Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Min har inte haft så mkt puls den senaste tiden utan mest om hon har rört sig en del. Jag tror att det tar tid innan den försvinner helt.
Jag håller med dig det är jättesvårt att kolla pulsen men jag tycker nog att man lär sig till sist.

När jag var ute för en timme sedan så hade den redan försvunnit så jag hoppas att den är borta när jag kommer ut senare igen. Jag hoppas att det var att hon rörde sig som orsakade pulsen antar att det är mindre farligt. Om man nu ska tro ngt.

Hennes ben har inte alls haft ngn antydan till gallor den senaste tiden. Intressant att du skriver att du sett ett samband mellan dem och puls. Vad jag vet så vet man inte riktigt vad de beror på. Men jag undrar om de har ngt med sockret i gräset att göra.
Även om det är mkt i det första gräset så måste de väl ändå få i sig en viss mängd för att det ska sätta igång ngt?

Vi har en hel del grusvägar här. Jag har märkt att jag inte kan gå för mkt på dem.

Det där med puls.
I mitt fall har det funnits puls- om benen inte har varit fullblodstorra.

Det där har jag också märkt. Jag har tagit pulsen varje dag på min fånghäst senaste två åren. Men jag ser redan på två meters håll om hon kommer ha puls eller inte för då är benen lite galliga/svullna. Dom dagar benen är helt torra går det inte att hitta minsta tillstymmelse till puls..

Det där har jag också märkt. Jag har tagit pulsen varje dag på min fånghäst senaste två åren. Men jag ser redan på två meters håll om hon kommer ha puls eller inte för då är benen lite galliga/svullna. Dom dagar benen är helt torra går det inte att hitta minsta tillstymmelse till puls..

Jag har också märkt detta tidigare. Man känner på benen att de är lite svullna innan man hittar pulsen.

Min häst hade ingen puls i morse och betydligt torrare ben i morse än i går kväll.
Men det blir inte ett grässtrå idag.

*Knapplån*

Hur försiktig behöver man vara om en ponny haft lindrig fång endast en gång för 6 år sedan? Är risken för återfall stor om de haft fång en gång?

På fångstoets ben kan man se tydliga gallor vid fånganfall. Min är dessvärre totalt torr så där är aldrig några tecken. Möjligen kan jag se att rinnande ögon kan vara ett dock osäkert tecken.

Vilket av deras foder är lämpat för fånghästar?

Equigard är ju speciellt för hästar som har lätt för att få fång - inget stärkelse. Men sen vet jag iofs inte hur bra det är om hästen samtidigt ska gå upp i vikt. Det lär ju försäljaren veta mera om.

Wincent får deras IrishMash för att det funkar bra för hans mage. Så småningom kanske han ska ha equigard igen, men just nu funkar mashen bra för honom och hans känsliga mage. Sen får han tillskottet "ungulat" för hovarna.

Jag har kanske inte ngn teori men eftersom fång ofta antas kan hänga ihop med störning i tarmarna så kan man klart alltid undra om det hänger ihop. Fel bakteriebalans kanske? har hon haft fång förut? Om inte så är det kanske konstigt att den kan ha konstig mage i flera år och sedan få fång - ingen aning egentligen??

Det var också min första tanke.

Jag hörde om en som hade ett gaaammalt trick för att hästens bakterieflora i tarmarna skulle komma på rätt väg igen.

Teorin var att de aldrig blir riktigtbra i magen förän de har fått en helt ny tarmflora alltså bytt ut det som är dåliga. Förrän det är gjort kommer hästen aldrig att bli riktigt av med fången utan det kommer att återkomma igen och igen.

Men för att "byta ut" den dåliga tarmfloran mot en bra, skulle man ta avföring från en häst med frisk tarmflora och lägga i en gjutesäck. Sen skulle man hälla igennom vatten och det vattnet som kom ut av detta var det enda man fick erbjuda hästen att dricka i ett tag (10 dagar tror jag det var). Efter ett tag skulle då hästen fått i sig tillräckligt med "frisk" tarmflora för att ha en välfungerande mage.

Någon som har hört om detta "häxtrick" innan? Jag tycker ju det låter liiiite äckligt så jag har inte vågat och lite konstigt också att ge hästen en annan hästs bajs o dricka, men samtidigt så finns det ju ibland ett mått av sanning i sånna gamla teorier. Vad tror ni?

Men för att "byta ut" den dåliga tarmfloran mot en bra, skulle man ta avföring från en häst med frisk tarmflora och lägga i en gjutesäck. Sen skulle man hälla igennom vatten och det vattnet som kom ut av detta var det enda man fick erbjuda hästen att dricka i ett tag (10 dagar tror jag det var). Efter ett tag skulle då hästen fått i sig tillräckligt med "frisk" tarmflora för att ha en välfungerande mage.

Någon som har hört om detta "häxtrick" innan? Jag tycker ju det låter liiiite äckligt så jag har inte vågat och lite konstigt också att ge hästen en annan hästs bajs o dricka, men samtidigt så finns det ju ibland ett mått av sanning i sånna gamla teorier. Vad tror ni?

Jag tror inte att det är så hemskt som vi tycker. Hästar gör nog så ibland av sig själva. Men man måste ju veta att det man byter till är bra. Sedan har jag fått för mig att avföringen normalt inte innehåller så mkt mikroorganismer utan att de stannar kvar i tarmen tillsammans med det mesta av vattnet. Annars hade hästen blivit av med dem hela tiden.

Jag tror säkert att det kan fungera i alla fall med lite tur men idag finns det ju en hel del olika preparat att köpa. Jag ger bakjäst till våra hästar om det behövs. Det hjälper tarmen att bygga upp en egen fungerande tarmflora.

Möjligen kan jag se att rinnande ögon kan vara ett dock osäkert tecken.

Shettisens ögon rinner mest hela tiden...:crazy: Hon har "alltid", dvs i fyra år, haft väldigt känsliga ögon. Kan det ha något samband??? Eller så kan det ju vara helt orelaterat...

Nåja, vi har precis varit hos hovslagarna. När de är där båda känns det nästan värt att köra dit och få skott om, för det känns bra att ha en av Helsingborgs djursjukhus hovslagare som tittar på röntgenbilder, verkar och lägger om skorna. Han var imponerad av Belles "tillfrisknande", även om han tryckte på att vi måste vara väldigt, väldigt försiktiga med henne! Det finns gasfickor (skuggor på röntgenbilderna) som gör hovarna "bräckliga" och tills 2/3 hov har växt ner ska vi ta det l...u...g...n...t och försiktigt. Jag frågade om hagvistelse (grushage) och han tyckte att hon kunde vara där om hon inte busade.... Ja, ni som följt Belle i tråden vet ju att det nog är en liten omöjlighet att hålla henne lugn;). Så vi får se. Jag håller nog henne inne. Kanske att jag tar ut henne och går med henne i hagen när vi får den färdig. Då har man i allafall mer koll.

Hovslagaren sa också att enligt röntgenbilderna skulle Cloetta må bättre än Belle, men det gör hon ju inte. Vi beslöt oss för att ta av skorna och bara fångverka i stället. Håll tummarna för att det är "lösningen" på puls och elände!

Så, nu är ni uppdaterade om hur läget är här!

Något jag tänkte på är att jag skulle mer än gärna se bilder på alla fånghästar här i tråden. Man tycker ju snart att man känner alla ägare och hästar på så många sätt, men det skulle vara kul att kunna sätta "ett ansikte" på alla namn och beskrivningar:)! Vad tycker ni?

I nuläget mår min shettis mycket, mycket bra i magen. Fina runda bollar och inget "klet" alls (ja, ursäkta:D). Ingen konstig/äcklig lukt heller. Hon verkar må bra av Happy Hoof, och älskar verkligen det. Kan fodret vara bra för hennes mage? Jäst får hon ju också fortfarande.

Jag minns att det var någon mer av stammisarna här på hästvård som nämnde just det med rinnande ögon. Antagligen därför jag hållit ögonen på just det. Nu kommer ju i och för sig insekterna och äcklar sig igen så är det så här års så kanske man får se det som jag skrev tidigare, ett osäkert tecken.

I nuläget mår min shettis mycket, mycket bra i magen. Fina runda bollar och inget "klet" alls (ja, ursäkta:D). Ingen konstig/äcklig lukt heller. Hon verkar må bra av Happy Hoof, och älskar verkligen det. Kan fodret vara bra för hennes mage? Jäst får hon ju också fortfarande.

Eftersom det innehåller lusern så är det säkert bra för magen. :)

Roligt att det gick bra hos hovslagaren. Lite läskigt med gasfickorna bara. Men det är nog på ngt sätt så som jag föreställer mig det även om jag kanske inte tänkt mig att det är tomrum fyllda med gas men det är kanske bara ett uttryck.
Jag har ju tagit det mkt lugnt med min fånghäst. Idag har hon bara varit ute på en kort promenad och inte ätit ett grässtrå. Nu är benen helt kalla och torra och ingen puls. Det är visserligen betydligt kallare ute. Men jag märker helt klart när hon har varit igång mer. Sedan måste hon naturligtvis röra sig annars kommer ju inte insulin, socker och fett att minska. Men man måste på ngt sätt försöka hitta ngn medelväg.

Så jag tror och hoppas att det är bra att vi tar det lugnt med våra hästar. hoppas att din minsta också mår bra snart. det gör hon kanske när magen har blivit bättre -den är ju jätteviktig,

Det var också min första tanke.

Jag hörde om en som hade ett gaaammalt trick för att hästens bakterieflora i tarmarna skulle komma på rätt väg igen.

Teorin var att de aldrig blir riktigtbra i magen förän de har fått en helt ny tarmflora alltså bytt ut det som är dåliga. Förrän det är gjort kommer hästen aldrig att bli riktigt av med fången utan det kommer att återkomma igen och igen.

Jag har bara varit med om ett enda fall i början av 80-talet. Den hästen blev bra o efter sitt första riktiga träningspass- samma kväll fick den kolik. 2 vet kom under natten, men till slut togs den bort.

Obduktionen visade att tarmarna hade kommit in i brösthålan:eek: så tänk er noga för innan ni longerar "rastar av" kolikhästar.

dessvärre gör hon inte det... :crazy: :( Därför har jag satt på GreenGuarden...

Ska jag göra nåt mer/annat?

Sv: Fråga ang. flytt och invänjning på gräs

Jag tror inte alls att du är osynlig. Jag har läst dina frågor men vet inte vad jag ska svara och kanske ingen annan heller gör det?
Det är som med allt annat om fång i stort sett omöjligt att veta och inte kul att ge råd som sedan kan medföra att hästen blir sjuk.

Men lite för att undra varför den fick fång:
Det tar ju ganska lång tid för fångränder att bildas. Men jag antar av din beskrivning att det ändå var så att hon hade ett osynligt fånganfall till?
Jag tycker att jag har läst mig till att de kan ha osynliga anfall på två sätt
Antingen får de fång mkt lindrigt men att det då går tillbaka snabbt utan några förändringar av hovbenets läge. Då tycker jag att det inte borde ge några fångränder men det är kanske fel tänkt?
Eller så får de fång pga att de är insulinresistenta, dessa hästar har ibland fånganfall som inte märks men ändå ger förändringar i hoven. Men jag har för mig att du svarat att hästen inte är fet vilket dessa hästar oftast är.

Jag har en ponny som haft fång nyligen. Min plan är att hon nästa sommar ska kunna gå i vår naturbeteshage som nog är ungefär som en skogshage. Men hon ska bantas först. När det blir dags att släppa henne på gräs så kommer jag att ta det väldigt försiktigt. Nytt kort gräs är kraftigt och speciellt på våren när det är soligt och kallt. det är viktigt att ge dem tillgång till annat grovfoder och inte fel att bygga upp tarmfloran med jäst innan. Nu på våren är det nog bäst att beta på eftermiddagarna. Sedan kollar jag min häst hela tiden.

vet inte om du blev ngt klokare

Som Forest skriver är det jätte svårt att ge instruktioner. Man får göra en individuell bedömning tror jag.

Ett tip jag vill ge är dock att hålla ett skarpt öga på pulsen och värmen i hovarna. Kolla pulsen på alla ben minst en gång om dagen. Så fort man känner en ökning ska man nog ta bort hästen från betet och ev kyla benen. Det är enklast att bedömma om pulsen ändras om man tar den varje dag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka