Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fråga ang. flytt och invänjning på gräs

Nu är jag hemskt tjatig, men jag puttar upp den här EN gång till bara:angel:. Jag antar att mina inlägg blir lite osynliga eftersom jag aldrig skriver annars i denna tråden, men jag har inte så mycket att komma med då jag inte har jättemycket erfarenhet av fång (ta i trä!).
Nån mer än Centaur som har nåt att säga om ovanstående? (Inget fel på hennes svar, men det vore bra för hästägaren att veta om fler tycker samma sak). Håller ni med om att man kan börja invänjningen med en timma i hagen, eller tycker ni att det borde vara ännu mindre?

KL.

Frågar åt en fd stallkompis. Hon har en häst som hade ett allvarligt fånganfall för ca 3-4 år sedan. Var nära att hon (hästen alltså) strök med. Efter det har hon kunnat gå på magert bete. Ett tag gick hon i en större hage med ganska lite gräs i, det mesta var ganska nertrampat och ingen näring i. Under den här perioden släpptes hon en kort period i en annan hage med mer gräs i (hade annan ägare då). Ingen märkte något, men senare dök fångränder upp så hon hade uppenbarligen haft det igen, fast lindrigare.
Senare när min stallkompis fick hand om henne och bytte stall så stod hon i en mindre klipphage. Det var lite gräs som kom upp, men det betades ner snabbt. Tror hon stod där i nästan ett år. Sedan bytte de stall igen och nu har hästen stått i en sandhage i 1,5 år.

Det var lite av bakgrunden. Nu är det så att hon ev skulle vilja flytta hästen till stallet där jag står. Hon skulle i så fall kunna få ha hästen i en liten skogshage. Där finns liiite gräs, men det är verkligen inte mycket.
Men hon är ju såklart tveksam till hur det kommer att gå, så jag sa att jag skulle skriva en tråd här och fråga er. Hon ska ju ringa vet och hovis också, men det är alltid intressant att höra vad andra tycker.

Så hur hade ni gjort? Hade ni flyttat hästen? Hur lång tror ni invänjningsperioden blir? Kan man släppa hästen en halvtimma i nya hagen i början eller ska det handla om några minuter åt gången bara? Hur ska man minimera riskerna?

Sv: Fångtråd del 2

Det viktigaste är att veta om den är överviktig, ras samt hurdan kontinuerlig motion hon ger den.

Att släppa den på rent bete- ingen motion, skulle jag nog aldrig riskera.

givetvis är en gradvis tillvänjning av betet nödvändigt o kanske inte släppa den förrän efter Midsommar -på ett frodigt bete, utan där andra hästar redan betat av- det mesta.

Förutom ponnies/ diverse kallblod är det mkt vanligt att dressyrhästar får Fång. Sällan hopphästar. Stor skillnad på motion o även synen på vad som är rätt hull.

Nu är jag hemskt tjatig, men jag puttar upp den här EN gång till bara:angel:. Jag antar att mina inlägg blir lite osynliga eftersom jag aldrig skriver annars i denna tråden, men jag har inte så mycket att komma med då jag inte har jättemycket erfarenhet av fång (ta i trä!).
Nån mer än Centaur som har nåt att säga om ovanstående? (Inget fel på hennes svar, men det vore bra för hästägaren att veta om fler tycker samma sak). Håller ni med om att man kan börja invänjningen med en timma i hagen, eller tycker ni att det borde vara ännu mindre?

Jag tror inte alls att du är osynlig. Jag har läst dina frågor men vet inte vad jag ska svara och kanske ingen annan heller gör det?
Det är som med allt annat om fång i stort sett omöjligt att veta och inte kul att ge råd som sedan kan medföra att hästen blir sjuk.

Men lite för att undra varför den fick fång:
Det tar ju ganska lång tid för fångränder att bildas. Men jag antar av din beskrivning att det ändå var så att hon hade ett osynligt fånganfall till?
Jag tycker att jag har läst mig till att de kan ha osynliga anfall på två sätt
Antingen får de fång mkt lindrigt men att det då går tillbaka snabbt utan några förändringar av hovbenets läge. Då tycker jag att det inte borde ge några fångränder men det är kanske fel tänkt?
Eller så får de fång pga att de är insulinresistenta, dessa hästar har ibland fånganfall som inte märks men ändå ger förändringar i hoven. Men jag har för mig att du svarat att hästen inte är fet vilket dessa hästar oftast är.

Jag har en ponny som haft fång nyligen. Min plan är att hon nästa sommar ska kunna gå i vår naturbeteshage som nog är ungefär som en skogshage. Men hon ska bantas först. När det blir dags att släppa henne på gräs så kommer jag att ta det väldigt försiktigt. Nytt kort gräs är kraftigt och speciellt på våren när det är soligt och kallt. det är viktigt att ge dem tillgång till annat grovfoder och inte fel att bygga upp tarmfloran med jäst innan. Nu på våren är det nog bäst att beta på eftermiddagarna. Sedan kollar jag min häst hela tiden.

vet inte om du blev ngt klokare

Förutom ponnies/ diverse kallblod är det mkt vanligt att dressyrhästar får Fång. Sällan hopphästar. Stor skillnad på motion o även synen på vad som är rätt hull.

Finns det statistik på detta? Jag skulle nämligen vilja se statistik som visar både andelen fångfall fördelat på hästraser samt andelen fångfall fördelat på områden i Sverige.

Jag tror inte alls att du är osynlig. Jag har läst dina frågor men vet inte vad jag ska svara och kanske ingen annan heller gör det?

Så känner jag också! Det är jättesvårt att ge råd om någon annans häst, när man knappt ens vet vad man ska göra med sina egna!

Det viktigaste är att veta om den är överviktig, ras samt hurdan kontinuerlig motion hon ger den.

givetvis är en gradvis tillvänjning av betet nödvändigt o kanske inte släppa den förrän efter Midsommar -på ett frodigt bete, utan där andra hästar redan betat av- det mesta.

jag håller med dig om detta med midsommar. Det är nog bättre att vänta till dess.

Sedan undrar jag samma som inlägget före mig om dressyrhästarna och dessutom var du läste det om att blötlägga hö i 60 min. jag kan tycka att ett vattenbyte borde minska tiden.

Det är en islandshäst, icke överviktig. Just nu får hon regelbunden motion (rids), men det blir antagligen mindre om hon skulle flytta henne. Hagen skulle vara en skogshage, med knappt nåt gräs i alls. Ganska liten hage dessutom.

Tack för ditt svar:laugh:! Jo, jag förstår att det är jättesvårt. Nu kommer ägaren att prata med sin egen veterinär och hovis efter ledigheten, så hon kommer ju gå efter dennes råd i slutändan ändå. Men det är intressant att läsa vad ni skriver iaf.

Det här med det osynliga fånganfallet vet jag inte så mycket om tyvärr. Bara att det upptäcktes efteråt att hon haft ett fånganfall, syntes på hovarna. Det stämmer att hon inte är tjock. Tror de fick fodra extra i vintras för att hon inte skulle bli för tunn om jag minns rätt.

Jodå, lite klokare blev jag;)! Jag ska skriva ut era inlägg och vidarebefordra till hästägaren.

Finns det statistik på detta? Jag skulle nämligen vilja se statistik som visar både andelen fångfall fördelat på hästraser samt andelen fångfall fördelat på områden i Sverige.
Det var Mickes syn på det hela- väger ganska tungt.
Man märker ju att råden t.ex om röntgen skiljer sig geografiskt sett, även behandling.

Jag tror att man kan säga som man gjorde förr;) att kallblodsraser/ ponnys som inte utför tungt jobb inte behöver så mkt mat o sen har nog hästens arbete överskattats i välfärdsamhället.

Ngn skrev just att de moderna hästtäckena, hösilaget( mkt god kvalité) gjort att hästen inte behöver så mkt som förr.

en häst i toppkondition äter sällan mer än den behöver.

Det har blivit så fel när man numera påstår att hästen ska äta 16-20h / dygn.
Det är när det är svåra tider.
VAD ska det då bestå av? Om den går på ett redan nästan uppätet bete får den nog jobba så länge.

Nu får hästarna smörgåsbord året om o då kan man räkna ut om hästen äter upp sin giva på 4h- vad som händer om den ska äta jämt.

vildhästarna hade ett hårt liv o fick föl varje år o flocken bestog mest av dessa ston o unghästar- som behöver mer mat. Lösdrift med fri tillgång passar sig bäst för de kategorierna även idag.

jag håller med dig om detta med midsommar. Det är nog bättre att vänta till dess.

Sedan undrar jag samma som inlägget före mig om dressyrhästarna och dessutom var du läste det om att blötlägga hö i 60 min. jag kan tycka att ett vattenbyte borde minska tiden.
Har ingen aning, men källan är-Durham, Rendle o Newton 2008"The effect of metformin on measurements of insulin sensitivety and beta cell response in 18 horses and ponies with IR"

Det har blivit så fel när man numera påstår att hästen ska äta 16-20h / dygn.
Det är när det är svåra tider.

Men hela hästens matspjälkninggssystem är anpassat efter att den ska äta i stort sett hela tiden. Det kan vi inte ändra på. Vi måste välja foder efter detta och efter hästens behov. Annars kan den få magsär, beteendestörningar och allt möjligt.
men det är kanske så du menar.

Ja att göra det svårare för den- att den måste jobba lite för maten. Inte bara stå stilla vid uppdukat bord o heller inte med höga värden.
jag brukar sprida ut höt både i boxen o i hagen- terapi. Pinnar o träd är poppis.

Nu servar vi dem med det frodigaste betet året om. Att beta ett 2cm högt bete- det är jobb.

Tycker förresten att det haltar. förr fick hästarna mat 3 ggr/ dag o fång o heller inte kolik, magsår o tarmvred var lika vanligt förr.

Vad gör hästarna när du har släppt dem på bete?
De äter Nonstop i 2-3 h sen står de o jäser- pillar på sin höjd.

Senast ändrad:

Det var Mickes syn på det hela- väger ganska tungt.

Jo, det gör det alldeles säkert, men samtidigt är jag en "faktafanatiker" :D och vill ha statistik. Det kommer väl av att ha sysslat i några år med forskning, antar jag. Man kan aldrig ta för givet det man ser i "det lilla", man måste få ett större perspektiv på det hela.

Säkerligen, och jag säger INTE att han har fel. Men det jag vill ha är ändå inte information från en enskild person. Han må vara hur erfaren och professionel som helst. Jag vill veta hur det ser ut på ett antal kliniker, och inte heller då vill jag ha en veterinärs/hovslagares muntliga framställning av sina åsikter. Minnet är selektivt, och man kommer, t.ex, ofta ihåg det som har hänt nyligen bäst (ja, jag har min doktorsexamnen i psykologiforskning ;)). Jag vill alltså ha kall, objektiv fakta:D!

Jag undrar om det finns sådan statistik och också kanske vad den hade sagt oss. Det måste vara ett ganska stort mörkertal i en sådan undersökning. Alla åker inte till klinik eller tar nog inte hem veterinär heller vid fånganfall. Dessutom är det nog inte alla fall där vet kommer hem och där det verkligen konstateras fång. Den vet jag hade hemma var inte säker på vad det var för fel. (men sedan röntgades hon)

Och det håller jag med om! Min var en muskelskada i bogen tills jag själv började misstänka fång och senare fick det konstaterat på klinik.

Mörkertalet är nog oändligt. Tror t ex att de flesta om de hade haft min häst hade väntat ett tag. Konstaterat att hästen var stapplig men samtidigt var han alldeles nyskodd. Väntat ett tag och kanske det gått över av sig självt. Förmodligen, det var just pga hästen är så gammal som vet tyckte att vi skulle sätta in behandling.

Min stallkamrat berättade om en kompis hon hade med en fångponny. Hästen får kraftigt hösilage i mängder, kraftfoder m m och kan knappt gå berättade kompisen. När min stallkamrat berättade om våra och våra bemödanden att hålla våra hästar smärtfria sa tjejen lite tveksamt att kanske man ändå skulle tala med en veterinär............:confused::cry:

Ska man köpa en såndär munkorg/betesreducerare?

Om allt går som det ska kommer ju Oskar om några veckor få gå ut i större hage...har munkorg funkat för er??

Alternativt att bara låta han gå på gräs i någon/några timmar och sedan ta över på jordhagen?
Ska förresten kyla honom med slangen när jag kommer hem från jobbet.

Oskar går ju oskodd, och veterinären sa ingenting om hovarna.
Han är öppnad fram i tån av en hovslagare här i trakten.
Går era med specialskor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 344
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka