S
Skuggabaldur
Sv: Fråga ang. flytt och invänjning på gräs
Nu är jag hemskt tjatig, men jag puttar upp den här EN gång till bara. Jag antar att mina inlägg blir lite osynliga eftersom jag aldrig skriver annars i denna tråden, men jag har inte så mycket att komma med då jag inte har jättemycket erfarenhet av fång (ta i trä!).
Nån mer än Centaur som har nåt att säga om ovanstående? (Inget fel på hennes svar, men det vore bra för hästägaren att veta om fler tycker samma sak). Håller ni med om att man kan börja invänjningen med en timma i hagen, eller tycker ni att det borde vara ännu mindre?
Nu är jag hemskt tjatig, men jag puttar upp den här EN gång till bara. Jag antar att mina inlägg blir lite osynliga eftersom jag aldrig skriver annars i denna tråden, men jag har inte så mycket att komma med då jag inte har jättemycket erfarenhet av fång (ta i trä!).
Nån mer än Centaur som har nåt att säga om ovanstående? (Inget fel på hennes svar, men det vore bra för hästägaren att veta om fler tycker samma sak). Håller ni med om att man kan börja invänjningen med en timma i hagen, eller tycker ni att det borde vara ännu mindre?
KL.
Frågar åt en fd stallkompis. Hon har en häst som hade ett allvarligt fånganfall för ca 3-4 år sedan. Var nära att hon (hästen alltså) strök med. Efter det har hon kunnat gå på magert bete. Ett tag gick hon i en större hage med ganska lite gräs i, det mesta var ganska nertrampat och ingen näring i. Under den här perioden släpptes hon en kort period i en annan hage med mer gräs i (hade annan ägare då). Ingen märkte något, men senare dök fångränder upp så hon hade uppenbarligen haft det igen, fast lindrigare.
Senare när min stallkompis fick hand om henne och bytte stall så stod hon i en mindre klipphage. Det var lite gräs som kom upp, men det betades ner snabbt. Tror hon stod där i nästan ett år. Sedan bytte de stall igen och nu har hästen stått i en sandhage i 1,5 år.
Det var lite av bakgrunden. Nu är det så att hon ev skulle vilja flytta hästen till stallet där jag står. Hon skulle i så fall kunna få ha hästen i en liten skogshage. Där finns liiite gräs, men det är verkligen inte mycket.
Men hon är ju såklart tveksam till hur det kommer att gå, så jag sa att jag skulle skriva en tråd här och fråga er. Hon ska ju ringa vet och hovis också, men det är alltid intressant att höra vad andra tycker.
Så hur hade ni gjort? Hade ni flyttat hästen? Hur lång tror ni invänjningsperioden blir? Kan man släppa hästen en halvtimma i nya hagen i början eller ska det handla om några minuter åt gången bara? Hur ska man minimera riskerna?