Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Vad skönt med ännu en solskenshistoria :)!

Till alla: På tal om hö, är ni bra på att se vad för grässorter som är i höet? Jag kunde identifiera timotej i mitt igår. Det är ungefär vad jag kan känna igen. Men inte blev jag klokare för det. Började läsa om timotej och hittade först en länk till en dansk sida med en tabell som visade att timotej var BRA för det var så lågt i fruktan (hälften av rajgräs, som var värst). Men sedan läste jag diskussioner här på buke, där man inte tyckte att timotej var bra för fånghästar...:confused: Suck:crazy:!

Hur ser förresten rajgräs ut??? Det ska ju vara något av det värsta, och det hade varit bra att kunna identifiera det, men det ser kanske bara ut som gräs rätt slätt?

Jag trodde oclså att timotejhö var bra, men här sägs det annorlunda:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=948709&highlight=timotej+f%E5ng

Ja, suck, vad/vem ska man lita på:confused:???

Jag vet inte om det står i din länk att timotejhö inte är bra. Det är möjligt att det innehåller lite mer socker än en del andra gräs men det är nog frågan om hur pass stor roll det spelar i så fall.

Här är en länk om en tysk undersökning av fruktanhalten.
I den står det att rajgräs har högst fruktanhalt och att timotej är ett av de gräs som har låga halter. Det står på engelska (annars hade jag inte kunnat läsa den).

http://www.equinescienceupdate.co.uk/fructan.htm

Hallojs
Hittar säkert svaren jag söker i tråden, men latheten ni vet:grin:
Jag har en shettisvalack på 7 år som är drabbad av fång.
Han får det av alla slags kraftfoder,gräs,morötter,lusern,äpplen och även hö.
Trots hö som är lite "sämre" inte mögligt eller så, utan lite mindre kraftigt. typ mosshö, så får han fång. Ända som tycks funka är halm, gärna kornhalm.

Men han har börjat magra av så innihelsike, och jag kan ju inte fodra upp honom heller på massa mat. Känns som pest eller kolera.

Veterinären har sagt att jag ska ge honom det han tål, men det verkar inte vara tillräkligt för hullet.

Avmaskning ska göras, men är rädd att det inte hjälper jättemycket heller.

Så finns det någon här med samma typ av häst so minte pallar käka något?
Eller måste min pålle flytta till trapalanda?

Låter jobbigt:(! Jag har ju också en liten "smalis", men hon verkar klara lucernpellets. Har du provat Kvarnbyfoders lucernpellets utan melass? Lucernhack? "Speedi beet" (betfor utan melass, tror jag). Olja?

KL

Är det någon som läst något om fruktanhalt i mossa?

Det växer en del mossa i våra hagar och den växer ju vid lägre dygnstemperatur än gräset. I mina tankar borde den kanske ha ganska hög fruktanhalt då och i o m det vara farlig. De pillar ju i sig det som finns. Det är svårt med fånghäst. Även om man gör en skogshage så tycker jag att "bristen" på gräs gör att de pillar i sig annat som de i vanliga fall inte skulle gjort. Jag tänker bla också på blåbärsris och bark av olika slag. I vanliga fall äter de ju det inom normala gränser men finns det inte så mkt annat så är det så lätt att de äter så mkt av det andra vilket kan ge rubbningar i mage/tarm. :crazy:

Det är inte alla växter som lagrar sockret som fruktan. En del (de flesta, många?) lagrar det som stärkelse i stället. Det kan ju hästen spjälka om den inte sätter i sig stora mängder. Även om man inte bör ge fånghästar kraftfoder som innehåller stärkelse så antar jag att växter som gör det inte är lika farliga som de som innehåller fruktan (delvis egen spekulation visserligen).

Nu är mossor ganska speciella växter som jag inte vet ngt om. Men jag har också undrat ganska ofta. Den enda häst jag vet som äter mossa är min egen fångponny. Jag kan leta senare och se om jag hittar ngt om mossor och fructan. Men inte just nu, måste städa inför helgen.

Men med allt detta menar jag egentligen bara att man inte kan utgå från att mossor innehåller massor av fruktan.

Jag såg en del av våra andra hästar äta av mossa igår just och det var väl då jag började tänka mer på det.

Just det ja, det kan vara stärkelse...Det måste ju vara något som gör att mossan kan växa vid så låga temperaturer och inte dö. Jag tror nog att stärkelserika växter är lika farliga, efter vad jag läst innan. Är det inte därför man bör se upp med att ge för mkt träd också? Jag ska också se om jag kan börja läsa in mig lite mer på det.

Har nu pratat med veterinären.

Oskar shettisen som har fång och nu avklarat 2 veckor på butta och strikt boxvila.
Nu ska han inte ha mer medicin utan få börja gå ut i boxhage, skulle observera noga hur han rör sig.
Han ska ha liten boxhage 3x3 meter i början(5 dagar) som sedan kan utökas
succesivt.

Han fick sista omgången butta igårkväll och idag på morgonen gick han villigt och lätt.
Vänder dock endast ok åt ena hållet inte åt det andra.
Får se hur han går ut till boxhagen senare, jobbar nu, annars får han vänta tills imorgon med att komma ut.

Jag tror inte att "buttaeffekten" har försvunnit så snabbt dock. Min shettis fick sin sista dos i söndags morse och det är först idag som jag börjar tycka att hon ser lite sämre ut igen... Hon är inte lika kvick till att vända i boxen, och ser "försiktigare" ut, så jag vet inte om hon behöver mer medicin (när ska det sluta:confused:?). Imorgon är det återbesök så jag håller väl uppe tills vi träffat veterinären, så får vi se vad hon säger. Den andra "tokan" travar och bockar i boxen...:crazy::D

Har ni alla fått tider för återbesök??

Min veterinär verkar inte ta mig på allvar:(, jag skulle vilja ha en tid för återbesök iaf efter ett litet tag, och se hur det ser ut.

Redan när vi var där pratade vi om återbesök efter ca 10 veckor, men jag har bokat efter ungefär 7 veckor för att se vad (om något) som har hänt innan vi lägger om skorna om en vecka.

Är det förresten NÅGON som vet om det finns något lugnande medel man kan ge en häst själv? Skulle ju skott om på kliniken bl.a. för att shettisen var så besvärlig sist (har aldrig haft skor förut) och att hon då skulle få lite lugnande. Nu blev det ju inte så pga skärtorsdag imorgon och hovisen är inte där. Men finns det något man kan ge själv, eller är det bara sprutor som fungerar på hästar? Det är inte kul vare sig för hästen, den som håller i eller hovisen :(.

Jo, jag har prövat kvarnby lusern och några andra sorter. Men med samma resultat, stelheten kommer rätt kvickt.
Har funderat lite på olja, kan man verkligen ge det till en fånghäst? och vilken sort ska man ta då? Och ett dilemma till när det gäller oljan, man vill väl gärna ge oljan i något, typ betfor, kraftfoder. Men sånt kan jag ju inte ge. Hälla över halmen då eller hoppas att han dricker det?

Många frågor, men hoppas på ett svar som gör mig klokare..

Jo, jag har prövat kvarnby lusern och några andra sorter. Men med samma resultat, stelheten kommer rätt kvickt.
Har funderat lite på olja, kan man verkligen ge det till en fånghäst? och vilken sort ska man ta då? Och ett dilemma till när det gäller oljan, man vill väl gärna ge oljan i något, typ betfor, kraftfoder. Men sånt kan jag ju inte ge. Hälla över halmen då eller hoppas att han dricker det?

Många frågor, men hoppas på ett svar som gör mig klokare..

Detta verkar inte vara ngt som är lätt och egentligen vet jag inte.
Men om jag ska gissa på ngt så borde det vara sockret eller stärkelsen din häst reagerar på. Vad är det för lusern du har gett? Många lusernfoder innehåller melass och det är nog inte bra, Men om det är kvarnbys lusernpellets utan melass så stämmer nog inte min teori. Eller så är din häst extra känslig.
Om den bara lever på halm nu så är kanske inte olja det bästa. Det blir bara mer energi även om det är i en annan forrm. Annars kan man ge fånghästar olja. Rapsolja eller ännu hellre linfröolja är nyttigast. Men de kan inte äta så mkt på en gång. Annars är ju proteinkoncentrat som ex soja eller liknande ett alternativ men jag är lite osäker.
Jag hade nog pratat med veterinären igen och frågat om det fanns ngn du kan fråga om inte din veterinär vet. Fånghästar ska man inte experimentera för mkt med.

Jag tror att det finns flera olika lugnande medel man kan ge själv. Jag har ett hemma som jag fick till min i julas för jag var osäker på hur det skulle gå att transportera henne. Om du ska till kliniken i morgon så kan de säkert skriva ut ngt.

Lycka till i morgon! Berätta gärna hur det gick,

Fråga ang. flytt och invänjning på gräs

KL.

Frågar åt en fd stallkompis. Hon har en häst som hade ett allvarligt fånganfall för ca 3-4 år sedan. Var nära att hon (hästen alltså) strök med. Efter det har hon kunnat gå på magert bete. Ett tag gick hon i en större hage med ganska lite gräs i, det mesta var ganska nertrampat och ingen näring i. Under den här perioden släpptes hon en kort period i en annan hage med mer gräs i (hade annan ägare då). Ingen märkte något, men senare dök fångränder upp så hon hade uppenbarligen haft det igen, fast lindrigare.
Senare när min stallkompis fick hand om henne och bytte stall så stod hon i en mindre klipphage. Det var lite gräs som kom upp, men det betades ner snabbt. Tror hon stod där i nästan ett år. Sedan bytte de stall igen och nu har hästen stått i en sandhage i 1,5 år.

Det var lite av bakgrunden. Nu är det så att hon ev skulle vilja flytta hästen till stallet där jag står. Hon skulle i så fall kunna få ha hästen i en liten skogshage. Där finns liiite gräs, men det är verkligen inte mycket.
Men hon är ju såklart tveksam till hur det kommer att gå, så jag sa att jag skulle skriva en tråd här och fråga er. Hon ska ju ringa vet och hovis också, men det är alltid intressant att höra vad andra tycker.

Så hur hade ni gjort? Hade ni flyttat hästen? Hur lång tror ni invänjningsperioden blir? Kan man släppa hästen en halvtimma i nya hagen i början eller ska det handla om några minuter åt gången bara? Hur ska man minimera riskerna?

Sv: Fråga ang. flytt och invänjning på gräs

KL
Det här med slicksten åt fångisar. Jag tog ut slickstenen ur lillans box för annars skulle hon stå vid den hela dagarna när hon inte hade något annat att göra (äta). Men nu, när hon går ute på dagarna och står inne på nätterna, kan hon få tillbaka den?
Hon kan genom sin Green Guard som hon har på sig i hagen få i sig lite salt från den stora slickstenen. Räcker det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar