Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Betty får dina fortfarande medicin?

Usch, vad jobbigt att han blivit sämre igen:(!

Belle har inte fått medicin på ungefär två veckor nu, och hittills går det jättebra. Ingen smärta alls i boxen, vad jag kan se i allafall. Hon ser helt normal ut i rörelserna där. Ingen puls/väldigt svag puls.

Cloetta får fortfarande medicin, och ska ha t.o.m lördag sedan får vi utvärdera igen. Hon har haft ganska stark puls, men nu i eftermiddags tyckte jag att den var svagare. Ingen värme i hovarna, tycker jag. Vi tränar nu som bäst på att banka på skor och hovar med hovkrats, så kanske hon uppför sig bättre hos hovis nästa gång :crazy:. Hon har ju aldrig haft skor förrän nu, och man kan inte säga att hon visade sin mest väluppfostrade sida... Pinsamt:o! Det var ju meningen att hon skulle skos på kliniken nu nästa gång, men eftersom det strulade med bokningar (när kliniken kunde kunde inte hovslagaren och vice versa) fick det bli hos hovslagaren igen. Annars skulle hon fått lite lugnande på kliniken.

Mina står fortfarande på boxvila och har nu gjort sedan innan klinikbesöket den 19/2. Minns inte riktigt när jag ställde in dem, men de har nog stått sedan början av februari egentligen. Min veterinär verkar vilja att de ska vara inne relativt länge, och sedan komma ut i pytte, pyttehage (boxhage). Men när de får komma ut, det vet jag inte. Jag har ju inte heller fått gjort grushagen som jag känner att jag måste ha innan jag vågar släppa ut dem. Vi får se vad vet säger nästa vecka (9/4) när vi ska på återbesök!!

Fast min veterinär rekommenderade faktiskt att kyla hovarna, eller hon skrev faktiskt framben nu när jag tittar tillbaks. Kan hon ha menat det, eller skrev hon fel:confused:? De skulle i såfall kylas max 20 min/gång, har hon också skrivit. Nu blev det aldrig av att jag gjorde det, men det verkar alltså som om hon rekommenderade det fast min häst nog inte hade akut fång i det skedet.

knapplån

Det har funnits flera olika teorier om detta med blodflöde eller ej i början och längre fram i ett fånganfall.

Detta är en av de senaste rapporterna från en av de mest kända fångforskarna

https://rirdc.infoservices.com.au/items/08-062

Den som vill läsa om att kyla hovar vid fång kan göra det i kapitel 10 i denna rapport.
I den står det bla att det är mycket effektivt om man börjar i tid, har iskallt vatten och låter hästen stå i det vad jag förstår hela tiden. De hästarna i försöken står i det minst 72 timmar.

jag har också fått rådet att kyla hovarna även efter inledningsfasen.

Senast ändrad:

Den som vill läsa om att kyla hovar vid fång kan göra det i kapitel 10 i denna rapport.
I den står det bla att det är mycket effektivt om man börjar i tid, har iskallt vatten och låter hästen stå i det vad jag förstår hela tiden. De hästarna i försöken står i det minst 72 timmar.

Ska man göra fångbox i sjökanten då:confused::eek:
Eehhh alltså ibland är ju forskningsresultat lite långt från verkligheten. Ser inte riktigt hur man skulle kunna lösa detta:confused: Men men... det kanske bara var enbart för forskningens skuld dom gjorde detta. Men jag förstår ändå inte riktigt idén med att testa något som inte är genomförbart i verkligheten. Eller är jag pessimist nu?

Har ni någon idé på en anordning där hästen kan stå i vatten till knäna konstant?

Är det överhuvudtaget bra för hovarna i ett fångskede? Jag hörde någon som sa att det är bra att hålla hovarna ganska torra under fångtiden, för att hovbenet då inte har lika lätt att penetrera sulan. Fast det kanske bara är en myt som så mycket annat!

Ps. har inte läst forskningsrapporten än - den tar lite tid att ladda ner. ds

Senast ändrad:

Ska man göra fångbox i sjökanten då:confused::eek:
Eehhh alltså ibland är ju forskningsresultat lite långt från verkligheten. Ser inte riktigt hur man skulle kunna lösa detta:confused: Men men... det kanske bara var enbart för forskningens skuld dom gjorde detta. Men jag förstår ändå inte riktigt idén med att testa något som inte är genomförbart i verkligheten. Eller är jag pessimist nu?

Har ni någon idé på en anordning där hästen kan stå i vatten till knäna konstant?

Är det överhuvudtaget bra för hovarna i ett fångskede? Jag hörde någon som sa att det är bra att hålla hovarna ganska torra under fångtiden, för att hovbenet då inte har lika lätt att penetrera sulan. Fast det kanske bara är en myt som så mycket annat!

Ps. har inte läst forskningsrapporten än - den tar lite tid att ladda ner. ds

Jag håller med dig lite men samtidigt så tycker i alla fall jag att det är oerhört intressant och viktigt att veta att man faktiskt antagligen kan stoppa ett fånganfall på det sättet. Sedan är det naturligtvis jättesvårt att fixa detta i verkligheten. Jag har tänkt att man kankse skulle kunna prova fram ngn sorts "bandage" liknande grej med ispåsar inuti. men det är kanske heltokigt.
Sedan antar jag att även om man inte lyckas göra exakt som i studien så kan man kanske ändå stoppa det mer eller mindre.

Jag har också läst detta om hårda hovar, tror att det har varit i trådar här på forumet. Men jag utgår faktiskt ifrån att om det är så att det inte är bra så hade inte det funnits med som ett råd i rapporten. De som har gjort den studien kan mkt mer om detta än vad jag någonsin kommer att begripa. Dessutom är det ju så att om man lyckas stoppa det ökade blodtillflödet så stoppar man också upp sönderdelningen av lamellerna. då kan inte heller hovbenet sjunka eftersom det sitter fast som det ska.:)

Just det!:idea: Det har du ju rätt i... Det är visst dags att jag ger mig ut i solen i stället för att sitta vid datorn:grin:

Jag har faktisk ett par kyldamasker, som jag aldrig har användt, som jag tänkte jag kanske skulle testa, man kanske kan sätta dom lågt, så att de når ner över hoven:idea: Men jag vet inte. Det blir ju inte lika kallt runt om som med vatten. De ska dessutom läggas i frysen, så jag är lite rätt att det kanske blir för kallt!

Just det!:idea: Det har du ju rätt i... Det är visst dags att jag ger mig ut i solen i stället för att sitta vid datorn:grin:

Jag har faktisk ett par kyldamasker, som jag aldrig har användt, som jag tänkte jag kanske skulle testa, man kanske kan sätta dom lågt, så att de når ner över hoven:idea: Men jag vet inte. Det blir ju inte lika kallt runt om som med vatten. De ska dessutom läggas i frysen, så jag är lite rätt att det kanske blir för kallt!

Jag har också tänkt på detta att det skulle kunna bli för kallt. vad ska de användas till egentligen och hur ser de ut? Min tanke var faktiskt att ha en blandning av is och vatten. Det bör hålla 0 grader ganska länge. jag har förstått det som att hästar klarar kyla mkt bättre än vad vi gör. vi får mkt lättare köldskador.

Det verkar nog mer som om det fattas en del i mätinstrumenten i fångkunskapen:devil:
Försvarsmekanismen.

Fettso!
När ska den röntgas igen?

Nej jag blir inte klok på det, hon bara snäste av mig.
Han går på halv påse butta 2ggr om dagen nu ista veckan och sedan ska vi se hur han verkar.
Just nu är han ett hungrigt monster som bits och äter boxväggar:devil:
han får ju "bara" ca 3,5 kg hö per dygn nu.
Sedan så står han ju på halm också.

Brukar man röntga om en gång till längre fram?

Jag har också pratat i telefon med min underbara veterinär tre ggr sedan den 19/2, tror jag. Hon brukar tacka mig för att jag ringde och uppdaterade, och sist talade hon om för mig hur duktig jag är som kämpar så för mina hästar. Vad GLAD man blir av att höra något sådant egentligen :laugh:!

Det kan inte vara så att din veterinär inte tar shettisar på allvar? Sådana veterinärer finns det ju, tyvärr:mad:. Antar att de inte tycker att shettisar är värda riktig vård eftersom de, pengamässigt, är värda så lite...

Jag håller med dig lite men samtidigt så tycker i alla fall jag att det är oerhört intressant och viktigt att veta att man faktiskt antagligen kan stoppa ett fånganfall på det sättet.

När min häst fått sina fånganfall har hon stått i djupsnö i 10-20 minusgrader, så jag vet inte riktigt om det där "knepet" funkar :angel:.

Jag har också pratat i telefon med min underbara veterinär tre ggr sedan den 19/2, tror jag. Hon brukar tacka mig för att jag ringde och uppdaterade, och sist talade hon om för mig hur duktig jag är som kämpar så för mina hästar. Vad GLAD man blir av att höra något sådant egentligen :laugh:!

Det kan inte vara så att din veterinär inte tar shettisar på allvar? Sådana veterinärer finns det ju, tyvärr:mad:. Antar att de inte tycker att shettisar är värda riktig vård eftersom de, pengamässigt, är värda så lite...

Ja då blir man glad och det är ju såå värt det!:)
Han verkar inte ha ont nu iaf, han får en halv påse butta på morgonen+ en halv påse på kvällen.

Jo jag har misstänkt att det är så, upplever ofta det övht, man blir liksom inte
tagen på allvar bara för att det handlar om en shettis.:mad:
Han är ju lika mkt häst som ett Halvblod...blir så förbannad.

Det är så synd om lille Oskar han är bara 11år, men 2007 fick han hålväggar
runt om som min hovlagare inte sa ngt alls om och jag visste inget, hans hovar fick nästan totalt klippas bort och han fick stå i sjukhage jättelänge.
Sedan fick han Bronkit också, fast peppar peppar så verkar han inte ha ont av att stå inne nu på boxvila, har öppet iom att min andra går på lösdrift alldeles intill.

När min häst fått sina fånganfall har hon stått i djupsnö i 10-20 minusgrader, så jag vet inte riktigt om det där "knepet" funkar :angel:.

Jag håller med dig. Gick hon ute hela tiden dygnet om?
Annars är ju utevistelse i snö också ett råd som jag har sett att veterinärer ger.

KL

Måste visa en länk som är så uppåt väggarna att man nästan blir blek :eek::crazy:! Den publicerades 2006 och påståenden i den verkar väl minst sagt otroliga? Man får tycka vad man vill om att sko en fånghäst. Mina är skodda, och jag har ingen egen uppfattning om vad som är bäst för rehabiliteringen egentligen. Men att komma med de påståenden som görs i denna artikel är väl magstarkt??? Jo men visst, verka bara rätt och fånghästen springer sedan iväg...:crazy:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article435146.ab

Var har du grävt fram denna? jag har inte läst ngt av honom tidigare bara om honom. Men jag tror inte riktigt på allt där står. Jag håller helt med dig.
Bara för att ta ett annat ex så att jämföra öronens läderhud med hovarnas och mena att hovar med korrekt hovform inte borde bli mer skadade än öron är ett ganska häftigt påstående. Hur kan han vara säker på att dessa är uppbyggda på exakt samma sätt? Det är jag ganska säker på att de inte är. Hovarna är ju extremt anpassade till att klara alla påfrestningar både underifrån och ovanifrån. Jag tycker inte att sådant påstående gör resten av texten trovärdig.

Det är ganska allvarligt med en sådan artikel i en tidning.

Jag känner att det är "för enkelt". Att inte samma sorts hud i öronen påverkas kanske beror, t. ex, på att inte hästarna lägger all sin tyngd på öronen? Hade de stått på öronen i stället för hovarna hade det kanske varit där som förändringarna skett? Jag köper helt enkelt inte att det är så "enkelt" att rehabilitera fånghästar, och att i stort sett alla veterinärer och hovslagare har fel. Såpass konservativt är det väl ändå inte i veterinärkretsar att inte ens de nya, unga veterinärerna tar åt sig av nya rön och ny forskning?

Jag känner att det är "för enkelt". Att inte samma sorts hud i öronen påverkas kanske beror, t. ex, på att inte hästarna lägger all sin tyngd på öronen? Hade de stått på öronen i stället för hovarna hade det kanske varit där som förändringarna skett? Jag köper helt enkelt inte att det är så "enkelt" att rehabilitera fånghästar, och att i stort sett alla veterinärer och hovslagare har fel. Såpass konservativt är det väl ändå inte i veterinärkretsar att inte ens de nya, unga veterinärerna tar åt sig av nya rön och ny forskning?

Hovarna är dessutom uppbyggda för att det yttre lagret hela tiden växer nedåt och. De har antagligen en annan glukosmetabolism än öron osv.

De yngre/nyare veterinärer jag har kommit i kontakt med verkar mer inne på den senaste forskningen. Det är säkert det de får lära sig också.
Dessutom vet jag inte om jag har sett ngn forskning som stöder artikeln om att fånghästar inte behöver skor, att en riktigt verkad fånghäst aldrig står i fångställning, att de kan ridas meddetsamma osv. Men jag har ju inte läst allt förstås men en del.

Var har du grävt fram denna? jag har inte läst ngt av honom tidigare bara om honom. Men jag tror inte riktigt på allt där står. Jag håller helt med dig.
Bara för att ta ett annat ex så att jämföra öronens läderhud med hovarnas och mena att hovar med korrekt hovform inte borde bli mer skadade än öron är ett ganska häftigt påstående. Hur kan han vara säker på att dessa är uppbyggda på exakt samma sätt? Det är jag ganska säker på att de inte är. Hovarna är ju extremt anpassade till att klara alla påfrestningar både underifrån och ovanifrån. Jag tycker inte att sådant påstående gör resten av texten trovärdig.

Det är ganska allvarligt med en sådan artikel i en tidning.
Varför tror ni att det uppstod många långa debatter om detta.:mad:

Det låter bra- om man inte är så insatt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar