Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Kanske testa med ett par boots. Jag lånade ett par när vi skulle på kliniken sist och Wincent fortfarande hade ganske ont. La i en tjock och mjuk sula - det gjorde susen!

Om du är intresserat av att testa något St. Hippolyts foder finns det ju närmare. Jag vet att en del är skeptiska till det, men alla 8 i stallet där min står går på det verkar må bra på det och de har ju en del specialfoder.

De bistår dessutom gärna med rådgivning och har stort intresse i fånghästar. Jag har pratat med en vet. där några gånger när Wincent var som sämst, som verkade duktig och mer insatt än många andra veterinärer jag har pratat med/hört talas om.

Jag har ca 6-7 mil till Karlshamn, så affären du föreslog ligger ännu lite längre bort. Jag bor ju nästan inte i Skåne;), utan har väldigt nära till både Blekinge och Småland.

En annan sak som är konstig med Cloetta, som har varit så ända sedan vi köpte henne, är att hennes bajs luktar verkligt illa. Annars tycker jag inte att hästbajs luktar mycket alls, men hennes har en väldigt konstig lukt:confused:. Varför då? Även när hennes bajs ser helt normalt ut, som nu t.ex. (fina, fasta bollar) så luktar det ändå inte riktigt "friskt". Någon som har en teori? Ska försöka komma ihåg att nämna det på tisdag när jag pratar med min veterinär igen!

Jag har kanske inte ngn teori men eftersom fång ofta antas kan hänga ihop med störning i tarmarna så kan man klart alltid undra om det hänger ihop. Fel bakteriebalans kanske? har hon haft fång förut? Om inte så är det kanske konstigt att den kan ha konstig mage i flera år och sedan få fång - ingen aning egentligen??

Kan hon ha magsår eller fått det nu av preparatet hon fått mot fång?

Cushings tror jag förresten att man kan testa när som och då bara genom ett prov. Det provet jag tänker på skickas till England för analys. Vi gjorde det i samband med att min häst låg inlagd. Veterinärerna menade då att var provet helt negativt så kunde man helt utesluta cushings. Andra orsaker bakom diabetes krävde dock fler prover och att man tog dem en tid efter fånganfallet.

Sv: Fråga ang. flytt och invänjning på gräs

KL.

Frågar åt en fd stallkompis. Hon har en häst som hade ett allvarligt fånganfall för ca 3-4 år sedan. Var nära att hon (hästen alltså) strök med. Efter det har hon kunnat gå på magert bete. Ett tag gick hon i en större hage med ganska lite gräs i, det mesta var ganska nertrampat och ingen näring i. Under den här perioden släpptes hon en kort period i en annan hage med mer gräs i (hade annan ägare då). Ingen märkte något, men senare dök fångränder upp så hon hade uppenbarligen haft det igen, fast lindrigare.
Senare när min stallkompis fick hand om henne och bytte stall så stod hon i en mindre klipphage. Det var lite gräs som kom upp, men det betades ner snabbt. Tror hon stod där i nästan ett år. Sedan bytte de stall igen och nu har hästen stått i en sandhage i 1,5 år.

Det var lite av bakgrunden. Nu är det så att hon ev skulle vilja flytta hästen till stallet där jag står. Hon skulle i så fall kunna få ha hästen i en liten skogshage. Där finns liiite gräs, men det är verkligen inte mycket.
Men hon är ju såklart tveksam till hur det kommer att gå, så jag sa att jag skulle skriva en tråd här och fråga er. Hon ska ju ringa vet och hovis också, men det är alltid intressant att höra vad andra tycker.

Så hur hade ni gjort? Hade ni flyttat hästen? Hur lång tror ni invänjningsperioden blir? Kan man släppa hästen en halvtimma i nya hagen i början eller ska det handla om några minuter åt gången bara? Hur ska man minimera riskerna?

Puttar denna frågan lite. Ingen som har nån idé?

Cushings tror jag förresten att man kan testa när som och då bara genom ett prov. Det provet jag tänker på skickas till England för analys. Vi gjorde det i samband med att min häst låg inlagd. Veterinärerna menade då att var provet helt negativt så kunde man helt utesluta cushings. Andra orsaker bakom diabetes krävde dock fler prover och att man tog dem en tid efter fånganfallet.
Nu är det nya rön o man provtestar att ge en dos cortisol för att se vilken respons det ger. På hästar som inte har de vanliga kriterierna för C.
På hästar som har dessa - behöver man inte ens göra testen.
En del prover skickas till Tyskland.

KL
Fock höra att det är oväsentligt vilken skörd man får, det viktiga var enl denna person vilka omständigheter som rådde vid skörden. Tex om det varit nattfrost, och sedan strålande sol o + 15 grader vid skörden, så kanske fruktanhalterna är extremt höga, trots att gräset är grovt etc.

Det ena stoet som alltid varit svårfött har jag gett tillskott av Evit, selen och soja, och hon har musklat sig finfint. Tänker nu försöka få tag på potatisprotein istället, så kan jag sluta med lusernet.

Någon som har erfarenhet av olika munkorgar?
Det skiljer ju ganska mycket i pris mellan de som jag hittat - en för ca 600, och en för ca 150 kr.

KL
Fock höra att det är oväsentligt vilken skörd man får, det viktiga var enl denna person vilka omständigheter som rådde vid skörden. Tex om det varit nattfrost, och sedan strålande sol o + 15 grader vid skörden, så kanske fruktanhalterna är extremt höga, trots att gräset är grovt etc.

Och det är ju hopplöst att veta om man inte tar eget hö...:crazy:

Jag tror att jag ska börja blötlägga Cloettas hö, men måste iväg och köpa några fler hönät imorgon för att underlägga blötläggningen. Men jag glömmer alltid hur lång tid man blötlägger för att fruktanet ska urlakas. Någon som har koll? Någon här som har testat att blötlägga?

Ytterligare en undran så här på morgonkvisten :)!

Igår var ju en "stor" dag, och hästarna åkte transport i sammanlagt två timmar. Belle skrittade i gången på kliniken och studsade, hoppade och småtravade en del. När hon kom hem, och på eftermiddagen, hade hon lite puls i frambenen. Igår kväll vid sista fodringen var det knappt någon puls länge, och nu på morgonen kunde jag inte känna någonting. Är det okej att de får lite förstärkt puls vid rörelse så länge den sedan "lägger sig" igen? Jag antar att det kommer att hända igen när vi börjar promenera (läs hoppa, studsa och takta ;)) henne nu, och även så småningom när hon börjar få komma ut i hage. Ska fråga veterinären när jag ringer på tisdag, men det är alltid kul att höra vad ni säger också! Så många frågor man har runt den här sjukdomen egentligen:crazy:...

Nu är det nya rön o man provtestar att ge en dos cortisol för att se vilken respons det ger. På hästar som inte har de vanliga kriterierna för C.
På hästar som har dessa - behöver man inte ens göra testen.
En del prover skickas till Tyskland.

Nya rön? Sedan jag var inne i december?
Du nog rätt i att det provet skickades till Tyskland. Det var nog de övriga proverna vi tog som skickades till England. I blodprovet tittar man ju på hormonhalter och jag har upplevt det som den vanligaste diagnosmetoden.
Jag tror att kliniken skickade flera prover när jag tänker efter. Hur som helst avskrevs ev tankar på Cushings direkt efter provsvaren.

Senast ändrad av en moderator:

Jag pratade med min veterinär om detta med puls efter rörelse. Hon har själv haft en ponny en gång som hade fång. Hon menar att om de får puls så har man anträngt dem lite för mkt och då får man backa lite , låta dem vila ngn dag. Lite puls genast efter en ex promenad är inte så konstigt men om den sitter kvar några timmar har det blivit för mkt.

Jag har märkt det på min att om jag går för mkt med henne eller hon studstar en hel del så kan hon få en liten puls. Den försvinner om hon får vila ngn dag. Jag tror att det är som det går upp inne i hoven igen ungefär som när man själv har ett sår. Det är nog inte så farligt som man först tror (egen teori) men man bör nog se till så att man inte överanstränger hästen typ ut och skutta omkring i flera timmar för då kan kanske allt börja om igen som ngn slags belastningsfång eller liknande (också egen tanke).

Jag går halvtimmes promenader med min varje dag och så är hon i hagen en stund (minihage). Det verkar vara vad hon klarar bra för tillfället.

Mm, det låter ju vettigt! Nej, igår blev hon ju rejält ansträngd i flera timmar. Får se hur hon är efter en promenad på, säg, 15-20 minuter. Hon verkar definitivt inte ha ont i hovarna igen, och de är svala och fina, så förhoppningsvis tog hon inte alltför mycket stryk av gårdagens äventyr!

Har läst på lite nu om att blötlägga hö. Enligt en studie får man bort ca 30% av fruktanerna om man antingen blötlägger 60 min i kallt vatten eller 30 min i hett vatten. På ett engelskt forum verkade de överens om att det var bra att blötlägga höet i 12 timmar, men jag vet inte vad vinsten blir? Jag tror knappast att man får ner fruktanerna till 0%... Sedan får man ju inte blötlägga för länge heller, för då kan man riskera bakterietillväxt i vattnet!

Länk till studien om någon är intresserad:
http://www.safergrass.org/pdf/SoakReport.pdf

Senast ändrad:

Fel bakteriebalans kanske? har hon haft fång förut? Om inte så är det kanske konstigt att den kan ha konstig mage i flera år och sedan få fång - ingen aning egentligen??

Ja, jag har också funderat på bakteriebalansen hos en häst med en avvikande lukt på bajset. Får se om veterinären håller med mig.

Hon har haft fång en gång hos mig, för ca 1,5 år sedan. Vad jag vet har hon inte haft fång tidigare i livet.

Det är skillnad på om hypothalamus inte tillverkar tillräckligt med dopamin.

Bristen av det får hypofysen att växa o blir överaktiv o hästen kan då få diverse symptom- den långa pälsen o infektioner bl.a.

Om hästen inte har klara symptom kan man ge cortisol för att se vilken reaktion det ger- eller inte alls.

Fast det är väl just det man INTE vill göra med fånghästar?

De menade att det bara ger en blodbild- ingen påverkan på hästen.

Jag har mkt svårt att köpa det o ska i såna fall ha skriftligt på att det är helt ofarligt.

Troligen forskar man på detta, men jag vill nog inte utsätta min häst för det.

det vanliga cushingtestet ger bara 70% säkerhet- jag tror att jag är nöjd mde det.

KL.

Frågar åt en fd stallkompis. Hon har en häst som hade ett allvarligt fånganfall för ca 3-4 år sedan. Var nära att hon (hästen alltså) strök med. Efter det har hon kunnat gå på magert bete. Ett tag gick hon i en större hage med ganska lite gräs i, det mesta var ganska nertrampat och ingen näring i. Under den här perioden släpptes hon en kort period i en annan hage med mer gräs i (hade annan ägare då). Ingen märkte något, men senare dök fångränder upp så hon hade uppenbarligen haft det igen, fast lindrigare.
Senare när min stallkompis fick hand om henne och bytte stall så stod hon i en mindre klipphage. Det var lite gräs som kom upp, men det betades ner snabbt. Tror hon stod där i nästan ett år. Sedan bytte de stall igen och nu har hästen stått i en sandhage i 1,5 år.

Det var lite av bakgrunden. Nu är det så att hon ev skulle vilja flytta hästen till stallet där jag står. Hon skulle i så fall kunna få ha hästen i en liten skogshage. Där finns liiite gräs, men det är verkligen inte mycket.
Men hon är ju såklart tveksam till hur det kommer att gå, så jag sa att jag skulle skriva en tråd här och fråga er. Hon ska ju ringa vet och hovis också, men det är alltid intressant att höra vad andra tycker.

Så hur hade ni gjort? Hade ni flyttat hästen? Hur lång tror ni invänjningsperioden blir? Kan man släppa hästen en halvtimma i nya hagen i början eller ska det handla om några minuter åt gången bara? Hur ska man minimera riskerna?
Hästen är ej tjock.

Puttar en sista gång! Är det verkligen ingen som har någon åsikt om det här? Hade varit enklare att skriva en egen tråd, men det får man väl inte, eller?

hur mkt gräs har det vuxit upp hos dig då? här har det såvitt börjat spira, och om jag skulle släppa den hästen i mina hagar nu så skulle jag nog börja med en timme. men det beror som sagt på hur mkt gräs det finns.

när vi flyttade hit så hade min fånghäst stått i grushage (eftersom det inte fanns annat) hela vintern, hade bara fått beta lite gräs för hand. flyttade 1 april och det var ungefär lika mkt (lite) gräs som nu, han fick gå ut från ca 12-18 första tiden och det gick bra.

väntar du för länge så kommer det växa upp massa gräs, det går fort nu som det blivit varmare! men tänk på att inte ha den ute tidigt på morgonen pga hög fruktanhalt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka