. De jag pratat med om min häst har nästan alla varit lite inne på belastningsfång eftersom hon också var halt men inte så länge. Både jag och hovis var ganska säkra på hovböld ett tag i början (Tänk om det hade arit det då hade alla dessa veckor varit annorlunda).
Har ngn tänkt belastningsfång om din häst? Vad jag har förstått så är det ganska ovanligt.

Belle har haft en 14-dagars-kur och en 10-dagars-kur. Cloetta har haft samma plus att hon påbörjar en ny 10-dagars-kur till. Belle hoppas jag klara utan mer smärtlindring.

Julie har fått finadyne sen 17 feb,fram tills för ca 2 v sedan fick hon 2 ggr om dagen,sedan dess 1 ggr om dagen.Får sedan 1 v tillb gå ut i lilla fållan,har lagt ut en massa spån på backen.Skall äta finadyne enl planen fram till 7 april,då ska jag prata med vet igen.Då har hon ätit totalt 7 v.Hur länge kan man ge smärtstillande tro?,skall de vara helt symtomfria när man lägger av?.
Vad har din vet sagt?.
Sussie

Shettisen får 4 kg hösilage + ca 1 kg vetehalm. Haflingern får 4 kg hösilage + 4 kg vetehalm. Båda får 1 dl lucernpellets (utan melass) morgon och kväll med 1/4 paket bakjäst i. Håller som bäst på att vänja in ett andraskördat hö nu i stället för hösilaget som oväntat tog slut hos bonden...

En liten fråga till,ger du bakjäst ist för tex Mag-Tarm balans?.Är det vanlig jäst,och hur ger du det?.Många frågor blir det :angel:

Jag har inte tänkt belastningsfång om Belle, men däremot om Cloetta. Hon hade ju fång för 1,5 år sedan enligt hovslagaren, så jag undrar om vinterns fruktansvärda knögglighet har "trasat sönder" hennes hovar.

Ja, jag ger bara vanlig bakjäst. De små kuberna man köper i affären. Det är billigt och verkar fungera alldeles utmärkt.

Min veterinär vill inte att pållarna ska ha ont över huvudtaget, så när hon hörde att Cloetta inte var smärtfri tyckte hon att hon skulle få en kur till.

Hon hade ju fång för 1,5 år sedan enligt hovslagaren, så jag undrar om vinterns fruktansvärda knögglighet har "trasat sönder" hennes hovar.

jag förstår hur du tänker och har tänkt lite samma sak om den hårda marken. men egentligen så undrar jag om de verkligen kan bli fång av det. Jag tycker mer att hovarna borde gå sönder på annat sätt ex sulan gå sönder osv Belastningsfång tänker jag mig mer som att hästen står i samma felaktiga ställning hela tiden då med tyngre belastning. knagglig mark blir väl ändå mer som en ojämn belastning som påfrestar olika delar. Men jag vet inte alls, kan ha helt fell

Jo, men jag funderar på om hästar som haft fång för inte allt för länge sedan har känsligare/"skörare" hovar som kanske inte klarar av den typ av belastning som flera veckor av hårdfruset knöggel är? Det var verkligen hemskt här ute - har inte sett det så sedan jag skaffade hästarna (har haft shettisen i fyra år till hösten).

vet trodde på belastningsfång på min med började med lite stelhet och senare hälta dessutom är hon högdräktig så den tyngden påverkar oxå tycker synd om fölis när den kommer som inte kommer kunna vara ute i stora hagen med de andra hästarna.

Jo, men jag funderar på om hästar som haft fång för inte allt för länge sedan har känsligare/"skörare" hovar som kanske inte klarar av den typ av belastning som flera veckor av hårdfruset knöggel är? Det var verkligen hemskt här ute - har inte sett det så sedan jag skaffade hästarna (har haft shettisen i fyra år till hösten).

Det är nog möjligt att det skulle kunna vara så att hovarna är extra känsliga,

KL

Får man gnälla av sig lite? Jag är så trött på att samtidigt som jag tar hand om hästarna också vara någon sorts samordnare/organisatör. Helst ska jag också vara tankeläsare...

Grejen är att när vi var iväg och skodde (fick ju köra hästarna ca 6 mil söderut) den 2/3 räknade hovslagaren ut att det skulle vara jättebra att samordna återbesök på kliniken med att lägga om skorna. Cloetta kunde gott få lite lugnande också (för hon uppförde sig inte riktigt bra), så det hade ju varit perfekt. Hovslagaren är där på torsdagar (klinken säger att hon kommer när de har något jobb till henne).

Så jag SMSar i tisdags kväll och undrar om tordagen den 9 april. Jodå, det ska gå bra att hon skor om då. Ringer kliniken strax efter åtta i onsdags och bokar tid till kl 11. Vid 8.30 får jag ett SMS. Det är hovslagaren som har kommit på att det är skärtorsdag och att kliniken har ändrade tider och att hon inte kommer att vara där då. Suck, varför visste inte kliniken detta? Jag SMSade genast tillbaks att jag redan bokat tid, och kan vi ta skoningen hemma hos mig i stället? Sist var det ju tvunget att smidas och grejas, men den här gången ska skorna bara läggas om, så det borde ju fungera här hemma också.

Inget svar hittills :mad:. Om det inte går kan hon väl i allafall meddela mig detta? Hästarna måste skos om snart för det ska ju inte gå mer än 4-5 veckor emellan vid verkningar vid fång. Om jag redan lagt så mycket tid och pengar vill jag inte få allt förstört pga att hovslagaren strular! Vad hade ni gjort? Jag blir så trött :mad:!

Och om vi ska fortsätta att spy lite galla så ringde jag min "gamla" hovslagare i onsdags för att avboka min inbokade tid med honom. Då säger han att "vi ju visste att det var fång på hästarna från och till". Så här kände jag mig: :eek:... Vadå visste? Det visste vi väl inte alls - inte jag i allafall. Sist han var ute den 9/2, vilket var 10 dagar innan jag åkte till kliniken, då först sa han att det kunde vara fång på Belle. Innan dess hade jag frågat honom när hon var halt om det kunde vara fång men, nej, det trodde han absolut inte. Shettisen såg han inget han tyckte var konstigt på alls, trots att hon också visade sig ha rotationer på alla fyra :crazy:. Det ÄR inte så lätt att konstatera fång, men man behöver väl i allafall inte låtsas att man visste? Det blir jag knappast inte gladare över :mad:!

Jag har dessutom fått kontakta försäkringsbolaget ett par gånger, annars hade jag förlorat 1906 kr i ersättning. Saker som de missat...:crazy: Bland annat en själriskrabatt på den ena hästen. När jag fick ATG-fakturorna upptäcker jag att jag antagligen blivit debiterad 350 kr för mycket för Belle, då jag har fått betala både klinikavgift samt återbesöksavgift (jag har inte varit på återbesök ännu...).

Jag blir KNASIG på detta :mad::devil:! Är det bara jag som har så mycket strul med det "administrativa"?

Det är ofta mycket att hålla reda på tycker jag. Jag får också boka separata tider till hovslagare och veterinär på kliniken, och det gäller att själv ha huvudet med sig och kolla så att tiderna hamnar i rätt ordning och nära varann. Skorna tas ju av innan röntgen osv. Min häst låg ju inlagd en vecka också för sin fång och då gällde det också att ha huvudet med sig. Jag körde ner eget hö för att undvika foderbyte osv så jag fick hålla koll på hur mkt hö som fanns kvar och köra ner mer. Sen gällde det att kolla så att hon fick mer spån i boxen, att prover togs gällande diabetes osv. När vi skulle hem att vi behövde med oss smärtstillande till kvällen och rätt sorts styrénplattor, att man hade smärtstillande så att det räckte över skoningsperiod osv. Det är sådant som jag själv fått hålla koll på och ordna.

Men jag tycker alltid att det brukar vara så när man har en häst som är sjuk och som legat inlagd. Kanske börjar jag vänja mig. Men jag håller absolut med dig om att det är mkt samtidigt som det är mentalt påfrestande att ha sin häst sjuk. Ibland känner man sig helt slut. :crazy:

Ponnyn var inte speciellt överviktig. Han har däremot gått upp lite i vikt nu när jag tagit bort höet och han mår bättre. Tror att han tar upp mer näring nu när magen inte utsätts för det han inte tål i höet.

Jag får också boka separata tider till hovslagare och veterinär på kliniken, och det gäller att själv ha huvudet med sig och kolla så att tiderna hamnar i rätt ordning och nära varann.

Fast jag har ytterligare problem där. Kliniken är öppen tisdagar och torsdagar endast. Hovslagaren är, enligt kliniken, där på torsdagar när de har jobb åt henne. Tydligen vet de inte att hon inte kommer på skärtorsdagen, för jag skulle bara meddela henne att de hade andra tider. Kommunikationen dem emellan verkar lite bristfällig...

Skorna tas ju av innan röntgen osv.

På min häst har de inte gjort detta.

Jag körde ner eget hö för att undvika foderbyte osv så jag fick hålla koll på hur mkt hö som fanns kvar och köra ner mer. Sen gällde det att kolla så att hon fick mer spån i boxen

Att du tog dit hö kan jag förstå, men man tycker väl att en klinik som lägger in en häst för fång också vet att det ska vara rejält med spån i boxen :crazy:?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 345
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka