Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Absolut, jätteviktigt som du skriver. Att longera en kolikhäst kan vara livsfarligt. När jag gick kurs på med djursjukvårdare nämnde de också att de flesta kolikhästar lider av vätskebrist. Att då longera innebär att de tappar ytterligare vätska och kan komma in i ett livsfarligt tillstånd.

Enda gången jag fått order att longera av vet var vid en gaskolik. Då är det viktigt att de rör på sig. Men det innebar inte ett okontrollerat rusande utan en kort, kort runda på endast ett par minuter. Sedan vila och sedan upprepning. Men då var vi också säkra på att det var gaskolik.

Vi har gjort det, dock inte p.g.a av fång!! Veterinären tog bajs från en av sina egna hästar, la det i en hink slog på vatten och lät det ligga och "dra" ett tag. Rörde runt i det och lät skiten sjunka, drog upp det i en undersökningshanske och slangade ner det!! Hästen blev bra i sin mage och "skiten" fick vi gratis!!

Något jag tänkte på är att jag skulle mer än gärna se bilder på alla fånghästar här i tråden. Man tycker ju snart att man känner alla ägare och hästar på så många sätt, men det skulle vara kul att kunna sätta "ett ansikte" på alla namn och beskrivningar:)! Vad tycker ni?

Nyaste bilden :) (det är den prickiga som har fång)

27113160.jpg

Fin:)! Vad är det för häst?

Det här med ögonen är ju rätt intressant... Min shettis har, som sagt, alltid lite problem och på sommaren kan jag inte glömma flughuvan (som hon ÄLSKAR - "hoppar" i den!) mer än en dag för då är ögonen rena katastrofen...:crazy:

Jag har bara varit med om ett enda fall i början av 80-talet. Den hästen blev bra o efter sitt första riktiga träningspass- samma kväll fick den kolik. 2 vet kom under natten, men till slut togs den bort.

Obduktionen visade att tarmarna hade kommit in i brösthålan:eek: så tänk er noga för innan ni longerar "rastar av" kolikhästar.

Ja det får man vara försiktig med! Men hur menar du att koliken hade med denna metod o göra?

Menar du att hästen kan ha fått värtskebrist pga att den inte ville dricka så mycket av "bajsvattnet"?

Hur länge efter var träningspasset som ledde till kolik?

Som jag förstod denna metoden var det för långsiktigt behandlande. Meningen var att tarmfloran skulle bli så bra att fången inte skulle återvända.
Där för måste ju hästen gått ett tag efter behandlingen för att man skulle se om det funkade.

Hästen ifråga hade "bara" problem med magen o fick då denna behandling.
nu var det länge sen men minnet har etsat sig fast.
Den hästen longerades i djupsnö.

det vara bara tur att vi var kvar- sent på kvällen.. ca 30-40 min efter träningen rullade den sig en gång, då stannade vi o sen började det eskalera.
Den första Vet var dessutom rädd för hästen- som i normala fall var den allra godmodigaste.

Jag kommer inte ihåg exakt o visst behöver det inte bero på bajset- alls, men......Den hästen var inte i skick i att transporteras- var helt utom sig.

Jag har aldrig haft ngn "kolikhäst" förrän jag skaffade mig mitt sto som har haft det i princip en gång varje vår- jag blir panisk, även om de inte har varit så allvarliga o har gått över skapligt fort- både med o utan behandling.

Har haft allför många buköppnade hästar i min närvaro, där utgången har varit lycklig alt. fatal.

Jag ingen erfarenhet av kolik heller. Men jag kan förstå att en sån upplevelse ckokerar.

BM du frågade efter bilder på våra hästar. Iofs vet ju du redan hur Wincent ser ut, men det kanske finns andra som vill se. Så jag sätter in en ett par bilder här. Då kan ni även se hur det går till när jag kylar hans "tassar".

Så här går det lätt. Då kan jag mocka under tiden eller vad som ska göras. I början välte han ut vattnet ibland och det var ju lite jobbigt. Men numera lyftar han försiktigt upp hovarna ur hinken och sätter ner på golvet i stället när han tycker han har stått i samma ställning tillräckligt länge.

Ibland kan han sen få för sig att ställa tillbaka hoven i hinken när han känner för det (efter ett par minuter).:love: Så det verkar som att han har kommit på att det är ganska skönt ändå. :idea:Får han däremot inget hö under tiden går det värre med att stå kvar. Det går ju om jag står o borstar samtidigt men inte om jag springer omkring o mockar mm.:grin:

Bild186.jpg

Bild187.jpg

Vad praktiskt:)!

Börjar fundera på om jag ska ta och försöka kyla shettisens hovar på något sätt? Hon blir ju inte av med sin puls och värme i hovarna:(... Vet snart inte vad jag kan göra? I morse hade hon "bara" puls i fram och inget i bak och nu i eftermiddag puls i tre ben:confused: (hb är "förskonat" för det mesta). Får se vad jag kan göra i helgen!

Idag har dessutom Belle legat ner mer, tror jag. Jag har ju inte varit hemma förrän i eftermiddag, men när jag kom hem vid tre-tiden låg hon ner och även nu när vi kom hem för en liten stund sedan efter att ha bytt hjul på bilen. Hon reser sig visserligen omedelbums för att se om jag har MAT:)! Kan de bli lite ömma efter skoomläggning kanske? Det var ju i onsdags eftermiddag. Tycker att hon rör sig helt okej i boxen, men hon har puls i ett framben nu i eftermiddag...

Suck! Och så fick jag precis veta att bilen behöver lagas för ca 2000 kr snarast (brusten fjäder fram)... Vissa dagar är liksom inte särskilt bra...:grin:

Vår dragbil gick sönder dagarna innan vi skulle på återbesök. det kostade 4 000 att laga den. Nästa gång vi ska till kliniken är det ny försäkringsperiod. Det är dyrt med fånghästar - och jag har bara en som är dålig!

Men jag har förstått det som att de kan bli påverkade av att de verkas och skos om, speciellt antagligen om det görs lite annorlunda. Min ponny låg ner mer än vanligt dagen efter vi var iväg senast. Tack och lov så var jag beredd på det så jag blev inte helt hysterisk av att se henne. Det var en annan hovis (på samma klinik) och han gjorde lite annorlunda. men hon hämtade sig snabbt. Jag hade nog inte oroat mig massor. Vi får hoppas det går över i helgen. Men hon ska kanske inte gå så långt? Jag hade inte gjort det med min.

De senaste två dagarna har det varit riktigt livat att vara ute! I går blåste det rejält när vi var på promenad. Hon travade vid sidan om en stor del av sträckan men verkar ha klarat det bra.

Även min häst skoddes ju häromveckan. Meddetsamma efteråt blev han stapplig. Jag hittade honom liggande i hagen efter ett par dagar. Nu är han allt annat än stapplig. Metacamet innehöll tydligen något piggämne. Det verkar även ha smittat av sig på vårt fångsto han går ihop med. De hade nog tävling om vem som kunde sparka högst när jag kom ut med höet i dag. Håll ut, tjejer, det blir bättre!

Jag hoppas verkligen att det blir bättre! Egentligen så börjar jag nog inse att det kommer att bli det. Men rädslan för ett återfall kommer nog att finnas ganska länge i alla fall hos mig.

Den släpper nog aldrig, den rädslan misstänker jag. Häromveckan pratade jag med en kompis som också har hästar. När jag beskrev vår tillvaro frågade hon hur vi stod ut egentligen. Att alltid ha restriktioner, alltid vara orolig osv. För mig har det nog blivit ett sätt att leva.

Själv jämför jag mig med ponnystoets ägare som har det mycket värre. På två år har vi bara haft två anfall och båda har varit lindriga. Antagligen pga min fångest. Hellre veterinär en gång för mycket än en gång för lite.

Men nog vore det härligt att bara kunna släppa ut dem i grönskan och få stå och titta på när de äter sig mätta. Det vore en nåd att stilla bedja om.

Den släpper nog aldrig, den rädslan misstänker jag.

Men nog vore det härligt att bara kunna släppa ut dem i grönskan och få stå och titta på när de äter sig mätta. Det vore en nåd att stilla bedja om.

Antagligen inte men jag hoppas verkligen att jag så småningom kommer att kunna ha henne på gräs igen. Hon har faktiskt blivit mindre på jakt efter mat än vad hon var tidigare. Hon vet att hon inte får ngt längre.

Det blir ju så med hästar att vissa fäster man sig mer vid än andra. Min ponny som är med i denna tråden är en sådan.

Vår dragbil gick sönder dagarna innan vi skulle på återbesök. det kostade 4 000 att laga den. Nästa gång vi ska till kliniken är det ny försäkringsperiod. Det är dyrt med fånghästar - och jag har bara en som är dålig!

Huh, ja:crazy:!

Men jag har förstått det som att de kan bli påverkade av att de verkas och skos om, speciellt antagligen om det görs lite annorlunda. Min ponny låg ner mer än vanligt dagen efter vi var iväg senast. Tack och lov så var jag beredd på det så jag blev inte helt hysterisk av att se henne. Det var en annan hovis (på samma klinik) och han gjorde lite annorlunda. men hon hämtade sig snabbt. Jag hade nog inte oroat mig massor. Vi får hoppas det går över i helgen. Men hon ska kanske inte gå så långt? Jag hade inte gjort det med min.

Jo, så kan det nog vara. Hoven har ju fått stabilisera sig i ett visst läge, och nu "kapades" det ju klart en del mer för att justera hovbenet ytterligare. Antar att det kan bli lite ömt då? Sist stod hon ju fortfarande på smärtstillande dessutom när vi var där, så hon kan ju ha blivit mer öm då också men inte visat det pga att hon redan var smärtlindrad... Nej, jag kommer inte att gå med henne alls! Hovslagaren skrämde mig med de här gasfickorna, så jag känner att jag tar det riktigt, riktigt lugnt ytterligare en skoningsperiod (dvs 4-5 veckor)...

Måste höra med er om ni hört detta? Den ena hovslagaren berättade för mig att blodet inte pumpar runt i hoven hela tiden, utan att det pumpas igenom varje hov ett par gånger/dygn bara. Det kunde därför vara lurigt att jämföra puls och värme vid olika tidpunkter, och hon menade att det därför var bäst att bara göra det vid någon bestämd tid (t.ex på morgonen) varje gång. Det låter knas, tycker jag, men hon påstår att det är så och att hon inte vetat detta förrän hon blev hovslagare. ÄR det så:confused:???

Tack för det uppmuntrande svaret:)! Vad skulle man gjort utan sina "fångmedmänniskor" här på buke... Det är ju här man får råd, utbyten av andras erfarenheter, stöttning etc etc - TUSEN TACK allihopa:love:!!

Huh, ja:crazy:!
Måste höra med er om ni hört detta? Den ena hovslagaren berättade för mig att blodet inte pumpar runt i hoven hela tiden, utan att det pumpas igenom varje hov ett par gånger/dygn bara. Det kunde därför vara lurigt att jämföra puls och värme vid olika tidpunkter, och hon menade att det därför var bäst att bara göra det vid någon bestämd tid (t.ex på morgonen) varje gång. Det låter knas, tycker jag, men hon påstår att det är så och att hon inte vetat detta förrän hon blev hovslagare. ÄR det så:confused:???

Jag har läst i andra trådar här på buke att det inte pumpas runt hela tiden.
men undrar ändå om det du skriver stämmer. Det kan väl inte vara så att en hov får syre, glukos och annat bara två ggr per dygn. Det verkar så pass knasigt så det tror jag inte på.
Om det nu är så så borde tiden man testar det bero på vad hästen har gjort precis innan - eller? Däremot kan jag kanske tänka mig att man alltid ska testa tex efter natten när hästen vilat i boxen för att kunna jämför med föregående natt. Dvs att det skiftar ganska mkt under dagen. Men egentligen tror jag inte att det gör det på en frisk häst. Däremot kanske på en fånghäst tills det har läkt ihop riktigt och en ny hov har vuxit ner igen. i alla fall så var det så med min häst förra gången efter hennes osynliga anfall att hon lättare fick puls i benen i början men det försvann med tiden och är nu tillbaka igen.

Jag har nog förstått det som att en ökad puls betyder att ngt inte riktigt stämmer dvs kanske tex (egen spekulation) att några av bindningarna mellan lamelllagren har gått upp igen.

Jag tar det mer som ett tecken på inflammation. Exvis vid hovböld har man ju samma fenomen med puls osv. Värme är ju också något som uppstår vid inflammation. Min hovslagare säger dock att det där med värme kan man aldrig lita på. Hovarna kan vara varma beroende på att hästen just hoppat rundor osv.

Ja, värme är ju jättesvårt! Mina hästar står på permanentbädd av spån som isolerar väldigt bra mot kyla och hovarna borde inte vara iskalla. Däremot märker jag också skillnad på "morgonhovar" och "eftermiddagshovar". Morgonhovarna brukar vara svalare och pulsen lägre/ingen alls än på eftermiddagen. Jag ANTAR att det beror på rörelse under dagen och att de står mer stilla på natten när det är tystare och mörkare?

Nu är jag inte bra på medicinska uttryck alls.
men är det inte samma sak? Om någonting går sönder lite grand tex i hoven blir det inte då en lokal inflammation i det stället? Dvs att det far dit en massa vita blodkroppar och annat som jag har glömt för att läka ihop det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka