Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Hur lång tid efter fånganfallet släppte du din på gräs?
Jag börjar undra om jag vågar släppa min på gräs alls denna sommaren. Jag tror jag ska vänta tills hon har blivit smal (om nu den dagen kommer).

Banta o sen munkorg på.

det är väl inget som hinrar att du fortsätter bantningen( om det behövs) under betet.:confused:

Banta o sen munkorg på.

det är väl inget som hinrar att du fortsätter bantningen( om det behövs) under betet.:confused:

Jag har insett att munkorg är ett alternativ. Nu har vi en natur/sten/damm/skogs hage där det inte växer så mkt gräs men som ändå är stor.
Men antagligen måste det begränsas ändå.
Jag har nog läst för mkt om höga insulinhalter och vad de kan ställa till med. Länkar till ett par artiklar om detta. Men hon kommer inte ut i gräshage förrän jag är säker på att insulinet har ställt in sig på lägre nivå.
Banta får hon nog göra i resten av sitt liv! Förhoppningsvis inte men hon ska inte bli tjock igen.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=13885

denna handlar också om fång

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=13896&src=VW

Jag kommer INTE att släppa mina på bete alls i sommar. Det får bli först nästa sommar, och då efter midsommar. Rekommendationen är väl att släppa efter midsommar och inte ha dem på bete efter augusti om de är fångkänsliga?

Angående betesbegränsare så har jag en mycket smart häst som lärde sig att plocka av "hinkmodellen" andra eller tredje gången hon hade den på sig...

KL
Detta med att blötlägga gör väl också att höet kommer att innehålla mkt mindre näring, den lakas ju ur då, och då får man räkna om på mängden...

Sv: Fråga ang. flytt och invänjning på gräs

hur mkt gräs har det vuxit upp hos dig då? här har det såvitt börjat spira, och om jag skulle släppa den hästen i mina hagar nu så skulle jag nog börja med en timme. men det beror som sagt på hur mkt gräs det finns.

när vi flyttade hit så hade min fånghäst stått i grushage (eftersom det inte fanns annat) hela vintern, hade bara fått beta lite gräs för hand. flyttade 1 april och det var ungefär lika mkt (lite) gräs som nu, han fick gå ut från ca 12-18 första tiden och det gick bra.

väntar du för länge så kommer det växa upp massa gräs, det går fort nu som det blivit varmare! men tänk på att inte ha den ute tidigt på morgonen pga hög fruktanhalt.

Det är inte mycket alls. I skogen (där hästen skulle gå i så fall) så kommer det väl knappt upp nåt nytt alls nästan. Så en timma i början borde gå bra?
Jag ska vidarebefordra ditt svar till hästens ägare. Tack så jättemycket för din hjälp:laugh:!

Jag har läst att det räcker med ca två ggr 15-20 minuter för att vattna ur delar av socker o fruktan. Man bör alltså byta vatten mellan. Att låta det ligga längre tid eller i varmt vatten låter lite tveksamt.

Det man förlorar när man blötlägger är sockret och de vitaminer som är vattenlösliga. Men med en fånghäst som inte blir riktigt bra är väl det viktigaste att se till att läget är stabilt. Jag hade testat att blötlägga det till den lilla hästen. Det enda du förlorar är lite arbete.

Har redan börjat :)! Hon har fått blötlagt hö hela dagen. Än så länge har jag följt studiens 60 min i kallt vatten, och sedan har jag sköljt höet med vattenslang innan fodring. Men om det räcker med 15-20 min x 2 så är det ju ännu bättre!

Nej, jag är inte särskilt rädd för att förlora näring i höet. Det kan man ju tillföra på annat vis. Om det hjälper att laka ur fruktanet hade jag blivit själaglad, och det skadar ju inte att prova!!

Faktum är att det lär hjälpa rätt bra. Helena Handberg skrev i en annan tråd och jag har då för mig att hon rekommenderade tjugo minuter och att man sedan hällde av vattnet och lade i blöt tjugo minuter till i rent vatten.

Jag tror att jag läste att cirka sextio procent av fruktanet försvann genom detta. Blötlade man längre gick näring förlorad och tillväxt av bakterier påbörjades.

Ja, det är nog den. Dessutom talade jag med en tjej som varit på kurs på SLU och lärt sig detta. Tror det kan var därifrån jag fått tjugo minuter och sextio procent i stället.

Jag ska börja göra så med höet!!

Är ledsen idag:cry:, Oskar rymde ur boxhagen när jag inte var hemma och har ätit upp höet som haggrannen min unghingst har fri tillgång i, dessutom finns där gräs.:(
Jobbar så har ingen möjlighet att kolla hur det är med honom förrens i em, nu står han i boxen igen.(Min far ställde upp och åkte ut.)

Usch, vad jobbigt! Ja, jag oroar mig också lite för hur det blir när mina börjar komma ut, och då får gå på grus, och det finns "bättre" saker utanför hagen. I och för sig är de inga rymmare i normala fall, men om frestelsen blir tillräckligt stor så kanske...

Hur går det annars utan "butta"? Verkar han smärtfri redan?

Har varit iväg precis och inhandlat fyra hönät till för att kunna blöta mer än en omgång hö i taget. Det blir ju tvunget när jag jobbar igen efter påsk. Har också köpt en säck Happy Hoof. Jag blev lite förvånad när jag lyfte i säcken - den var ju mjuk! Av någon outgrundlig anledning hade jag förväntat mig pellets, men det verkar vara mestadels "hack" med en och en annan pellets i. Nu är det bara att hoppas att "kräsenfia" äter den också, annars har jag kastat 239 kr i sjön...

Kyl hovarna. Ju mer desto bättre. Jag var klumpig häromdagen. Var ute och gick, träffade folk och betade min och lost track of time. Fång. Genast kylning. Redan efter tre timmar när vet kom tyckte hon att han var ganska bra men han får en behandling över påsk för säkerhets skull. Hon tyckte att jag hanterat det jättebra med kylningen. Sa att det är väldigt viktigt.

Usch, vad jobbigt! Ja, jag oroar mig också lite för hur det blir när mina börjar komma ut, och då får gå på grus, och det finns "bättre" saker utanför hagen. I och för sig är de inga rymmare i normala fall, men om frestelsen blir tillräckligt stor så kanske...

Hur går det annars utan "butta"? Verkar han smärtfri redan?

Har varit iväg precis och inhandlat fyra hönät till för att kunna blöta mer än en omgång hö i taget. Det blir ju tvunget när jag jobbar igen efter påsk. Har också köpt en säck Happy Hoof. Jag blev lite förvånad när jag lyfte i säcken - den var ju mjuk! Av någon outgrundlig anledning hade jag förväntat mig pellets, men det verkar vara mestadels "hack" med en och en annan pellets i. Nu är det bara att hoppas att "kräsenfia" äter den också, annars har jag kastat 239 kr i sjön...

Min är inte heller ngn rymmare i vanliga fall.
Han fick ju sista omgången butta i Tisdags så han har varit utan i 3 dagar och hitills har han verkat helt smärtfri!
Idag vet jag ju inte, risken är väl stor att han är sämre efter rymningen.:(
Ska gå till honom direkt när jag kommer hem.

Vad är Happy Hoof? Min shettis får visserligen bara hö att äta, men är det
bra för fånghästar eller?

Kyl hovarna. Ju mer desto bättre. Jag var klumpig häromdagen. Var ute och gick, träffade folk och betade min och lost track of time. Fång. Genast kylning. Redan efter tre timmar när vet kom tyckte hon att han var ganska bra men han får en behandling över påsk för säkerhets skull. Hon tyckte att jag hanterat det jättebra med kylningen. Sa att det är väldigt viktigt.

Ska kyla honom när jag kommer hem!!Tack för tipset!:)

Happy Hoof innehåller "oat straw, alfalfa, grass, mint, garlic and soya oil with added vitamins and minerals" (http://www.spillers-feeds.com/en-gb...eds-for-those-prone-to-Laminitis-/Happy-Hoof/), så halm, lucern, gräs, mint, vitlök och soja olja med tillsatta vitaminer och mineraler. Står även på påsen att det innehåller biotin för hovarna.

Veterinären rekommenderade det åt min shettis som är åt det magra hållet. Det hade visst fungerat jättebra på en äldre fånghäst som hade rasat mycket i vikt. Jag är alltid skeptisk till "mirakelmedel" men vad gör man inte? Man måste ju testa ALLT innan man ger upp:crazy:!

Jag kan inte fatta att allt gått så bra som det gjort!:)

Tog ut honom nu och kollade och han pinnar på helt smärtfri, drog iväg och tog några helt rena travsteg innan jag fick stopp på honom!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka