Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Så skönt att höra:)!

Vi får ju ut och börja promenera Belle nu, men kan någon vara snäll och tala om för henne vad ordet PROMENERA betyder:crazy:? Inte betyder det väl takta, gigantiska bakutsparkar och bocksprång??? Hon skrämmer ju livet ur mig som hon håller på:crazy:! Men hur sjutton lugnar man ner en häst som bara spritter av våryra och som står inne 24 h om dygnet? Hon är ju så GLAD!

Bildbevis:
P4030013.jpg

Kan säga att maken hade "händerna fulla"...

Ser järnvägen:eek:

Ja, det är en järnväg där. Det går inte att undvika när man bor som vi gör att man antingen kommer nära järnvägen eller 90-vägen.

Sätt på träns!
Hon har träns på sig.

Är den inte tvärtåad?
Jo.

Min var likadan de första gångerna men hon har vant sig.
Visst känns det bra att kunna ta ut dem en del.
Min ponny är van sedan tidigare att bli riden eller promenerad i skogen varje dag i vilket väder som helst. Jag känner att det har jag nytta av just nu.

i går hade vi sällskap av sonen och hans hund. min lilla häst kunde inte förstå varför inte hon också fick springa om kring och leka. Hon var helt övertygad om att hunden var hennes nya lekkamrat som hon skulle springa ikapp med. det behövs inte så mkt för att benen ska lyftas från marken. Idag gick det bättre, vi gick själva och hon hade varit i sin hage tidigare på dagen.

Senast ändrad:

Jag kan inte fatta att allt gått så bra som det gjort!:)

Tog ut honom nu och kollade och han pinnar på helt smärtfri, drog iväg och tog några helt rena travsteg innan jag fick stopp på honom!

Vill inte göra dig besviken men om det var i morse han rymde så är det nog för tidigt att andas ut. Det tar några timmar innan det triggas igång.Jag hade kylt hovarna så mkt jag hade orkat. Min ponny som aldrig någonsin tidigare har rymt ur sin box gjorde det en gång nu när hon stod på boxvila. Jag kylde hovarna dygnet om i tre dygn, stod inte ut med tanken på att det skulle börja om igen.

Man måste göra det från början för att det ska ha bäst effekt.

Ser järnvägen:eek:

Ja, det är en järnväg där. Det går inte att undvika när man bor som vi gör att man antingen kommer nära järnvägen eller 90-vägen.

Sätt på träns!
Hon har träns på sig.

Är den inte tvärtåad?
Jo.
OK. Då ska jag varva ner:o

härligt med lyckliga hästar:banana::rofl:

Skönt att höra att de finns hopp för att hon kan vänja sig:)! Nästa gång tar vi nog grusvägen, för hon är alltid lugnare där. Hon blir så galet glad av att få komma ut på skogsvägarna (vi har inte många sådana, tyvärr). Men just nu kör "racer-bonden" gödsel med traktor och stor gödselvagn på grusvägen så gruset sprättar, så det kändes inte riktigt optimalt att promenera en mycket hispig och överlycklig häst där...

Traktor med gödselvagn hade jag nog inte vågat mig på att träffa så jag förstår dig verkligen. Min häst är inte riktigt lika stor som din och ganska lätt att kontrollera. Jag brukar rida henne i skogen med sidepullträns med rep över nosen. Jag har det på våra promenader.

OK. Då ska jag varva ner:o

härligt med lyckliga hästar:banana::rofl:

Ingen fara...:D

Jo, det är underbart att se henne så levnadsglad, pigg och lycklig, MEN jag är ju livrädd att hon ska skada hovarna som hon håller på... Det är ju meningen att hon ska SKRITTA!!! Men vi tog bara en liten sväng på några hundra meter, så förhoppningsvis gick det bra ändå. Ska bli skönt när det går att successivt utöka så hon känner att hon får röra på sig ordentligt, frusta, sträcka ut och må gott!

Ska snart ut på "promenad" med Belle igen. Vi tar grusvägen idag för jag har hittills varken sett eller hört någon traktor!

Cloetta har fått sin Happy Hoof-mat två gånger nu och hon älskar den:)! Till och med snäppet godare än lucernpellets, som hon annars är stormförtjust i också. Trodde att lukten (lite grann som tobak) samt att det var strå/hack skulle avskräcka henne, men icke...

Vill inte göra dig besviken men om det var i morse han rymde så är det nog för tidigt att andas ut. Det tar några timmar innan det triggas igång.Jag hade kylt hovarna så mkt jag hade orkat. Min ponny som aldrig någonsin tidigare har rymt ur sin box gjorde det en gång nu när hon stod på boxvila. Jag kylde hovarna dygnet om i tre dygn, stod inte ut med tanken på att det skulle börja om igen.

Man måste göra det från början för att det ska ha bäst effekt.

Hur gör du när du kyler hovarna?

Jag kan ju stå med slangen och spola, han är rädd för att sätta ner hoven i en spann.

Hur gör du när du kyler hovarna?

Jag kan ju stå med slangen och spola, han är rädd för att sätta ner hoven i en spann.

Jag hällde iskallt vatten över hovarna en gång i timmen en bit upp på benet och ner. Det var på vintern i och för sig. Min vill inte heller stå med foten i en hink. Det optimala är ju att de står i iskallt vatten. Men hennes ben och hovar var fortfarande kalla efter en timme så jag inbillade mig att det hjälpte ngt i alla fall. Hon fick inte ngt nytt fånganfall men det hade hon kanske inte fått ändå.

Egentligen skulle man uppfinna ett bra, effektivt sätt att kyla dem på.

Om ngn undrar så sov jag nästan inte på tre dygn. Jag var ganska desperat över att det skulle börja om igen. Ett annat alternativ är vad jag förstår att ta hem veterinären och köra igenom paraffinolja. Detta var en fredagkväll. Mina hästar blir alltid sjuka på helgerna, inegn aning om varför.

Om ngn undrar så sov jag nästan inte på tre dygn. Jag var ganska desperat över att det skulle börja om igen.

Jag förstår dig! Fy sjutton vilken helg du måste ha haft:(...

Angående att kyla hovarna, Emmishopen (www.emmi.se) säljer gummigaloscher som man bl.a. enligt produktbeskrivningen kan använda för att kyla hovarna på fånghästar. "Engårdens Galosch i gummi", heter den. Det går även att läsa om dem på http://www.engarden.se/sv_galoscherna.html. Jag har INGEN aning om det skulle kunna fungera, men det hade ju varit rättså smidigt (dock dyrt!).

Senast ändrad:

Det var dessutom helgen innan vi skulle på återbesök. Men det är borta nu ur mina tankar som det mesta den senaste tiden. Jag vet inte om jag är ovanligt tramsig men tiden sedan fången bröt ut är som en dimma. Normalt brukar man ju bearbeta jobbiga händelser men fången finns inte kvar i mitt medvetande. Det enda jag minns från i julas är att om hon låg ner när jag kom in i stallet så reste hon sig inte som de brukar utan la sig ner på sidan och stönade - en bild som kommer att vara fast på näthinnan för evigt.

I alla fall så

Tack för länken. Det verkar vara ett intressant alternativ aningen dyrt bara om man ska ha det till alla fötterna fast fram är kanske viktigast. Med tanke på hur mkt det kostar med fång så är det antagligen billigt om man lyckas stoppa det.

Håller absolut med dig att det är ett billigt alternativ med sådana skor. Orsaken till att dina hästar blir sjuka på just helgen är förmodligen att det är mycket dyrare att bli sjuk då. Min fång (som tack och lov verkar ha gått tillbaka nu) inträffade i torsdags. Mina stallkamrater har bråttom som sjutton att varna då de har blivit visa av erfarenheten. Jag ringde omedelbums till vet för att undvika helgtillägg.

Påskafton backade jag ut från stallgrannens uppfart och höll på att backa på vem? Jo, min vet som verkade vara på väg till gården jämte. De har också haft problem med fång. De stackarna stod alltså i tur att betala jourtillägg.

Nej, hon trodde att det var kylningen som gjorde det mesta. Han fick b-vitamin intravenöst och metacam. Fick en metacam-kur oralt som ges en gång per dag i cirka fem dagar. Hon sa att hon hade haft jättegoda erfarenheter av just den kuren. Den smakar honung så han gillar den. Smaskar och slickar sig runt munnen.

Antagligen gjorde mina duktiga stallkamrater som är superobservanta på konstigheter jättemycket. Jag agerade direkt när han verkade smärtpåverkad i hagen. (Billigast så och som extra lök på laxen bäst för hästen). Jag blev faktiskt själv förvånad när jag såg hur snabbt kylningen verkade. Han stönade och verkade ha väldigt ont på väg in till stallet. Efter kylningen ställde han sig och åt hö. Nu har han lite mer värme i vänster framhov. Det var där han var halt. Men haltar inte längre utan sätter ner fötterna utan att verka tänka det minst på att det gör ont.

KL

Idag hörde jag när pappa pratade med grannen om mina hästar. Han berättade att lilla shettisen fått fång men att hon nu mådde bra men fortfarande gick med "munkorgen" på under dagarna i hagen så hon inte får i sig så mkt hö/gräs. Grannen (70-årig karl) berättade då att han hade en arbetshäst som fick fång (20-30 år sen) och att veterinären då hade varit ute och tömt den på blod. Minst 10 liter blod hade man tömt för att "lätta på trycket"... Gick det till så förrut?

Kan nog ha varit så, ja. Man åderlät ju människor under en längre tid. Många påstods ha blivit mycket bättre. 10 liter blod blir man väl av med en del skit om man tömmer antar jag. En häst lär ha cirka femtio liter så 10 liter är ju inte så otroligt. Det var nog inte så framgångsrikt att man fortsatte med det dock.

Jag förstår dig! Fy sjutton vilken helg du måste ha haft:(...

Angående att kyla hovarna, Emmishopen (www.emmi.se) säljer gummigaloscher som man bl.a. enligt produktbeskrivningen kan använda för att kyla hovarna på fånghästar. "Engårdens Galosch i gummi", heter den. Det går även att läsa om dem på http://www.engarden.se/sv_galoscherna.html. Jag har INGEN aning om det skulle kunna fungera, men det hade ju varit rättså smidigt (dock dyrt!).
Man bör kyla ovanför knät o neråt, för att få en kvarstående effekt.

Det finns damasker eller ringslangar att fästa bå benen kopplat till trädgårdsslang- om man nu inte orkar hålla i den.

Annars- sätt foten i en hink o spola över knät. De lär sig fort.
Bak brukar vara svårare.

KL

För att laka ur höet bör det göras minst 1 h. Läste ny info igår.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka