Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Nej, jag vet jag kan vara lite luddig :)! Vad jag menar är att shettisen fortfarande har rätt mycket puls i sina ben, och man kan ju undra om hösilaget kan fortsätta att påverka även nu? Det kanske är väldigt höga fruktanhalter i det (skördat i början på juni, väldigt "fint"...) och det är kanske därför hon inte mår riktigt bra ännu?

Nej, jag vet jag kan vara lite luddig :)! Vad jag menar är att shettisen fortfarande har rätt mycket puls i sina ben, och man kan ju undra om hösilaget kan fortsätta att påverka även nu? Det kanske är väldigt höga fruktanhalter i det (skördat i början på juni, väldigt "fint"...) och det är kanske därför hon inte mår riktigt bra ännu?

Om det nu är ngn mening att svara när man är osäker men i alla fall
Jag antar att det skulle kunna vara så. Är hovarna varma också? Jag förstod det så på en veterinär att om de har mkt puls och varma hovar så har inflammationen inte stannat av. Det kan kanske vara så att det nu är frågan om en mer lokal inflammation som inte triggas igång av ex fruktan eller så kan det kanske vara fodret. Det verkar i så fall lugnare med det nya höet. Har du bytt helt nu eller bara delvis? Det är naturligtvis svårt att veta hur man ska göra. Om det beror på höet och det nya är mkt bättre så bör man antagligen byta rakt av. Men hur ska man veta det. Jag tycker inte om att man så ofta måste chansa på att man gör rätt.
(Jag hade nog tagit en chans och bytt snabbt men det är som jag tänker)

Jag ligger på 50% nu, och har fodrat med blandat i en vecka. Frågan är om man inte kan börja ge fullt ut nu? De verkar inte reagera på höet med dålig mage eller liknande. Jag ger ju jäst också samtidigt.

Ja, ovissheten är verkligen värst. Man vet sällan om man hjälper eller stjälper:crazy:!

Jag hade bytt som jag skrev tidigare.

Knapplån i alla fall delvis.

Hur vet man när det är OK för hästen att röra sig lite mer? På återbesöket tyckte veterinären att jag skulle börja rida henne, skritta henne långa turer i skogen. Jag har bestämt mig för att jag hellre går vid sidan om. Hon behöver gå ner lite till i vikt och dt är antagligen ganska bra för henne att röra sig överhuvudtaget.

Men om hon inte går som en normal häst utan mer som en häst som har stått på box i tre månader hur tänker man då? Hon småspringer och skuttar lite vid sidan om. När jag släpper henne i boxhagen är det ännu värre. Jag trodde inte att det gick att få upp en sådan fart i den lilla hagen. hon har lite puls fram efetr en promenad.

Hur har ni andra gjort?
Hon fick fång i mitten av december och har varit utan butta i drygt tvä mänader. Lindrig rotation, måttlig sänkning båda fram, lite rotation ena bak är halt på ena fram i trav på böjt spår.

Vad kul att ni har kommit så långt - jag längtar verkligen dit:)!!!

Men jisses vad svårt att veta angående hur mycket hon ska röra sig...:confused: Tror du att hon blir mer eller mindre "vild" om du rider jämfört med när du går brevid? Det kanske är bättre att du sitter på - hon skuttar kanske mindre då, eller? Min tokstolle kan ju göra de mest avancerade skutt och hopp när man promenerar henne, men hon har aldrig varit så tokig när jag suttit på. Inte hittills i alla fall:angel:!

Jag vet inte riktigt. Hon är annars van vid att gå promenader. Jag gjorde det mkt i början jag hade henne när hon var unghäst. Sedan har jag fortsatt att göra det i alla fall mist en gång i veckan.
Jag tror att det är mest känslan av att se galoppstigen framför sig och så inte få springa. :( Hon har så otroligt mkt överskottsenergi. det är tur att hon är liten och trots detta lätthanterlig. Men jag har svårt att tänka mig att sitta på henne redan nu. Det känns inte bra.
Ja detta är ju ett trevligare bekymmer än de andra jag har haft de senaste månaderna.

KL

Idag har Lillan stått på boxvila 1 vecka med behandling av Metacam. Idag fick hon för första gången komma ut ur boxen och lufta sig. Hon njöt verkligen :love: Hon gick raskt framåt bredvid mig, skulle kolla in allt som hade förändrats på gården :D Hon gnäggade efter sina kompisar i hästhagen och de svarade så glatt.

Hon skuttade lite och hoppade, kastade med huvudet men lugnade snart ner sig. I det är fallet känns det inte som att det kunde göra någon skillad.

Hon ska fortfarande stå på box men ska få "lufta" sig längre stunder för varje dag nu. Mot slutet av veckan tänkte jag att hon skulle få gå ut i hagen (ensam) så hon kan få rulla sig och vara lite häst igen.

I fortsättningen kommer hon få stå inne på nätterna och få begränsad mängd hö. Allt för att hon inte ska bli lika fet och få känningar av fång igen. Jag känner mig hoppfull!! Jag har en arabfröken som också skulle må bra av att förlora några kilo så hästarna i hagen på lösdriften har nu även dem fått begränsad hömängd.

Lillan får nu ca 3kg hö + 1 kg halm uppdelat på 4 mål. Det brukar alltid vara lite halm kvar i botten på hönäten när vi hänger in nytt. Hon får förutom det 1/2 dl Betfor (svälld, men avhälld), mineraler, 1/4 paket Jäst och lite örter som ET rekommenderade.

Jag gjorde så att jag gick en av våra "vanligaste" rundor, tog det väldigt lugnt och hade en häst till med, som är lugnet själv. Efter en stund med frustande o högt huvud lugnade hon sig. Tyckte att det kändes bra att gå ganska långt. Men vi hade då fortfarande mycket snö - mjukt o kallt.
Märkte jag sedan på nästkommande turer att det tog emot så vände jag bara.
I fredags kändes det som en riktig vändpunkt; hon gick på bra och var nyfiken på allt möjligt, frustade och såg glad ut. Underbart att det håller på att ge sig.
Hon hade iofs en 'lindig antydan' till fång, men man blir ju sömnlös av mindre...
På kliniken sa vet att jag skulle hitta ngn som vägde max 50 kg, och skritta ut långa turer lång o låg, men jag hittade ingen, så jag promenerade med två hästar i snöre i två månader. (Jag har bra kondis nu...)
Men visst är det svårt att veta på riktigt när hästen är smärtfri. Någon som har tips? Hon fick bla finadyne i ca 8 veckor, kände varken puls eller värme, så då slutade jag medicinera.

(Har kört ca 3 kg hösilage + i princip fri tillgång på halm (den sort som man skulle ha helst...), sett till att ge E-vit o selen för musklerna, mineraler o pyttelite lusern.

Min ponny fick fång i januari. Efter behandling och boxvila så är hon nu ute i hage igen. I början gick allt bra. Ikväll var hon stel och slö när jag tog in henne. Hade puls på alla fyra. Kan fången har kommit tillbaka? Hon har fått samma foder sen oktober. Kan det ändå vara så att hon inte tål hösilaget? Jag har gjort analys men är lite osäker på vilka halter hösilage ska ligga på för en fånghäst.

Vad är det för sorts hage? Kan hon ha kommit åt några grässtrån, rötter eller dylikt? Har du ökat på fodermängden - får hon mer hösilage än tidigare?

Min ponny fick fång i januari. Efter behandling och boxvila så är hon nu ute i hage igen. I början gick allt bra. Ikväll var hon stel och slö när jag tog in henne. Hade puls på alla fyra. Kan fången har kommit tillbaka? Hon har fått samma foder sen oktober. Kan det ändå vara så att hon inte tål hösilaget? Jag har gjort analys men är lite osäker på vilka halter hösilage ska ligga på för en fånghäst.

Har du ändrat ngt i fodret sedan hon fick fång?
När det gäller hösilage och allt annat foder till fånghästar så är det socker, stärkelse och fruktanmängden man ska akta sig för.

Det kan ju vara så att hon fortfarande har obalans i tarmarna eller ngt annat som har gjort att det nu börjat igen.
Eller så tror jag att de kan få en lokal inflammation i hovarna dvs att skadorna i lamellerna lätt går upp igen. Min ponny hade det ett tag men det gick över. Men jag har varit mkt försiktig med att låta henne röra sig.
Men detta är vad jag tror själv behöver inte vara sant.

KL

Usch, vad jag känner mig gnällig och pipig men jag börjar bli så trött på att försöka få ihop mitt liv! Hovslagaren är OMÖJLIG :mad:! Som jag berättat innan har jag återbesök den 9/4 och skulle ha hovis då också på kliniken. Först lovade hon men kom sedan på att det var skärtorsdag och då blev det inte så. Sedan försökte jag ändra återbesöket till denna torsdagen i stället, för då kunde hovis komma dit. MEN då var det såklart fullbokat på kliniken i stället (inte så konstigt i och med att de bara har öppet 2 dgr/vecka).

SMSar tillbaks hovis och föreslår några andra dagar (på kvällstid) och undrar om hon kan då. Inget svar. SMSar igen igår kväll och undrar igen om hon kan, eller om hon i stället vill föreslå några andra kvällar som vi kan komma. Igen, inget svar. Jag börjar bli desperat! Mina hästar måste ju bli omskodda riktigt snart, och det känns ju märkligt att ringa någon annan i nuläget :crazy:.

Hur gör ni andra med jobb/skola etc? Lyckas ni boka tider som fungerar för er? Jag ska redan ta semesterdag nummer två för att åka till kliniken på återbesök, och vill verkligen inte ta hela lediga dagar för att åka till hovis också. Det tar sin "lilla" tid nämligen. Lastning + resa dit = ca 2 h, minst ett par timmar där och sedan en timme hem. Det är 5 timmar det...

Jag har en "hemmaman" (arbetar hemifrån) och han har fixat vanliga hovis själv, men nu när vi ska åka iväg måste jag ju med. Kliniken föreslog ju tex att jag kunde ringa på torsdagmorgon och höra om de hade fått några återbud. Men hur skulle det se ut:crazy:? Jobbet behöver ju veta några dagar i förväg så att man kan skaffa vik för mig. Jag kan inte bara försvinna när jag vill om det inte är en akutsituation! Hur ska man klara sjuka hästar och jobb samtidigt? Hur lyckas ni?

Man blir nog extra känslig när man lever under fångstressen, tror jag, för jag är inte så gnällig i vanliga fall :D. Men det tar på en när man ska upp tidigt, tidigt för att hinna medicinera, mocka och mata innan jobbet. Det är ju inte detsamma när man bara kan öppna dörren och släppa ut, och sedan välja om man vill ta stallet på morgonen eller efter jobbet.

Kanske en tankeställare för den som funderar på att köpa en fånghäst...?

Hovslagare som inte hör av sig är urjobbigt i vanliga fall med en fånghäst så blir det ju inte bättre precis.
Jag förstår helt att du är trött och känner igen mkt av det du skriver. Min ponny var sjuk under jullovet när jag var ledig var hon som sjukast. Det var verkligen tur för anars hade det blivit jättejobbigt att orka. Jag minns den gången hon hade rymt (det var på en vanlig helg) och ätit lite ensilage. Jag kylde hennes hovar i stort sett en gång i timmen dýgnet runt i nästan tre dygn. Det blev inte mkt sömn då precis.

Jag kan byta mig loss från jobbet men inte hur mkt som helst. Men jag har lyckats vara ledig när jag haft tid på kliniken. Min man arbetar också mkt hemma så han matar hästen en del.

Jag hade nog övervägt att byta hovslagare i ditt ställe. Sedan är det nog inte alltid så bra heller i och för sig. Vi hade en annan denna gången på kliniken. Jag tyckte att han gjoder det lite annorlunda men hade redan haft andra synpunkter på annat. Men hon låg ner en del sedan dagen efter. Jag tror att det kan kännas för dem om det blir på annat sätt.

Hoppas att det ordnar sig så att du kan ta det lite lugnt i påsk.

Nu har jag i allafall fått hovslagartid och jag lyckades "byta tur" på jobbet, så varken arbetsgivaren eller jag förlorar den här gången! Ja, det är allt bra att ha någon hemma som hjälper till att mata. Mina får mat 4 ggr/dag + en sista gång till natten, och det känns viktigt att kunna sprida ut det så så att de har så mycket som möjligt att göra.

Det är fång . Så nu är det butta och boxvila igen. Jag blir så less på det här.

Det är fång . Så nu är det butta och boxvila igen. Jag blir så less på det här.

Trist att det var det igen!
har du inte ngn aning om varför hon fick det? jag vet att det är svårt att veta men det är ju jätteviktigt att man tar bort orsaken. Sedan bör man nog vara jätteförsiktig med att låta dem röra på sig i början.

Vad jobbigt:(! Är din häst röntgad så att du vet om den har några rotationer/sänkningar som kan påverka läkningen? Vad säger veterinären?

Hon ska röntgas om några veckor när hoven växt ut lite. Just nu går det inte och se hur pass skadad hon är. Plus att det är väldigt plågsamt och transportera henne. Misstänker att hösilaget är för kraftigt för henne. Men jag vet inte säkert. Hon har ätit hösilage från samma bonde i ca 5 år och aldrig reagerat. Många hästar här runt om har fått fång i vinter. Ingen förstår varför. Börjar fång bli luftburet!!!! OBS! Bara lite ironisk.

Hon ska röntgas om några veckor när hoven växt ut lite. Just nu går det inte och se hur pass skadad hon är. Plus att det är väldigt plågsamt och transportera henne. Misstänker att hösilaget är för kraftigt för henne. Men jag vet inte säkert. Hon har ätit hösilage från samma bonde i ca 5 år och aldrig reagerat. Många hästar här runt om har fått fång i vinter. Ingen förstår varför. Börjar fång bli luftburet!!!! OBS! Bara lite ironisk.

Men vad visade röntgen när hon hade det i januari?
Det behöver inte alls vara exakt samma ensilage bara för att du köpt från samma bonde i fem år. Men jag förstår lite vad du menar. vi blev tvungna att byta ensilagebonde efter sommaren då vår vanliga inte hade fått in tillräckligt. Det nya är inte alls lika jämnt i kvaliten. Jag slutade att ge det till min ponny så fort hon fick fång. Jag misstänker att det kan ha varit i alla fall en av flera orsaker till att det satte igång.

Jag tror egentligen inte alls att ensilage är farligt om det är ett bra ensilage. Men ibland kan det vara svårt att veta. Det behöver ju dessutom inte vara ngt fel på det utan det kan bara vara slaget vid en för en fånghäst mkt olämplig tidpunkt.

Många hästar här runt om har fått fång i vinter. Ingen förstår varför.

Var bor du någonstans? Kan vara intressant att veta, för just det du säger verkar har förekommit på MÅNGA ställen i vinter! Har hört/läst om veterinärer som uttalat sig om ökat antal fångfall från Gotland, Tingsryd och Ljungby så södra Sverige verkar hårt drabbat :crazy:.

Finns det förresten någonstans man kan läsa hästsjukdomsstatistik? När man anlitar veterinär och får en diagnos borde ju den diagnosen loggas någonstans, tycker man? Skulle vara intressant att se hur fång har ökat, i vilka områden av Sverige, i vilka hästraser etc etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 345
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 622
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka