Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Ja, nog är det så, men en sak som borde vara relativt konstant är antal fångfall totalt som rapporteras landet över. Även om det finns mörkertal, borde ju mörkertalet vara det samma i Stockholm, Skellefteå och Ystad, tycker man. Man borde alltså i allafall kunna göra sig en något sånär hyfsat uppfattning om antal fångfall är konstant över landet eller om det varierar. Enligt min egen högst privata uppfattning verkar det, t.ex., som om hästarna klarar sig bättre i Norrland än de gör här nere i de södra delarna. OM det nu är så på riktigt skulle det vara intressant att försöka ta reda på orsaken...

Jag har en munkorg men har inte använt den för i början tog han av sig den. Spände den ny hårdare när han fått sitt anfall och släppte ut honom. Han deppade ihop totalt när han insåg att han inte fick av sig den. Så jag reducerar antalet timmar han får äta. Det finns heller inte så mycket gräs i hagen. Släpper ut mellan tio och halv elva och så får gubbarna till sin stora glädje gå in vid halv fyra, fyra.

Nej, min gubbe har inga specialskor. Förra fånganfallet för två år sedan gick han med sulor. Idag verkade han helt smärtfri. Hovarna var nästan svala och han galopperade emot mig i hagen när jag kom med deras hö. Hur har det gått med din? Inga fånganfall efter rymningen, hoppas jag.

Ska du på återbesök innan du släpper honom i större hage?

Mina har specialskor, ja, närmare bestämt tåöppna heartbar-skor. Det är dock fortfarande tveksamt om shettisen mår bättre med sina, eller om vi ska prova att ta av dem och se om det är "där skon klämmer" (:D). Min haflinger verkar dock må väldigt bra med sina skor!

Om hästarna klarar sig bättre i Norrland än i Skåne är det kanske olika med antalet mörkertal. Kan bara spåna om anledningen. Kanske för att man släpper tidigare i Skåne och gräset då är kraftigare. Ingen aning. Jag blir snurrig i huvudet av att bara tänka.

Jag har kanske tappat bort mig i diskussionen men måste man inte också veta hur mkt hästar det finns?
Egentligen så tror inte jag att fång är så vanligt som man gärna tror. Alla hästar får ju inte fång även om det kan verka så ibland och tur är ju det.

Jag har en munkorg men har inte använt den för i början tog han av sig den. Spände den ny hårdare när han fått sitt anfall och släppte ut honom. Han deppade ihop totalt när han insåg att han inte fick av sig den. Så jag reducerar antalet timmar han får äta. Det finns heller inte så mycket gräs i hagen. Släpper ut mellan tio och halv elva och så får gubbarna till sin stora glädje gå in vid halv fyra, fyra.

Nej, min gubbe har inga specialskor. Förra fånganfallet för två år sedan gick han med sulor. Idag verkade han helt smärtfri. Hovarna var nästan svala och han galopperade emot mig i hagen när jag kom med deras hö. Hur har det gått med din? Inga fånganfall efter rymningen, hoppas jag.

Nej inga nya fånganfall, ska kolla honom direkt jag kommer hem idag!:)
Han är jättepigg och glad!
När han hade rymt så kom han i galopp och gnäggade på morgonen:crazy:
såg inte ut att ha ont alls.
Hovarna är varma alla 4, men det är ju varmt ute nu också.

Ja, visst måste man det eftersom det ju är procenten av hästar man är intresserad av.

Jag har dock än så länge inte läst någon Norrlandsveterinär som beklagar sig över det ökade antalet fånghästar, däremot har jag läst en del från veterinärer i södra Sverige. Det finns t.ex. en hästveterinär i Ljungby som uppskattar att han lägger 5% av sin tid på fånghästar (vad det nu kan bli i antal? 2-3 st/vecka kanske om man förutsätter 10 behandlade hästar/dag?), och vidare säger att det i vinter har varit extra besvärligt (detta från en artikel i Smålänningen för några veckor sedan). Man kan ju fundera på vad det är som gör att det i år har varit extra besvärligt...:crazy:

Nu har jag ju en fånghäst så därför vågar jag skriva detta här i fångtråden:
Jag tror att en av anledningarna till att antalet fånganfall har ökat är att det är allt mer vanligt med egna hästar. När jag var ung var det inte många runt omkring mig som hade egna hästar utan de hästar som fanns stod oftast i större stallar och de som ägde hästarna hade många års erfarenhet av hästhållning. Men här i skåne verkar det vara många som köper häst utan att så mkt kunskap. Om man ska jämföra skåne med norrland så kan kanske det vara en av anledningarna till att det finns fler fånghästar här. I norrland finns det kanske inte så många "fritidsbönder" med egna hästar.

Jag har också fått höra att det är många som fått fång i år. Jag tycker kanske att det verkar vara ngt man hör alltid. I så fall skulle det öka hela tiden och det gör det kanske. Annars tycker jag att det speciella med denna vinter har väl varit den dåliga tillgången på bra grovfoder.

OBS jag menar inte att alla hästar som får fång får det pga ägaren inte kan så mkt. Men jag inser att jag själv antagligen har stor del i att min ponny fick det från början efetrsom hon var för tjock.

Senast ändrad:

Jag tycker att jag har hört detta i cirka tre år nu att fångfallen ökar. När jag pratade med en höbonde häromdagen nämnde han just detta att människor förstår inte att det är skillnad på kohö och hästhö. Många hästar tål inte det här kraftiga höet utan måste ha just det du nämnde tidigare, ett vettigt värde, för att kunna äta så mycket grovfoder de behöver för att bli mätta. Själv lägger jag av med vårt kraftiga, dammfria ljuvliga, gröna hö i år för jag ser att det finns inte en chans. Har lagt ner mycket möda på att byta hö med folk och få till det så att magstörningarna uteblivit.

Jag är med på vad du menar. Det jobbiga med denna jämförelse med kohö kontra hästhö är ofta att den är nog också ganska knasig många ggr. Jag har svårt för den proteinskräck som tycks råda överallt speciellt kanske bland dessa bönder och de som bor runt omkring mig. De glömmer ofta att ett grovfoder som är skördat dvs oftast ensilerat mkt tidigt inte bara innehåller mkt proteiner utan även mkt av de kolhydrater som hästar har svårt att hantera och som inte är bra för en häst med benägenhet att få fång. Det blir lätt fel om man sedan vill ge sin häst annat som innehåller proteiner som ex lusern men då inte dessa kolhydrater. Då blir folk lätt hysteriska.
Sedan vet jag att inte alla hästar tål ex lusern, det är jag helt med på.

Förstår precis vad du menar. Denna gången var det ingenting riktat mot lusern. Många tål det och då är det perfekt. Det har räddat min unge häst under några tuffa vintrar. Han tål avsevärda mängder.

Faktum är att vårt superba hö är skördat väldigt tidigt och nog innehåller mycket av de kolhydrater du nämner. Ska faktiskt kolla om jag kan få tag på senare skördat, proteinrikt hö och se om fångis (Bennett för enkelhetens skull) tål det. Skaffar nog små mängder i början för säkerhets skull.

hejsan alla....
Jag har precis köpt ett gotlandsruss som är 16 år, hon har haft fång för 3 år sen men inget efter det. Nu skall jag släppa henne på bete med ett varmblod, har minimerat hagen kraftigt och gjort den där det inte är så grovt och sen låter jag hon gå på stycken där andra hästar redan betat låter detta smart något mer jag borde tänka på?

Jag är inte så bra på att bedöma hö men jag har förstått det som att det ska vara lite grövre strån. Då innehåller det mer cellulosa som är ofarligt och mindre blad som då innehåller mer socker. Man kan ju analysera detta men då måste man beställa annat än bara energi.

Min ponny har ätit lusernpellets och halm denna vinter. Vi blev tvungna att byta ensilagebonde pga den konstiga sommaren och jag vågar inte ge henne av ensilaget. Det är ojämt i kvaliten och jag misstänker att vissa balar innehåller en del socker. Jag tror egentligen inte att ensilage är farligt för fånghästar.

Vi blev tvungna att byta ensilagebonde pga den konstiga sommaren och jag vågar inte ge henne av ensilaget. Det är ojämt i kvaliten och jag misstänker att vissa balar innehåller en del socker.

Kan inte det vara i allafall del av orsaken till att exempelvis Ljungby-veterinären anser att detta har varit en ovanligt besvärlig vinter? Kanske blev det mycket "knas" med hösilage och hö i år, dvs alldeles för mycket socker, i många skördar?

Jag funderar skarpt på att göra en "sockeranalys" på nästa säsongs grovfoder. Så farligt dyrt var det inte att göra det hos Eurofins (heter de väl?).

Kan inte det vara i allafall del av orsaken till att exempelvis Ljungby-veterinären anser att detta har varit en ovanligt besvärlig vinter? Kanske blev det mycket "knas" med hösilage och hö i år, dvs alldeles för mycket socker, i många skördar?

Jag funderar skarpt på att göra en "sockeranalys" på nästa säsongs grovfoder. Så farligt dyrt var det inte att göra det hos Eurofins (heter de väl?).

Många slog ju flera ggr för att få in ngt överhuvudtaget så jag kan nog tänka mig det. Då blir det ju inte så att det hinner växa mer. De slog också sent på hösten och fick kanske även då ett grovfoder som trots den sena månaden ändå var i tidig utvecklingsfas och innehöll mest blad och då socker. Jag ringde nog minst fem ggr i somras till vår vanliga ensilagebonde, till sist gav han nog upp och menade att det var bättre att jag bokade hos grannen. Jag tänker vara ute i mkt god tid denna sommaren, han har haft mkt bra balar.

Har den gått på gräs tidigare efter fånganfallet?
Det nya, tunna gräset som kommer innehåller en hel del socker.
Hur ser ponnyn ut är den tjock?

Hur är det egentligen med mineraler? Jag har ingen analys på det hö jag köpt, och vet således inte om det innehåller allt hästarna behöver. Jag har en spann Vitafor Strong, men blir tveksam när jag ser att det innehåller 26% koksalt och 2% betmelass. Om jag ger min haflinger 25 g av mineralerna blir det ju löjligt små mängder salt och melass, jag vet, men jag kan inte låta bli att oroa mig över det ändå! Ska jag strunta i mineralerna och hoppas att hon får tillräckligt från höet, eller ska jag ge henne 25 g i lucernpelletsen??? Hur gör ni andra?

Och det här med saltet över huvudtaget är ju SVÅRT! Saltbrist kan ju inte vara bra?

Senast ändrad:

Det hö vi har har väldigt grova strån. Det hö han har tålt har varit av en betydligt finare kaliber. Även ett nytt parti vi köpt innehåller olika grovlekar på stråna. Jag märker direkt när han ätit av det kraftiga att magen hamnar något i olag. Det tunna vill han inte ha:devil::devil::mad: Ibland tror jag att jag blir knäpp.

Märklig häst du har (ursäkta).
Har du ngn analys på det? Jag har för mig att du har skrivit tidigare att han är känslig för höga proteinhalter men får inte ihop det riktigt med hösorterna.

Ja, han är nog ganska konstig.

Nej, analys har vi inte tagit. Det hö som han inte tål (det vi har nu) är riktigt kraftigt, mycket blad och grönt och fint. Det är taget sjunde juni och har varit en välsignelse för gamleman som ätit och för första gången på många år behållit hullet.

Det från andra partiet som är kraftigt har inte så mycket blad men det kör ihop det lite grand (inte så farligt) med hans mage. I år har det varit hopplöst med hö så om vi skulle tagit analys på alltihopa hade vi nog blivit ruinerade. Har just nu fem olika sorter. Och jag kan trösta dig med att jag inte heller får ihop det.

I höst har jag dock bokat hö från en bonde som jag testat höet nu på Bennett och sett att han tål det. Han tar senare (efter midsommar) så jag håller upp hoppet. Efter midsommar är den sorten tagen som bägge två tålt i år. Det är snart slut:cry:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 343
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 620
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka